تاریخ : Thu 12 Nov 2020 - 13:30
کد خبر : 47826
سرویس خبری : ورزش

در حسرت یورو و رقیبی سرسخت در لیگ ملت‌ها

نگاهی به شرایط تیم ملی بوسنی، حریف تدارکاتی امشب ایران

در حسرت یورو و رقیبی سرسخت در لیگ ملت‌ها

تیم ملی فوتبال ایران امشب در دیداری تدارکاتی رودرروی بوسنی‌وهرزگوین قرار می‌گیرد.

به گزارش «فرهیختگان»، تیم ملی فوتبال ایران امشب در دیداری تدارکاتی رودرروی بوسنی‌وهرزگوین قرار می‌گیرد. آخرین مصاف دو تیم به 6 سال پیش و مسابقه حساس مرحله گروهی جام‌جهانی 2014 برزیل برمی‌گردد که بوسنی موفق شد نخستین پیروزی خود در دیدارهای رودررو برابر ایران را جشن بگیرد و البته هر دو تیم از دور مسابقات کنار رفتند. هر دو تیم نسبت به آن دیدار تغییرات زیادی در ترکیب خود داشته‌اند و با چهره‌ای کاملا متحول‌شده برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد.

تنها برد در جام‌جهانی

دو تیم تاکنون 6 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران 4 برد و یک تساوی در دیدارهای دوستانه بوده و تنها مسابقه رسمی را نیز بوسنیایی‌ها برده‌اند. البته در سال 1372 دو تیم برای نخستین‌بار و درحالی‌که این کشور پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق تازه تاسیس شده بود به مصاف هم رفتند که تیم بوسنی در ورزشگاه آزادی به برتری 3 بر یک رسید اما این مسابقه جزء دیدارهای دوستانه موردتایید فیفا محسوب نمی‌شود. پس از 8 سال در بیهاچ بوسنی نخستین دیدار رسمی دوستانه این دو تیم برگزار شد که با تساوی 2-2 و گلزنی دین‌محمدی و فراز فاطمی برای ایران همراه بود.

کمتر از 20 روز بعد و این‌بار در ورزشگاه آزادی و در چارچوب جام ال‌جی ایران موفق شد این حریف اروپایی را با 4 گل هاشمی‌نسب، دایی(2 گل) و کریمی شکست دهد و به بهترین برد خود در تقابل‌های خود با بوسنی دست یابد. در سال‌های بعد دو تیم سه بار دیگر دیدارهای تدارکاتی برگزار کردند که ایران در هر سه مسابقه با نتایج 2 بر یک، 5 بر 2 و 3 بر 2 به برتری رسید.

در جام‌جهانی 2014 نیز دو تیم در گروهی که آرژانتین و نیجریه حضور داشتند، هم‌گروه بودند و در دیدار آخر رودرروی هم قرار گرفتند. بوسنیایی‌ها درحالی‌که شانسی برای صعود نداشتند تیم کارلوس کی‌روش را 3 بر یک بردند و امیدهای ایران برای صعود به دور دوم از بین رفت. از بین ملی‌پوشان حاضر در آن تیم تنها کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی در اردوی اخیر تیم ایران حضور دارند.

این تنها حضور بوسنی در تورنمنت‌های مهم فوتبال تاکنون بوده و این تیم از زمان استقلال از یوگسلاوی و عضویت در فیفا هیچ‌گاه شانس حضور در رقابت‌های یورو را پیدا نکرده است. در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی هم آنها در سال 2014 خوش‌شانس بودند که در گروهی نسبتا آسان در کنار یونان، اسلواکی، لیتوانی، لتونی و لیختن‌اشتاین حضور داشتند و با کسب 25 امتیاز به‌عنوان صدرنشین گروه مستقیما راهی این رقابت‌ها شدند تا اولین و آخرین حضور خود تا امروز در معتبرترین تورنمنت فوتبالی را تجربه کنند. در مرحله گروهی نیز آنها هر دو دیدار نخست خود را برابر آرژانتین و نیجریه باختند و با برتری برابر ایران نخستین برد خود در تاریخ جام‌های جهانی را به دست آورده و با 3 امتیاز از دور مسابقات کنار رفتند.

از تیمی که 6 سال پیش برابر ایران به میدان رفت تنها میرالم پیانیچ(هافبک کنونی بارسلونا)، سئاد کولاسیناچ و ادین ویسکا در تیمی که قرار است امشب برابر ایران بازی کند، حضور دارند. ادین ژکو، رکورددار بازی‌های ملی و همچنین بهترین گلزن تاریخ بوسنی با 59 گل دیدار امشب و همچنین دو دیدار بعدی تیمش در لیگ ملت‌های اروپا را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده است و آسمیر بگوویچ، گلر باتجربه این تیم که در جام‌جهانی برابر ایران بازی کرد در دیدارهای اخیر تیمش ذخیره ابراهیم سهیچ شده بود که این‌بار از سوی دوشان بایوویچ به تیم ملی دعوت نشده است. محمد بسیچ هم پس از اینکه در اورتون دچار افت شد کمتر به تیم ملی دعوت می‌شود و آخرین‌بار در جریان مصاف با لهستان در لیگ ملت‌های اروپا بود که در فهرست 23 نفره تیمش قرار گرفت. ارمین بیچاکچیچ هم که یکی از ذخیره‌های این تیم در جام‌جهانی بود به‌دلیل مصدومیت فرصت حضور در این مسابقه را از دست داده است.

ضعیف در زمین رقبا

بوسنیایی‌ها برای این دیدار علاوه‌بر ژکو، دو بازیکن دیگر خود(آلدین تورکش، میروسلاو استوانوویچ) را نیز به دلیل ابتلا به کرونا برای این مسابقه و دو دیدار حساس بعدی مقابل هلند و ایتالیا در اختیار ندارند. این تیم در مسابقات مقدماتی یورو 2020 در گروه J و در کنار تیم‌های ایتالیا، فنلاند، یونان، ارمنستان و لیختن‌اشتاین قرار داشت که در پایان با کسب تنها 13 امتیاز در رده چهارم گروه قرار گرفت اما به‌دلیل نتایج خوبش در لیگ ملت‌ها جواز حضور در مرحله پلی‌آف را به دست آورد. نتایج ضعیف این تیم در دیدارهای خارج از خانه اصلی‌ترین علت عدم نتیجه‌گیری تیم روبرت پروسینچکی بود که پیش از دیدارهای مرحله پلی‌آف جای خود را به دوشان بایو‌ویچ داد. آنها حتی در زمین ارمنستان هم 4 بر 2 شکست خوردند و تنها در خانه لیختن‌اشتاین، ضعیف‌ترین تیم این گروه موفق به کسب پیروزی شدند.

در مرحله پلی‌آف و در دیدار نیمه‌نهایی مسیرB ، این تیم با سرمربی جدید خود دیدار نزدیکی را مقابل ایرلند شمالی برگزار کرد و پس از تساوی یک–یک در این مسابقه، در ضربات پنالتی 4 بر 3 شکست خورد و شانس صعود به یورو را از دست داد.

آنها در رقابت‌های لیگ ملت‌ها که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود، نتایج بهتری گرفته‌اند. در دور نخست این تیم در گروه 3 دسته B با اتریش و ایرلند شمالی هم‌گروه بود و با صدرنشینی در پایان دیدارها، جواز صعود به دسته A را کسب کرد. در دوره اخیر هم این تیم در گروه یک دسته A در کنار ایتالیا، هلند و لهستان قرار گرفته که با گذشت 4 دور از این مسابقات با 2 تساوی برابر هلند و ایتالیا و شکست در دو مسابقه رفت و برگشت مقابل لهستان قعرنشین گروه خود است.

این تیم روز یکشنبه در آمستردام میهمان هلند است و چهارشنبه‌شب در سارایوو آخرین مسابقه خود را برابر ایتالیا برگزار خواهد کرد و با توجه به دیدارهای سختی که پیش‌رو دارد احتمالا دوباره به دسته B سقوط خواهد کرد.

سایت «وسرنجی» این کشور در گزارشی از روند آماده‌سازی بوسنی برای سه دیدار پیش‌رو می‌نویسد: «تیم ملی بوسنی اردوی تمرینی خود برای سه دیدار آینده خود مقابل ایران، هلند و ایتالیا را از روز دوشنبه برگزار کرد. تیم بوسنی روز پنجشنبه ابتدا در دیداری دوستانه مقابل ایران قرار می‌گیرد و سپس در لیگ ملت‌ها به مصاف دو تیم دیگر خواهد رفت. کادرفنی چند بازیکن خود را به‌دلیل مثبت شدن تست کرونا و همچنین مصدومیت در اختیار ندارد. در ابتدا قرار بود تمرین نخست ملی‌پوشان روز دوشنبه انجام شود اما به‌دلیل اینکه بسیاری از بازیکنان عصر این روز به اردو ملحق شدند، کادرفنی تصمیم گرفت برنامه تیم را به ریکاوری در هتل تغییر دهد. دوشان بایو‌ویچ، سرمربی تیم ملی درباره شرایط تیم می‌گوید: «ابتدا مشخص نبود چه تعداد از بازیکنان خود را دراختیار خواهیم داشت. سلامتی بازیکنان برای ما از همه‌چیز مهم‌تر است و به همین دلیل تغییراتی در تیم ایجاد کردیم. ما یک دیدار دوستانه نیز برابر ایران داریم و به همین دلیل از چند بازیکن جدید نیز دعوت کردیم تا میزان آمادگی آنها را برای مسابقات بعدی بسنجیم. احتمالا در این مسابقه بیشتر از نفرات شاغل در لیگ داخلی استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که فاصله خود را تا حد ممکن با رقبا کم کنیم و بازیکنان جدید نیز بتوانند خود را به سطح نفرات اصلی برسانند. در پایان مهم این است که نتایج خوبی برای تیم ملی کسب کنیم و در جایگاه مناسبی قرار بگیریم.» ترکیب بازیکنان تیم تا سه‌شنبه تکمیل شد و تمرینات از این روز شکل جدی‌تری به خود گرفت.»

ناکامی مربی جدید

روزنامه «دنونی» بوسنی نیز از برگزاری این دیدار بدون حضور تماشاگر خبر داده و نوشت: «تیم لی بوسنی روز پنجشنبه در دیداری دوستانه در ورزشگاه «آسیم فرهاتوویچ» به مصاف ایران می‌رود و تیم ملی زیر 21 سال نیز در مرحله مقدماتی یورو 2021 به مصاف بلژیک خواهد رفت. براساس تصمیم وزارت بهداشت و به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شرایط نه‌چندان خوبی که درحال‌حاضر وجود دارد، این دو مسابقه بدون حضور تماشاگر و پشت درهای بسته انجام خواهد شد.»

این روزنامه همچنین در گزارشی از وضعیت تیم ملی این کشور پس از عدم صعود به یورو 2020 می‌نویسد: «بوسنی تحت هدایت بایوویچ هم نتوانست راهی مسابقات یورو شود. او سه دیدار دیگر تا پیش از پایان سال جاری میلادی روی نیمکت تیم حضور خواهد داشت و پس از آن احتمالا کنار می‌رود. ما این فرصت را داشتیم که سال آینده حضور در یورو 2020 را تجربه کنیم اما برابر ایرلند شمالی این شانس را از دست دادیم. حال این سوال مطرح است که آیا از ابتدا انتخاب این مربی کار درستی بود؟ او اواخر دسامبر 2019 به این سمت منصوب شد و با توجه به محبوبیتی که بین هواداران داشت، کمتر کسی به انتخاب او معترض بود. او سه ماه فرصت داشت تیمش را برای رویارویی با ایرلند شمالی آماده کرده و تیمی پرقدرت را روانه میدان کند. شیوع کرونا باعث تعویق این مسابقه شد و فرصت بیشتری در اختیار این مربی باتجربه قرار گرفت تا تاکتیک‌هایش را طراحی کند. تیم درنهایت در ضربات پنالتی بازی را باخت و بایوویچ هم پیش از این مسابقه تمرینات مخصوص پنالتی را در تیمش انجام نداده بود. کمتر کسی توقع داشت تا داستان صعود در یورو به این سرعت به پایان برسد و ما حتی به فینال پلی‌آف هم نرسیم. شاید بیش از حد ایرلندی‌ها را دست‌کم گرفته بودیم. حتی بایو‌ویچ هم نتوانست کاری برای این تیم انجام دهد. در مرحله گروهی نیز با وجود حریفانی چون ایتالیا، فنلاند، یونان، ارمنستان و لیختن‌اشتاین کمتر کسی به پلی‌آف فکر می‌کرد و بسیاری امیدوار بودند تا بوسنی در بین دو تیم صعودکننده باشد اما حقیقت چیز دیگری بود. حقیقتی که میرالم پیانیچ، هافبک تیم پس از شکست برابر یونان عنوان کرد و گفت: «بوسنی تیمی متوسط در فوتبال اروپاست.» پس به این ترتیب نباید انتظار زیادی از بایو‌ویچ داشته باشیم. او و کادرفنی‌اش فرصت خوبی داشتند اما درنهایت ناکام شدند و مانند سال‌های قبل نتوانستیم به یورو برسیم. شاید نفرات تازه‌ای از سوی بایوویچ به اردوی تیم ملی دعوت شده باشند و این نکته مثبت دوران او باشد اما این اپیزود از فوتبال ملی بوسنی با ناکامی در رسیدن به یورو خاتمه یافت. او برای دیدار با ایران 6 بازیکن از لیگ داخلی را به اردو دعوت کرده و احتمالا در این مسابقه بیشتر از آنها استفاده خواهد کرد. باید دید تیم او در غیاب ژکو در سه مسابقه آخر امسال چگونه خواهد بود.»

 *‌ نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار