تاریخ : Sun 06 Dec 2020 - 12:25
کد خبر : 48794
سرویس خبری : ورزش

پپ: هیچ‌جا مثل بارسلونا نیست

مصاحبه سان‌لندن با مربی خوش‌اخلاق من‌سیتی

پپ: هیچ‌جا مثل بارسلونا نیست

با بارسلونا چنان اوج گرفتم که هنوز این اسم از من جدا نشده و این برای من مهم است. باید بگویم که هیچ‌جا مثل بارسلونا نیست. شاید حرفه‌ای نباشد اما دوست دارم بگویم که آرزو دارم دوباره در بارسلونا مربیگری کنم، حتی اگر گفتن این جمله چندان اصولی و حرفه‌ای نباشد.

به گزارش «فرهیختگان»، سرمربی خوش‌فکر تیم منچسترسیتی انگلیس کارنامه درخشانی دارد و خوب می‌داند که به‌رغم برخی ناکامی‌ها درکل یک مربی موفق بوده است. سان‌لندن مصاحبه جالبی با پپ گواردیولا انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به‌عنوان سوال نخست از بارسلونا شروع می‌کنم، جایی که شاید هنوز هم بسیاری شما را با همان اسم می‌شناسند.

بله درست است، حتی این روزها در خود شهر منچستر گاهی پیش می‌آید که کسی دوان‌دوان به طرف من می‌آید و با من عکس می‌گیرد و به همراهانش می‌گوید نگاه کنید، گواردیولا، سرمربی بارسلونا! این برای من بسیار جالب و ارزشمند است، با بارسلونا چنان اوج گرفتم که هنوز این اسم از من جدا نشده و این برای من مهم است. باید بگویم که هیچ‌جا مثل بارسلونا نیست. شاید حرفه‌ای نباشد اما دوست دارم بگویم که آرزو دارم دوباره در بارسلونا مربیگری کنم، حتی اگر گفتن این جمله چندان اصولی و حرفه‌ای نباشد.

از بارسلونا خارج نشویم، اکنون وضعیت این تیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت خوبی ندارد اما بارسلونا شخصیت قهرمانی دارد، صبور و باتجربه است و حتی وقتی به نیمه ‌دوم جدول می‌رود، آرام و بی‌سر و صدا به بالای جدول برمی‌گردد، طوری که حتی رقبای بارسلونا هم متوجه نمی‌شوند. 3 امتیازهای هر پیروزی را آرام داخل جیبش می‌گذارد و بدون حاشیه رشد می‌کند. این اتفاقی است که در زمان من رخ می‌داد و کومان هم این کار را خیلی خوب بلد است.

بعد از آن راهی بایرن‌مونیخ شدید، در آلمان فوتبال چه معنایی داشت؟ بهتر از اسپانیا بود؟

مثل مفهوم بردارها در ریاضیات است، هر محور مختصاتی، ویژگی‌ها و ابعاد خودش را دارد، یک بردار برای دیده‌شدن و برای تعریف‌شدن باید خودش را در محور مختصات تعیین‌شده نشان بدهد، جای بگیرد و طبق قوانین آن عمل کند. فوتبال اسپانیا و آلمان هم به نظر من چندان وجه‌اشتراکی ندارند و باید با مشخصات آنها آشنا باشید تا کار پیش برود.

بایرن‌مونیخ از دید شما چه نمره‌ای در باشگاه‌داری دریافت می‌کند؟

به نظر من یک نمره کامل، بدون نقص، یک باشگاه قدیمی و ریشه‌دار. باشگاهی که مدیریت در ورزش را به اوج رسانده، به مربی خود اطمینان کاملی دارد و هوادارانش الگوی هواداری در جهان هستند. از بایرن‌مونیخ خاطرات بسیار شیرین و خوبی دارم.

کسی که در ایتالیا فوتبال بازی کرده و در آنجا با فوتبال آشنا شده، چگونه هیچ ذهنیتی از مربیگری در این کشور ندارد؟

البته این فرصت اگر برای من پیش بیاید حتما درباره آن فکر خواهم کرد. مربیگری در فوتبال ایتالیا باید حسابی جذاب و هیجان‌انگیز باشد. اما موضوع این است که من در ایتالیا با فوتبال آشنا نشده‌ام. من هم مثل بسیاری از اهالی خانواده بزرگ باشگاه بارسلونا در لاماسیا پرورش پیدا کرده‌ام و مدیون مراحل و فرآیند رشد در بارسلونا C و B هستم.

اگر قرار باشد آرزوی مربیگری یک تیم در فوتبال ایتالیا را داشته باشید، آن کدام است؟

خب به‌هرحال تیم‌های بزرگی در فوتبال باشگاهی ایتالیا حضور دارند، مثل اینترمیلان، رم یا شاید هم یوونتوس اما واقعا به‌صورت جدی به این موضوع فکر نکرده‌ام. برایم چندان مهم نبوده و معمولا روی کار خودم تمرکز دارم.

این صحت دارد که همراه با مالک عرب منچسترسیتی در بازار بورس ابوظبی و دوحه سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

این البته خیلی شخصی است و من هم‌اکنون در 5 نقطه از جهان سهام دارم و مدیریت این سهام دراختیار مدیربرنامه من است. این حق طبیعی یک شهروند است که به دنبال سود بیشتر باشد و من بهترین راه را برای این کار انتخاب کرده‌ام. در این دو بازار سهام که نام بردید هم سهام خریداری کرده‌ام اما نه با راهنمایی مالک باشگاه بلکه پس از مشورت با وکیل خودم.

هفتصدمین بازی برابر فولام، این یک رکورد ایده‌آل است.

بله البته چندان در قید و بند اعداد و ارقام نیستم. اما خوشحالم که در دنیای فوتبال به سختی کار کرده‌ام و رکوردهای خوبی از خود بر جای گذاشته‌ام. برای منچسترسیتی بهترین‌ها را آرزو دارم و همیشه بهترین خودم بوده‌ام تا برای باشگاه ارزش‌افزوده داشته باشم.

آیا قرار است زمزمه بازنشستگی از سمت شما به گوش برسد؟

البته رسانه‌ها همیشه کاری را که خودشان دوست دارند انجام می‌دهند اگر شما این‌طور بگویید، لابد درست است، اما نه خبری از بازنشستگی نیست و من سختکوشانه به فصل آینده فکر می‌کنم. خانواده برایم اهمیت دارد و برای آینده با همه آنها مشورت خواهم کرد. من از بازنشستگی صحبت کرده‌ام اما این یک موضوع خانوادگی است و سر فرصت باید در این‌باره با همسرم مشورت کنم، همین‌طور با مدیربرنامه و مالکان باشگاه.