تاریخ : Mon 07 Dec 2020 - 10:56
کد خبر : 48829
سرویس خبری : سیاست

با این همه امکانات چرا نتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

با این همه امکانات چرا نتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟

مالکی گفت: تنها مشکل ما، مشکل مدیریتی است. عدم درک بالا و عدم شناخت مدیران از موقعیت کشور مشکل ماست. با این همه امکانات چرا نباید تحریم‌ها را دور بزنیم؟ جالب است که از دورترین نقاط دنیا به سواحل دریایی ما آمده و از شیلات با مجوزهایی که می‌دهیم استفاده می‌کنند ولی متاسفانه خودمان توان استفاده درست از این ظرفیت‌ها را نداریم.

فراکسیون مرزنشینان را برای استفاده از ظرفیت‌های مغفول دریایی و زمینی تشکیل دادیم

به گزارش «فرهیختگان»، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است در حوزه توسعه دریایی هیچ مشکل زیرساختی نداریم. وی تاکید می‌کند تنها مشکل ما، مشکل مدیریتی است. عدم درک بالا و عدم شناخت مدیران از موقعیت کشور مشکل ماست. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فداحسین مالکی را از نظر می‌گذرانید.

وضعیت ارتباطات دریایی کشور را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع مهمی است. متاسفانه درطول چند سال گذشته نتوانستیم از ظرفیت‌های بالای کشور به‌خوبی استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران، جزء معدود کشورهای دنیاست که از طریق دریا با کشورهای زیادی در ارتباط است. اگر در نظر بگیریم 16استان کشور به‌نوعی با 15کشور همسایه ارتباط دارد، متوجه می‌شویم که با این پتانسیل در حوزه‌های کشتیرانی و ترانزیت فعالیت‌های جدی می‌توان انجام داد. ارتباط دریایی با کشورهای همسایه و کشورهای دور که از طریق زمینی ارتباطی با آنها نداریم از جمله امتیازات ایران است، مثل چین که یکی از کشورهایی است که تمایل دارد از طریق دریا با ایران ارتباط برقرار کند.

دلیل این امر چیست؟ مشکل زیرساختی داریم یا مشکل در برنامه‌ریزی است؟

اتفاقا هیچ‌یک از این مشکلات را نداریم، تنها مشکل ما، مشکل مدیریتی است. عدم درک بالا و عدم شناخت مدیران از موقعیت کشور مشکل ماست. با این همه امکانات چرا نباید تحریم‌ها را دور بزنیم؟ جالب است که از دورترین نقاط دنیا به سواحل دریایی ما آمده و از شیلات با مجوزهایی که می‌دهیم استفاده می‌کنند ولی متاسفانه خودمان توان استفاده درست از این ظرفیت‌ها را نداریم. ممکن است کشتی‌های ما به دورترین سواحل دنیا رفته و صید ماهی کنند ولی به‌خوبی نمی‌توانیم امکانات را دراختیار آنها قرار دهیم. یکی دیگر از مشکلات این است که امکانات لازم را برای راه‌اندازی اتوبوس‌های مسافری و دیگر امکانات ارتباطی را با کشورهای عربی نداریم.

برای حل این مشکلات، در مجلس طرحی در نظر ندارید؟

اخیرا فراکسیون مرزنشینان در مجلس با بیش از 131نماینده ازمجموع نمایندگان 16استان تشکیل شده که بخش عمده‌ای از این مرزها می‌تواند دریایی باشد. خوزستان، بوشهر، بندرعباس، چابهار، سیستان‌وبلوچستان، مازندران، گیلان و غیره به‌نوعی از طریق دریا با کشورهای همسایه در ارتباط هستند.

باید از ظرفیت‌های مختلف و از ظرفیت این فراکسیون استفاده کرده و موانع را برطرف کنیم. این موانع به‌دلیل عدم آگاهی مدیران در حوزه‌های اقتصادی، برای کشور ایجاد شده و باعث قفل‌شدن کشور و کندشدن پیشرفت آن شده است. فراکسیون مرزنشینان مجلس دارای چنین اراده‌ای است.

برنامه‌های این فراکسیون چیست؟

اولین گام اقدام در حوزه بین‌المللی است. به این صورت که معاونت بین‌الملل مجلس در تعامل با وزارت امور خارجه با سفرای کشورهای مختلف جلساتی ترتیب داده و به این شکل افزایش تبادلات مرزی و رفع موانع را شروع کرده‌ایم. امیدواریم با این اقدامات، روان‌سازی در صادرات و واردات کشور ایجاد شده و کشور از حالت قفل‌شده خارج شود. تلاش داریم از طرق مختلف این خودتحریمی را شکسته و تحریم ظالمانه علیه ملت ایران نیز با تدابیری که بیان کردم، بی‌اثر کنیم.

طرحی در دستورکار است؟

در هر صورت تلاش فراکسیون مرزنشینان که تقریبا 10روز از تاسیس آن گذشته این است که بررسی‌های لازم را جهت رفع موانع انجام دهد و درصورت نیاز به تصویب قوانین و حتی اصلاح قوانین دست‌وپاگیر و لغو آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های بی‌ثمر اقدام کند. همچنین می‌خواهیم از طریق دیپلماسی اقتصادی به رونق اقتصادی کشور کمک کنیم. همزمان باید وزارت امور خارجه و کشور را که مسئولیت مرزها را برعهده دارند، فعال کنیم. درحقیقت این فراکسیون می‌تواند بخش‌های مختلف از وزارتخانه‌های مختلف کشور را برای برطرف‌کردن مشکلات مربوط به این بخش فعال کند. در هر صورت با توجه به وظیفه ذاتی مجلس، این قوه می‌تواند با نظارت عالی خود موانع را برطرف و درصورت عدم اقدام درست دستگاه‌ها، برخورد قانونی انجام دهد.

نقش مکران و چابهار در توسعه کشور چیست؟

چابهار در سال 90-89 به‌عنوان مهم‌ترین معبر تجاری در دنیا در یکی از مجامع بین‌المللی دنیا مصوب شد. این منطقه دارای بهترین موقعیت بوده و درحقیقت تنها منطقه‌ای است که به خشکی اتصال داشته و بیشترین سرمایه‌گذاری می‌تواند در آنجا صورت گیرد. همچنین موقعیت طلایی چابهار در اتصال به کریدور دریای عمان به‌سمت افغانستان و آسیای میانه را نباید نادیده گرفت. در هر صورت این موقعیت طلایی باید مورد توجه قرار گرفته و فعال شود.

موضوع چابهار ازجمله موضوعاتی است که در فراکسیون مورد توجه قرار خواهد گرفت. البته تمام مناطق آزاد تجاری در سراسر کشور مورد توجه قرار می‌گیرند. هم‌اکنون برخی کشورها با مناطق آزاد ایران درحال فعالیت و مبادلات تجاری و اقتصادی هستند. در خوزستان و آبادان نیز آمادگی وجود دارد ولی در کلیت سیستم شاهد مشکلاتی هستیم که باید به‌زودی مرتفع شوند.