تاریخ : Thu 03 Dec 2020 - 03:13
کد خبر : 48705
سرویس خبری : ورزش

اولویت استفاده از توان انسانی دانشگاه است

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رئیس مرکز ورزش دانشگاه‌ آزاد و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون جهانی ووشو

اولویت استفاده از توان انسانی دانشگاه است

که اگر ورزشکاران‌مان عضو باشگاه باشند شامل بحث تخفیف هم می‌شوند ولی قراردادهای ما برای دانشجویان با تخفیف شهریه هم همراه خواهد بود تا بتوانیم برای جذب بیشتر کمک کنیم و از حداقل منبع استفاده و صرفه‌جویی کنیم.

بازبودن باشگاه‌های ورزشی تاثیری در شیوع بیشتر کرونا ندارد / دستورالعمل بهداشتی ما در تمام مسابقات جهانی ووشو باید انجام شود

به گزارش «فرهیختگان»، یک ساعت گفت‌وگوی مفصل با رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی به بهانه سمت او در کمیته پزشکی فدراسیون جهانی ووشو آغاز و به آخرین وضعیت کرونا میان جامعه ورزش و درنهایت اوضاع ورزش دانشگاه آزاد اسلامی و البته ماجرای مبلغ قرارداد ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی ختم شد. گفت‌وگویی که لشگری با حوصله و شمرده‌شمرده سعی می‌کرد سوال‌ها را به دقت پاسخ دهد و با مثال‌های مختلف سعی در تفهیم موضوع داشت. او که همچنین عضو ستاد مبارزه با کرونا در وزارت ورزش است علاوه‌بر اینکه به سوال‌های خبرنگار «فرهیختگان» درباره تایید بخشنامه بهداشتی ووشو ایران در فدراسیون جهانی این رشته پاسخ داد، درمورد آخرین وضعیت کرونا میان جامعه ورزش و تاثیر باز و بسته بودن باشگاه‌های ورزشی هم صحبت کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیرعباس لشگری را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

اگر موافقید از دستورالعمل بهداشتی پیشنهادی ایران که موردتایید فدراسیون جهانی ووشو قرار گرفت، شروع کنیم.

بله، برای اینکه در شرایط کرونایی بتوانیم فعالیت‌های ورزشی را ادامه بدهیم برای تمام رشته‌ها پروتکل‌های بهداشتی نوشتیم و حتی زمانی که سطح انتقال بیماری کرونا کمتر شد بازهم پروتکل‌های بهداشتی را برای حفظ سلامت ورزشکاران و کادر فنی رعایت کردیم. برای هر رشته خاص خودش با کمک فدراسیون‌ها و فدراسیون پزشکی و ورزشی این پروتکل‌ها نوشته شد و به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و درواقع ستاد مقابله با کرونا این پروتکل‌ها را به فدراسیون‌ها ابلاغ کرد. ما هم در رشته ووشو این پروتکل را با کمک فدراسیون ووشو - با توجه به اینکه من رئیس کمیته پزشکی فدراسیون ووشو هستم- نوشتیم و این روال را طی کردیم که موردتایید وزارت بهداشت قرار گرفت و برای اجرا ابلاغ شد، بعد از انجام این کار فرصت را برای ارائه پروتکل‌ها به فدراسیون جهانی مناسب دیدیم و با توجه به اینکه من رئیس کمیته پزشکی فدراسیون جهانی ووشو هستم، پروتکل را برای دبیرکل فدراسیون جهانی ووشو ارسال کردیم. این پروتکل را بقیه اعضای کمیته پزشکی فدراسیون جهانی بررسی کردند که درواقع به تایید نهایی رسید و درنهایت از طرف دبیرکل فدراسیون جهانی به تمام کشورهای عضو فدراسیون جهانی ووشو ارسال شد و به نوعی پروتکلی که ما تهیه و آماده کردیم، جهانی و به تمام کشورها ارائه شد.

یعنی تمام مسابقات بین‌المللی باید براساس این پروتکل باشد؟

بله اگر قرار باشد مسابقه آسیایی، قاره‌ای یا جهانی ووشو برگزار شود باید کشورها براساس پروتکلی که ما اعلام کرده‌ایم در مسابقات حاضر شوند. از آنجایی که مشخص نیست تا چه زمانی با این ویروس سر و کار داریم، در بعضی از رشته‌ها فدراسیون‌های بین‌المللی به سمت نوشتن پروتکل‌های بهداشتی رشته خاص خود رفتند تا مثل فوتبال و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که به صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود، با مساعد شدن شرایط مسابقات را با رعایت پروتکل و حفظ سلامت ورزشکاران برگزار کنند. الان در مسابقات فوتبال قطر همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود و موردی از کرونا دیده نشده است که این نشان می‌دهد می‌توان مسابقات را با اجرای یک پروتکل دقیق انجام داد.

پیش‌بینی شما از زمان برگزاری مسابقات ووشو چه بازه زمانی است؟

در بخش بین‌المللی تا پایان 2020 هیچ رویداد بین‌المللی‌ای نداریم و همه مسابقات لغو و موکول به سال 2021 شده است. احتمالا اردیبهشت 2021 با تشخیص فدراسیون جهانی و آسیایی و مساعد بودن شرایط، مسابقات آسیایی برگزار شود، در ایران هم با پروتکلی که از سمت وزارت بهداشت داده شد، هماهنگی کارها را انجام می‌دهیم تا مسابقات به‌صورت متمرکز انجام شود که البته مسابقات بعد از انجام تست پی‌سی‌آر از تمام تیم‌ها برگزار خواهد شد و بدون ارتباط تیم‌ها با بیرون مسابقات برگزار می‌شود که به احتمال زیاد تحت‌عنوان لیگ، مانند لیگ کشتی، برگزار خواهد شد.

چقدر ستاد مبارزه با کرونا در بخش ورزش، در جهت پیشگیری این ویروس موفق بوده است؟

در حوزه ورزش خیلی خوب و جدی برخورد شد و نتیجه‌اش را هم می‌بینیم که کمترین تعداد ورزشکار با تست کرونای مثبت را نسبت به آمار جامعه‌مان داریم و مسابقات ما عاری از ویروس است، از طرف دیگر باید ببینیم حتی همان تعداد کمی که به این ویروس آلوده شدند آیا در مسابقات دچار شدند یا زمانی که در خارج از مسابقه وقتی که اردویی نبوده است، مبتلا شدند. در مسابقات به خاطر اینکه شرایط قرنطینه وجود دارد و از همه افرادی که در برگزاری مسابقه سهم دارند، تست گرفته می‌شود و اگر آلودگی نداشتند می‌توانند در مسابقات شرکت کنند و کار اجرایی‌شان را انجام دهند. به همین خاطر افراد ناقل زودتر شناسایی می‌شوند و با این روش جلوی گسترش کرونا را در ورزش می‌گیریم. هفته به هفته جلسه داریم و با توجه به آماری که به ما می‌رسد مجوز برگزاری مسابقات را به تیم‌ها می‌دهیم، مانند لیگ فوتبال که به همین شکل مسابقات‌شان را برگزار می‌کنند و تقریبا هر هفته رصد و بررسی می‌شوند و به محض اینکه دچار بیماری شوند اجازه حضور به آنها داده نمی‌شود.

چقدر بازگشایی باشگاه‌های ورزشی چه در بخش همگانی و چه قهرمانی در انتقال و شیوع ویروس تاثیر دارد؟

باشگاه‌دارها سرمایه‌گذاری زیادی کردند و ورزش حوزه‌ای برای درآمد افراد هم است و به همین دلیل خیلی معترضان باشگاه‌دار را داشتیم که اعتراض داشتند. اصناف دیگر مشغول به کارند ولی ما همچنان تعطیل هستیم. برای باشگاه‌های ورزشی هم پروتکل‌هایی روی سایت وزارت بهداشت قرار داده‌ایم که باشگاه‌ها درصورت رعایت پروتکل و البته به شرط اینکه شرایط بازگشایی باشگاه‌ها وجود داشته باشد، می‌توانند فعال باشند که البته دستور بازگشایی با نظر ستاد ملی مبارزه با کروناست که وزارت بهداشت مسئول آن است. مثلا در شرایط قرمز مثل الان خب باشگاه‌ها تعطیلند ولی اگر شرایط از قرمز خارج شود و شیوع بیماری فروکش کند باشگاه‌ها با پذیرش تعداد کمتری ورزشکار  و پروتکل اعلام شده می‌توانند فعالیت‌شان را داشته باشند ولی باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند. فدراسیون پزشکی ورزشی در این زمینه ناظرهایی را به‌عنوان ناظران سلامت به باشگاه‌ها می‌فرستد که اگر پروتکل‌ها مانند قراردادن وسایل ضدعفونی، ضدعفونی‌کردن وسایل ورزشی هر یکی دوساعت، تعداد کم ورزشکار در یک ساعت مشخص و... رعایت نشده باشد، اول تذکر داده و بعد باشگاه متخلف پلمب می‌شود. اگر باشگاه سالم باشد انجام فعالیت ورزشی منعی ندارد و اتفاقا در مقالات ثابت شده است افرادی که ورزش می‌کنند، به‌خصوص ورزش‌های هوازی که باعث حجم ریه و قفسه سینه می‌شود حتی اگر کرونا هم بگیرند شدتش نسبت به افراد دیگر می‌تواند کمتر باشد و سریع‌تر به بهبودی می‌رسند. به خاطر اینکه گنجایش ریه‌شان بیشتر از افراد عادی است و برای همین پزشکان اعلام می‌کنند ورزشکاران، ورزش هوازی داشته باشند.

مدتی باشگاه‌ها باز بود و با رعایت پروتکل هم گفته می‌شد که ورزش انجام می‌شده است، طی آن مدت خبری از شیوع بیشتر بین مردم بود؟

آمار دقیقی در رابطه با افراد بعد از بازگشایی سالن‌های ورزشی نداریم، یعنی اینکه آماری بر این مبنا که با بازگشایی باشگاه‌های ورزشی تعداد کرونایی‌ها بیشتر شده وجود ندارد و به ما مستقیم اعلام نمی‌کنند که آیا افرادی که بیمار شدند از باشگاه ورزشی ویروس را گرفته‌اند یا خیر. ضمن اینکه رهگیری بیمار که آیا بیماری را از باشگاه یا بیرون گرفته یک مقدار سخت است و نمی‌شود تشخیص داد که این بیمار آیا از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده یا با افراد آلوده در تماس بوده و حالا به باشگاه آمده، نمی‌توان نسبت به اینها مطمئن بود ولی به نظر نمی‌آید که خیلی تاثیر آنچنانی داشته باشد. اگر باشگاه‌ها پروتکل را رعایت کنند و از ضدعفونی کردن غافل نشوند این شیوع به حداقل می‌رسد. در باشگاه خصوصی که قابل‌کنترل‌تر است درنتیجه کنترل بیماری راحت‌تر انجام می‌شود تا اینکه افراد داخل جامعه بیایند و مثلا از مترو یا فروشگاه‌ها استفاده کنند. هرچقدر هم در مترو رعایت کنند آنقدر تردد زیاد است که زنجیره انتقال بیشتر است ولی در باشگاه‌ها به شرط رعایت مسئولان بهتر می‌شود کنترل کرد و به نظر می‌آید احتمال آلودگی نسبت به محیط‌های عمومی دیگر کمتر باشد.

از ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در این شرایط کرونایی چه خبر؟

دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ورزش قهرمانی و حرفه‌ای همیشه سرآمد بوده و تیم‌های خوبی داشته و امسال هم در بستن تیم‌ها سعی کردیم دقت‌نظر داشته باشیم و از نیروهای جوان و پرانرژی استفاده کنیم. به‌طور مثال در رشته دوومیدانی چه خانم‌ها و چه آقایان از مربیان جوان استفاده کردیم که نتیجه خوبی هم گرفتیم. در تیراندازی با کمان سعی کردیم از مربیان جوان مانند میلاد وزیری که خودش به‌عنوان ورزشکار برای المپیک هم تمرین می‌کند، بهره بگیریم که الان سرمربی تیم تیر‌اندازی با کمان هستند.

در بخش همگانی چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

در این بخش یک مقدار در دانشگاه ضعیف بودیم و متاسفانه ‌چندان دقتی نمی‌شد و برایش برنامه‌ریزی نمی‌کردند، چون ویترین ندارد و افراد دیده نمی‌شوند. معمولا مدیریت ورزش هم علاقه‌مند به کار کردن در جایی که دیده نمی‌شود، نیست. متاسفانه مدیران ورزشی ما بیشتر علاقه‌مند به دیده‌شدن و مصاحبه هستند و به همین خاطر ورزش همگانی مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود ولی مهم این است که ورزش همگانی باعث تندرستی و سلامت افراد جامعه می‌شود و جامعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی هم با وجود یک‌میلیون و چند صدهزار نفر دانشجو و هیات‌علمی و کارمند نیاز به تندرستی دارد و باید برایش فکر و برنامه داشت. به کمک مرکز فناوری دانشگاه برای اولین‌بار سامانه‌ای را برای مسابقات و توسعه ورزش همگانی در دانشگاه طراحی کردیم که کارهای تست این سامانه انجام و نقاط ضعفش هم گرفته شده که به‌زودی به امید خدا برای توسعه ورزش همگانی رونمایی می‌کنیم و فکر می‌کنم باعث ایجاد‌ انگیزه برای فعالیت افراد حتی در منزل خواهد شد که ما هم همین را می‌خواهیم چون در این دوره کرونا متاسفانه فعالیت دانشجویان ما کم و محدود شده است و این می‌تواند باعث بیماری و چاقی و افزایش فشار و قند و چربی شود و باید جامعه را به سمت ورزش همگانی ببریم. ان‌شاءالله. به سمتی می‌رویم که به قول دکتر طهرانچی یک دانشگاه سالم را معرفی کنیم، ما اگر بگوییم دانشجویان ما در طول یک ترم وزن‌شان از این عدد به عدد کمتری کاهش پیدا کرده و توانسته‌اند اضافه وزن‌شان را کم کنند، می‌شود دانشگاه سالمی که نه‌تنها به علم دانشجویان می‌پردازد و علم‌شان را بالا می‌برد بلکه سلامت دانشجویان و افراد درگیر با دانشگاه و خانواده‌هایشان هم مدنظرش است که این کار را انجام خواهیم داد. در همین مسیر قراردادی با فدراسیون همگانی امضا کردیم تا از کمک آنها هم برای برگزاری همایش‌ها و مسابقات بهره‌مند شویم.

یکی از موارد دیگری که در دوره حضور شما مورد توجه قرار گرفت بحث فرهنگ در ورزش بود.

بله به‌عنوان یک موسسه آموزش عالی جدا از ورزش باید بحث فرهنگ را هم مورد توجه قرار دهیم، چراکه فرهنگ از طریق ورزش می‌تواند گسترش پیدا کند و ما می‌توانیم بحث فرهنگ مانند ایثار، جوانمردی، احترام به پیشکسوت، احترام به حریف و رقیب را در ورزش ایجاد کنیم. شاید به تنهایی باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی نتوانند این مورد را انجام دهند و نیاز است که ما به‌عنوان یک موسسه آموزش عالی کمک باشگاه‌ها باشیم و ایده بدهیم. یکی از مواردی که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهداست که ما در همین مسیر روی تیم کشتی فرنگی‌مان که یکی از تیم‌های جوان و بسیار خوب ما در لیگ بود، نام شهید هادی باغبانی را قرار دادیم که شهید مدافع حرم است و خودش دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بود، تا به ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت تاکید داشته باشیم. همچنین سفیران فرهنگی ورزشی را معرفی کردیم که ورزشکاران نخبه ما در رشته‌های مختلف هستند، اینها افرادی هستند که از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یا عضو باشگاه فرهنگی و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی هستند مانند بهمن عسگری، زهرا نعمتی، سجاد گنج‌زاده و بهداد سلیمی که شاید نفوذکلام این افراد خیلی موثرتر از افراد دیگر باشد، چون ورزش مقوله‌ای‌ است که به راحتی می‌تواند در اقشار مختلف تاثیرش را داشته باشد که به‌طور مثال در رابطه با کرونا کلیپ‌های چند دقیقه‌ای از این ورزشکاران درست شد. همچنین در تبلیغ و انجام کمک‌های مومنانه به افراد نیازمند هم پیشقدم و البته مبلغ کار خیرشان هم بودند.

با تیم‌های ملی هم همکاری خوبی داشتید تا از امکانات دانشگاه استفاده کنند.

بله، ارتباط با خارج از دانشگاه آزاد اسلامی هم از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام می‌شود، از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی امکانات بسیار خوب ورزشی در سراسر کشور دارد جای ارتباط خوب با فدراسیون‌ها خالی بود و نیاز به ارتباط قوی‌تر با فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک بود که جلسه‌ای را با رئیس کمیته ملی المپیک داشتیم و امکانات و آمادگی دانشگاه را برای همکاری اعلام کردیم که بعد از بازدید از واحد بوشهر موردپسندشان قرار گرفت و امکانات بوشهر تایید شد و به فدراسیون‌هایی که المپیکی هستند، اعلام کردند که می‌توانند اردوهایشان را در بوشهر برگزار کنند. هم‌اکنون تفاهمنامه‌ای را برای امضا بین دکتر طهرانچی و صالح‌امیری آماده می‌کنیم تا بتوانند فدراسیون‌های مختلف از مجموعه ورزشی بوشهر، زاهدان و شهرهای جنوبی در زمستان استفاده کنند. تا به حال به یاد ندارم که میزبان اردوی تیم‌های ملی اعزامی به المپیک بوده باشیم که خب این اتفاق می‌افتد.

مسابقات سوپرلیگ تکواندو هم قرار است به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار شود. دیگر رشته‌ها نیز برای این منظور درخواستی داشته‌اند؟

بله با ارتباط خوب با فدراسیون‌ها و همچنین فدراسیون تکواندو طی جلسه‌ای قرار بر این شد که مسابقات سوپرلیگ تکواندو را از هفته اول دی ماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کنیم که این هم برای اولین‌بار است اتفاق می‌افتد. ما الان به خاطر کرونا خوابگاه‌های خالی از دانشجو به همراه سالن‌های ورزشی در نزدیکی‌ آن داریم که برای رعایت پروتکل بهداشتی موقعیت فوق‌العاده‌ای است که می‌توان با خیال راحت مسابقات را با قرنطینه کامل برگزار کرد. رشته‌های دیگر مانند ووشو و کاراته هم علاقه‌مند به برگزاری لیگ‌های برتر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند که این افتخاری است که اخیرا کسب شده و کمکی برای درآمدزایی و دیده شدن دانشگاه می‌شود و از همه مهم‌تر به ارتقای ورزش ما کمک می‌کند تا مسابقات با خیال راحت برگزار شود. البته ما سعی کردیم علاوه‌بر امکانات از توانمندی‌هایی که در دانشگاه هم داریم بیشتر کمک بگیریم، به‌طور مثال ما تعداد زیادی ورزشکار حرفه‌ای در باشگاه‌مان داریم که تمام اقلام و تجهیزات ورزشی‌شان را از دانشگاه آزاد اسلامی اراک تهیه می‌کنیم و این در درون دانشگاه تولید می‌شود و به جای اینکه از برندهای خارجی استفاده کنیم از محصولات خود دانشگاه آزاد اسلامی بهره می‌بریم که این موفقیت بسیار خوبی بود. تمام امکانات 19 تیم ورزشی را از طریق واحد دانشگاه آزاد اسلامی اراک تهیه می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم علاوه‌بر دانشگاه آزاد اسلامی این مارکت را به فدراسیون‌ها هم معرفی کنیم.

این اتفاق‌های خوب قرار است به همه واحدهای کشور هم توسعه پیدا کند؟

بله، یک سایتی را در دانشگاه راه‌اندازی کردیم که رویدادها را پوشش می‌دهد، من به کار گروهی معتقدم و به هیچ عنوان خودم به تنهایی دوست ندارم تصمیم بگیرم. همان روزهای اولی که آمدم یک جلسه وبینار با کل استان‌ها برگزار کردم و دوستان گلایه‌مند بودند که در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مرکز نقشی ندارند و من قول دادم و در این مدت چهار ماه با تک‌تک مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه جلسه داشتم و درباره مسائل و مشکلات هر واحد صحبت می‌شد که این خیلی خوب بود و از ایده‌ها و نظرات خوب‌شان استفاده کردم و مشکلات مشترک را شناسایی کردم و به دکتر طهرانچی هم ارائه دادم. یکی از اتفاق‌های مثبت طراحی شورای تخصصی ورزش در استان‌ها بود که به دنبال آن در تمام استان‌ها شورا داریم. با این ترکیب که رئیس عالی استان، رئیس شورای ورزش است و مدیرکل ورزش و جوانان هر استان هم در شورای تخصصی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی عضو کردیم تا تعامل و ارتباط بین دانشگاه و هیات‌ها برقرار شود. البته اگر این تعطیلی‌های کرونا نبود قطعا ورزش دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از این می‌توانست از جهت مثبت خبرساز باشد ولی با توجه به محدودیت‌ها این قدم‌ها برداشته شد.

چقدر سعی شده از دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی و درحقیقت از توان انسانی خود دانشگاه در تیم‌های لیگ برتری این باشگاه استفاده شود؟ مهم حضور قهرمان‌ها بوده یا دانشجوها؟

یکی از تصمیماتم این است که همان‌طور که گفتم دانشگاه آزاد اسلامی امکانات بسیار خوبی دارد و یکی از مهم‌ترین امکانات ما هم دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات‌علمی ما هستند، خیلی از هیات‌علمی‌های ما افرادی هستند که در تیم‌های مختلف تخصص دارند و به نوعی صاحب‌سبکند و درحال برنامه‌ریزی هستیم که برای تمام تیم‌هایمان در درجه اول از توان خود دانشگاه استفاده شود. از طرف دیگر وقتی تیمی داریم باید جایگاه تیم‌مان را در مقابل سایر تیم‌ها حفظ کنیم و به نوعی کار کنیم که بتوانیم مقام کسب کنیم. من اگر بتوانم در دانشگاه ادعا کنم که فلان تیم من نایب‌قهرمان است اما صددرصد از دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی است افتخاری است برای ما و کمک کرده‌ایم به توسعه ورزش در کل کشور و می‌توانیم حتی به فدراسیون‌ها بازیکنان قدرتمندی را معرفی کنیم و این بیشتر برایمان دلچسب است تا اینکه بخواهم تیمی را قهرمان کنم و 90 درصدش از بیرون دانشگاه استفاده شده باشند. سیاست ما هم در درجه اول استفاده از بازیکنان و کادر فنی دانشگاه آزاد اسلامی است ولی خب در بعضی از رشته‌ها ممکن است کمبود نفرات وجود داشته باشد به ناچار مجبوریم از بیرون استفاده کنیم چون می‌خواهیم اسم دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ نگه‌داریم و از مقام‌هایی که کسب شده، دفاع کنیم. جا دارد از نظر بسیار مساعد دکتر طهرانچی ریاست عالی دانشگاه که به ورزش دارند تشکر کنم، وجود او برای ما مغتنم است، دکتر طهرانچی همیشه به بحث ورزش علاقه‌مند است و ما را حمایت کرده و در بحث قهرمانی و ورزش حرفه‌ای کمک کرده‌اند.

کدام رشته‌های ورزشی جزء اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است؟

19  تیم را در شورای عالی ورزش مصوب کردیم که این تیم‌ها به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و در سیاستگذاری که به صورت کلان بررسی می‌شود مجوز فعالیت تیم‌ها داده می‌شود. اینجا نظر شخصی برای گرفتن یا حذف تیم نداریم و همه براساس نظر شورای عالی ورزش است که در حال حاضر هشت تیم در بخش خانم‌ها و 11 تیم در بخش آقایان فعالیت حرفه‌ای دارند.

قرارداد ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر می‌شود؟ اصلا مبلغ قرارداد بازیکنان منصفانه است؟

منابع و بودجه از خود دانشگاه تامین می‌شود و به همین خاطر برای هزینه‌کرد بودجه باید خیلی دقت کنیم و در واقع امانتدار باشیم. سعی می‌کنیم این کار را به نحو احسنت انجام دهیم. سعی کردیم بودجه‌ها را طوری ببندیم که در عین حال که بهترین نتیجه را می‌گیریم صرفه‌جویی هم داشته باشیم. بحث استفاده از وسایل و امکانات خود دانشگاه به جای استفاده از برندهای خارجی یکی از صرفه‌جویی‌هایی است که انجام دادیم و در همین زمینه هم برای ورزشکاران انجام می‌شود. نکته مثبت این است که اگر ورزشکاران‌مان عضو باشگاه باشند شامل بحث تخفیف هم می‌شوند ولی قراردادهای ما برای دانشجویان با تخفیف شهریه هم همراه خواهد بود تا بتوانیم برای جذب بیشتر کمک کنیم و از حداقل منبع استفاده و صرفه‌جویی کنیم. به هر حال سعی می‌کنیم بودجه‌مان را پایاپای با سایر دانشگاه‌ها به‌طور واقعی ببندیم و علاوه‌بر بودجه تخفیف شهریه هم برای دانشجوها جذابیت دارد.

 * نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار