تاریخ : Thu 19 Nov 2020 - 11:57
کد خبر : 48097
سرویس خبری : ورزش

کی‌روش و لوو در برزخ

زمان تغییرات در تیم‌های آلمان و کلمبیا فرارسیده است؟

کی‌روش و لوو در برزخ

یواخیم لوو و کارلوس کی‌روش به فاصله چندساعت شکست‌های بسیار تلخی را تجربه کردند و تیم‌هایشان با خوردن 6 گل شبی عجیب و ناباورانه را برای هواداران آلمان و کلمبیا رقم زدند.

به گزارش «فرهیختگان»، اتفاقات سه‌شنبه شب بی‌شک تا مدت‌ها از یاد دو مربی مشهور و نامدار فوتبال دنیا نخواهد رفت. یواخیم لوو و کارلوس کی‌روش به فاصله چندساعت شکست‌های بسیار تلخی را تجربه کردند و تیم‌هایشان با خوردن 6 گل شبی عجیب و ناباورانه را برای هواداران آلمان و کلمبیا رقم زدند. برای هر دو مربی کسب چنین نتایجی بسیار دور از ذهن بود و تیم‌های آنها نیز سال‌ها بود برابر رقبا با این وضعیت تحقیرآمیز شکست نخورده بودند. ژرمن‌ها در خاک اسپانیا و در لیگ ملت‌های اروپا 6 بر صفر مغلوب شدند و باتوجه به اینکه این تورنمنت هنوز ازسوی بسیاری از کشورها جدی گرفته نمی‌شود، شاید چنین شکستی کمتر برای لوو دردسرساز شود. کلمبیا اما با کارلوس کی‌روش که سال‌ها هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت و به ارائه فوتبال تدافعی و بسته شهره است در زمین اکوادور و در دیدارهای انتخابی جام جهانی 6 بر یک شکست خورد تا این مربی پرتغالی بیش از قبل سختی کار در تیمی همچون کلمبیا را درک کند.

بدون شوت در چارچوب

برای آلمان دیدار سویا بدترین شکست آنها در 89 سال اخیر بود و با ثباتی که معمولا ژرمن‌ها در سال‌های اخیر داشته‌اند، چنین باختی اصلا باورپذیر نیست. آنها البته در سال‌های قبل نتایجی همچون باخت 5 بر یک برابر انگلیس در سال 2001 و همچنین شکست 8 بر 3 مقابل مجارستان در جام‌جهانی 1954 را کسب کرده بودند، اما برای نخستین‌بار از سال 1931 است که آنها با چنین نتیجه‌ای بازی را به حریف خود واگذار می‌کنند. آلمان در آن سال با نتیجه‌ای مشابه به اتریش باخت و البته بدترین شکست فوتبال ملی این کشور به سال 1909 و دیدار برابر تیم آماتور انگلیس برمی‌گردد که بازی را 9 بر صفر باختند.
یواخیم لوو پس از جام‌جهانی 2018 روسیه تحت‌فشار زیادی قرار داشت و حذف در مرحله گروهی آن تورنمنت و قرار گرفتن در رتبه چهارم گروه خود باعث شد تا این مربی باسابقه که از سال 2006 هدایت تیم را برعهده دارد، در آستانه برکناری از این تیم قرار گیرد. با این حال فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفت بار دیگر به مربی خود اعتماد کند و لوو در سمت خود ابقا شد. دیدار سه‌شنبه شب در سویا را می‌توان یکی از بدترین نمایش‌های تیم تحت هدایت او دانست و آلمان شاید آخرین‌بار در زمان مربیگری برتی فوگتس چنین سردرگم و بی‌برنامه در زمین مسابقه حاضر شده بود. ژرمن‌ها برای نخستین‌بار از سال 2015 در یک مسابقه شوتی درون چارچوب نداشتند و تنها 30 درصد مالکیت توپ را دراختیار داشتند. اگرچه سرژ گنابری یک‌بار توپ را به تیر دروازه حریف زد، اما اسپانیایی‌ها اگر در ضربات آخر خود دقت بیشتری داشتند می‌توانستند شکست بسیار سنگین‌تری را به آلمان و یواخیم لوو تحمیل کنند. اسپانیا با این برد صعود خود به مرحله نیمه‌نهایی این تورنمنت را قطعی کرد و حالا لوئیس انریکه با روحیه‌ای خوب تیمش را برای مراحل پایانی آماده می‌کند.
بسیاری این شکست آلمان را با پیروزی 7 بر یک آنها برابر برزیل و همچنین شکست 8 بر 2 بارسلونا مقابل بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان سال قبل مقایسه می‌کنند و معتقدند اسپانیایی‌ها در رده ملی توانستند انتقام آن شکست تلخ باشگاهی را بگیرند و البته در این میان برزیلی‌ها نیز از شکست این تیم بسیار خوشحالند.

حمایت از لوو

چنین نتیجه‌ای تردیدها درباره آینده لوو در تیم ملی را افزایش داده و گفته می‌شد ممکن است او حتی پیش از آغاز یورو 2020 که قرار است سال آینده برگزار شود، از سمتش برکنار شود. با این‌حال ژرمن‌ها که معمولا در چنین مواقعی از تصمیم‌گیری‌های احساسی پرهیز می‌کنند و تلاش دارند تا با بررسی تمام جوانب بهترین تصمیم را بگیرند به حمایت از لوو پرداختند. اولیور بیرهوف، مدیر فنی تیم ملی آلمان در پاسخ به این سوال که آیا لوو در یورو 2020 روی نیمکت این تیم حضور خواهد داشت، گفت: «قطعا بله. این بازی هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد و ما همچنان به یواخیم لوو اعتماد داریم و تردیدی در توانایی‌هایش نداریم. وقتی شما می‌خواهید برای مربیگری تیم ملی تصمیم‌گیری کنید، باید آنالیز دقیقی از تیم در تورنمنت‌های مختلف داشته باشید و ما هم می‌خواهیم در مسابقات یورو بهترین نتیجه را بگیریم.»
او همچنین در ادامه افزود: «ابتدا باید این شکست را فراموش کرده و به فکر دیدارهای بعدی باشیم. البته مدتی زمان می‌برد تا این اتفاق رخ دهد. در این دیدار همه چیز بد و اشتباه پیش رفت. ما توپ‌ها را به‌راحتی از دست می‌دادیم و تیم نظم و انسجام همیشگی را نداشت. نباید چنین اتفاقاتی رخ می‌داد و اصلا مثل همیشه بازی نکردیم. باید از این شکست درس بگیریم و در آینده بهتر شویم.»

سرمربی بایرن در تیم ملی؟

از هانسی فلیک، سرمربی کنونی بایرن‌مونیخ به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه برای جانشینی لوو نام برده می‌شود. او در فاصله سال‌های 2006 تا 2014 دستیار لوو در تیم ملی بود و بیرهوف درباره فلیک می‌گوید: «آنچه او در این مدت کم در بایرن‌مونیخ انجام داده واقعا تاثیرگذار است. او در این مدت به‌همراه بایرن‌مونیخ بسیار عالی کار کرده و ما هم در تیم ملی از بازیکنانی که او تربیت کرده است بهره برده‌ایم. با این‌حال اینکه او بخواهد به تیم ملی بیاید فعلا مطرح نیست و چنین بحثی در فدراسیون فوتبال وجود نداشته که بخواهیم به فلیک یا گزینه دیگری فکر کنیم.»
لوو پس از این مسابقه، اعتراف کرد که تیمش روزی سیاه را در زمین سپری کرده و اوضاع اصلا بر وفق مرادش نبوده است. او می‌گوید: «برایم دشوار است که شرایط را توضیح بدهم. ما روز سیاهی را در زمین مسابقه داشتیم و اوضاع اصلا مطابق پیش‌بینی ما جلو نرفت. عملکرد ما در این مسابقه هیچ نکته مثبتی نداشت و باوجود اینکه برنامه ما این بود که روبه جلو بازی کنیم و بدون ترس به دروازه آنها حمله کنیم، اما عملا چنین اتفاقی رخ نداد. پس از دریافت گل نخست عملا از برنامه خود ناامید شدیم و به حریف اجازه دادیم در بازی برتری داشته باشد و گل‌های بعدی را نیز به ثمر برساند.»

جای خالی سه بایرنی

عده‌ای اصرار عجیب لوو در کنارگذاشتن توماس مولر، جروم بواتنگ و متز هوملس را یکی از دلایل ناکامی آلمان در این دیدار می‌دانند و معتقدند عملکرد تیم در این مسابقه نشان داد این مربی باتجربه باید در تصمیمش برای کنار گذاشتن این سه بازیکن نامدار تجدیدنظر کند. با این‌حال لوو در پاسخ به سوالی درباره این بازیکنان می‌گوید: «ما به نفراتی که در اختیار داریم ایمان داریم و در ماه‌های اخیر مسیر خوبی را طی کرده‌ایم، اما امروز اتفاق عجیبی رخ داد و فهمیدیم کمی از آنچه تصور می‌کردیم فاصله داریم.»
لوو در اوایل فصل پیش و پس از عملکرد ضعیف بایرن مونیخ با نیکو کواچ تصمیم گرفت مولر، بواتنگ و هوملس را از تیم ملی کنار بگذارد و حالا باتوجه به درخشش این بازیکنان به‌خصوص مولر در ترکیب تیم‌هایشان و مشکلاتی که تیم در فاز دفاعی و در غیاب سوله مصدوم دارد، فشارها روی او برای دعوت دوباره از این سه بازیکن باتجربه بیشتر شده است.

اشاره کی‌روش به مشکلات

ساعاتی بعد و کیلومترها دورتر از قاره اروپا این‌بار اکوادور بود که در زمین خود شگفتی‌ساز شد و با نتیجه پرگل 6 بر صفر کلمبیای کی‌روش را درهم کوبید. برای این مربی پرتغالی شکست با چنین نتیجه‌ای اصلا قابل‌تصور نبود و او که در دیدار قبلی نیز مقابل اروگوئه 3 بر صفر بازنده شده بود، این‌بار در خانه اکوادور خیلی زود تسلیم شد. تیم او در نیمه نخست 4 بر یک بازنده به رختکن رفت تا عملا شانس زیادی برای کسب سه امتیاز این دیدار نداشته باشد.
کی‌روش در پایان مسابقه با قبول مسئولیت این شکست در جمع خبرنگاران گفت: «باید بگویم که مسئولیت این شکست با من است و این بازیکنان تلاش کردند تا تیم به موفقیت برسد و البته در دیدارهای بعدی نیز برای موفقیت و برتری برابر رقبا به میدان خواهند رفت. از هواداران می‌خواهم که این را درک کنند که ما هنوز در دیدارهای بعدی فرصت جبران داریم و تلاش می‌کنیم در مسابقات بعدی امتیازات لازم برای صعود را به‌دست بیاوریم.»
این مربی پرتغالی در نشست خبری تلاش کرد تا از زیر بار انتقادات فنی و بررسی علل ناکامی تیمش فرار کند و ترجیح داد با نوید آینده‌ای بهتر برای تیمش، پاسخ منتقدانش را بدهد: «ما در هفته‌های اخیر مشکلاتی داشتیم و البته الان زمان مناسبی برای پرداختن به آنها نیست. اکوادور بهتر از ما بازی کرد و شایسته برد بود. حالا زمان بازگشت بازیکنان به تیم‌های باشگاهی‌شان است تا برای دیدارهای بعدی با آمادگی بهتری به جمع ما برگردند.»
این دو شکست پیاپی و خوردن 9 گل در این بازی‌ها باعث شده تا رسانه‌های کلمبیایی به‌شدت از عملکرد تیم ملی و به‌خصوص کی‌روش در این تیم انتقاد کنند و حالا این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا زمان آن فرانرسیده است تا او جای خود را به مربی بهتری بدهد. آنها معتقدند تیم هنوز فرصت کافی برای جبران این ناکامی‌ها دارد و بهتر است تا دیر نشده فدراسیون این کشور فکری برای تغییرات در کادر فنی تیم ملی داشته باشد.

کی‌روش گزینه مناسبی است؟

کلمبیا دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی را خوب شروع کرد و با برتری برابر ونزوئلا و تساوی در زمین شیلی، کی‌روش امیدوار بود تا تیمش صعود بی‌دردسری به جام جهانی داشته باشد، اما در دو مسابقه اخیر شرایط تیم اصلا خوب نبود و حالا تیم او با 4 امتیاز به رتبه هفتم جدول سقوط کرده است. آنها در دیدار بعدی خود میزبان برزیل هستند و سپس در دو مسابقه خارج از خانه برابر پاراگوئه و پرو قرار می‌گیرند. کلمبیا سه‌شنبه‌شب یکی از بدترین شکست‌های تاریخ فوتبال خود را با کی‌روش تجربه کرد و سایت «کلمبیانو» در واکنش به این ناکامی می‌نویسد: «آیا زمان آن فرا نرسیده تا درباره حضور کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی تجدیدنظر کنیم؟ البته قرار نیست نقش بازیکنان در این شکست را نادیده بگیریم و آنها در این دو مسابقه اخیر برابر اروگوئه و اکوادور اصلا نمایش خوبی نداشتند. با این حال فعلا می‌خواهیم به نقش کارلوس کی‌روش در این ناکامی بپردازیم. این مربی پرتغالی تصمیمات چندان خوبی نگرفته و مشخص است که هنوز سردرگم است. او برای مسابقه با اکوادور تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد نکرد و با کمترین تغییر نسبت‌به مسابقه با اروگوئه تیمش را راهی زمین کرد. نفراتی چون اوریولا، لوئیس دیاز، مویکا و اوریبه در ترکیب اصلی قرار داشتند اما عملکرد این بازیکنان اصلا قابل‌قبول نبود. تیم عملا فاقد برنامه بود و شیوه بازی خاصی را شاهد نبودیم. حتی بازیکنان نامدار و مهمی همچون خامس رودریگز، موریل و یری مینا اصلا در حد و اندازه‌های خود نبودند و نمایشی بسیار ضعیف داشتند. به‌نظر می‌رسید تیم استراتژی مشخصی برای این دو مسابقه ندارد و ادامه این روند می‌تواند برای صعود به جام‌جهانی مشکل‌ساز باشد. نیاز به تغییرات در تیم احساس می‌شود و باید در بازی‌های بعدی تغییرات بیشتری صورت گیرد. این کلمبیا آن چیزی نیست که از تیم ملی انتظار داریم و برای رسیدن به جام جهانی قطر و همچنین عملکرد موفق در آن مسابقات باید از زمان باقیمانده بهتر استفاده کنیم و فکری اساسی برای تیم صورت گیرد.»

انتقاد از خامس و سایرین

رسانه‌های کلمبیایی علاوه‌بر انتقاد از سرمربی پرتغالی تیم خود، عملکرد ضعیف ستاره‌های کلمبیا را نیز موردبررسی قرار داده و معتقدند آنها اصلا در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند. خامس رودریگز یکی از بازیکنانی است که به درخشش او در تیم ملی امید زیادی بسته شده است، اما درحالی‌که این بازیکن پس از جدایی از رئال، در اورتون نمایشی بسیار خوب داشت، اما در این دو مسابقه یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان زمین بود. سایت «فوتبال رد» درباره او می‌نویسد: «شماره 10 کلمبیا در هر دو مسابقه اخیر تیمش عملکرد بسیار بدی داشت و شاید باید خیلی زود از زمین خارج می‌شد. کی‌روش اگرچه ستاره تیمش سایه‌ای از آن بازیکن تاثیرگذار سابق داشت، اما او را تعویض نکرد تا درنهایت تیمش این دو مسابقه را با نتایج بدی ببازد. او اگرچه روند گل نزدن‌هایش در تیم ملی را با پنالتی‌ای که مقابل اکوادور زد، شکست، اما نتوانست مانع از شکست تلخ تیمش در این مسابقه شود.»

 * نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار