تاریخ : Tue 10 Nov 2020 - 13:55
کد خبر : 47738
سرویس خبری : ورزش

حذف عجولانه و غیرقانونی!

کنار گذاشتن فغانی از فهرست داوران بین‌المللی مطابق نامه فیفاست؟

حذف عجولانه و غیرقانونی!

طبق شواهد، فغانی هر ۳ فاکتور مورد نظر فیفا را دارا بوده و مشخص نیست روی چه حسابی یکی از بهترین‌های داوری ایران از سوی فدراسیون فوتبال ایران نادیده گرفته شده است.

به گزارش «فرهیختگان»، از همان زمان که علیرضا فغانی در شهریور ۹۸ ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد، می‌شد حدس زد در این مدت اتفاقاتی رخ می‌دهد که داوری ایران حداقل‌ در میادین بین‌المللی دچار خدشه شده و حساسیت‌هایی به‌وجود خواهد آمد و حالا که تقریبا حدود یک سال دیگر تا آغاز جام‌جهانی باقی‌مانده پیش‌بینی‌ها محقق شد و طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها از سوی فدراسیون فوتبال ایران نام فغانی به بهانه اینکه وی طی یک سال اخیر در فوتبال ایران سوت نزده از فهرست‌ داوران بین‌المللی ایران خارج‌ شده تا شانس حضور تیم داوری در جام‌جهانی پیش رو کمرنگ‌تر از همیشه شود.

طبق نامه فیفا در 16 اکتبر 2020 این نهاد از کشورهای تحت عضویت خود درخواست می‌کند تا لیست داوران خود برای قرار گرفتن در لیست داوران بین‌المللی سال 2021 را اعلام کنند که براساس آن اعلام می‌شود که داوران مشخص شده باید 3 فاکتور را داشته باشند تا بتوانند در این لیست قرار بگیرند که طبق شواهد، فغانی هر ۳ فاکتور را دارا بوده و مشخص نیست روی چه حسابی یکی از بهترین‌های داوری ایران از سوی فدراسیون فوتبال ایران نادیده گرفته شده است.

 در اولین بند آمده است که داور موردنظر باید حداقل 25 سال سن داشته باشد و کمک‌داورها حداقل 23 سال و تجربه کافی برای قضاوت داشته باشند. البته داوران نیز نباید از 45 سال بیشتر سن داشته باشند چراکه بتوانند آزمون‌های پزشکی و تست بدنی را به‌خوبی انجام دهند.

در قانون دوم فیفا اعلام کرده که داور مشخص شده باید 12 ماه در سطح ملی قضاوت کرده و بهترین نمره را در هر بازی کسب کرده باشد ولی در این بند ابدا به ۱۲ ماه اخیر اشاره نشده و بازه زمانی خاصی برای آن درنظر گرفته نشده است. در بند سوم نیز آمده که داوران باید بتوانند از تست‌های بدنی فیفا نمره قبولی بگیرند و آمادگی بدنی بالایی داشته باشند.

علیرضا فغانی که بیش از یک سال است ایران را ترک کرده، در این یک سال قضاوتی در سطح ملی نداشته است و به همین دلیل نمی‌توانست در گزینه‌های ایران قرار گیرد اما نکته جالب اینکه در آیین‌نامه جدید لازم‌الاجرای داوری فیفا  از اول اکتبر ۲۰۲۰ در بند ۲ به صراحت ذکر شده که داور معرفی شده باید ۱۲ ماه سابقه قضاوت در بالاترین سطح لیگ کشور را داشته باشد و این درحالی است که بند e ماده ۶ آیین‌نامه معرفی کاندیداهای بین‌المللی قید کرده که داور معرفی شده حداقل در ۲ سال اخیر در لیگ کشورش قضاوت کرده باشد که فغانی از قبل از سال ۹۸ در لیگ ایران قضاوت کرده و مشکلی ندارد اما اینکه چرا فدراسیون فوتبال در این خصوص با سکوتش به ابهامات دامن زده جای سوال داشته و فغانی نیز در این مقطع تصمیم گرفته است تا سکوت کرده و درخصوص این ماجرا واکنشی نشان ندهد.