تاریخ : Wed 25 Nov 2020 - 10:45
کد خبر : 48346
سرویس خبری : ورزش

تیم‌های شرق آسیا باید به پرسپولیس فکر کنند

کنعانی‌زادگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بدم نمی‌آمد پنالتی را بزنم

تیم‌های شرق آسیا باید به پرسپولیس فکر کنند

مدافع ملی پوش پرسپولیس گفت: کم و بیش رقابت‌های شرق آسیا را دنبال می‌کنم اما ما فعلا لیگ برتر را در پیش داریم و زود است که بخواهیم به فینال فکر کنیم. به نظرم این شرق آسیایی‌ها هستند که باید به پرسپولیس فکر کنند.

انگار 3، 4 سال است با اسکوچیچ کار می‌کنیم

به گزارش «فرهیختگان»، پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات فصل جدید نتوانست نمره قبولی بگیرد و بیش از اینکه بتواند مهره‌های خوب جذب کند و تیم را تقویت کند، با خروج بسیاری از ستاره‌های اصلی از جمله مهدی ترابی، شجاع خلیل‌زاده، علی علیپور، محمد نادری و حتی علیرضا بیرانوند اسکلت اصلی تیم خود را از دست داد و این نگرانی برای هواداران سرخ ایجاد شد که مبادا این تغییر و تحولات زیاد تیمی که 4 سال قهرمان ایران شده بود را وارد چالش جدی و آنها را از روزهای خوب‌شان جدا کند. هرچند سرخ‌ها با همین نفرات موجود و البته در حضور شجاع خلیل‌زاده توانستند مجوز حضور در فینال آسیا را به دست بیاورند اما نمایش نه چندان قدرتمند آنها در لیگ برتر موجب شد تا نگرانی‌ها در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا در خصوص پرسپولیس یحیی زیاد و انتقادات به نحوه بازی این تیم بیشتر از قبل شود.

البته با همه این تفاسیر همچنان خط دفاع پرسپولیس یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر و حتی لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آید و آنها از ابتدای بازی‌های مرحله گروهی در قطر تا بعد از دیدار با صنعت نفت آبادان تنها با 2 پنالتی دروازه‌شان را باز شده دیده‌اند که این آمار برای مدافعان و البته دروازه‌بان تیم بسیار قابل توجه است. محمدحسین کنعانی‌زادگان نیز سهم بسزایی در موفقیت‌های اخیر قرمزها داشته و در شرایطی که خلیل‌زاده هم جدا شده قطعا گل‌محمدی حساب ویژه‌ای روی او در کنار سیدجلال حسینی می‌کند. گفت وگوی «فرهیختگان» با این مدافع ملی پوش را در ادامه می‌خوانید.

از اردوی آخر تیم ملی و بازی با بوسنی صحبت کن. اینکه این اردو چطور بود و آیا توانست به شما برای تشکیل تیمی قدرتمندتر جهت حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی کمک کند؟

خدارا شکر که اردوی بسیار خوبی را برگزار کردیم و فکر می‌کنم بعد از مدت‌ها فدراسیون فوتبال کشورمان توانست یک بازی درخور‌ شأن برای تیم ملی و امکانات ویژه‌ای تهیه کند و بازی با یک تیم اروپایی توانست کمک زیادی به ما کند. بوسنی تیم بسیار خوب و قدرتمندی است و فکر می‌کنم این بازی برای ما لازم بود چرا که بعد از مدت‌ها توانستیم یک محک جدی بخوریم و نکته جالب اینجا بود که بازیکنان ما عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشتند و کادرفنی هم نشان داد که با شناخت بیشتر از بازیکنان روزبه‌روز بیشتر می‌تواند به تیم ملی کمک کند. واقعا آقای اسکوچیچ با اینکه زمان زیادی در اختیار نداشته که با بازیکنان کار کند اما در همین مدت کوتاه نشان داد که مربی کاربلد و با دانشی است و ارتباط خوبی بین کادرفنی و بازیکنان ایجاد شده و با جلسات کوتاه تئوری و تمرین‌های خاص توانستند تفکرات خود را در تیم پیاده کنند و این را با نمایشی که برابر بوسنی داشتیم و پیروزی به‌دست آمده نشان دادیم.

