تاریخ : Wed 09 Dec 2020 - 22:52
کد خبر : 48905
سرویس خبری : ورزش

ابهام پرسپولیس برای شکایت؛ فیفا یا AFC؟

گزارش «فرهیختگان» از دور باطل سرخ‌ها در پرونده خلیل‌زاده؛ دو ماه هدر رفت

ابهام پرسپولیس برای شکایت؛ فیفا یا AFC؟

موضوع جالب‌تر این است که سرخ‌ها هنوز برای اینکه در فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا یا حتی دیوان عدالت ورزش طرح شکایت از شجاع را انجام بدهند، به نتیجه نرسیده‌اند و قرار است بعد از نگارش لایحه شکایت، بر سر این موضوع به یک جمع‌بندی برسند.

کارشناس حقوقی: کمیته تعیین وضعیت ابتدا باید صلاحیت‌سنجی می‌کرد

به گزارش «فرهیختگان»، سرخ‌ها در فصل نقل‌وانتقالات پیش‌فصل لیگ برتر بیستم نمایش چندان خوبی از خود به اجرا نگذاشتند و با ازدست دادن بازیکنانی که نقش ستارگان سرخ را در لیگ نوزدهم و لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کردند، عملا به روند حفظ اسکلت تیم که در 4، 5 سال گذشته برای آنها به یک عادت تبدیل شده بود، پایان دادند. آنها قبل از پایان فصل نوزدهم، علیرضا بیرانوند را راهی بلژیک کردند تا برای آنتورپ به میدان برود، بعد از پایان فصل هم علی علیپور بدون توافق با سرخ‌ها راهی فوتبال پرتغال شد و البته پیش از او مهدی ترابی با فسخ یکطرفه قراردادش به قطر رفت تا در لیگ ستارگان این کشور به میدان برود. اما شاید ضربه بدتر را سرخ‌ها در بازگشت از دوحه خوردند؛ جایی که شجاع خلیل‌زاده که ستاره محبوب قرمزها بود، راهی فوتبال قطر شد تا دست تیم برای فینال آسیا خالی‌تر شود.

این بازیکن هم مانند مهدی ترابی با فسخ یکطرفه قراردادش سرزمین سرخ‌ها را ترک کرد و البته این اقدام او با واکنش باشگاه پرسپولیس و بردن این پرونده به کمیته تعیین وضعیت همراه شد تا بدین طریق بتوانند احقاق حق کرده و به هواداران خود ثابت کنند که این جدایی ازسوی شجاع و بدون رعایت کردن اصول اخلاقی و حرفه‌ای انجام شده است.

 ای هیچ برای هیچ در هیچ مپیچ!

پرسپولیس درست زمانی که درحال مذاکره با خلیل‌زاده برای افزایش دستمزدش و حفظ او در تیم بود، از اقدام او برای فسخ یکطرفه قراردادش به کمیته تعیین وضعیت شکایت کرد تا بدین ترتیب راهی برای جدایی این بازیکن باقی نگذارد، اما این بازیکن پیش از آنکه پرونده به جریان بیفتد، تصمیم نهایی‌اش را گرفت و بی‌سروصدا راهی قطر شد و با باشگاه الریان قرارداد بست.

بعد از جدایی این بازیکن از جمع سرخ‌ها و نهایی شدن قراردادش با الریان قطر اکثر رسانه‌های کشور با استناد به صحبت کارشناسان حقوقی، شکایت پرسپولیسی‌ها از شجاع خلیل‌زاده را به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، کاری بیهوده دانستند و به افراد حقوقی و مدیران این باشگاه پیشنهاد دادند که برای به‌نتیجه رسیدن در این پرونده باید شکایت خود را به فیفا بفرستند، چراکه باتوجه به حضور او در تیمی خارجی، احکام داخل کشور برای او رسمیت ندارد و تقریبا زمان تلف کردن ازسوی سرخ‌ها قلمداد می‌شود، اما افراد حقوقی پرسپولیس با پافشاری به شکایت خود در کمیته تعیین وضعیت بر این باور بودند که قصد دارند رای کمیته تعیین وضعیت را هم به این پرونده ضمیمه کرده و برای فیفا ارسال کنند یا با همین حکم با باشگاه الریان و شجاع پای میز مذاکره نشسته و به توافقی دست پیدا کنند تا پرسپولیس از این جدایی متضرر نشده باشد.

دوشنبه درنهایت حکم کمیته تعیین وضعیت درخصوص این پرونده بعد از حدود دوماه صادر و اعلام شد کمیته تعیین وضعیت خودش را برای رسیدگی به این پرونده صالح ندانسته و این را باتوجه به حضور یکی از عناصر پرونده در فوتبال خارج از کشور بیان کرده است!

