تاریخ : Thu 19 Nov 2020 - 10:50
کد خبر : 48105
سرویس خبری : سیاست

 رسانه ملی و فرصت‌سوزی‌های بزرگ

محمدامین ایمانجانی:

رسانه ملی و فرصت‌سوزی‌های بزرگ

رسانه ملی با مسئولیت بیشتر و امکانات فراوان شاید بیشتر از همه ما در مظان اتهام باشد به‌خاطر نمی‌آورم صداوسیما کار جدی و غیرکلیشه‌ای در زمینه معرفی زیست شهید حاج‌حسن طهرانی‌مقدم انجام داده باشد، حتی بعید است تدارکی هم برای یک کار تصویری فاخر دیده شده باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول روزنامه «فرهیختگان» در سرمقاله امروز نوشت: هفته گذشته سالروز شهادت اسطوره علم و عمل، پاسدار خط مقدم اقتدار و امنیت سردار شهید حاج‌حسن طهرانی‌مقدم بود، مردی که سال‌ها در عین افتخارآفرینی گمنام زیست تا به شهادت رسید، چندی قبل در میان خاطرات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی تورق می‌کردم دیدم حتی در نظر ایشان هم که معمولا غیر از خود و حلقه نزدیکان کمتر از کسی تعریف و تمجید می‌کرد از شهید طهرانی‌مقدم به نیکی یاد شده است.

جنس کار حاج‌حسن به‌نوعی شبیه سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی بود، اولا هر دوی مسئولیت‌ها از جنس امنیت آفرینی برای همه مردم بود ثانیا دارای پیچیدگی‌های فراوان داخلی و بین‌المللی بود، این را شاید کمتر کسی بداند اما جنس کار حاج‌حسن هم علمی بود و هم دیپلماتیک، کسب تجربه و انتقال دانش سترگ موشکی کاری بود کارستان که شهید طهرانی‌مقدم به‌خوبی و با درایت فراوان آن را انجام داد.

طهرانی‌مقدم و پروژه‌های بزرگی که او انجام داد از جنبه نوع نگاه به علم هم ممتاز بود، او ثابت کرد علم به ما هو علم خصوصا اگر جزء علوم لاینفع باشد جستنش کاری عبث است، طهرانی‌مقدم علم را برای پیشرفت و امنیت می‌خواست و آن را یافت. در کنار ویژگی‌های نگرشی و مدیریتی او سلوک فردی‌اش هم به شدت جذاب و قابل تامل بود، طهرانی‌مقدم از نسلی بود که می‌توانست با جوانان امروز حرف بزند از دانش بگوید از هیات بگوید و حتی از فوتبال.

همه این مقدمه‌ها را گفتم تا به یک نکته برسم آن هم اینکه ما چگونه اینچنین اسطوره‌هایی را که آورده ملموس و عینی هم برای جامعه دارند در رسانه‌هایمان بازنمایی می‌کنیم، خود بنده به‌عنوان یک فرد رسانه‌ای باید بگویم بسیاری در این امر کوتاهی کرده‌ایم و جز ماندن در برخی کلیشه‌ها کار خاصی انجام نداده‌ایم.

البته این وسط رسانه ملی با مسئولیت بیشتر و امکانات فراوان شاید بیشتر از همه ما در مظان اتهام باشد به‌خاطر نمی‌آورم صداوسیما کار جدی و غیرکلیشه‌ای در زمینه معرفی زیست این شهید انجام داده باشد، حتی بعید است تدارکی هم برای یک کار تصویری فاخر دیده شده باشد.

البته چند روز بعد از شهادت این عزیز، رئیس وقت سازمان که خود سابقه فعالیت در زمینه موشکی هم دارد در تلویزیون و در بهترین ساعات تریبون یافت و از خاطرات دو نفره‌اش با شهید گفت اما کار جدی غیرشخصی دیگری من ندیده‌ام.

غیر از این کم‌کاری بعضا کارهایی هم انجام شده است که امکان دارد سبب تکدر خانواده شهید و دوستداران انقلاب هم شده باشد. نمونه‌اش گفت‌وگوی جناب رضوانی خبرنگار محترم واحد مرکزی خبر که بعضا کارهای خوبی هم انجام داده و مورد هجمه ضد انقلاب هم واقع شده است، با خانواده شهید طهرانی‌مقدم بود.

متاسفانه در جایی از این مصاحبه سوالی پرسیده شد که با وجود پاسخ هوشمندانه دختر شهید، اصل سوال مورد سوءاستفاده شبکه‌های مغرض مانند من‌وتو و... هم واقع شد، سوال از دوگانه موشک یا خانواده کمی کج‌سلیقگی بود از رسانه‌های معارض که عوامل‌شان نان در خون می‌زنند توقعی نیست اما صداوسیما می‌تواند کاری کند که این اشتباه جبران شود.