تاریخ : Tue 01 Dec 2020 - 10:20
کد خبر : 48601
سرویس خبری : دانشگاه

جریمه 60 پوندی دانشجویان آکسفورد برای کنترل کرونا

گزارش «فرهیختگان» از اقدام دانشگاه‌های انگلیس درباره جریمه دانشجویان ناقض قوانین کرونایی

جریمه 60 پوندی دانشجویان آکسفورد برای کنترل کرونا

با توجه به حساسیت موضوع و احتمال گسترش ویروس کرونا در دانشگاه‌ها و بین دانشجویانی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، دانشگاه‌های انگلیس جریمه‌ای را برای آن‌دسته از دانشجویانی مقرر کرده‌اند که این قوانین را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش «فرهیختگان»، سال جدید تحصیلی دانشگاه‌های دنیا با توجه به ادامه همه‌گیری کرونا با حرف و حدیث‌های زیادی آغاز شد. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تصمیم گرفتند همچنان به تعطیلی خود ادامه دهند و آموزش‌ها را تنها در قالب آموزش‌های آنلاین دنبال کنند. اما در این میان، شماری از دانشگاه‌ها برای ترم پاییز تصمیم گرفتند برخی کلاس‌ها به‌صورت حضوری با رعایت اصول ایمنی و برخی دیگر در قالب کلاس‌های آنلاین و از راه دور برگزار شوند. استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی جزء الزاماتی است که در دانشگاه‌ها برای حفظ ایمنی و سلامت دانشجویان وضع شده و درصورت عدم رعایت این اصول، از سوی مقامات دانشگاه جریمه می‌شوند. به‌عبارتی، انگلیس از حربه جریمه برای پیشگیری و کنترل انتشار ویروس استفاده کرده است تا بتواند مانع از شیوع ویروس در دانشگاه‌ها شود.

 جریمه نقض قوانین کرونایی

 با توجه به حساسیت موضوع و احتمال گسترش ویروس کرونا در دانشگاه‌ها و بین دانشجویانی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، دانشگاه‌های انگلیس جریمه‌ای را برای آن‌دسته از دانشجویانی مقرر کرده‌اند که این قوانین را رعایت نمی‌کنند. خبرها حاکی از آن است که دانشگاه‌های این کشور به‌طورکلی دانشجویان انگلیسی را در نخستین هفته‌های آغاز سال جدید تحصیلی به‌دلیل نقض قوانین ایمنی کرونایی بیش از 170 هزار پوند جریمه کرده‌اند. به گزارش گاردین، حدود 28 موسسه و دانشگاه انگلیسی دانشجویان را به‌دلیل تخطی از قوانین دانشگاهی، محلی و ملی کرونا جریمه کرده‌اند. مواردی چون تجمع در داخل دانشگاه، عدم استفاده اجباری از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، جزء مصادیق نقض قانون در دانشگاه‌های انگلیس است که برای آن جریمه تعیین شده است.

تنها دانشجویان دانشگاه ناتینگهام مشمول پرداخت بیش از یک‌سوم این مقدار جریمه شده‌اند؛ به‌عبارتی، تا 12 نوامبر در این دانشگاه 91 مورد جریمه نقض قوانین کرونایی به ثبت رسیده که مبلغی بالغ‌بر 58 هزار و 865 پوند را در بر می‌گیرد. مقامات این دانشگاه اعلام کرده‌اند که مبلغ جریمه‌های شخصی که برای هر دانشجو صادر می‌شود، حدود 1500 پوند است. در‌مجموع، در چند هفته‌ای که از شروع فعالیت کلاس‌های درس می‌گذرد، کل دانشگاه‌های انگلیس حدود 1898 دانشجو را جریمه کرده‌اند که کل مبلغ جریمه‌ها تاکنون بالغ‌بر 170 هزار و 915 پوند می‌شود. البته آماری که تاکنون از سوی دانشگاه‌های این کشور اعلام شده مربوط به دو تا سه هفته اول ترم پاییز دانشگاه‌هاست و جریمه‌های بعد از آن را تاکنون اعلام نکرده‌اند. در این میان، بعضی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که جریمه‌های اخذشده از دانشجویان به صندوق دانشجویی واریز می‌شود تا در مواقع دشوار خود دانشجویان بتوانند از این ذخیره مالی استفاده کنند.

 پایین‌ترین و بالاترین جریمه‌های دانشگاهی

یافته‌ها بیانگر آن است که تغییرات گسترده‌ای در مجازات‌های اعمال‌شده به دانشجویان از سوی دانشگاه‌های مختلف انگلیس وجود دارد که همه اینها در حمایت از افراد قرنطینه‌شده صورت می‌گیرند. حدود 53 دانشگاه اعلام کرده‌اند که تاکنون به 5122 دانشجو هشدار داده و اعمال قانون کرده‌اند. ناتینگهام که در صدر این دانشگاه‌ها قرار دارد، 672 دانشجوی خود را تحریم کرده و 21 فرد دیگر را هم جریمه کرده است. بعد از آن هم، «لیدزبکت» 403 دانشجو، «آکسفورد بروکس» 340 دانشجو، «منچستر» 334 و دانشگاه «آبردین» 215 دانشجو را اعمال قانون و جریمه کرده‌اند که در رده‌های دوم تا پنجم دانشگاه‌هایی قرار گرفته‌اند که بیشترین تعداد دانشجویان را مشمول جریمه قرار داده‌اند. آبردین تا 24 نوامبر به‌عنوان دومین دانشگاه به لحاظ میزان بالای جریمه‌ها، مبلغ کل جریمه دانشجویان را 32 هزار و 250 پوند اعلام کرده است. اما مقامات این دانشگاه اعلام نکرده‌اند که این مبلغ مشمول حال چه تعداد دانشجو می‌شود. تنها چیزی که در آمار ارائه‌شده از سوی این دانشگاه وجود دارد، این است که تا 15 اکتبر حدود 140 دانشجو به مبلغ 17 هزار و 750 پوند برای نقض قوانین کرونایی جریمه شده‌اند. در این میان، بیشترین جریمه دانشجویی 125 پوند گزارش شده اما اگر دانشجویی خطای خود را تکرار کند، مبلغ جریمه دوبرابر شده و باید 250 پوند بپردازد.

دانشگاه آکسفورد بروکس بیشترین جریمه مربوط به کرونا را به 326 دانشجو اعمال کرده که این مبلغ جریمه در مجموع بالغ‌بر 18 هزار و 950 پوند می‌شود. دانشگاه لیدز تاکنون 343 مورد جریمه اعمال کرده اما به‌وضوح اعلام نشده است که چه بخشی از جریمه‌ها مربوط به نقض قوانین کووید بوده و رقمی از ارزش جریمه‌ها هم منتشر نکرده است. دانشگاه سنت‌اندروز حدود 13 هزار و 240 پوند جریمه را هم برای 193 دانشجو اعمال کرده است.

آمارها، جریمه‌هایی را که پلیس انگلیس برای دانشجویان صادر کرده، به‌صورت جداگانه منتشر نکرده است. به گفته مقامات دانشگاه ناتینگهام، پلیس تاکنون 91 مورد جریمه برای دانشجویان ما صادر کرده است که مبلغ کل آن 28 هزار پوند می‌شود. در ماه اکتبر، چهار دانشجوی ناتینگهام، بعد از برگزاری میهمانی 30 نفره در منزل، هریک مبلغ 10 هزار پوند از سوی پلیس جریمه شدند. طبق اعلام سخنگوی این دانشگاه، اوایل این هفته این پلیس میهمانی دیگری را در خانه یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه گزارش کرده است. یکی از دانشجویان متخطی تاکنون دو مرتبه و هر بار مبلغ 60 پوند جریمه شده و محدودیت‌هایی هم از سوی دانشگاه برای او مقرر شده، به‌طوری‌که به‌مدت یک سال قادر به درخواست اعزام به خارج از کشور نخواهد بود. شواهد حاکی از آن است که سالن‌ها و راهروهای دانشگاه با نیروهای امنیتی تحت‌نظر است و درصورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی از سوی دانشجویان، بلافاصله جریمه صادر می‌شود و همه اقدامات مانند سخت‌گیری‌های پلیس درحال انجام است.  

در این میان، برخی دانشگاه‌هایی که بالاترین شمار جریمه‌های دانشجویی را داشته‌اند، دارای بیشترین زمان انتظار دانشجویان برای مراجعه به مشاور بوده‌اند. به‌عنوان مثال، در دانشگاه سنت‌اندروز مدت زمان انتظار برای ملاقات با یک مشاور پنج هفته است. در دانشگاه منچستر متروپولیتن که 156 دانشجو را حدود 7800 پوند جریمه کرده است، حدود 280 دانشجو در انتظار ملاقات با مشاور هستند. در این میان، دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که برای سهولت کار دانشجویان، مشاوره‌های تلفنی و آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

 مجازات‌های سخت‌تر از جریمه نقدی

در دانشگاه سوت آو انگلند هم قوانین کرونایی سرسختانه درحال پیگیری است. پلیس این کشور 21 دانشجو را به ازای هر نفر 200 پوند جریمه کرده است. این جریمه در واکنش به برگزاری میهمانی در دانشگاه و استفاده نکردن از ماسک صادر شده است. این دانشگاه که در بریستول واقع شده، با جدیت تمام اعلام کرده است که اگر دانشجویی بعد از یک‌بار جریمه، به رفتارهای پرخطر خود ادامه دهد، از دانشگاه تعلیق می‌شود. به گزارشBBC ، مقامات دانشگاهی برای محکم‌کاری در اعمال قانون و نظارت بر رعایت قوانین کرونایی، از نیروهای پلیس بهره برده‌اند. مقامات این دانشگاه معتقدند که همه ما جزء جامعه بزرگ‌تری هستیم که هرکدام از ما مسئولیت محافظت از جامعه خود را برعهده داریم. طی هفته گذشته، دو نفر از نیروهای پلیس تعداد زیادی از دانشجویان را جریمه کرده و برای نقض قوانین دانشگاه، قانون‌شکنی و درمعرض خطر قرار دادن جامعه دانشگاهی به آنها هشدار رسمی داده‌اند. این دانشجویان اغلب یا قوانین وضع‌شده را رعایت نمی‌کردند یا در محل اقامت دانشجویی خود اقدام به برگزاری میهمانی‌های دسته‌جمعی کرده بودند.

شواهد حاکی از آن است که دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند دانشجویانی که یک‌بار جریمه شده‌اند، درصورت تکرار تخلف یا باید محل اقامت دانشجویی خود را تحویل داده و تخلیه کنند یا اینکه از دانشگاه تعلیق خواهند شد. تمام این سخت‌گیری‌ها به این منظور انجام شده که دانشجویان به قوانین وفادار باقی بمانند و آنها را رعایت کنند. در دانشگاه سوت آو انگلند طی هفت روز گذشته به‌دلیل نقض قوانین از سوی دانشجویان حدود 117 مورد ابتلا به کروناویروس به ثبت رسیده است که اهمیت اجرا و تعهد به این قوانین را پررنگ‌تر می‌کند.

از سوی دیگر، دانشگاه بریستول هم در طول همین هفته 40 دانشجوی خود را به‌دلیل نقض قانون جریمه کرده است. این دانشگاه از ابتدای ماه اکتبر با ثبت حدود 2000 مورد ابتلا به کرونا در میان دانشجویان، با شیوع گسترده‌ای روبه‌رو شده و به همین دلیل قوانین کرونایی را سخت‌گیرانه دنبال می‌کند. به گزارشbristolpost ، در طول همین هفته برای 40 دانشجوی این دانشگاه در محل اقامت و در بخش خصوصی جریمه صادر شده که درمجموع از ابتدای اکتبر تاکنون تعداد جریمه‌ها در این دانشگاه به 107 مورد می‌رسد. از این میان، 101 جریمه بالغ‌بر 100 پوند به دانشجویانی تعلق گرفته که در میهمانی‌ها شرکت کرده بودند و 6 جریمه 250 پوندی هم به دانشجویانی تعلق گرفته که ترتیب‌دهنده میهمانی یا دورهمی‌ها بوده‌اند. تمام جریمه‌های این هفته برای دورهمی‌ها و میهمانی‌ها صادر شده است. البته سخنگوی دانشگاه بریستول معتقد است که تعداد بسیاری از دانشجویان از زمان برگشت به دانشگاه تمام قوانین ازجمله حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را که از سوی دولت یا دانشگاه وضع شده، رعایت کرده‌اند. طی هفته‌های نخست ترم پاییز شاهد برگزاری میهمانی‌هایی با حضور بیش از 40 دانشجو بودیم که تاثیر زیادی روی شیوع ویروس در دانشگاه داشت.

دانشگاه اسکس هم جزء دانشگاه‌هایی است که تنها در آخر هفته گذشته 32 دانشجو را برای نقض قوانین کرونایی جریمه کرده است. تنها هفت نفر از آنها، دانشجویانی بوده‌اند که در پارکینگ دانشگاه دور هم جمع شده بودند و پلیس هریک از آنها را 200 پوند جریمه کرد. جریمه تجمعات بیش از 6 نفر، 200 پوند تعیین شده است و درصورتی‌که فرد در کمتر از 28 روز این جریمه را پرداخت کند، مبلغ آن به 100 پوند کاهش می‌یابد. اما برای متخلفانی که به نقض قوانین اصرار داشته باشند و قانون‌شکنی خود را تکرار کنند، در هر بار جریمه، این مبلغ دوبرابر می‌شود. دانشجویانی هم که در ساماندهی دورهمی‌ها و میهمانی‌ها نقش داشته باشند با جریمه‌های سنگین 10 هزار پوندی روبه‌رو می‌شوند.

 واکنش‌ها به اقدام دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های انگلیس درحالی دانشجویان متخطی خود را جریمه می‌کنند که اتحادیه ملی دانشجویان اعلام کرده است، این که دانشگاه‌ها صدور جریمه‌ها و مجازات‌های سخت را برای دانشجویان ضروری دانسته‌اند، غیرقابل‌قبول است. آنها باید بسته‌های موادغذایی، محصولات بهداشتی خانگی و ملزومات دیگر را بدون صرف هزینه اضافی در اختیار دانشجویان قرار دهند. مقامات دانشگاه نیوکاسل اذعان داشته‌اند که شرایط دانشجویان و در کنار هم بودن آنها به‌همراه دوستان‌شان در شرایط کرونایی محدود شده و ما از این مساله مطلع هستیم و این موضوع می‌تواند آنها را از نظر روحی به‌هم‌ریخته کند. اما ترتیبی داده شده که آنها بتوانند از حمایت‌های بهداشت روان در دانشگاه بهره‌مند شوند.

سخنگوی دانشگاه سنت‌اندروز می‌گوید: «این باور غلط است که بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند برای دوست‌یابی حتما باید قوانین دانشگاه را زیر پا بگذارند، به‌طوری‌که بسیاری از جریمه‌هایی که برای دانشجویان این دانشگاه صادر شده، به‌دلیل دورهمی‌ها و میهمانی‌هایی بوده است که دانشجویان برگزار کرده‌اند.» از سوی دیگر، سخنگوی دانشگاه‌های انگلیس که در سخنان خود به 140 موسسه آموزش عالی اشاره کرده، معتقد است که دانشگاه‌ها تنها اقدام به جریمه دانشجویان نکرده‌اند بلکه در مقابل مشاهده رفتارهای مسئولانه آنها در رعایت قوانین، آنها را تشویق هم کرده‌اند. اما با وجود قرار گرفتن دنیا در وضعیت هشدار، دانشگاه‌ها مجبورند اقدامات امنیتی کرونایی را سخت‌گیرانه دنبال کنند و به راهنمایی‌های دولت سرسختانه عمل کنند. به دانشجویان هم از قبل نسبت به پیامدهای نقض این قوانین هشدار داده شده است.

 *  مترجم: ندا اظهری