تاریخ : Sat 21 Nov 2020 - 12:43
کد خبر : 48151
سرویس خبری : جهان شهر

فشار حداکثری به آمریکا

ادامه مواضع سنگین تیم ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا سیستم سیاسی این کشور را با بحران روبه‌رو کرده است

فشار حداکثری به آمریکا

برای دونالد ترامپ هیچ چیزی به اندازه شکست، تحقیرآمیز نیست. او برخلاف تصورش در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست سنگینی را تجربه کرد و همه آن ایالت‌هایی که در سال 2016 او را پیروز انتخابات کرده بودند، در یک چرخش قابل توجه به رقیب پیرش رای دادند.

به گزارش «فرهیختگان»، سه هفته از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گذرد ولی با این حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هنوز قصد ندارد نتایج انتخابات را بپذیرد. با وجود اینکه شکایت‌های تیم حقوقی دونالد ترامپ یا یک‌به‌یک رد یا اینکه پس از بررسی، کذب بودن آنها مشخص می‌شود، ولی رئیس‌جمهور آمریکا قصد ندارد پروژه تشکیک در صحت انتخابات را رها کند. تازه‌ترین دعاوی حقوقی تیم ترامپ در دو ایالت میشیگان و جورجیا همان‌طور که از قبل معلوم بود، دستاوردی برای دونالد ترامپ نداشت. تیم حقوقی ترامپ در میشیگان، پیش از بررسی پرونده، شکایت خود را پس‌گرفت چراکه به گفته «دیوید فینک» وکیل شهر دیترویت، آنها به‌خوبی می‌دانستند در پایان این پرونده بازنده خواهند شد. آنها در پنسیلوانیا و آریزونا هم شکست سختی را در دعاوی حقوقی خوردند. تیم حقوقی ترامپ امید زیادی به تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا داشت چراکه از سال 1992 به بعد، این ایالت به هیچ دموکراتی رای نداده بود. با این حال اما پس از شمارش آرا در این ایالت به صورت دستی و با دقت بیشتر، باز هم جو بایدن پیروز این ایالت شد.

نتایج شمارش آرا شامگاه پنجشنبه(۱۹ نوامبر/۲۹ آبان) اعلام و مشخص شد جو بایدن ۱۲ هزار و ۲۸۴ رأی بیش از دونالد ترامپ کسب کرده است. در روند بازشماری آرا و افزایش نسبی تعداد آنها، تفاوت آرای جو بایدن و ترامپ اندکی کمتر از قبل شد؛ بایدن پیش از این حدود ۱۴ هزار رأی بیشتر داشت و اکنون بیش از ۱۲ هزار رأی بیشتر از ترامپ دارد. کمیته انتخابات تاکید کرد آرای افزوده شده به معنای تقلب نیست، بلکه تنها آرای دو حوزه پیش از این شمارش نشده بود که اکنون لحاظ شده‌اند. از آنجا که اختلاف آرای دو نامزد انتخاباتی کمتر از 5 درصد است، ترامپ باز هم می‌تواند تقاضای بازشماری آرا بدهد.  ترامپ و تیم حقوقی‌اش دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که تفاوت الکترال‌های دو کاندیدا آنقدر زیاد هست که نشود با ادعاهایی همچون همکاری کمونیست‌های حاکم بر ونزوئلا با حزب دموکرات برای دستکاری در روند انتخابات و شمارش آرا و همچنین شمارش آرای ترامپ به نفع بایدن توسط نرم‌افزارها، سرنوشت انتخابات را تغییر داد. در این بین به نظر می‌رسد دو نفر بیشترین سود را از این پروژه خواهند برد؛ یکی رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ که تقاضای دستمزد روزانه 20 هزار دلاری کرده است و دیگری خود ترامپ. او شاید نتواند نتایج را به نفع خود بازگرداند اما حیثیت سیستم سیاسی آمریکا را نیز به چالش خواهد کشید و از این رو فرصت حضور مجدد خود در انتخابات 2024 را نیز فراهم می‌کند. این فضا به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تا حدودی برای ترامپ مهیاست و او توانسته پایگاه رای خود را متقاعد کند که در انتخابات با تقلب سیستماتیک شکست خورده است.

براساس نظرسنجی اکونومیست و موسسه نظرسنجی YouGov 88 درصد از طرفداران ترامپ معتقدند رئیس‌جمهور منتخب به صورت قانونی پیروز نشده است. از هر 10 رای‌دهنده به ترامپ، 9 نفر معتقدند رای‌گیری از طریق پست به نفع بایدن (91 درصد) دستکاری شده و مهاجران غیرقانونی سعی کرده‌اند با تقلب (89 درصد) رای بدهند. تقریبا همه رأی‌دهندگان به رئیس‌جمهور ادعا می‌کنند که تقلب در انتخابات رخ داده است.(79 درصد گفته‌اند به «مقدار زیادی») رأی‌دهندگان به ترامپ، گفته‌اند که بازشماری آرا برای کمک به آنها در پذیرش نتیجه ضروری است. بیش از سه نفر از پنج رای‌دهنده به ترامپ می‌گویند شمارش مجدد باعث اعتماد بیشتر آنها به نتایج انتخابات خواهد شد.

  تلافی به وقت ترامپ

دونالد ترامپ می‌خواهد همان کاری را با سیستم سیاسی در آمریکا بکند که در قره‌باغ مردم ارمنی با خانه‌هایشان کردند. مردم ارمنی ساکن در منطقه قره‌باغ پس از توافق آذربایجان و ارمنستان، ناچار به ترک خانه‌های خود شدند. آنها پیش از خروج از منطقه، خانه‌هایشان را به آتش کشیدند و هر آنچه ارزش فروختن داشت را فروختند و حتی تیرآهن‌های منازل را نیز به‌عنوان آهن قراضه به فروش رساندند و تقریبا یک ویرانه را برای آذربایجان باقی گذاشتند. ترامپ هم تقریبا در حال انجام چنین کاری با سیستم سیاسی در آمریکا است. ادعای تقلب در انتخابات که او دائم از آن می‌گوید، با چند هدف صورت گرفته است. براساس آنچه سی‌ان‌ان نوشته، ترامپ گفته می‌داند در انتخابات شکست خورده اما می‌خواهد در نتیجه آن شبهه ایجاد کند تا اقدام دموکرات‌ها را در انتخابات 2016 که با پیش کشیدن بحث دخالت روسیه به دنبال زیر سوال بردن پیروزی او بودند، تلافی کند. به گزارش فارس، این خبر را یک منبع آگاه به شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» داده است. او گفت ترامپ به یک متحد گفته می‌داند که انتخابات را باخته اما در روند انتقال قدرت تاخیر ایجاد کرده و به‌شدت می‌کوشد نتایج را زیر سوال ببرد تا اقدام دموکرات‌ها در زیر سوال بردن مشروعیت انتخاب خودش در سال ۲۰۱۶ به‌خصوص با انجام تحقیقات درخصوص نقش روسیه در انتخابات را تلافی کند. طبق آنچه سی‌ان‌ان پیش‌تر به نقل از اطرافیان ترامپ گزارش کرده بود، خودداری او از پذیرش شکست در انتخابات تا حدودی ناشی از ناراحتی او از «هیلاری کلینتون» و «باراک اوباما» است که گفته بودند روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت داشت و ممکن است در نتیجه آن اثر گذاشته باشد.  بنا بر این گزارش، ترامپ همچنان از کسانی که او مدعی است با اشاره به تلاش‌های ادعایی روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا، انتخاب او را زیر سوال بردند، کینه دارد و گفته بازی عادلانه‌ای است که «جو بایدن» را به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب نپذیرد، گرچه به گزارش سی‌ان‌ان، کلینتون شب انتخابات نتیجه را پذیرفت و روند انتقال قدرت به ترامپ بدون وقفه آغاز شد.  بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین هنوز نتوانسته با ناراحتی ناشی از پیروزی بایدن که او را رقیبی بی‌ارزش می‌خواند که باخت در مقابل او برابر با حقارت است، کنار بیاید. یک منبع دیگر، گفته که بسیاری از دوستان و همکاران ترامپ در تجارت از وی خواسته‌اند حتی اگر شکست را نمی‌پذیرد دست‌کم اجازه دهد روند انتقال قدرت آغاز شود. اما جواب ترامپ نه بوده و گفته که آنها قطعا اشتباه می‌کنند. او در پاسخ به درخواست‌ها برای کنار گذاشتن «رودی جولیانی» و سایر اعضای تیم حقوقی‌اش از پرونده شکایت انتخاباتی، باز هم مخالفت کرده و گفته می‌خواهد به این نزاع ادامه دهد. حتی نزدیکان ترامپ نگرانی خود را در این خصوص ابراز کرده‌اند که شاید او در دام ادعاهای جولیانی در این خصوص که تلاش‌های حقوقی‌اش می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد، افتاده باشد. با وجود اینکه اطرافیان ترامپ به او یادآوری می‌کنند که پایان این دعواها نزدیک است، ترامپ هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی را بروز نداده است. متحدان او همچنین در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از جامعه معتقدند انتخابات از ترامپ دزدیده شده است. به گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از این منبع، شاید در یک هفته یا 10 روز آینده، داستان شکلی دیگر به خود بگیرد، اما درحال حاضر ترامپ برای پذیرش شکست آمادگی ندارد.

  به‌دنبال تغییر رای الکترال‌ها

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در میان دموکرات‌ها، فشارهای دونالد ترامپ برای تغییر رای مجمع گزینندگان است. یکی از احتمالات این است که دونالد ترامپ از فرمانداران ایالت‌هایی که جمهوری‌خواه هستند و او در آن ایالت‌ها شکست خورده، بخواهد انتخاب رأی‌دهندگان را نادیده بگیرند و درعوض اعضایی را برای مجمع گزینندگان انتخاب کنند که به نفع رئیس‌جمهور باشند. در همین چارچوب گفته می‌شود ترامپ روز جمعه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه میشیگان را به کاخ سفید دعوت کرده و با آنها در این زمینه گفت‌وگو کرده است. براساس قانون اساسی آمریکا، بیشتر ایالت‌ها براساس اینکه چه کسی رای مردم را در ایالت‌ها کسب کرده است را نامزد پیروز می‌دانند و به او نیز رای می‌دهند اما قانون فدرال می‌گوید، اگر ایالتی «در انتخاب خود کوتاهی کرده باشد»، قانون‌گذاران ایالتی این قدرت را دارند که انتخاب دیگری کنند. اعضای مجمع گزینندگان این اختیار را دارند که به هرکسی که خواستند رای بدهند حتی اگر آن فرد نامزد شکست‌خورده باشد و یا برای ریاست‌جمهوری نیز کاندیدا نشده باشد. اما به‌جز چند نفر، این اعضا به‌صورت سنتی به کسانی رای می‌دهند که مردم حوزه انتخابیه‌شان انتخاب کرده‌اند. با اینکه احتمال بسیار کمی برای جبران اختلاف 74 الکترال بین دو نامزد وجود دارد اما ترامپ این احتمال را نیز نادیده نگرفته و تلاش می‌کند تا تغییری در این زمینه ایجاد کند. همین مساله نیز با واکنش میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه مواجه شده است. رامنی در بیانیه‌ای در توئیتر نوشت: «رئیس‌جمهور که حتی نتوانسته است یک مورد قابل قبول از تقلب یا توطئه دربرابر دادگاه ارائه کند، اکنون به تحت فشار قرار دادن مقامات ایالتی و محلی روی آورده است تا اراده مردم را زیرپا بگذارند و نتیجه انتخابات را تغییر دهند. سخت است که اقدامی بدتر و غیردموکراتیک‌تر از این را از سوی یک رئیس‌جمهور مستقر تصور کرد.»

  رئیس‌جمهور شکست

برای دونالد ترامپ هیچ چیزی به اندازه شکست، تحقیرآمیز نیست. او برخلاف تصورش در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست سنگینی را تجربه کرد و همه آن ایالت‌هایی که در سال 2016 او را پیروز انتخابات کرده بودند، در یک چرخش قابل توجه به رقیب پیرش رای دادند؛ رقیبی که برای پیروزی هیچ ابزاری جز ناکارآمدی دولت در مواجهه با یک ویروس نداشت. ترامپ نه‌تنها خودش باخت که آمریکا را نیز در دنیا بازنده کرد. شعار اول آمریکای او و سیاست خارجی ماجراجویانه‌اش‌ هیچ حاصلی جز شکست برای منافع ایالات متحده نداشت. او در ونزوئلا رئیس‌جمهور خودخوانده را در کمتر از نیم‌ساعت به رسمیت شناخت؛ تحریم‌های سنگینی علیه کاراکاس وضع کرد؛ منابع مالی دولت را به نفع خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ضبط کرد و معاونش را مسئول برگزاری کنفرانسی با کشورهای همسایه ونزوئلا برای سرنگونی دولت مادورو کرد. اما نه‌تنها نتوانست مادورو را از قدرت کنار بزند که با سیاست‌هایش، سود قابل توجهی را نیز نصیب ایران از محل صادرات بنزین و نفت به ونزوئلا کرد. در بولیوی از کودتاگران علیه رای مردم حمایت کرد تا مورالس رئیس‌جمهور قانونی را سرنگون کند اما کمتر از یک سال بعد، وزیر اقتصاد مورالس یعنی یکی از نزدیک‌ترین افراد به او در انتخابات پیروز شد؛ دولت کودتا شکست خورد و مورالس توانست به کشورش بازگردد. در مواجهه با چین و روسیه نیز واشنگتن در دوره ترامپ دستاوردی جز باخت نداشت و چینی‌ها با هوشیاری در دام سیاست‌های مخرب ترامپ نیفتادند. ترامپ حتی با رهبر کره‌شمالی نیز نتوانست به توافقی هرچند جزئی دست پیدا کند و 3 دیدار بی‌حاصل برای او به یادگار ماند. در پرونده ایران به‌عنوان مهم‌ترین مساله سیاست خارجی آمریکا نیز ترامپ و تیم سیاست خارجی‌اش هیچ دستاوردی کسب نکردند. آنها همزمان با خروج از برجام، یک لیست بلندبالای شروط پیش پای ایران گذاشتند و مدعی بودند سیاست فشار حداکثری خیلی زود پاسخ خواهد داد و ایران به پای میز مذاکره خواهد آمد اما نه‌تنها چنین نشد که ذخایر اورانیوم ایران در حد قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در این راستا، سناتور کریس مورفی، نماینده دموکرات ایالت کانتیکات در سنای آمریکا روز پنجشنبه در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد که حتی یک مورد از شروط 12گانه‌ای که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پس از خروج این کشور از برجام برای ایران تعیین کرده بود، محقق نشده است. سناتور کریس مورفی در پاسخ به توئیت اخیر مایک پمپئو که مدعی شده سیاست فشار حداکثری علیه ایران کاملا مؤثر بوده و باید ادامه پیدا کند، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «پمپئو در قالب سیاست فشار حداکثری، 12 خواسته را از ایران مطرح کرد. حتی یک مورد از این خواسته‌ها محقق نشده است. در عوض، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در مقایسه با سال 2016 بیش از 10 برابر شده است.» وی در ادامه تصریح کرد: «سیاست ترامپ در قابل ایران یک شکست تمام‌عیار است.»