تاریخ : Thu 01 Jan 1970 - 03:30
کد خبر : 47834
سرویس خبری : اندیشه

فیرحی، متفکری در مسیر نواندیشی دینی

علیرضا کیانپور:

فیرحی، متفکری در مسیر نواندیشی دینی

فیرحی دقت‌ها و بصیرت‌های ارزشمندی در عرصه فقه سیاسی داشت و تلاش می‌کرد از منظر تئوریک درخت نحیف مردم‌سالاری دینی را بارور سازد.

به گزارش «فرهیختگان»، علیرضا کیانپور،  پژوهشگر حقوق اساسی و مردم‌سالاری دینی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: خبر درگذشت عالم و اندیشمند فرزانه مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی، استاد و پژوهشگر برجسته اندیشه سیاسی اسلام برای همه جامعه اندیشه‌ای کشور ضایعه‌ای تاسف‌بار بود.

فیرحی، پژوهشگری ممتاز در عرصه نواندیشی دینی بود. او با شجاعت از مردم‌سالاری دینی دفاع می‌کرد و از باورمندان به نواندیشی دینی بود و در عین‌حال مرزی روشن با روشنفکری دینی سکولار داشت. او به بازخوانی ظرفیت‌های فقه شیعه آنچنان اهتمام داشت و امیدوار بود که بسیاری از اسلام‌گرایان منتقد نواندیشی دینی و روشنفکری دینی را نیز متعجب می‌کرد. علاوه‌بر ذی‌روحانیت به‌شدت آکادمیک بود و بر ذی‌اهل تحقیق و تتبع اصرار می‌ورزید. هرچند نگارنده بر بخشی از مسیر علمی آن استاد فرهیخته نقد دارد و از آن جمله کمرنگ بودن پرداخت به عدالت اجتماعی است که البته در سال‌های اخیر نشانه‌های روشنی از توجه آن مرحوم به این عرصه دیده می‌شد.

او دقت‌ها و بصیرت‌های ارزشمندی در عرصه فقه سیاسی داشت و تلاش می‌کرد از منظر تئوریک درخت نحیف مردم‌سالاری دینی را بارور سازد. او آنچنان که از سخنان و تلاش‌های علمی‌اش برمی‌آمد، به مسیر نواندیشی دینی که همان مسیر مطهری‌ها، بهشتی‌ها، طالقانی‌ها و صدرهاست باور داشت و رهپوی همان مسیر بود. به‌عنوان یک روحانی هرچند زی ‌حوزوی را حفظ کرد و تلاش و تتبع در حوزه آکادمیک او را از توجه به حوزه عمومی بازنداشت.

نگارنده هرگز شاگرد ایشان نبودم، اما در چند برخورد با آن فقید سعید عمق برخورد اخلاقی و فروتنی آن استاد فرهیخته را شاهد بودم. در خاتمه گمانم این است که جریان آکادمیک اندیشه سیاسی اسلام و نواندیشی دینی استوانه‌ای را از دست داد که به‌سادگی جبران‌پذیر نیست. خداوند روح آن متفکر بزرگوار را با اولیای خویش محشور فرماید.