 پرسپولیس با فن خودش ضربه فنی شد!

طی این مدت که اکثر امور حقوقی باشگاه پرسپولیس به امیرساعد وکیل سپرده شده و او درحال رتق‌وفتق امور حقوقی این باشگاه در مجامع بین‌المللی و داخلی بوده، همیشه یکی از ترفندهای ابتدایی و در اصل بزرگ‌ترین حربه این وکیل استناد کردن به شکل ظاهری شکایت‌هایی بوده که علیه سرخ‌ها صورت گرفته است و حتی این ادعای او در پرونده‌ای که النصری‌ها در ابتدا علیه پرسپولیس در کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا گشوده بودند، با موافقت داوران پرونده روبه‌رو و این پرونده قبل از رسیدگی مختومه اعلام شد.

اما حالا نزدیکان خلیل‌زاده به خبرنگار «فرهیختگان» خبر داده‌اند که وکیل شجاع در تهران پیش از اینکه بخواهد روند رسیدگی به این پرونده به جریان بیفتد، در دفاعیات خود از موکلش یادآور شده که او عضو تیمی خارجی است و به همین دلیل کمیته تعیین وضعیت باتوجه به ماهیتی که دارد، نمی‌تواند مرجع صالحی برای رسیدگی به این شکایت باشد. طبق شنیده‌ها این وکیل توانسته اعضای کمیته تعیین وضعیت را متقاعد کند که طرح این شکایت از یک بازیکنی که در یک تیم خارجی توپ می‌زند از پایه و اساس ایراد دارد و اگر قرار باشد شکایتی از شجاع انجام شود، این کار باید در کمیته انضباطی فیفا صورت بگیرد.

 فرصت 2 ساله برای شکایت از شجاع

یکی از مواردی که این روزها به موضوع اصلی انتقاد هواداران و رسانه‌ها از باشگاه پرسپولیس تبدیل شده، بحث کشتن زمان توسط مدیران این باشگاه است. درواقع هواداران سرخ بر این باورند که دور باطل آنها در شکایت از این بازیکن تنها به‌دلیل پایین آوردن شعله آتش عصبانیت هواداران سرخ از این جدایی بوده و آنها از ابتدا می‌دانستند که این شکایت ره به جایی نمی‌برد و تنها هدف‌شان از این اقدام کشتن زمان بوده است.

رسول باختر، کارشناس حقوقی فوتبال کشور در این‌خصوص به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «باتوجه به اینکه شجاع خلیل‌زاده با باشگاه پرسپولیس قرارداد زمانی 2 ساله داشته است، به همین جهت مدیران این باشگاه می‌توانند در این مدت 2 سال از این بازیکن به یکی از مراجع قضایی بین‌المللی فوتبال شکایت کنند و باتوجه به این موضوع فکر نمی‌کنم جای نگرانی برای هواداران پرسپولیس وجود داشته باشد و از بین رفتن 2 ماه نیز چندان تاثیری در این شکایت نخواهد داشت.»

 شکرریز: باید در ابتدا صلاحیت‌سنجی می‌کردند

برای اینکه بدانیم چرا کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال کشورمان که از ابتدا می‌دانسته این بازیکن در یک تیم خارجی توپ می‌زند و آنها نمی‌توانند به‌لحاظ قانونی به این پرونده ورود کنند، در این مدت اقدام به دریافت دفاعیات خلیل‌زاده کرده و روند بررسی این پرونده را طولانی‌تر کرده است، با آرش شکرریز، کارشناس حقوقی فوتبال تماس گرفتیم. او به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «باید به این نکته اشاره کنم که اگر کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در ابتدای راه اقدام به خواندن آیین‌نامه این کمیته می‌کرد، متوجه می‌شد که صلاحیت رسیدگی به این پرونده برایش احراز نشده است و با تمام احترامی که برای عزیزان این کمیته قائل هستم، باید بگویم این صلاحیت‌سنجی باید در ابتدا انجام می‌شد نه با گذشت 2 ماه! وکلای باشگاه پرسپولیس هم اگر این آیین‌نامه را مشاهده می‌کردند، متوجه می‌شدند که تعیین وضعیت تنها برای رسیدگی به پرونده‌هایی تعیین شده که هر دو طرف آن در ایران حضور داشته باشند و اگر عنصری از این پرونده خارجی باشد، آنها نمی‌توانند به پرونده ورود کنند.»

شکرریز افزود: «در موضوع خلیل‌زاده این درست است که او یک بازیکن ایرانی بوده و پرسپولیس نیز یک باشگاه ایرانی است، اما نمی‌توانیم نقش باشگاه الریان قطر را در این بین نادیده بگیریم، چراکه آنها به‌عنوان اغواکننده بازیکن باید پاسخگوی اتهام وارده باشند و درواقع در این پرونده خلیل‌زاده و الریان قطر لازم و ملزوم یکدیگر هستند.»

او در خاتمه خاطرنشان کرد: «پرسپولیسی‌ها قصد داشتند با گرفتن حکم پیروزی از کمیته تعیین وضعیت آن را به فیفا ببرند و با استناد به این حکم پیروزی خودشان را قطعیت ببخشند، اما این را نمی‌دانستند که حتی اگر تعیین وضعیت حکمی هم به نفع پرسپولیس می‌داد، این حکم اصلا توسط فیفا موردتوجه قرار نمی‌گرفت، چرا که طرف رسیدگی‌کننده صلاحیت رسیدگی نداشته است.»

 پرسپولیس: نمی‌توانستیم شکایت را مستقیم به فیفا ببریم

در میان انتقاداتی که از باشگاه پرسپولیس صورت می‌گیرد، شنیدن دلایل باشگاه برای این اقدامی که صورت گرفته و بارها توسط افراد حقوقی هم اشتباه خوانده شده، در نوع خودش می‌تواند جالب باشد. البته در این بین باتوجه به شرایط آسیایی پرسپولیسی‌ها و اوضاع و احوال شلوغی که در این باشگاه وجود دارد و البته ممنوع‌المصاحبه بودن تمام ارکان باشگاه کار را برای رسانه‌ها سخت‌تر از قبل کرده است. درنهایت توانستیم با یکی از مسئولان باشگاه صحبت کنیم که البته مطابق روال گذشته از درج نامش خودداری کرده است. او به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «ما در قرارداد خلیل‌زاده به این نکته اشاره کرده بودیم که این قرارداد در هر زمینه‌ای که به بن‌بست برسد و قابل طرح شکایت باشد، در قدم اول طرفین باید طرح شکایت خود را در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال انجام دهند. باتوجه به این بند حتی اگر ما این شکایت را از همان اول به فیفا می‌بردیم، قطعا شکایت ما پذیرفته نمی‌شد و باتوجه به بندی که در قرارداد وجود داشت، ما به کمیته تعیین وضعیت بازگردانده می‌شدیم. اما حالا که کمیته تعیین وضعیت رای خود را صادر کرده، ما با استناد به این حکم می‌توانیم اقدام قانونی خود را در مراجع قضایی دیگر صورت بدهیم.»

این مقام مسئول افزود: «درست است که شجاع در یک تیم خارجی بازی می‌کند و الریان به‌عنوان اغواکننده بازیکن هم یک باشگاه خارجی است، اما این شکایت زمانی انجام شد که شجاع بازیکن پرسپولیس بود و با تیمی جدید قرارداد نبسته بود و ما نیز در این پرونده به موضوع اغوای باشگاه الریان اشاره نکرده بودیم و بحث‌مان فسخ غیرقانونی خلیل‌زاده بود.»

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: «از کمیته تعیین وضعیت انتظار 3 پاسخ را داشتیم؛ یکی اینکه رای به نفع ما صادر شود، مورد دوم اینکه رای به نفع خلیل‌زاده صادر شود و آخرین موضوع هم نداشتن صلاحیت بود که درنهایت گزینه سوم اتفاق افتاد.»

 AFC  یاFIFA؟ مساله این است!

حالا سوال این است که برنامه بعدی قرمزها درخصوص این پرونده چیست. در این‌باره شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» مبنی‌بر این است که سرخ‌ها قطعا شکایت از این بازیکن را ادامه می‌دهند و حتی لایحه باشگاه برای طرح این شکایت نیز درحال نگارش است تا هرچه زودتر این شکایت در یکی از مراجع قضایی ثبت شود. زمان این شکایت به احتمال زیاد بعد از فینال آسیایی خواهد بود، هرچند اخبار رسیده از باشگاه پرسپولیس حکایت از آن دارد که شاید این شکایت زودتر هم طرح شود.

موضوع جالب‌تر این است که سرخ‌ها هنوز برای اینکه در فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا یا حتی دیوان عدالت ورزش طرح شکایت از شجاع را انجام بدهند، به نتیجه نرسیده‌اند و قرار است بعد از نگارش لایحه شکایت، بر سر این موضوع به یک جمع‌بندی برسند.