تاریخ : Sun 15 Nov 2020 - 11:53
کد خبر : 47918
سرویس خبری : ورزش

کرونا در کمین ستاره‌ها

دیدارهای ملی و نظارت ضعیف فیفا باعث نگرانی باشگاه‌ها شده است

کرونا در کمین ستاره‌ها

مشکل اصلی باشگاه‌های از اواخر هفته آغاز می‌شود؛ زمانی‌که دیدارهای ملی به‌پایان رسیده و بازیکنان در راه بازگشت به تیم‌های خود هستند اما برخی قوانین سختگیرانه ممکن است برایشان دردسرساز شود.

به گزارش «فرهیختگان»، پیش از شروع فصل جدید رقابت‌های فوتبال در کشورهای اروپایی پیش‌بینی می‌شود که پاییز و زمستان امسال با توجه به وضعیت پیچیده‌ای که در دنیا حاکم است و همچنان بحران کرونا ادامه دارد، برای فوتبال مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. با بالا رفتن آمار مبتلایان به این ویروس در کشورهای مختلف شرایط سختگیرانه‌تری نیز اعمال می‌شود اما همچنان هر روز شاهد مثبت شدن تست تعداد زیادی از بازیکنان هستیم. در هفته‌های اخیر نام‌های بزرگی چون رونالدو، زلاتان ابراهیموویچ و سادیو مانه به این بیماری مبتلا شده‌اند و حالا نوبت به محمدصلاح مصری رسیده که پس از حضور در اردوی تیم ملی کشورش اعلام شد که تست کرونای او مثبت بوده است، از سوی دیگر حضور بازیکنان در دیدارهای ملی سبب شده در بازگشت آنها به تیم‌های خود با دردسرهای زیادی مواجه شوند.
 
تست کرونا در فرودگاه

محمد صلاح، ستاره لیورپول تازه‌ترین بازیکن مشهوری است که تست او مثبت اعلام شده و حالا باید حداقل 10 روز در مصر قرنطینه شود. به این ترتیب او فرصت حضور در دیدار حساس قرمزها برابر لسترسیتی را از دست خواهد داد. برای اطمینان بیشتر از او دو تست گرفته شد و پاسخ هر دو مثبت بود. به این ترتیب او تنها چند روز پس از اینکه ویدئوی حرکات موزونش در مراسم عروسی برادر در فضای مجازی منتشر شد تستش مثبت شد تا بار دیگر اهمیت رعایت فاصله اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک- که صلاح در هر دو مورد بی‌مبالاتی کرده بود- مشخص شود. او اگرچه علائم خاصی از بیماری ندارد اما به توصیه پزشکان باید راهی قرنطینه شود تا از سلامت او اطمینان حاصل شود.

صبح دیروز باشگاه میلان هم از مثبت شدن تست کرونای سرمربی خود خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صبح شنبه تست کرونای استفانو پیولی مثبت شد و با اینکه مربی تیم علائمی از این بیماری نداشت اما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در خانه و قرنطینه بماند. با این شرایط تمرین روز یکشنبه تیم تعطیل شد و بازیکنان از دوشنبه تمرینات خود را برای رویارویی با ناپولی از سر خواهند گرفت. خوشبختانه تست بازیکنان و سایر اعضای کادر فنی باشگاه منفی بوده است.»

مشکل اصلی باشگاه‌های از اواخر هفته آغاز می‌شود؛ زمانی‌که دیدارهای ملی به‌پایان رسیده و بازیکنان در راه بازگشت به تیم‌های خود هستند اما برخی قوانین سختگیرانه ممکن است برایشان دردسرساز شود. در انگلیس قرار است از بازیکنان درهمان فرودگاه تست گرفته شود و با توجه به اینکه پاسخ آن به‌سرعت مشخص می‌شود، کسانی که تست‌شان منفی باشد می‌توانند در نخستین فرصت در تمرینات تیم خود حاضر شوند.

هفته گذشته اعلام شده بود بازیکنان تنها درصورتی می‌توانند به تیم‌های خود اضافه شوند که پاسخ تستی که شرکت «پرنتیکس» می‌گیرد- شرکتی که با همکاری مسئولان لیگ برتر به‌صورت منظم و هفتگی از همه تیم‌ها نمونه‌گیری می‌کند-  منفی باشد. این موضوع باعث نگرانی سرمربیان تیم‌ها شده بود، چراکه این روند ممکن بود چند روز طول بکشد و حتی باعث شود بازیکنان دیرتر از حد معمول به تمرینات اضافه شوند و نتوانند شانس بازی در دیدارهای هفته آینده را پیدا کنند. درنهایت تصمیم گرفته شد افرادی که تست‌ها را می‌گیرند راهی فرودگاه‌ها شوند و مستقیما در همان‌جا از بازیکنان آزمایش گرفته شود و زمان زیادی در این میان هدر نرود.

فیفا و مشکلات دیدارهای ملی

نونو اسپریتو سانتو، سرمربی وولورهمپتون که به‌عنوان بهترین مربی این ماه لیگ جزیره نیز انتخاب شده، در این باره می‌گوید: «بازیکنان سه‌شنبه یا چهارشنبه به اینجا می‌رسند و اگر قرار باشد منتظر باشند تا لیگ برتر از آنها تست بگیرد و مجوز حضور در تمرینات را بدهد، مشخص نیست آیا اصلا به بازی‌های هفته بعد می‌رسند یا نه؟ بازیکنان از آفریقا، مکزیک یا آمریکا به انگلیس برمی‌گردند و مدت زیادی را در پرواز هستند. به‌همین دلیل ممکن است دیرتر به تمرینات برسند و باید راه‌حلی ارائه کنیم تا کمترین زمان را برای انجام تست از دست بدهیم.»

مدیران باشگاه‌ها پیش از شروع رقابت‌های ملی جلسه‌ای تشکیل دادند و نگرانی خود را بابت نبود سیستمی استاندارد ازسوی فیفا برای انجام تست‌های کرونا پیش از دیدارهای ملی اعلام کردند؛ اتفاقی که در روزهای اخیر عواقب بدی داشته است. درحالی‌که در لیگ‌ها مختلف ازجمله انگلیس معمولا هفته‌ای یک‌بار از بازیکنان تست می‌گیرند، چنین شیوه منظمی در دیدارهای ملی وجود نداشت و نتیجه آن اتفاق عجیبی بود که درجریان دیدار کرواسی افتاد و به کاپیتان این تیم در بین دونیمه دیدار با ترکیه خبر دادند که تست کرونایش مثبت است و باید تعویض شود. پس از این اتفاق دیروز هم باشگاه اینترمیلان اعلام کرد که مارسلو بروزویچ، هافبک کروات این تیم نیز درجریان دیدارهای ملی گرفتار این بیماری شده و تست او مثبت بوده است. در این شرایط به‌نظر می‌رسد او این ویروس را از هم‌تیمی‌اش، ویدا گرفته باشد.

اگر چه در ماه‌های اخیر دیدارهای باشگاهی دوباره پیگیری شده و البته بدون حضور تماشاگران و در شرایطی یژه برگزار می‌شود اما درسطح ملی دیدارهای به‌تازگی آغاز شده و مهم‌ترین تورنمنت پیش‌رو مسابقات یورو 2020 خواهد بود. این تورنمنت با تاخیری یک‌ساله قرار است سال آینده و در 12 شهر مختلف اروپایی انجام شود. یوفا این‌بار تصمیم گرفته این مسابقات میزبان مشخصی نداشته باشد و شهرهای مختلف این شانس را داشته باشند که بتوانند از تعدادی از دیدارهای این جام مهم میزبانی کنند.

با این‌حال شیوع کرونا فعلا انجام آن را به‌تعویق انداخته و به نوشته رسانه‌های بریتانیایی مذاکراتی بین اتحادیه فوتبال انگلیس و یوفا درجریان است که شاید درنهایت این تورنمنت به‌دلیل اپیدمی کووید-19 به‌صورت متمرکز در بریتانیا برگزار شود. با توجه به اینکه مشخص نیست تا اواخر بهار آینده که قرار است این تورنمنت برگزار شود، وضعیت این بیماری چگونه خواهد بود و برگزاری مسابقات در کشورها و شهرهای مختلف باعث می‌شود تا تیم‌ها مجبور به انجام مسافرت‌های زیادی شوند، یوفا این ایده را درنظر دارد که شاید این بار هم مسابقات با فرمت گذشته انجام شود.

 امید به حضور هواداران

البته هنوز مشخص نیست آیا ولز و اسکاتلند نیز سهمی از این میزبانی خواهند داشت یا نه؟ چراکه این دو کشور جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده‌اند و امتیاز میزبانی می‌تواند خبر خوش برای آنها باشد. با این‌حال براساس برنامه‌ریزی قبلی، دیدارهای مراحل نیمه نهایی و فینال قرار بود از ابتدا در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شود و درشرایط فعلی هنوز مشخص نیست دقیقا مسابقات درکجا و با چه شرایطی برگزار خواهد شد. یوفا اصرار دارد که همچنان میزبانی 12 شهر اروپایی بهترین ایده است و در شرایط کنونی تصمیمی برای تغییر آن ندارد اما این روش به‌شدت غیرایمن بوده و ممکن است برای سلامتی بازیکنان مشکل‌ساز باشد.

بریتانیایی‌ها حتی درتلاشند تا مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها را نیز از دولت بگیرند و در مذاکرات خود با یوفا این موضوع را به‌عنوان برگ برنده خود برای گرفتن میزبانی این تورنمنت مطرح کرده‌اند. البته آنها به‌دقت اخبار مربوط به تلاش‌ها برای ساخت واکسن کرونا را دنبال می‌کنند و منتظر به بازار آمدن آن هستند تا با خیالی راحت‌تر ورود هواداران به ورزشگاه‌ها را آزاد کنند. البته مسئولان برگزاری مسابقات تصمیم دارند در روز مسابقه مکان‌هایی را برای انجام تست از تماشاگران مشخص کنند تا فقط کسانی که پاسخ تست‌شان منفی بود بتوانند راهی ورزشگاه شوند.

انگلیسی‌ها همچنین برای محافظت از سلامت بازیکنان قانون جدیدی را مدنظر دارند که احتمالا از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد. براساس این تصمیم تیم‌هایی که بازیکنان آن از ناحیه سر دچار آسیب شده‌اند و تعویض‌هایشان به پایان رسیده است می‌توانند بازیکن مورد نظر را تعویض کنند و به‌نوعی یک تعویض اضافه داشته باشند. البته در راستای اجرای عدالت در مسابقه، تیم حریف هم می‌تواند یک تعویض اضافی داشته باشد تا شرایط کاملا برابر دنبال شود. برخوردهای شدید در فوتبال باعث شده پزشکان نسبت به خطر آسیب‌های مغزی در بازیکنان هشدار دهند و آنها اصرار دارند تا از نیم‌فصل این قانون اجرایی شود تا تیم‌ها اصراری به استفاده از بازیکن مصدوم نداشته باشند و سلامتی بازیکنان تضمین شود.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار