تاریخ : Fri 20 Nov 2020 - 16:04
کد خبر : 48137
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

فعالیت‌های فرهنگی ایران در ژاپن در قاب شبکه بین‌المللی المیادین

فعالیت‌های فرهنگی ایران در ژاپن در قاب شبکه بین‌المللی المیادین

به دعوت شبکه بین المللی المیادین و در مصاحبه زنده و با رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن از توکیو، همکاری های فرهنگی ایران و ژاپن در برنامه المشهدیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «فرهیختگان»، به دعوت شبکه بین المللی المیادین و در مصاحبه زنده و مستقیم با دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن از توکیو، همکاری های فرهنگی ایران و ژاپن در برنامه المشهدیه مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه گزارشی از برخی فعالیت های رایزنی فرهنگی در زمینه های مرتبط با هفته های فیلم و موسیقی، چاپ کتاب، حضور فعال در جشنواره های بین المللی در ژاپن و ... ارائه گردید و سپس مجری برنامه سئوالاتی را در ارتباط با اقدامات فرهنگی مطرح نمود.

دیوسالار در پاسخ به سئوالی در خصوص زمینه ها، اشتراکات و سابقه همکاری ها گفت: ایران و ژاپن بیش از 1300 سال روابط تاریخی و فرهنگی را پشت سر گذارده اند و در سال 2019 نیز نودمین سال آغاز روابط رسمی خود را جشن گرفتند و این دوره طولانی مملو از صمیمیت، همراهی، احترام و علاقه مندی به فرهنگ و تمدن فیمابین بوده است و در همین راستا نیز تعداد زیادی از برنامه ها، سمینارها، نشریات، جشنواره ها و ... به انجام رسیده است.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن همچنین به نقش ماندگار محققان و شخصیت های برجسته در این خصوص اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از ایران شناسان، اسلام شناسان، اساتید زبان و ادبیات فارسی از ژاپن و به صورت متقابل ژاپن شناسان برجسته ایرانی در جهت شناخت و نزدیکی دو ملت بزرگ ایران و ژاپن تلاش نمودند و موجبات تعمیق روابط فرهنگی دو کشور را فراهم نمودند.

وی همچنین به اشتراکات دو طرف اشاره کرد و گفت: در حوزه های متنوع و مختلف فرهنگی از جمله سینما همکاری های فراوانی از گذشته و امروز وجود داشته و مهمترین موضوع این است که مردم فرهنگ دوست ژاپن به فرهنگ و تمدن ایران علاقه مندی های فراوانی دارند و ایرانیان هم برای فرهنگ ژاپن اهمیت ویژه ای قائل هستند و تبادل فرهنگی در زمینه های مختلف رشد و توسعه داشته است.

دیوسالار در ادامه برخی از زمینه های همکاری دو طرف را ارائه نمود.