تاریخ : Sun 08 Nov 2020 - 14:00
کد خبر : 47639
سرویس خبری : دانشگاه

حضور 17 هزار و 881 دانشجوی جهادی در دانشگاه آزاد

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آغاز موج جدید فعالیت‌های جهادی در این دانشگاه خبر داد

حضور 17 هزار و 881 دانشجوی جهادی در دانشگاه آزاد

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد با بیان اینکه تا پایان مهرماه سال‌جاری حدود 17 هزار و 881 نفر دانشجوی جهادی داشتیم، اظهار کرد: «چهار هزار و 422 نفر از کارکنان دانشگاه و دو هزار و 243 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تحت پوشش گروه‌های جهادی فعالیت کرده‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، حدود هشت‌ماه پیش که سروکله کرونا؛ ویروس نانومتری در ووهان چین و به‌تدریج در کل دنیا پیدا شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد قرار است چه روزهای پرالتهابی را برای بخش‌های مختلف جوامع به‌ویژه کادر درمان بسازد. به‌رغم اینکه ویروس در ماه‌های مختلف به دوران اوج یا افول خود نزدیک شده بود، اما آنچه در لوح ذهن مسئولان مختلف حک کرده این است که قرار نیست به این زودی‌ها دست از سر بشر بردارد و هنوز راه زیادی برای پیروز شدن نهایی بر کروناویروس وجود دارد. ناشناخته بودن ویروس در همان روزهای اول باعث شد اقشار مختلف پای‌کار بیایند تا هرکدام در یکی از خاکریزهای مقابله با این ویروس مستقر شوند، در این میان دانشگاهیان که مسئولیت اصلی علم را برعهده دارند نیز بیکار ننشسته و با تمام توان پای‌کار آمدند؛ از فعال کردن تمام ظرفیت‌های بیمارستانی خود گرفته تا به‌کارگیری نیروی انسانی برای انجام کارهای مختلف امدادی، درمانی و... . به‌عبارت دقیق‌تر این‌بار هم دانشگاه‌های کشور در همان هفته‌های اولیه با به‌خط کردن نیروی انسانی خود که همیشه در بحران‌های مختلف ذیل گروه‌های جهادی پای‌کار آمدند، ثابت کردند که قرار نیست کادر درمان، بیماران و... را تنها بگذارند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز که ظرفیت قابل‌توجهی در بحث نیروی انسانی و امکانات دارد، از این امر مستنثی نبود و درکنار فعال‌سازی بخش پزشکی خود، با استفاده از گروه‌های جهادی مستقر در واحدهای مختلف خود، توانست در موج اول و دوم بیماری، اقدامات قابل‌توجهی را در راستای مهار و کاهش اثرات این بیماری انجام دهد؛ اقداماتی که حالا باتوجه به فرارسیدن فصول پاییز و زمستان بار دیگر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و بالطبع دانشگاه آزاد اسلامی هم بار دیگر برنامه‌ریزی‌های لازم را برای استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی انجام داده است.

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های جدید خود را باتوجه به سخنان مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا پایه‌ریزی کرده است. مقام‌معظم‌رهبری در این دیدار لازمه اعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و گفتند: «این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست، بلکه باید در همه مسائل به‌خصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد، زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.»

«لزوم راه‌اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه ایشان در این دیدار بود. حالا دانشگاه آزاد نیز برنامه‌های خود را براساس فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری فصل‌بندی کرده است.

احمد صالحی‌آرا، مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از این فعالیت‌ها سخن گفت و تاکید کرد که این قرارگاه فعالیت‌های خود را در فاز عملیاتی جدیدی آغاز خواهد کرد.

او درخصوص فاز جدید فعالیت‌های قرارگاه جهادی این دانشگاه در موج سوم کرونا گفت: «پیرو فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی‌بر حضور جوانان و فعالیت‌های جهادی آنها در مراکز بهداشتی و درمانی مناطق محروم، اقدامات جدیدی را در دستورکار قرار دادیم. البته این اقدامات را از قبل نیز پیگیر بودیم و حالا منطبق با فرمایشات ایشان، این موارد را در دستورکار قرار دادیم.»

او اضافه کرد: «مقام‌معظم‌رهبری بحثی را درخصوص قدردانی از اقدامات انجام‌شده درخصوص ستادهای مقابله با کرونا و کادر درمان مطرح فرمودند که این بحث به‌عنوان فرمان اول رهبری در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ملاک قرار گرفت. درجهت اجرایی شدن این فرمان لوح تقدیری نیز تهیه شده که این لوح تقدیر ازسوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسیده و به عزیزانی که به‌عنوان تیم سلامت در خدمت بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بودند، تقدیم خواهد شد.»

    مشکلات اداری و شغلی تیم سلامت دانشگاه را مرتفع خواهیم کرد

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مشکلات اداری و شغلی تیم سلامت دانشگاه را مرتفع کنیم، اظهار کرد: «نکته دومی که به‌عنوان فرمان دوم مدنظر قرار گرفته است، بحث لزوم راه‌اندازی یک عقبه قرارگاه و عملیاتی بود که این بحث در دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یک قرارگاه دیده شد که این قرارگاه یک‌سری مسئولیت‌ها را پذیرفت. این مسئولیت‌ها عبارتنداز: تهیه و صدور دستوراالعمل‌های راهبردی در مقابله با ویروس کرونا و تهیه گزارش عملکرد ماهانه از تمام قرارگاه‌ها در سطح کشور.»‌

صالحی‌آرا تاکید کرد: «در 31 استان و تمام واحدها قرارگاه جهادی راه‌اندازی شده است و همین عملیاتی بودن قرارگاه جهادی منجربه این شد که اقدامات بسیار خوب و به‌موقعی را در بحران‌ها به‌عهده گرفته و اجرا کنند. بنابراین در بحث ویروس کرونا نیز این قرارگاه‌ها فعال شدند و اقدامات بسیار خوبی را درجهت مقابله با این ویروس انجام دادند.»

او درخصوص این اقدامات گفت: «ازجمله اقداماتی که برای مقابله با ویروس کرونا انجام شد، مشارکت فعال با ستادهای بحران در سطح کشور و مشارکت و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها بود. درواقع دانشگاه‌ها در هر استانی درخصوص موضوع کرونا با مجموعه علوم پزشکی استان‌ها هماهنگ شدند.»

    ایجاد کارگاه‌ها و توزیع تجهیزات پزشکی و ضدعفونی

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همکاری نزدیک با هلال‌احمر یکی دیگر از اقدامات قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص مقابله با ویروس کرونا است، تصریح کرد: «واگذاری اماکن و سالن‌های ورزشی که دراختیار دانشگاه‌ها است، درصورت اضطرار و نیاز جهت ایجاد نقاهتگاه‌های اضطراری یکی دیگر از اقدامات است که در برخی استان‌ها انجام شد. ایجاد کارگاه‌ها و توزیع تجهیزات پزشکی و ضدعفونی نیز در دستورکار قرار گرفت.»

او با تاکید بر اینکه شرکت در جلسات تخصصی کمیته‌های مبارزه با ویروس کرونا نیز در دستورکار قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت، توضیح داد: «برگزاری جلسات قرارگاه جهادی دانشگاه به‌منظور هماهنگی با نهاد‌ها و ارگان‌های درگیر با ویروس و همچنین اعزام نیروهای جهادی به مراکز درمانی نیز انجام شد. بعد از راه‌اندازی سامانه 4030، عمده کادر پاسخگو که در این سامانه از فعالان جهادی دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌‌روند، پاسخگو به ملت عزیزمان هستند.»

صالحی‌آرا در ادامه سخنان خود درخصوص ارائه خدمات آزمایشگاهی نیز گفت: «ارائه خدمات آزمایشگاهی به برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی یکی دیگر از اقداماتی بود که در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی مدنظر قرار گرفت. تعامل و همکاری با مرکز مشاوره دانشگاه با صداوسیمای مراکز استان‌ها برای اجرای برنامه‌های زنده با موضوع مقابله با استرس ویروس کرونا نیز از دیگر اقدامات دانشگاه در مدت اخیر بوده است.»

به گفته او، فعالیت قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در چندماه گذشته متوقف نشده و همواره به‌صورت فعالانه اقدامات جهادی را در سراسر کشور ساماندهی کرده است. او با اشاره به رزمایش کمک مومنانه نیز گفت: «قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه رزمایش کمک مومنانه هم اقدامات خوبی را طی ماه‌های گذشته انجام داده است؛ به‌طور مثال حدود 500 بسته معیشتی ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی قم در میان مناطق محروم توزیع شد. رزمایش کمک مومنانه در قالب تهیه و توزیع بسته‌های کمک‌معیشتی به‌صورت همزمان در بیشتر واحدهای دانشگاهی درحال برگزاری است و امیدواریم در آینده نزدیک و باتوجه به تاکیدات مقام‌معظم‌رهبری، بتوانیم اقدامات در این خصوص را گسترش دهیم.»

    حضور 17 هزار و 881 دانشجوی جهادی در دانشگاه

آن‌طور که مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است، فعالیت‌های قرارگاه جهادی این دانشگاه در دو محور علمی و پژوهشی و کمک‌های مومنانه انجام می‌شود. کمک‌های مومنانه و تهیه بسته‌های کمک‌معیشتی ازطریق مبالغ جمع‌آوری‌شده ازسوی دانشجویان، کارکنان و استادان تهیه می‌شود. در حوزه علمی و پژوهشی نیز اقداماتی برای تولید موادضدعفونی‌کننده و توزیع آن در میان کارکنان صورت گرفته است.»

او با بیان اینکه تا پایان مهرماه سال‌جاری حدود 17 هزار و 881 نفر دانشجوی جهادی داشتیم، اظهار کرد: «چهار هزار و 422 نفر از کارکنان دانشگاه و دو هزار و 243 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تحت پوشش گروه‌های جهادی فعالیت کرده‌اند. همچنین حدود دو میلیون و 878 هزار و 900 ماسک تولید و توزیع شده است.»

    685 هزار و 267 مورد غربالگری انجام شد

او درخصوص تولید مواد ضدعفونی‌کننده نیز صحبت به‌میان آورد و گفت: «مواد ضدعفونی‌کننده تولیدشده در داخل واحدهای دانشگاهی و مراکز مرتبط با دانشگاه توزیع شد. حدود 813 هزار و 757 لیتر مواد ضدعفونی‌کننده تولید و توزیع شد.»صالحی‌آرا درخصوص دیگر اقدامات بیان کرد: «مقادیر زیادی لباس گان که مخصوص کادر پزشکی بوده و همچنین شیلد پزشکی توسط اعضای قرارگاه جهادی تولید و توزیع شد. همچنین حجم غربالگری انجام‌شده تا مهرماه سال‌جاری قریب به 685 هزار و 267 مورد بوده است.»

    تشکیل کارگروه‌های پشتیبانی آموزشی به‌منظور رفع مشکلات و پاسخگویی به سوالات مراجعان

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص فعالیت‌های علمی و آموزشی نیز گفت: «از آنجاکه دانشگاه آزاد اسلامی یک مرکز علمی است، یک‌سری فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی نیز در دستورکار قرار گرفت. این فعالیت‌ها عبارتند از: تشکیل کارگروه‌های پشتیبانی آموزشی به‌منظور رفع مشکلات و پاسخگویی به سوالات مراجعان ازجمله دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی.»

او در ادامه تصریح کرد: «آموزش بچه‌های بسیجی اعم‌از دانشجو و بچه‌های بسیج محلات به‌منظور خدمات‌رسانی برای ضدعفونی خانه‌به‌خانه در مناطق مختلف انجام شد. ایجاد ایستگاه‌های سلامت، آموزش‌های محیطی و نصب بنرهای تبلیغاتی برای انجام توصیه‌های پزشکی نیز در دستورکار قرار گرفت و این بنرها برای آموزش عمومی برای آشنایی با توصیه‌های پزشکی درمعرض دید همگان قرار گرفت.»

  فعال‌سازی هیات‌های اندیشه‌ورز برای مبارزه فنی و علمی با ویروس کرونا

صالحی‌آرا با بیان اینکه تولید محتوای آموزشی و بهداشتی در قالب فتوکلیپ و انتشار آن در دنیای مجازی از دیگر اقدامات قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی تا مهرماه سال‌جاری بوده است، ادامه داد: «اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در زمینه دارو، ساخت کیت تشخیص و مواد ضدعفونی‌کننده و دستگاه‌های غربالگری و ضدعفونی‌کننده نیز انجام شده است. فعال‌سازی هیات‌های اندیشه‌ورز در راستای چگونگی مبارزه فنی و علمی با موضوع ویروس کرونا نیز از دیگر اقدامات بوده است.»

او اضافه کرد: «در رابطه با بحث تولید و انتشار کاریکاتور و انیمیشن‌های آموزشی نیز اقدامات زیادی در فضای مجازی انجام شد. طراحی یک‌سری دستگاه‌ها ازجمله دستگاه ونتیلاتور و کمک‌تنفسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت. مبالغی نیز به‌عنوان کمک‌های نقدی از داخل و خارج دانشگاه تهیه شده که تحت‌عنوان کمک‌های مومنانه در مراکز مختلف استان‌ها توزیع شد.»

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص فعالیت‌های اداری نیز توضیح داد: «باتوجه به اطلاعیه‌هایی که توسط استاندارها در استان‌ها و در تهران توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شده است، شیفت‌بندی کارکنان اجرا شد و درحال حاضر کارکنان دانشگاه به‌صورت 50 درصد در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند و 50 درصد بقیه نیز تحت عنوان دورکاری در خدمت مراجعان دانشگاه آزاد اسلامی هستند.»

او در ادامه بیان کرد: «جلسات دانشگاه مخصوصا شورای مدیران و هیات‌رئیسه دانشگاه باتوجه به تغییر وضعیتی که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است، عمدتا به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود. همچنین تعدادی از دانشجویان پایان‌نامه‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند و درحال تدوین موضوعاتی در این رابطه هستند تا بتوانند درخصوص ویروس کرونا مستندسازی کنند. همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری در سخنان خود فرمودند، درخصوص بحث مقابله با کرونا باید مستندسازی کرد؛ بنابراین در دانشگاه به‌صورت علمی درحال مستندسازی این موضوع هستیم.»

    برنامه‌های خود را در 9 محور فصل‌بندی کردیم

او درخصوص برنامه‌های قرارگاه جهادی دانشگاه در زمستان نیز گفت: «برنامه‌های خود را در راستای فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری هماهنگ کرده و موضوعات مورد تاکید ایشان را در 9 محور فصل‌بندی کردیم. در همین محورها، اقدامات خود را خصوصا در حوزه کمک‌های مومنانه هماهنگ کرده‌ایم. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرده به‌عنوان یک دانشگاه پاسخگو در تراز انقلاب اسلامی قرار بگیرد و خود را درخصوص بیماری کرونا، پاسخگوی نیازمندی‌های ملت شریف ایران می‌داند.»

صالحی‌آرا خاطرنشان کرد: «ضدعفونی کردن اماکن داخلی و خارجی واحدهای دانشگاهی و همچنین معابر شهری هر منطقه، یکی از اقداماتی است که به‌صورت متناوب ازسوی قرارگاه جهادی هر استان با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا درحال انجام است. به‌دنبال آن هستیم تا باتوجه به تاکیدات اخیر مقام‌معظم‌رهبری، فعالیت‌های جدیدتری را در حوزه مبارزه با کرونا انجام دهیم که این فعالیت‌ها در 9 محور فصل‌بندی شده و به‌زودی آنها را اعلام خواهیم کرد.»

او تاکید کرد: «مدافعان سلامت نیز همانند رزمندگان دفاع مقدس‌ محسوب می‌شوند و همه مردم قدردان زحمات آنها هستند. مدافعان سلامت اکنون در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند. به‌گفته مقام‌معظم‌رهبری این دوران نیز همانند دوران دفاع مقدس سخت و دشوار است. مدافعان سلامت مدت طولانی با بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ارتباط بوده و درمعرض مستقیم این ویروس قرار دارند، اما با فداکاری این مراحل را دنبال می‌کنند.»

 * نویسنده: سارا طاهری، روزنامه‌نگار