خیلی‌ها اسکوچیچ را با برانکو مقایسه می‌کنند و شباهت‌های این 2 مربی هموطن را کم نمی‌دانند. به‌عنوان یک ملی پوش که با این مربی کار کرده‌اید چنین نظری دارید؟

به نظر من هر مربی شخصیت و سبک خاص خودش را دارد. برانکو مربی به‌شدت محبوب و موفقی بوده و قطعا دانش بالایی هم دارد اما اسکوچیچ نیز برای خودش فلسفه‌های جداگانه‌ای دارد و مهم‌ترین کار ایشان ایجاد فضای دوستانه در تیم ملی است و طوری شده که ما با کادرفنی و بازیکنان جدید که به تیم ملی دعوت شده‌اند آنقدر احساس راحتی می‌کنیم که انگار 3، 4 سال است در کنار یکدیگر بازی کرده‌ایم. این روزها تیم ملی اتمسفر خیلی خوبی دارد. از خواسته‌هایی که سرمربی تیم ملی از بازیکنان دارد مشخص است که او روح بزرگ و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

با این تفاسیر تصورت بر این است که می‌توانیم طوری در 3 بازی باقی‌مانده در مقدماتی جام جهانی ظاهر شویم که جواز صعود به مرحله بعدی این بازی‌ها را به دست بیاوریم؟

ببینید هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و ما نمی‌توانیم پیشگویی کنیم. ما فقط این را می‌دانیم که ارتباط خوبی در تیم ملی برقرار است و همه برای رسیدن به جام جهانی تمام تلاش خودمان را انجام می‌دهیم. می‌دانیم که بازی‌های سختی در پیش داریم اما هدف ما بردن تمام این بازی‌ها و رسیدن به مرحله بعدی است. برای ما رسیدن به جام جهانی یک موضوع حیاتی و مهم است.

برسیم به پرسپولیس. این روزها پرسپولیس با ادامه روند خودش در لیگ قهرمانان آسیا همچنان سخت گل می‌خورد و یا بهتر بگوییم که اصلا گل نمی‌خورد. شاید بعد از جدایی شجاع خیلی‌های این تصور را نداشتند.

من درخصوص موضوع دفاع پرسپولیس باید به یک مورد را اشاره کنم. این تیم اگر خوب دفاع می‌کند و گل نمی‌خورد به خاطر داشتن یک مجموعه دفاعی خوب است. در این تیم حامد لک در آخرین نقطه زمین یکی از بهترین‌ها است که عملکردش بر همه واضح است. در ادامه هافبک‌ها و حتی مهاجمان ما در امور دفاعی کمک حال مدافعان هستند و در واقع دفاع ما از حمله شروع می‌شود. حالا درست است که دفاع خوب یک تیم بیشتر به پای مدافعان نوشته می‌شود اما در واقع ما یک تیم واقعی هستیم که همه به هم کمک می‌کنیم. هر کدام از بازیکنان در زمین وظایفی بر دوش دارند که به آن به‌خوبی عمل می‌کنند و نتیجه‌اش هم شده خوردن 2 گل از روی نقطه پنالتی از ابتدای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تا به امروز.

اما در مقابل مهاجمان شما عملکرد چندان درخشانی از خود به نمایش نگذاشته‌اند و تنها یک گل در لیگ برتر به ثمر رسانده‌اید آن هم از روی نقطه پنالتی.

این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد. ما از مهاجمان خیلی خوبی بهره می‌بریم و تازه هم در هفته دوم بازی‌ها قرار داریم. واقعا هم مهاجمان ما بدشانس بوده‌اند و توپ‌هایشان به گل تبدیل نشده وگرنه آنها موقعیت‌های خوبی ایجاد کرده‌اند که یا به تیر خورده و یا با عملکرد استثنایی دروازه‌بانان مهار شده است. اما من اطمینان دارم که آنها به‌زودی پایشان به گل باز می‌شود و برای هر حریفی خطرساز می‌شوند.

تو هم در این بازی یک نفوذ خوب داشتی و یک پنالتی هم گرفتی. شاید کسی از تو انتظار این کارها را نداشت.

خداراشکر می‌کنم که توانستم زحمت بازیکنان را به بار بنشانم. شما دیدید که در آن صحنه آقا سید چه پاس دقیقی داد و چه دید خوبی در بازی داشت. البته نفوذ من هم خوب بود و خیلی تلاش کردم که خودم را به توپ برسانم. خیلی دوست داشتم در گل برتری تیمم سهیم باشم و خوشحالم که به این خواسته‌ام رسیدم و زحمات بچه‌ها را به نتیجه رساندم. امیدوارم این روند را در بازی‌های آینده هم بتوانم حفظ کنم.

فکر می‌کنم تا حدودی آزادی عمل بیشتری نسبت به قبل پیدا کردی و زیاد نفوذ می‌کنی.

بله، همین‌طور است. من در بازی قبل هم 2 موقعیت خوب داشتم که یکی‌اش را به تیرک دروازه زدم و یکی را هم دروازه‌بان از روی خط برگرداند. من در این فصل به خودم قول داده‌ام که در هر بازی بتوانم به‌صورت شخصی هم به تیمم کمک کنم و برای رسیدن به این مهم سخت تلاش می‌کنم و حتی تمرینات اضافه هم انجام می‌دهم. کنعانی‌زادگان دوست ندارد ثابت بماند و علاقه دارم که مدام رو به جلو حرکت کنم.

در آن صحنه که پنالتی گرفتی به نظر می‌آمد خودت هم بدت نمی‌آمد ضربه پنالتی را به ثمر برسانی.

بله، واقعا دوست داشتم خودم آن توپ را بزنم ولی دیدم که سیامک در شرایط خوبی قرار دارد و دوست دارد این ضربه پنالتی را به ثمر برساند و من هم موافقت کردم. او در تمرینات هم خوب پنالتی می‌زد و مطمئن بودم که می‌تواند آن را به گل تبدیل کند. البته این را هم بگویم که اصلا تفاوتی نمی‌کند که چه کسی پنالتی بزند و چه کسی گل بزند و مهم این است که پرسپولیس که نامی بزرگ‌تر از همه ما دارد پیروز میدان باشد.

بازی با صنعت نفت هم اولین دشت 3 امتیازی شما از لیگ برتر بود.

بله، واقعا بازی بسیار سختی هم بود. صنعت نفت واقعا تیم پرمهره و خطرناکی بود. باور کنید بازیکنان این تیم را که در زمین می‌دیدم یاد استقلال خوزستانی افتادم که قهرمان لیگ برتر شد و حتی مهره‌های بیشتری را هم در اختیار داشت اما در مجموع ما پرسپولیس هستیم و همیشه برای پیروزی تلاش می‌کنیم و این بازی هم برای ما با بقیه بازی‌ها تفاوتی نداشت.

و دیدار بعدی‌تان با نفت مسجد سلیمانی است که در زمین خودش سخت می‌بازد.

نفت مسجد سلیمان تیم قابل احترامی است که در فصل گذشته هم نشان داد به این راحتی‌ها نمی‌بازد و واقعا تیم گردن کلفتی است اما با همه احترامی که برایشان قائل هستم، در این بازی هم برای کسب 3 امتیاز به میدان می‌رویم.

رقابت‌های شرق آسیا هم در حال برگزاری است. آن را دنبال و به حریف فینال‌تان فکر می‌کنید؟

کم و بیش این بازی‌ها را دنبال می‌کنم اما ما فعلا لیگ برتر را در پیش داریم و زود است که بخواهیم به فینال فکر کنیم. به نظرم این شرق آسیایی‌ها هستند که باید به پرسپولیس فکر کنند!

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار