تاریخ : Sat 07 Nov 2020 - 09:55
کد خبر : 47608
سرویس خبری : ورزش

 این پرسپولیس انگیزه آسیا را نداشت/ چرا کسی جلوی بازی ناجوانمردانه کمال را نمی‌گیرد؟

بیژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

این پرسپولیس انگیزه آسیا را نداشت/ چرا کسی جلوی بازی ناجوانمردانه کمال را نمی‌گیرد؟

بسیار متعجب هستم که چطور این همه مربی به پرسپولیس آمده و رفته‌اند، این همه افراد منضبط مثل برانکو، پیروانی، باقری و یحیی گل‌محمدی که حضور داشته‌اند یا حضور دارند، اما نتوانسته‌اند این حرکات عمدی و ناجوانمردانه کامیابی‌نیا را خاتمه ببخشند. او اشتباه نمی‌کند، بلکه عمدا حرکت غیرورزشی انجام می‌دهد که هرکدام آن می‌تواند ماه‌ها او را از فوتبال دور کند.

به گزارش «فرهیختگان»، تیم پرسپولیس دیروز در اولین بازی خود در لیگ برتر در زمین شهید دستگردی به مصاف سایپا رفت و به یک امتیاز این دیدار بسنده کرد. پرسپولیس در این دیدار نشانی از آن تیم آماده و سرحال لیگ قهرمانان آسیا نداشت و چه‌بسا اگر سایپایی‌ها می‌توانستند از موقعیت‌های خلق‌شده استفاده لازم را ببرند، سرخ‌ها همین یک امتیاز را هم از دست می‌دادند و افتتاحیه خود را در لیگ برتر با باخت همراه می‌کردند. درخصوص این بازی با کارشناس فوتبال کشورمان دقایقی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بیژن ذوافقارنسب را در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا می‌خواهیم تحلیل شما را از دیدار پرسپولیس با سایپا بدانیم و اینکه ازنظر شما پرسپولیس لیگ برتر با تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا دیدیم، چقدر تفاوت داشت؟

پرسپولیسی که ما در بازی برابر سایپا دیدیم ازلحاظ چیدمان نفرات تقریبا 80 درصد تیمی بود که در آسیا دیده بودیم، اما آنها نتوانستند از این ثبات استفاده لازم را ببرند و بزرگ‌ترین تفاوتی که این تیم با تیم آسیا داشت، انگیزه و میل به بازی و پیروزی بود که من در ساق پای شاگردان یحیی گل‌محمدی ندیدم. البته نمی‌توان گفت که آنها دل‌شان نمی‌خواست فوتبال باانگیزه ارائه دهند و اگر هم در آسیا آنها را خیلی پرتلاش و دونده می‌دیدیم و فوتبال جانانه‌شان را تماشا کردیم به‌دلیل شرایطی بود که بازی‌های حساس برای بازیکنان ایجاد کرده بود و این بازی به‌دلیل شرایط چمن ورزشگاه کار را برای پرسپولیسی‌ها سخت کرده بود. باتوجه به اینکه شاگردان گل‌محمدی به بازی مالکانه اعتقاد ویژه‌ای دارند و در یک‌سوم دفاعی حریف گردش توپ خوبی ایجاد می‌کنند، زمین ورزشگاه دستگردی این اجازه را از شاگردان گل‌محمدی گرفته بود که بتوانند فوتبال زیبا و مواجی را ارائه کنند. البته این حرف‌ها هم شبیه بهانه است و ازنظر من شاگردان یحیی باید بازی جذاب‌تری به نمایش می‌گذاشتند.

پرسپولیس در این دیدار چه کم‌وکسری‌هایی داشت که به چشم می‌آمد؟

نبود شجاع خلیل‌زاده که در ترکیب این تیم جا افتاده بود و البته فوروارد قهار و گلزنی مثل عیسی آل‌کثیر کاملا به چشم می‌آمد و ازنظر من این تیم که نماینده کشورمان در فینال لیگ قهرمانان آسیا است، باید به فکر چاره‌ای برای حل این معضلات باشد. ضمن اینکه آنها اگر می‌خواهند در لیگ برتر برای پنجمین سال مدعی باشند، باید باانگیزه‌تر پای به میدان رقابت‌های لیگ برتر بگذارند.

باتوجه به اینکه تیم‌های لیگ برتری چهره خود را شناخته‌اند و جذب بازیکن خارجی هم ممنوعیت دارد، یحیی چگونه می‌تواند جای خالی این نفرات را در تیم پر کند؟

ببینید، این تیم پرسپولیس است و باتوجه به انتظاراتی که هوادارانش از آن دارند، باید تقویت شود. حالا اینکه این تیم نماینده ایران در فینال آسیا هم محسوب می‌شود هم یک امر جداگانه‌ای است که باید به آن توجه شود. من واقعا ایده‌ای برای اینکه پرسپولیس تقویت شود ندارم، اما می‌توانند برای این تیم جذب بازیکن خارجی را آزاد کنند یا سایر تیم‌ها در انتقال بازیکن به پرسپولیس همکاری کنند تا آنها بتوانند نماینده شایسته‌ای برای کشورمان در فینال لیگ قهرمانان باشند.

بیشترین ایرادی که ازنظر شما در بازی پرسپولیس دیده شد مربوط به کدام خط بود؟

پرسپولیس در خط دفاع آن ساختار همیشگی را نداشت و من فکر می‌کنم یحیی باید به‌دنبال یک مدافع سرعتی باشد. این بازیکنان روی هوا مشکلی نداشتند، اما در ضدحمله‌ها و زمان سرعت گرفتن بازی، پرسپولیس به یک عنصر سرعتی در دفاع نیاز دارد که این تیم از آن بی‌بهره است.

موضوع اخراج کمال کامیابی‌نیا از زمین هم تبدیل به یک بحث تکراری شده است.

بسیار متعجب هستم که چطور این همه مربی به پرسپولیس آمده و رفته‌اند، این همه افراد منضبط مثل برانکو، پیروانی، باقری و یحیی گل‌محمدی که حضور داشته‌اند یا حضور دارند، اما نتوانسته‌اند این حرکات عمدی و ناجوانمردانه کامیابی‌نیا را خاتمه ببخشند. او اشتباه نمی‌کند، بلکه عمدا حرکت غیرورزشی انجام می‌دهد که هرکدام آن می‌تواند ماه‌ها او را از فوتبال دور کند. انتظار من و هواداران پرسپولیس این است که باشگاه با یک اهرمی بتواند او را متقاعد کند که دست از این رفتارهای غیرحرفه‌ای بردارد.

از تیم سایپا بگویید. تفاوتی با فصل گذشته خود کرده است؟

من واقعا به کادر فنی جدید این تیم تبریک می‌گویم که توانسته‌اند یک تیم تا این حد جوان را با این هماهنگی و انگیزه به زمین بازی بفرستند. من هیچ نشانی‌ای از تیم فصل قبل سایپا در این تیم نمی‌بینم و به‌نظر کادر فنی توانسته تفکرات خود را در ساق پای بازیکنان پیاده کند و چه‌بسا اگر پرسپولیس خوش‌شانس نبود، آنها می‌توانستند بازی را با 2 گل به نفع خود به پایان برسانند. با ادامه این روند آنها می‌توانند برای تمام تیم‌های مدعی مشکل‌ساز شوند.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار