تاریخ : Sat 14 Nov 2020 - 10:15
کد خبر : 47872
سرویس خبری : سیاست

 عفو متهمان از سوی قوه‌قضائیه دیدگاه جوانان و روشنفکران را نسبت به نظام مثبت می‌کند

علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

عفو متهمان از سوی قوه‌قضائیه دیدگاه جوانان و روشنفکران را نسبت به نظام مثبت می‌کند

وکیل دادگستری گفت: بنده تصور می‌کنم هرگونه ساده گرفتن، تسهیل و کمک به متهمان مواد 500 و 610 که در واقع مجرمان سیاسی هستند و نه امنیتی، اثر مثبت دارد و دیدگاه جوانان و روشنفکران را نسبت به نظام و حکومت بسیار مثبت می‌کند.

به گزارش «فرهیختگان»، آزادسازی زندانی‌ها در قالب عفو در دوره اخیر و سومین مرحله آزادی زندانیان امنیتی در طول یک‌سال و چند ماه گذشته در ادامه اقداماتی همچون تفکیک جرائم‌سیاسی و امنیتی ازجمله مصادیق مهم تحول‌خواهی در قوه قضائیه است که در همین زمینه سخنگوی قوه‌قضائیه نیز اخیرا اعلام کرد با پیشنهاد ریاست قوه‌قضائیه و رهبر فرزانه انقلاب با عفو و تخفیف و مجازات 3780 نفر موافقت و 2301 نفر از زندانیان آزاد شدند که در زمره آنها 157 محکوم امنیتی از محکومانی هستند که تبلیغ علیه نظم، اجتماع و تبانی و شرکت در اغتشاشات 96و 97و 98 داشتند که مورد عفو قرار گرفتند.  برای بررسی اثرات اجتماعی و سیاسی این اقدام قوه‌قضائیه به سراغ سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی وکیل دادگستری و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب رفته‌ایم؛ مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

با توجه به اینکه تاکنون سه مرحله شاهد آزادی محکومان امنیتی بودیم، ارزیابی شما از اثرات این اقدام چیست؟

محکومان امنیتی چند گروه هستند؛ قانون در ماده 498 موضوع محکومان امنیتی را مطرح کرده و طبق آن گروه‌های براندازان و وابستگان گروه‌های برانداز محکومان امنیتی هستند. تبلیغ علیه نظام و فعالیت کسی که علیه نظام فعالیت کند، محکوم امنیتی محسوب می‌شود و جاسوسی و کسانی که با اصل نظام مخالفت می‌کنند نیز در مراحل بعدی قرار می‌گیرد.

ما یک ماده غلط قانونی داریم که ماده 610 اجتماع و تبانی علیه امنیت است؛ در اینجا قانونگذار نه فعل مثبت اجرایی دارد و از سوی دیگر چنانچه عده‌ای دورهم جمع شوند و فکر اقدام علیه امنیت کنند نیز جرم‌انگاری خواهد بود.

متاسفانه دادگاه‌های انقلاب ما هم قانون را برعکس آنچه دکترین حقوق جزا و جزای کیفری که باید قانون به‌نفع متهم در نظر گرفته شود، این کار را نمی‌کنند. بنابراین به همین دلیل است که 90 درصد محکومان امنیتی با استناد به ماده 500 یا ماده 610 زندانی می‌شوند که به معنای تبلیغ علیه نظام یا اجتماع و تبانی علیه امنیت است.این افراد عمدتا کسانی هستند که اگر قاضی با سعه‌صدر برخورد کند، آنها جزء متهمان سیاسی بوده و اصلا متهم امنیتی محسوب نمی‌شوند.

    گشایش در عفو محکومان  قطعا اثر مثبت دارد

بنابراین این مطلب که در این موضوع قدری گشایش شده و درمورد این دو گروه متهم است، قطعا اثر مثبت دارد چراکه هیچ آزادیخواهی موافق مجازات نکردن افرادی که علیه نظام اقدام مسلحانه، تروریستی و جاسوسی می‌کنند، نیست.

    عفو متهمان از سوی قوه‌قضائیه  دیدگاه جوانان و روشنفکران را نسبت  به نظام مثبت می‌کند

این آثار مثبت چه تبعاتی خواهد داشت؟

بنده تصور می‌کنم هرگونه ساده گرفتن، تسهیل و کمک به متهمان مواد 500 و 610 که در واقع مجرمان سیاسی هستند و نه امنیتی، اثر مثبت دارد و دیدگاه جوانان و روشنفکران را نسبت به نظام و حکومت بسیار مثبت می‌کند. به‌خصوص اینکه اکنون اغلب متهمانی که مرتکب جرم ماده 500 و ماده 610 می‌شوند، فعالیت در فضای مجازی دارند و متاسفانه کار آموزشی دقیقی نیز در این زمینه انجام نشده است که جوانان را آموزش دهند و آنها بدانند طرح برخی مسائل در فضای مجازی عمل مجرمانه است. یعنی توهین به مقدسات، توهین به رهبری یا بنیانگذار جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت جرم تلقی می‌شود.

    هرچه حکم مجرمان سیاسی ساده‌تر باشد خوب است و اشکال امنیتی ایجاد نمی‌کند

بنابراین عمده مجرمان امنیتی از این دسته هستند و فکر می‌کنم هر مقدار به این افراد ساده گرفته شود، خوب است و اشکال امنیتی ایجاد نمی‌کند.

    دادسراها هنوز به توصیه آیت‌الله رئیسی عمل نمی‌کنند

پس به نظر شما این اقدام در ادامه تفکیک جرائم سیاسی و امنیتی منجر به نوعی تحول شده است؟

دقیقا همین‌طور است. البته با اینکه آیت‌الله رئیسی چندبار بر این مساله تاکید کردند ولی هنوز دادسراها اقدام لازم را انجام نداده‌اند و این‌گونه متهمان را به اتهام جرائم امنیتی به دادگاه انقلاب می‌فرستند. درصورتی‌که این افراد منتقدان نظام هستند و باید به دادگاه کیفری استان بروند و با حضور هیات‌منصفه به پرونده رسیدگی شود و هیات‌منصفه است که می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.چنانچه این اقدام منفعت‌طلبانه یا براندازانه باشد، در آن صورت با آنها برخورد شدیدتری خواهد شد.

 

اخبار مرتبط: