تاریخ : Fri 04 Dec 2020 - 13:50
کد خبر : 48747
سرویس خبری : دانشگاه

هدف دشمن از ترور دانشمندان فاصله انداختن میان جامعه علمی و نیازهای کشور است

رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها:

هدف دشمن از ترور دانشمندان فاصله انداختن میان جامعه علمی و نیازهای کشور است

رئیس نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهداف دشمن از این جنایت بزرگ گفت: «هدف دشمن از این جنایت‌ها این است که جامعه علمی بین خودش و نیازهای کشور فاصله انداخته و دیگر به‌عنوان ظرفیت یک ملت بزرگ درکنار مردم قرار نگیرد.

به گزارش «فرهیختگان»، بسیج اساتید دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، علم‌وصنعت، شهید‌بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و تهران پنجشنبه 13 آذر اقدام به برگزاری مجازی مراسم بزرگداشت دانشمند هسته‌ای کشور، شهید محسن فخری‌زاده کردند که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها و سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان سخنرانان این مراسم، مطالبی را پیرامون شخصیت علمی این دانشمند شهید و همچنین نحوه برخورد با این حادثه تروریستی بیان کردند.

مصطفی رستمی در این مراسم با اشاره به حدیث شریف نبوی گفت: «بهترین انسان‌ها کسانی هستند که خودش را وقف راه خدا کرده باشد؛ کسی که خودش را در مسیر الهی تماما به‌کار گرفته باشد و خودش را در این راه هزینه کند، خود را در مسیر خدایی وقف کرده و با دشمنان خدا مبارزه می‌کند. چنین فردی در این مسیر تلاش می‌کند و شهادت‌طلب است و کسی نیست که از مرگ‌ گریزی داشته باشد.»

او با اشاره به ابعاد وجودی این شهید افزود: «رسم دنیا این است که وقتی ما به‌هر‌حال عزیزانی را که از دست می‌دهیم، تازه با ابعاد عظیم وجودی آنها آشنا می‌شویم. قطعا بُعد عظیمی که شهید فخری‌زاده در به‌کار انداختن، منسجم کردن و حرکت دادن توان‌های علمی و تکنیکی کشور برای حل مسائل کشور داشت یک ظرفیت است، اما ظرفیت‌های دیگری هم در نوشته‌ها و آثار ایشان می‌بینیم که نکته عجیبی است. این شهید دغدغه نسبت دادن و درگیر کردن فلسفه اسلامی با مسائل عمومی جامعه را داشت. در اصل در جامعه غربی و در علم غربی به‌هرحال فلسفه درگیر با مسائل عمومی دانش و با مسائل زندگی و و جامعه علمی شده، اما در جهان اسلام فلسفه اسلامی آن‌گونه که باید خودش را درگیر این مسائل نکرده است.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری بیان داشت: «با توجه به دغدغه‌هایی که در فرمایشات این شهید و نوشته‌هایش می‌بینیم، متوجه می‌شویم که چه روح عظیم و انسان متفکری را داشته‌ایم که عمل و تلاش مجاهدانه را با هم داشته است و این مهم زیبایی و عظمت این شهید عزیز را بیشتر به‌ما نشان می‌دهد؛ همین که شهادت ایشان را تبریک می‌گوییم یعنی شهید به سعادت خودش رسیده است. امیرالمومنین(ع) برای مالک اشتر در آخر نامه ۵۳ نهج‌البلاغه دعا می‌کند که از خدا برای خودم و تو شهادت طلب می‌کنم؛ دراصل شهادت یک فوز و رستگاری است و به‌همین دلیل است که باید شهادت این شهید را تبریک گفت.»  رستمی در ادامه با اشاره به فقدان افزود: «از سوی دیگر شهادت این شهید برای ما محرومیت، یک داغ و یک خسارت بزرگ است که چنین انسان برجسته و فرهیخته‌ای را از دست داده‌ایم.»

    دانش در کشور ما به یک درخت تنومند تبدیل شده است

رئیس نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهداف دشمن از این جنایت بزرگ گفت: «هدف دشمن از این جنایت‌ها این است که جامعه علمی بین خودش و نیازهای کشور فاصله انداخته و دیگر به‌عنوان ظرفیت یک ملت بزرگ درکنار مردم قرار نگیرد. دشمن می‌خواهد جامعه علمی راه خودش را برود و با استانداردهایی که در فضای علمی و در سیطره علمی تمدن غرب و نظام سلطه بر جهان و علم حاکم است، خود را تطبیق داده و براساس معیارهای آنها حرکت کند. طبیعتا چنین علم، عالم، دانشگاه و دانشمندی خطری برای زیاده‌طلبان و نظام سلطه نخواهد داشت. تلاش دشمن این است که دانشمندان بین خودشان و آنچه برای منافع ملت، کشور، نظام و جامعه‌شان وجود دارد، فاصله بیندازند و از اینکه بیایند و در این مسیر‌ها گام بردارند، بترسند.»

او با اشاره به ادامه مسیر و راه علمی شهید فخری‌زاده افزود: «اتفاقی که به برکت مجاهدت این شهید رخ داده، این است که موضوع رسیدن به نقطه گریز در بسیاری از حوزه‌های علوم ایجاد شده و حذف یک تفکر و دانشمند و شهید کردن او در اینجا حذف جریان کلان و محروم کردن کشورمان از این دانش به‌صورت کامل نخواهد بود، چراکه شهید فخری‌زاده این دانش را ریشه‌دار کرده و امسال همکاران این شهید و اساتید دانشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که این مسیر ادامه پیدا کند.»

رستمی خاطرنشان کرد: «کشور ما مثل کشورهایی نیست که به‌صورت جعلی ادعای دانش می‌کنند؛ یعنی کشورهایی که دانش‌شان با شراکت مقاله‌ای یا توسط افراد مدعی، تامین شده باشد، چراکه در کشور ما به لطف خدا درخت دانش به یک درخت تنومند و بالنده تبدیل شده است.»