تاریخ : Tue 01 Dec 2020 - 15:43
کد خبر : 48636
سرویس خبری : جامعه

شهر چمران از لحاظ جذب آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب در حد صفر است

امام جمعه شهر شهید چمران ماهشهر از وضعیت اسفناک این شهر پس از بارندگی‌های اخیر می‌گوید

شهر چمران از لحاظ جذب آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب در حد صفر است

عبادی گفت: در سال‌های گذشته شدت باران به این اندازه نبود و آبگرفتگی در سطح معابر هم به این شدت نبود ولی آقایان مسئول از ابتدا می‌دانستند شهر چمران از لحاظ جذب آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب ضعیف و در حد صفر است.

به گزارش «فرهیختگان»، جاسم عبادی، امام‌جمعه شهر شهید چمران ماهشهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» و در تشریح آن بلایی که این روزها بر سر مردم این منطقه براثر بارش باران در چند روز اخیر آمده است، گفت: «متاسفانه این اتفاقات هرساله در شهر چمران تکرار می‌شود و این بار اول نیست. در سال‌های گذشته شدت باران به این اندازه نبود و آبگرفتگی در سطح معابر هم به این شدت نبود ولی آقایان مسئول از ابتدا می‌دانستند شهر چمران از لحاظ جذب آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب ضعیف و در حد صفر است. ما فاقد شبکه آب‌های سطحی هستیم و شبکه فاضلاب هم قبل از انقلاب بوده و این شهر ساخت غربی بوده که به‌دلیل صنعت پتروشیمی رخ داد. شبکه فاضلاب در این شهر فرسوده و قدیمی است. جمعیت متناسب با شبکه فاضلاب نیست و برخی جاها  درکل فاقد شبکه فاضلاب هستند و آب و فاضلاب متاسفانه در جوی‌های روباز ریخته می‌شود که منظره بدی ایجاد می‌کند. با وجود اینکه 10روز قبل اعلام شد باران شدیدی در جنوب غرب و خوزستان خواهیم داشت، آقایان مدیر اجرایی و آبفا و شهرداری تدارک لازم و آمادگی لازم را برای این باران نداشتند و در همان ساعات اولیه بارندگی شب شنبه که بارندگی شروع شد، در عرض یک ساعت شهر چمران را آب فرا گرفت و آب و فاضلاب وارد منازل مردم شد. بر اثر این بارش‌ها متاسفانه تلنبه‌خانه چمران هم زیرآب رفت، یعنی جایی که باید آب پمپاژ و تخلیه کند زیرآب رفته است و این نشان می‌دهد زیرساخت‌های شهری در چه اندازه است. وقتی تلنبه‌خانه زیرآب رفت از کار افتاد و باید معجزه می‌شد که آب کاهش می‌یافت تا تلنبه‌خانه را دوباره تعمیر کنند. ما یک نیزاری داریم که در حوادث آبان‌ماه شهرت جهانی پیدا کرد. این نیزار هم پیش از این پر از آب و فاضلاب شده بود. کل فاضلاب شهرک بعثت و شهر چمران در نیزار ورودی شهر چمران است و در تابستان تخلیه نشده بود. این امر مزید بر علت شد. آب سطحی که از آب باران و خود باران آنجا سرریز شد، باعث شد این آب به داخل منازل مردم بازگردد و تمام وسایل مردم زیر آب رفته است. خسارات زیادی در سطح شهر چمران وارد شده و خیلی از مردم وسایل خود را از دست دادند. متاسفانه فاضلاب وارد خانه مردم شد و اکثر خانه‌های مردم نجس شده است، چون نجاست وارد منازل شده است.»

نباید وضعیت قطب اقتصادی کشور اینطور باشد

عبادی ادامه داد: «در شهری به نام چمران که قطب اقتصادی و صنعت پتروشیمی و قلب تپنده اقتصاد ایران است، ما شاهد هستیم مردم چنین وضعی دارند. با یک ساعت بارندگی اینچنین شهر چمران زیرآب رفته است و مردم دچار تنگنا و فشار شده‌اند. متاسفانه کل معابر شهری پر آب است و مردم تردد ندارند و توانستیم مدرسه‌ای برای اسکان مردم تدارک ببینیم و مردم در اسکان موقت هستند. واقعا وضع بحرانی است. مردم از مدیریت شهری گلایه دارند. با اینکه یک هفته قبل در جلسه مدیریت بحران شرکت کردم و به این آقایان تذکر داده شد اما هیچ آمادگی‌ای ایجاد نشد. الان بچه‌های بسیج در سطح شهر خدمات‌دهی می‌کنند، البته کنار آنها نیروهای امدادی هم فعالیت دارند. متاسفانه هیچ فکری برای شهر چمران، دفع آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب این شهر نمی‌شود. قطعا اگر در روزهای آینده بارندگی داشته باشیم شهر با این وضعیت روبه‌رو می‌شود و چه‌بسا شدیدتر هم می‌شود. متاسفانه شهر چمران در پروژه‌های ملی قرار ندارد و وقتی اینچنین باشد هیچ اقدامی انجام نمی‌شود. جالب است در این شهر با توجه به نبود شبکه فاضلاب مردم پول فاضلاب پرداخت می‌کنند. مردم شهر چمران آب خریداری می‌کنند یعنی آب لوله قابل‌استفاده نیست و مردم آب می‌خرند ولی باز پول آب تصفیه‌شده را پرداخت می‌کنیم. درکنار اینها که نه شبکه فاضلابی وجود دارد و نه آب سطحی مدیریت می‌شود مردم پول و هزینه پرداخت می‌کنند. شهر چمران با کوچک‌ترین بارندگی مختل می‌شود و معابر آبگرفتگی خواهد داشت و هزینه فاضلاب را به شرکت آبفا پرداخت می‌کنیم. نیزاری که شهره بین‌المللی و جهانی شد تا الان رها شده و فکر و چاره‌ای برای آن نشده است. بعد از آبان ماه امیدوار بودیم مسئولان فکری کرده و دوباره شروع به کار کنند و حرکتی انجام شود ولی باز هیچ اتفاقی نیفتاد. متاسفانه الان بیشترین جاهایی که آسیب دید مناطق محروم و فقیرنشین بود که سطح خانه‌ها پایین بود و کامل به زیر آب رفته‌اند و تحت‌فشار هستند. فاضلاب وارد خانه‌ها شده و وسایل خانگی از بین رفته است. شهر با بحران جدی مواجه است.»

 

اخبار مرتبط:

باران سنگین پاییزی به شهرهای خوزستان آسیب رسانده، مسئولان فعلا تماشا می‌کنند
باور کنید شهردار ونیز نیستید
 
قمشی، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: