تاریخ : Sun 22 Nov 2020 - 09:15
کد خبر : 48201
سرویس خبری : ورزش

فکری به دیاباته: چطور تا الان کفشت مشکل نداشت!

روایت «فرهیختگان» از اتفاقات بازی فولاد استقلال؛ آبی‌ها نگران محرومیت سرمربی

فکری به دیاباته: چطور تا الان کفشت مشکل نداشت!

در طول ۹۰ دقیقه برگزاری دیدار فولاد- استقلال شاهد انواع و اقسام حواشی و برخوردها از سوی بازیکنان در زمین گرفته تا کادر فنی دو تیم روی نیمکت‌ها بودیم و در مجموع اتفاقات بسیاری در این مسابقه به وقوع پیوست که جای بررسی دارد.

پرسش روز؛ مظلومی در کارهای فنی دخالت می‌کند؟

به گزارش «فرهیختگان»، دیدار تیم‌های استقلال و فولاد خوزستان از هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر روز جمعه بسیار جنجالی و پرتنش برگزار شد و در نهایت آبی‌پوشان با دست خالی و بدون امتیاز اهواز را به سمت تهران ترک کردند. این درحالی است که در طول ۹۰ دقیقه برگزاری این دیدار شاهد انواع و اقسام حواشی و برخوردها از سوی بازیکنان در زمین گرفته تا کادر فنی دو تیم روی نیمکت‌ها بودیم و در مجموع اتفاقات بسیاری در این مسابقه به وقوع پیوست که جای بررسی دارد.

 استقلال نگران محرومیت فکری

در پایان دیدار استقلال و فولاد فیلمی از سرمربی آبی‌پوشان منتشر شد که با لفظی بسیار زننده روبه بازیکن حریف خوزستانی اتهامی را نسبت به کادر فنی و سرمربی آنها وارد دانست و همین موضوع طی دو روز گذشته در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد و احتمالا تبعات سنگینی برای محمود فکری داشته است. نکته قابل توجه اینکه همین اظهارات زشت از سوی فکری باعث شده است تا خود استقلالی‌ها بدانند در قبال این صحبت‌ها هیچ جای دفاع نخواهند داشت و آنها حالا نگران هستند که در این اوضاع و احوال استقلال برای بازی‌های بعدی خود سرمربی‌اش را نیز از دست بدهد. بر این اساس کمیته انضباطی و به خاطر همین اظهارات فکری را به این کمیته دعوت کرد تا توضیحات او را بشنود و به نظر می‌رسد یک جلسه محرومیت و یا توبیخ کتبی و جریمه مالی شامل حال سرمربی استقلال شده اما نگرانی آبی‌ها از آن جایی است که محمود فکری برای دیدارهای آینده تیمش با محرومیت مواجه شود. در این صورت احتمالا هدایت آبی‌ها به صمد مرفاوی واگذار خواهد شد.

 فکری اجازه تمرین کردن به دیاباته نداد

ماجرای تعویض شیخ دیاباته در دقایق پایانی بازی عجیب و درجای خود قابل تامل و حتی تاسف‌آور است اما این ماجرا از این قرار بود که زمانی که تابلوی تعویض دیاباته با مطهری به بالا رفت در همان لحظه اسماعیلی رو به نیمکت استقلال اشاره می‌کند که به خاطر زانو دردش این تعویض را متوقف کرده تا احیانا و در صورت ادامه مصدومیت شیخ جایگزین او شود. در ادامه و با درخواست مظلومی تابلو پایین آمده و تا توقف بعدی دو سه دقیقه‌ای طول می‌کشد‌. در ادامه اسماعیلی رو به نیمکت اشاره می‌کند مشکلی نداشته و می‌تواند استقلال را تا پایان بازی همراهی کند. در این هنگام و با اقدام مجدد برای تعویض شیخ با ارسلان مطهری به طور اتفاقی کادر فنی استقلال متوجه می‌شود دیاباته در دسترس نیست که محمود فکری فریادزنان از دستیاران و نیمکت‌نشینان استقلال سوال می‌کند که دیاباته کجا رفته است. در این لحظه یکی از عوامل برگزاری مسابقه به آنها می‌گوید این بازیکن به رختکن رفت و همین موضوع باعث می‌شود تا تدارکات استقلال به سرعت خود را به رختکن رسانده تا دلیل این اقدام را از شیخ دیاباته جویا شده و او را برای ادامه مسابقه به کنار زمین بیاورد‌.

با بازگشت دوباره شیخ، محمود فکری با عصبانیت دلیل این اقدام او را سوال می‌کند که این بازیکن در پاسخ به سرمربی خود اعلام می‌کند قصد داشته کفش‌هایش را عوض کند که محمود فکری به وی اعلام می‌کند: «چطور تا آن لحظه کفش‌هایت مشکل نداشت و یک دفعه به ذهنت رسید که این کار را انجام بدهی؟ چرا به تدارکات تیم نگفتی تا این کار را انجام بدهد؟» به این ترتیب تقریبا مشخص شد که دیاباته از تعویض دقایق پایانی ناراحت بوده و وقتی هم که این اتفاق نمی‌افتد ترجیح می‌دهد به جای نشستن روی نیمکت به رختکن برود و ترک زمین بدون اینکه این بازیکن به کسی اطلاع بدهد این گمانه زنی را نیز تقویت می‌کند. در ادامه همین مجادله و بحث باعث می‌شود تا فکری از تعویض شیخ منصرف شده و اعلام می‌کند که  کریم‌زاده و مرادی برای رفتن به زمین آماده شوند. با این حال تمام ماجرا به این اتفاق در روز بازی ختم نشد و فکری به مهاجم محبوب آبی‌ها اجازه نداد که در تمرین روز گذشته شرکت کند و او را در اختیار باشگاه قرار داد.

 مظلومی در کار فکری دخالت می‌کند؟

از روزی که پرویز مظلومی سرمربی اسبق استقلال به عنوان سرپرست این تیم انتخاب شد همواره این گمانه‌زنی و شائبه وجود داشت که چون مظلومی خودش کار فنی انجام داده و حتی در آخرین سمتی که داشته به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان نیز مشغول امور فنی بوده پس به طور حتم درمواقع لازم در کنار فکری به او مشاوره فنی خواهد داد. این درحالی است که طبق شنیده‌ها در بازی فولاد نیز سرپرست استقلال روی تعویض یکی از بازیکنان و حضور وی در میدان به کادرفنی و محمود فکری اصرار کرده تا همچنان این شائبه که مظلومی در امور فنی مشورت داده و دخالت می‌کند وجود داشته باشد و با این اتفاق، تقویت شود.

حالا این اتفاق در آینده به کجا انجامیده و چه سرنوشتی خواهد داشت باید منتظر ماند اما مطمئنا محمود فکری که برای امور فنی اختیارتام دارد و باید در نهایت خودش پاسخگوی اقدامات و کارهایش باشد به نظر می‌رسد ادامه این وضعیت را بر نتابیده و چه بسا در آینده اتفاقات دیگری بیفتد.

 پنالتی‌ای که حواس استقلالی‌ها را پرت کرد

زمانی که محمد دانشگر مدافع استقلال در آن سوی زمین و در دورترین نقطه از رختکن استقلال مصدوم می‌شود حدود یکی دو دقیقه به طول می‌انجامد تا کادر فنی این تیم از مصدومیت این بازیکن اطلاع پیدا کرده و به این ترتیب پزشکان بالای سر دانشگر حاضر شوند. در همین حین و تا پزشکان بالای سر دانشگر حاضر شوند و بخواهند از مصدومیت این بازیکن و میزان آن اطلاع پیدا کنند داور به سود فولاد اعلام پنالتی می‌کند تا همه حواس ها دوباره معطوف به این قضیه مهم شود. در ادامه پنالتی فولاد تبدیل به گل شده و از سوی دیگر پزشک استقلال اعلام می‌کند دانشگر قادر به همراهی استقلال نیست. با این حساب فکری از  کریم‌زاده می‌خواهد تا به جای دانشگر به زمین برود تا با یک تغییر تاکتیکی وریا در زمین به‌جای مدافع مصدوم استقلال بازی کرده و  کریم‌زاده جایگزین غفوری شود اما در ادامه اتفاقات دیگری می افتد که باعث می شود استقلال ۱۰ نفره به کار ادامه دهد.

زمانی که  کریم‌زاده قصد ورود به میدان را داشت قبل از آن دو بازیکن فولاد از آنجایی که از چند دقیقه قبل کادرفنی این تیم درخواست تعویض داده بود آماده حضور در زمین شده بودند و نکته قابل توجه اینکه چون تابلوی تعویض الکترونیکی در ورزشگاه وجود نداشت به‌خاطر وجود تابلوی دستی تعویض‌های فولاد کمی به طول انجامید و همین موضوع تاخیر در ورود  کریم‌زاده را به‌وجود آورد و نکته قابل توجه اینکه بعد از تعویض‌های شاگردان نکونام از آنجایی که چند دقیقه دوباره بازی در جریان بوده و متوقف نمی‌شود حدود هشت دقیقه طول می‌کشد تا سرانجام  کریم‌زاده وارد میدان شود، اما این که در ورزشگاه مدرن و میلیاردی فولادی‌ها چطور یک تابلوی تعویض الکترونیکی وجود ندارد تا به سرعت تعویض‌های پرتعداد دقایق پایانی بازی انجام شود نیز جای سوال دارد.

 استقلالی‌ها پیگیر جادوگر اهواز

در حین مسابقه دو تیم در نیمه دوم یک نفر با صدای واضح از روی سکوها لفظ جادوگری را به‌کار برد و همین موضوع برخی گمانه‌زنی‌ها را ایجاد و در محافل رسانه‌ای سروصدای زیادی به پا کرد. با این حال بسیاری از حواشی و اتفاقات که منجر به شکست استقلال شد باعث شده است تا این اتفاق مهم در خصوص بحث جادوگری خیلی دیر مورد توجه استقلالی‌ها قرار بگیرد و آنها تازه صبح روز شنبه از این موضوع مطلع شوند. با این حال و طبق شنیده‌ها از باشگاه استقلال گویا مسئولان این باشگاه در این خصوص قصد دارند تا برخی اقدامات لازم و شکایت‌های مرتبط را به‌عمل آورند تا پشت پرده این قضیه هم مشخص شود.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار