تاریخ : Tue 17 Nov 2020 - 11:41
کد خبر : 48011
سرویس خبری : ورزش

شوماخر جدید

همیلتون با هفتمین قهرمانی به رکورد راننده افسانه‌ای رسید

شوماخر جدید

ستاره انگلیسی با قهرمانی در گرندپری ترکیه توانست در این فصل بر سکوی قهرمانی ایستاده و با رکورد اسطوره آلمانی رقابت‌های اتومبیل‌رانی برابری کند.

به گزارش «فرهیختگان»، پیش از این تنها میشائیل شوماخر آلمانی توانسته بود رقابت‌های فرمول یک را 7 بار فتح کرده و رکوردی استثنایی در این زمینه به ثبت برساند، اما حالا ستاره انگلیسی با قهرمانی در گرندپری ترکیه توانست در این فصل بر سکوی قهرمانی ایستاده و با رکورد اسطوره آلمانی رقابت‌های اتومبیل‌رانی برابری کند. لوئیس همیلتون در 35 سالگی نام خود را به‌عنوان یکی از برترین ورزشکاران تاریخ بریتانیا ثبت کرد و بین بزرگان فرمول یک جایگاهی ویژه خواهد داشت.

رویای کودکی

همیلتون از همان آغاز حضورش در فرمول یک به‌عنوان پدیده‌ای آینده‌دار مطرح شد و در سال 2008 به‌همراه مک‌لارن و در آخرین گرندپری فصل در برزیل توانست قهرمانی نخست خود را جشن بگیرد. با این حال 6 سال طول کشید تا دومین قهرمانی خود را جشن بگیرد و البته این موفقیت حاصل انتقالی هوشمندانه از مک‌لارن به مرسدس بود. در سال 2015 باز هم همیلتون بود که سومین قهرمانی خود در فرمول یک را جشن گرفت و با رکورد راننده محبوبش آیرتون سنا برابری کرد. در فصل بعد او نتوانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد، اما هر 4 دوره بعدی را برد تا حالا در کنار شوماخر به پرافتخارترین راننده این ورزش تبدیل شود. البته تعداد قهرمانی‌های او، گرندپری‌ها و همچنین حضورش روی سکوها بیشتر از اسطوره آلمانی است و در این زمینه به مراتب عملکرد بهتری داشته است.

همیلتون امسال هم خیلی زود خود را از سایر راننده‌ها جدا کرد و مشخص بود کار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش ندارد. او روز یکشنبه در پیست بارانی ترکیه بار دیگر توانایی‌های خود را به رخ رقبا کشید و با فتح این گرندپری در فاصله سه مسابقه تا پایان فصل، قهرمانی خود را قطعی کرد. او در 35 سالگی تجربه لازم برای موفقیت در هر پیستی را دارد و این بار در استانبول هم توانست عملکرد کم‌نقصی ارائه کند. او پس از قهرمانی در این مسابقه گفت: «از دوران جوانی رویای چنین موفقیتی را در سر داشتم. از همان دوران مسابقات را تماشا می‌کردم و دوست داشتم روزی در این جایگاه قرار گیرم و حالا حتی به رتبه‌ای فراتر از تمام رویاها و تصوراتم رسیده‌ام. با این‌حال هنوز احساس می‌کنم در ابتدای راه هستم و ازلحاظ فیزیکی هم در فرم بسیار خوبی قرار دارم، به همین دلیل تصمیم دارم همچنان به مسابقه دادن ادامه دهم.»

او همچنین با اشاره به وضعیت کنونی اپیدمی کرونا و شیوع این بیماری در دنیا و تاثیر آن روی ورزشکاران ادامه داد: «میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا سال بسیار سختی را پشت‌سر گذاشتند. برای ما ورزشکاران هم اوضاع تفاوتی نمی‌کند و باید برای رویارویی با چنین چالشی کاملا آماده باشیم. خوشبختانه با کمک دوستانی که در کنارم هستند، تاکنون توانسته‌ام به‌خوبی این موضوع را مدیریت کنم. امیدوارم سال آینده شرایط بهتر باشد و بتوانیم این بحران را پشت سربگذاریم.»

همیلتون همچنین به همه کودکانی که مسابقات او را پیگیری می‌کنند توصیه می‌کند هرگز از رویاها و آرزوهای خود دست نکشند: «بچه‌ها باید همیشه رویاهای بزرگی در سر داشته باشند و به کسی اجازه ندهند  آنها را در راه رسیدن به این اهداف ناامید کند. من هم زمانی‌که 5 سالم بود آرزو داشتم به این نقطه برسم و حالا در آن قرار دارم. هیچ غیرممکنی وجود ندارد و با تلاش زیاد می‌توانید به تمام اهدافی که در سر دارید برسید. کافی است به خود اطمینان داشته باشید و هرگز به توانایی‌هایتان شک نکنید.»

با شیوع کرونا رقابت‌های فرمول یک نیز به‌شدت تحت‌تاثیر این ویروس قرار گرفت. ابتدا تورنمنت‌ها یکی پس از دیگری لغو می‌شد. درنهایت مسئولان برگزاری رقابت‌ها تصمیم گرفتند از ابتدای جولای و در اتریش نخستین مسابقه فصل جدید را برگزار کنند. درنهایت مشخص شد برخلاف سال‌های قبل این دوره تنها در 17 پیست برگزار می‌شود و در نخستین مسابقه نیز والتری بوتاس، هم‌تیمی همیلتون در مرسدس بود که عنوان نخست را کسب کرد، اما راننده بریتانیایی در 13 گرندپری بعدی تنها در سه مسابقه اول نشد و در سایر رقابت‌ها زودتر از رقبا از خط پایان گذشت و بر سکوی نخست ایستاد تا کمتر کسی تردیدی در شایستگی او برای فتح مسابقات امسال داشته باشد. حتی در رده‌بندی تیمی نیز اختلاف امتیاز بسیار زیادی بین مرسدس با سایر تیم‌ها وجود دارد و درحالی‌که این تیم در حال حاضر 504 امتیازی است، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آنها یعنی ردبول هوندا تنها 240 امتیاز جمع‌آوری کرده است. مکس فرشتاپن هلندی پس از همیلتون و بوتاس در رتبه سوم جدول رانندگان قرار دارد و از او به‌عنوان یکی از رانندگان آینده‌دار این رشته نام برده می‌شود، اما هنوز مشخص نیست همیلتون تا چه زمانی تصمیم دارد به حضور در فرمول یک ادامه دهد تا بشود درباره جانشینان احتمالی‌اش بحث کرد.

پایان قرارداد با مرسدس

قرارداد کنونی همیلتون با مرسدس که در سال 2017 امضا شده بود، در ماه دسامبر امسال به پایان می‌رسد و او برای حضور در فصل جدید این مسابقات باید قراردادش را تمدید کند. او تنها از فعالیت‌های ورزشی‌اش سالانه 45 میلیون یورو درآمد کسب می‌کند، اما قراردادهای اسپانسری و تبلیغاتی وی باعث شده تا براساس رتبه‌بندی مجله فوربس در رده پانزدهم پردرآمدترین ورزشکاران دنیا در سال 2020 قرار گیرد. مشکل اصلی تاثیر زیاد بحران کرونا روی درآمدهای تیم‌ها در این فصل است که باعث شده تا مرسدس به‌دنبال تمدید این قرارداد با کمترین میزان افزایش دستمزد باشد. سال گذشته فرشتاپن و لکلرک قراردادهای خود را با تیم‌هایشان تمدید کردند که به‌ترتیب 20 و 15 میلیون یورو برایشان افزایش درآمد به‌دنبال داشت، اما کووید-19 باعث شده در ماه‌های اخیر وضعیت اقتصادی تیم‌های حاضر در فرمول‌یک چندان مناسب نباشد. با این حال قهرمانی دوباره همیلتون باعث شده او دست بالاتر را در مذاکرات داشته باشد و مسلما مرسدس به‌راحتی حاضر نیست ستاره پول‌سازش را از دست بدهد. خود همیلتون هم به‌خوبی این را می‌داند و می‌گوید: «درطول سال ترجیح دادم روی کارم تمرکز کنم و به فکر موفقیت در پیست باشم. بار دیگر ثابت کردم در بهترین شرایط قرار دارم و روی موفقیت خودم شرط‌ می‌بندم. البته مسلما روزی فراخواهد رسید که ممکن است در طول مسابقه اشتباهاتی هم داشته باشم. خب ممکن است ارزش من کاهش پیدا کند، اما درحال حاضر در بهترین فرم قرار دارم و ترجیح می‌دهم قراردادم را امضا کنم و به فکر فصل بعد باشم.»

همیلتون در این سال‌ها توانسته عملکرد فوق‌العاده‌ای در پیست‌های مختلف از خود نشان دهد و با 94 پیروزی در مسابقات مختلف، رکوردی بی‌نظیر از خود به‌جای گذاشته است. او هنوز هم برای بهتر کردن آمارش فرصت دارد و با ادامه این روند رسیدن به هشتمین قهرمانی و کسب عنوان بهترین راننده تاریخ به‌تنهایی چندان دور از دسترس نیست. سباستین فتل، راننده آلمانی فراری که سابقه  قهرمانی در سال‌های گذشته را دارد، درباره عملکرد همیلتون در این ورزش می‌گوید: «به خود او هم گفته‌ام که یکی از راننده‌های خاص دنیای فرمول‌یک است که توانسته تاریخ این رشته را تغییر دهد. بدون شک او بهترین راننده در دوران ما است، اما رکوردهای فوق‌العاده‌ای از خود به‌جا گذاشته است. رسیدن به جایگاه او کار بسیار دشواری است و بعید است به این زودی کسی بتواند موفقیت‌هایش را تکرار کند. البته در هر دوره‌ای نوع ماشین‌ها تاثیر زیادی در عملکرد راننده‌ها داشته‌اند و مسلما نمی‌توان سال‌های دور را با زمان کنونی مقایسه کرد. به عقیده من باید رانندگان هر دوره را با نفرات همان نسل مقایسه کرد و در نسل کنونی هم همیلتون بهترین راننده‌ای است که ظهور کرده است. برای شخص من میشائیل شوماخر یک اسطوره است و به نظرم بهترین راننده فرمول‌یک است، اما لوئیس در این سال‌ها موفقیت‌ها و قهرمانی‌های زیادی به‌دست آورده و اکثر رکوردهای این ورزش را جابه‌جا کرده است.»

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار