تاریخ : Mon 09 Nov 2020 - 13:18
کد خبر : 47697
سرویس خبری : ورزش

زمان: نیمه اول بهمن، گزینه‌های اصلی: نبی و آجرلو

آخرین خبرها درباره اساسنامه و انتخابات فدراسیون فوتبال، کفاشیان به ابهامات دامن زد

زمان: نیمه اول بهمن، گزینه‌های اصلی: نبی و آجرلو

طبق اعلام یکی از اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، قرار است مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در تاریخ ۱۰ تا ۱۲ بهمن برگزار شود و در مجمع پیش‌رو زمان اصلی برگزاری انتخابات توسط اعضا مشخص خواهد شد.

فدراسیون یک‌سال برای تعیین ماهیت فرصت دارد

به گزارش «فرهیختگان»، جلسه اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال چندی‌پیش با حضور حیدر بهاروند سرپرست، مهدی محمدنبی دبیرکل و علی کفاشیان، محمود اسلامیان، عبدالکاظم طالقانی، محمود شیعی، فریدون اصفهانیان، هدایت ممبینی و لیلا صوفی‌زاده برگزار شد. در آغاز این نشست، دبیرکل فدراسیون فوتبال با ارائه گزارشی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیرامون برپایی مجمع عمومی فدراسیون در 8 آذرماه سال جاری از سامانه اینترنتی مربوطه جهت حضور اعضا در این مجمع که به شکل برخط برگزار می‌شود، رونمایی کرد. در این سامانه تمام موارد مرتبط با برگزاری مجمع عمومی تصویب اساسنامه، قوانین انتخاباتی و ارتباط مستقیم با دبیرخانه مجمع گنجانده شده است. براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در دبیرخانه مجمع، کارگاه آموزشی مربوط به برپایی وبینار هم پیش از برگزاری مجمع با حضور کلیه اعضا برگزار خواهد شد تا نکات مربوطه برای آنان مرور شود. در این نشست همچنین دستورجلسه مجمع عمومی به تصویب اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون رسید. براین اساس، مقرر شد مجمع عمومی فدراسیون از ساعت 10صبح روز شنبه 8آذر به شکل مجازی آغاز شود.

 زمان انتخابات و گزینه‌های اصلی

براساس شنیده‌ها، فدراسیون فوتبال جلسه اعضای مجمع عمومی را برای بررسی اساسنامه جدید به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند و اگر برگزاری این جلسه بازخوردهای خوبی داشته باشد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و اعضای هیات‌رئیسه هم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. فیفا به فدراسیون فوتبال اجازه داده است انتخابات ریاست فدراسیون و اعضای هیات‌رئیسه را در سال جاری برگزار کند. بر همین اساس فدراسیون قصد دارد انتخابات ریاست و همچنین هیات‌رئیسه را دی یا بهمن برگزار کند. گفته می‌شود درحال حاضر نفراتی چون نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال و سردار آجرلو مدیرعامل اسبق باشگاه پاس نامزدهای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هستند. همچنین صحبت‌هایی مبنی‌بر حضور زنوزی، مدیرعامل باشگاه تراکتور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال وجود دارد.

 براساس شنیده‌های «فرهیختگان» و طبق اعلام یکی از اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، قرار است مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در تاریخ ۱۰ تا ۱۲ بهمن برگزار شود و در مجمع پیش‌رو زمان اصلی برگزاری انتخابات توسط اعضا مشخص خواهد شد.

 کفاشیان به ابهامات دامن زد

علی کفاشیان، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی درباره اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ برگزار شود، گفت: «انتخابات باید در این مدت برگزار شود. شاید تا تصویب قوانین انتخاباتی اساسنامه چند روز بگذرد، اما پس از تایید اساسنامه توسط مجمع، مقدمات انتخابات باید فراهم شود.» البته کفاشیان با این اظهارنظر که «این تقریبا همان اساسنامه قبلی است که نوشته بود فدراسیون نهاد مستقل غیردولتی است، اما عملا قانون در مجلس اصلاح نشده بود و اساسنامه فعلی هم همان است، اما یک‌سال وقت داریم تا این مورد را اصلاح کنیم و بگوییم فدراسیون فوتبال نهاد غیردولتی و مستقل است»، به برخی ابهامات دامن زد اما پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد با برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه و اعضای مجمع این فرصت یک‌ساله را خواهند داشت تا طبق نظر فیفا هرچه سریع‌تر تمامی معایب و اشکالات اساسنامه را برطرف کنند تا به این ترتیب از جلوی تعلیق فوتبال ایران گرفته شود.

 هنوز هم خیلی‌ها نمی‌توانند

نکته قابل‌توجه اینکه اگرچه سطح تحصیلات برای نامزدها برداشته شده اما سقف مدیریتی برای نامزدها از ۱۰‌سال به ۴سال رسیده و با توجه همین اتفاق به‌نظر می‌رسد همچنان جلوی نامزدی بسیاری از اسطوره‌های فوتبال برای ریاست بر آن را خواهد گرفت.

اگرچه یکی از اعضای مجمع در این خصوص به «فرهیختگان» گفت که این خود یک قدم روبه‌جلو محسوب می‌شود اما اگر فیفا به این نتیجه برسد که این مورد هم باید اصلاح شود به آن ورود کرده و با دخالت مجمع این اتفاق هم کن‌‌لم‌یکن خواهد شد اگرچه به‌نظر نمی‌رسد این موضوع به این دوره قد داده و شاید در ادوار بعدی این امر محقق شود.

علی کفاشیان درباره منع ورود بازنشستگان به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرده بود: «شرط سنی در ثبت‌نام نامزدها وجود داشت که برداشته شد به همین دلیل افراد در هر سنی می‌توانند نامزد باشند و پس از انتخاب هیات‌رئیسه جدید، مشکل بازنشستگی هم برطرف می‌شود. اکنون رئیس، دبیرکل و خزانه‌دار که اسناد اوراق بهادار را امضا می‌کنند، نمی‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند وگرنه با اصلاح قانون، بازنشستگان هم می‌توانند ثبت‌نام کنند.»

 ماهیت فدراسیون چه می‌شود؟

در نامه جدید فیفا همچنین این‌طور ذکر شده که بعد از برگزاری انتخابات، فدراسیون فوتبال ایران یک‌سال فرصت خواهد داشت ماهیت این فدراسیون درخصوص نهاد دولتی غیرانتفاعی بودن یا هر مورد دیگر را مشخص کرده و به اطلاع فدراسیون جهانی فوتبال برساند.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار