تاریخ : Sun 01 Nov 2020 - 14:33
کد خبر : 47419
سرویس خبری : ورزش

شیاطین سرخ به‌دنبال صدمین برد مقابل توپچی‌ها

رویارویی منچستریونایتد و آرسنال در اولدترافورد

شیاطین سرخ به‌دنبال صدمین برد مقابل توپچی‌ها

دو تیم منچستریونایتد و آرسنال پیش از این 232بار به مصاف هم رفته‌‌اند که یونایتد آمار بهتری نسبت به میهمان امروز خود دارد و در این دیدار برای کسب صدمین برد خود برابر توپچی‌ها تلاش خواهد کرد.

به گزارش «فرهیختگان»، آرسنال عصر امروز برای شکستن طلسمی 14ساله راهی اولدترافورد خواهد شد تا بتواند نخستین 3امتیاز خود را پس از مدت‌ها در این ورزشگاه کسب کند. آخرین برد آنها در زمین منچستریونایتد به سال 2006 برمی‌گردد که موفق شدند با یک‌گل حریف خود را شکست دهند و البته هر 5پیروزی تاریخ آنها در این ورزشگاه با همین نتیجه حاصل شده است. جدال امروز دو تیم تا سال‌ها یکی از مصاف‌های کلاسیک فوتبال انگلیس بود اما در سال‌های اخیر با افول هر دو تیم و دورشدن آنها از کورس قهرمانی، کم‌هیجان‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد اما به هر حال هنوز هم دو باشگاه جزء 6تیم برتر فوتبال انگلیس هستند و این دیدار می‌تواند جذاب‌ترین مصاف این هفته لیگ جزیره باشد.

افت اوبامیانگ پس از تمدید

آرسنال با میکل آرتتا فصل را بسیار خوب شروع کرد و با فتح جام خیریه خود را به‌عنوان یکی از مدعیان فصل جدید مطرح کرد. در ادامه اما شاگردان این مربی اسپانیایی با سه شکست در 6بازی اخیر خود در لیگ به رده یازدهم جدول سقوط کردند و مشخص شد که این تیم هنوز راه زیادی برای بازگشت به دوران اوج خود دارد. البته یونایتد هم وضعیت چندان بهتری ندارد و با 7امتیازی که از 5بازی ابتدایی خود گرفته جایگاه چندان خوبی در جدول ندارد.

آرتتا امیدوار است پیر امریک اوبامیانگ، ستاره خط‌حمله‌اش دوباره به دوران خوب گذشته برگردد. به‌خصوص که به‌تازگی قرارداد این مهاجم گابنی تمدید شده و او دستمزد بیشتری در این باشگاه خواهد گرفت. با این حال او که فصل قبل یکی از بهترین مهاجمان اروپا بود امسال تنها سایه‌ای از آن بازیکن گلزن است و به همین دلیل فشار سنگینی را روی شانه‌هایش حس می‌کند. او در 6بازی اخیر تیمش تنها یک‌بار موفق به گلزنی شده و این مهم‌ترین دغدغه توپچی‌ها در هفته‌های اخیر است. تنها الکساندر لاکازت فرانسوی در این فصل بیش از یک‌گل برای تیمش به ثمر رسانده و به همین دلیل سرمربی جوان تیم به‌دنبال ایجاد تغییراتی برای بهتر شدن شرایط تیمش است.

آرسنال همچنین آمار بدی در دیدارهای خارج از خانه برابر 6تیم مدعی انگلیس دارد و در 29بازی قبلی خود در زمین این حریفان نتوانسته به پیروزی برسد. آنها در این فصل فولام، شفیلدیونایتد و وستهام را شکست دادند اما مقابل رقبای قدرتمندی چون لیورپول، منچسترسیتی و لسترسیتی بازنده بودند تا مشخص شود هنوز نمی‌توانند توان رقابت با تیم‌های بزرگ را داشته باشند.هواداران تیم از خط‌حمله‌ای متشکل از اوبامیانگ، لاکازت، نیکولاس پپه، بوکایو ساکا و ویلیان انتظار بسیار بیشتری دارند اما آنها هنوز نتوانسته‌اند توقعات را برآورده کنند. اوبامیانگ در مصاف امروز دوئل جذابی با آرون فن‌بیساکا، مدافع راست یونایتد خواهد داشت که در کارهای دفاعی و به‌خصوص مصاف‌های یک در مقابل یک بسیار عالی کار می‌کند و یکی از بهترین‌های این پست در لیگ برتر است. او دو هفته پیش به‌خوبی از عهده مهار نیمار برآمد و مسلما دلیل کاپیتان آرسنال هم کار دشواری برابر او خواهد داشت. البته شاید راهکار آرتتا برای این دیدار استفاده از اوبامیانگ در پست وینگر راست باشد تا از سمت چپ خط‌دفاعی یونایتد که آسیب‌پذیرتر است حرکاتش را انجام دهد.

اعتراض به کم‌شدن تعویض‌ها

یونایتد هم پس از شکست سنگین 6 بر یک برابر تاتنهام روند بهتری در پیش گرفته و با دو برد ارزشمند در لیگ قهرمانان برابر پاری‌سن‌ژرمن و لایپزیگ خود را به‌عنوان مدعی اصلی صعود از گروهش مطرح کرده است. آنها هفته گذشته برابر چلسی هم نمایش خوبی ارائه کردند و اگر درخشش ادوارد مندی، گلر جدید آبی‌ها نبود می‌توانستند برنده این بازی لقب بگیرند.

اوله‌گنار سولشر در دیدارهای اخیر تیمش به‌خوبی از تمامی ستاره‌هایش استفاده کرده و با سیستم چرخشی از خستگی و مصدومیت آنها جلوگیری کرده است. مشکلی که درحال حاضر بسیاری از تیم‌های لیگ برتر با آن مواجه هستند و به همین دلیل انتقاد از لغو قانون 5تعویض در این مسابقات بالا گرفته است. پپ گواردیولا و یورگن کلوپ شاخص‌ترین نفراتی هستند که به فشردگی زیاد بازی‌ها و فشاری که روی ستاره‌های تیم‌شان وجود دارد اعتراض کرده‌اند.

پس از وقفه‌ای که به‌دلیل شیوع کرونا در فصل گذشته ایجاد شد، فیفا تغییراتی را در قوانین مسابقات به‌وجود آورد که یکی از آنها اجازه انجام 5تعویض در طول بازی بود. بسیاری از لیگ‌ها در فصل جدید هم این قانون را ادامه دادند اما در لیگ جزیره تصمیم بر این شد که دوباره همان 3تعویض انجام شود. باشگاه‌ها معتقدند در این شرایط و درحالی که تیم‌ها با فاصله بسیار کمی دیدارهای خود را برگزار می‌کنند، احتمال مصدومیت بازیکنان بسیار بیشتر خواهد شد و بهتر است دوباره اجازه انجام تعویض‌های بیشتر داده شود تا تیم‌ها بتوانند به بازیکنان خود استراحت دهند.

تاکنون دوبار دراین‌باره رای‌گیری صورت گرفته که در هر دو مورد درخواست تیم‌های بزرگ رد شده است ولی آنها برای بار سوم خواستار تصمیم‌گیری در این زمینه هستند و شاید این‌بار چند باشگاه دیگر نیز با آنها همراه شوند. لیورپول در هفته‌های اخیر از مصدومیت ویرجیل فن‌دایک، مدافع تاثیرگذار و هلندی خود لطمه زیادی خورده و حالا فابینیو نیز مصدوم شده تا کار برای کلوپ سخت‌تر شود. سیتی هم ژسوس و آگرو، هر دو مهاجم خود را به‌دلیل آسیب‌دیدگی دراختیار ندارد و به همین دلیل گواردیولا نیز به جمع معترضان به این تغییر قانون پیوسته است.

سولشر هم اگرچه تیمش در این فصل گزینه‌های بیشتری روی نیمکت دارد و دستش بازتر است اما موافق افزایش تعداد تعویض‌هاست و چندین‌بار در این زمینه صحبت کرده است. با این حال او تا اینجای فصل به‌خوبی از مهره‌هایش به‌خصوص در خط‌میانی استفاده کرده و معمولا در هر بازی ترکیب متفاوتی را به میدان می‌فرستد تا ستاره‌هایش برای دیدارهای حساس آماده باشند.

مشکل هافبک‌های یونایتد

سولشر پیش از شروع دیدارهای تیمش در لیگ قهرمانان تحت فشار زیادی قرار داشت و حتی گزینه‌هایی برای جانشینی‌اش نیز مطرح شدند اما نمایش خوب تیم او در دو هفته اخیر باعث شد جایگاهش را روی نیمکت یونایتد تثبیت کند. زدن 5گل به لایپزیگ آخرین عملکرد درخشان شاگردان او بود و حالا او توانسته از سه دیدار دشوار اخیر تیمش 7امتیاز کسب کند و اگر بتواند برنده مصاف امروز با آرسنال باشد از این مقطع دشوار فعلی با اقتدار عبور خواهد کرد.

مهم‌ترین مشکل تیم و انتقادی که از او در هفته‌های اخیر شده نیمکت‌نشینی دونی فن‌دبیک، خرید جدید آنها بوده است. برخی کارشناسان معتقدند یونایتد با وجود دراختیار داشتن پوگبا و هرناندز نیازی به خرید این هافبک هلندی نداشت و عملا او به‌سختی می‌تواند جایی در ترکیب اصلی تیمش پیدا کند. حتی حضور همزمان پوگبا و فرناندز در زمین هم با توجه به اینکه پست بازی آنها یکی است و خصوصیات نسبتا مشابهی دارند کار بسیار سختی است. با این حال سولشر بدون توجه به این انتقادات تلاش دارد هر سه بازیکن را به تناوب راهی میدان کند تا بهترین بازده را از آنها بگیرد و هر سه را راضی نگه دارد اما به‌نظر می‌رسد در بلندمدت این شیوه نمی‌تواند راهگشا باشد و احتمالا به‌زودی شاهد جدایی یکی از آنها خواهیم بود.

برای آرسنال، ویلیان و داوید لوئیز با پایان مصدومیت می‌توانند دوباره به ترکیب اصلی برگردند و یونایتد هم آنتونی مارسیال را به‌دلیل محرومیت و الکس تلس، مدافع چپ برزیلی خود را به‌علت ابتلا به کرونا دراختیار نخواهد داشت. در این شرایط گرینوود و رشفورد دو مهاجم سولشر در این مسابقه خواهند بود و احتمالا ماتیچ و فن‌دبیک که برابر لایپزیگ به میدان رفتند دوباره نیمکت‌نشین خواهند شد.دو تیم پیش از این 232بار به مصاف هم رفته‌‌اند که یونایتد آمار بهتری نسبت به میهمان امروز خود دارد و در این دیدار برای کسب صدمین برد خود برابر توپچی‌ها تلاش خواهد کرد. البته آرسنال هم 84بار موفق به شکست یونایتد شده است. این دو تیم در سال‌های اخیر مصاف‌های به‌یادماندنی و جذابی را برابر هم داشته‌اند که یکی از مشهورترین آنها برتری 8 بر 2 یونایتد در سال 2011 با درخشش وین رونی برای شیاطین سرخ بود. آرسنال نیز در سال 1998 در همین ورزشگاه موفق شد با گل مارک اوورمارس میزبانش را شکست داده و این برد یکی از ارکان نخستین قهرمانی آنها در لیگ برتر بود.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار