تاریخ : Thu 12 Nov 2020 - 01:26
کد خبر : 47812
سرویس خبری : اندیشه

پروژه نیمه‌تمام فقه و سیاست

دکتر داود فیرحی استاد دانشگاه تهران درگذشت

پروژه نیمه‌تمام فقه و سیاست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه صبح روز چهارشنبه بعد از چند روز بستری بودن در بیمارستان به‌علت ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش «فرهیختگان»، حجت‌ا‌لاسلام داود فیرحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه صبح  روز چهارشنبه بعد از چند روز بستری بودن در بیمارستان به‌علت ابتلا به کرونا درگذشت. «فرهیختگان» طی چند یادداشت به بررسی شخصیت و اندیشه حجت‌ا‌لاسلام فیرحی پرداخته است که در ادامه می آید:

 

 پرویز امینی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد/

پروژه اندیشه سیاسی مرحوم فیرحی

از کارهای خوب مرحوم فیرحی از غربت به درآوردن کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» مرحوم نائینی است که با شرح مفصلشان بر آن -در کتاب در آستاته تجدد-  متن صعب این کتاب را روان و خوشخوان کردند.  (لینک)


زانیار ابراهیمی، مترجم و پژوهشگر/

آن­که به ایجاب سخن گفت

در مقام کسی که چندین سال پروژۀ الهیات سیاسی و درهم­تنیدگی الهیات و مدرنیته را دنبال می­کنم، و خودم را با افتخار شاگرد ایشان می­دانم، داغ فقدان دکتر فیرحی، به تلخی تمام به جانم نشسته است. دکتر فیرحی ذهنی روشن، پروژه تحقیقاتی معلوم و توانی تمام‌نشدنی داشت؛ هزار افسوس که فرصت نیافت رسیده‌ترین میوه‌های این بار و بر سترگ را به دست خویش بچیند. (لینک)
 

محمدرضا مرادی‌طادی، پژوهشگر علوم سیاسی/

در رثای استاد

در این لحظات حسرت و عسرت که هنوز تنگنای مصیبتی که بر ما گذشته، فرصت نداده چنان‌که باید و شاید اشک بریزیم تا اگر به‌قدر اندکی این بغض بی‌پیر را فرو بگذاریم، نوشتن و گفتن از دکتر داود فیرحی بزرگ، کاری بس دشوار و با اندکی مسامحه بگویم، شاید غیرممکن است. (لینک)

 

علیرضا کیانپور،  پژوهشگر حقوق اساسی و مردم‌سالاری دینی/

فیرحی، متفکری در مسیر نواندیشی دینی

فیرحی، پژوهشگری ممتاز در عرصه نواندیشی دینی بود. او با شجاعت از مردم‌سالاری دینی دفاع می‌کرد و از باورمندان به نواندیشی دینی بود و در عین‌حال مرزی روشن با روشنفکری دینی سکولار داشت. (لینک)