تاریخ : Thu 22 Oct 2020 - 10:09
کد خبر : 47130
سرویس خبری : جهان شهر

دوئل برای تصاحب ایالت‌های چرخشی

دونالد ترامپ و جو بایدن آخرین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را برگزار می‌کنند

دوئل برای تصاحب ایالت‌های چرخشی

نظرسنجی‌ها نوید پیروزی جو بایدن را به دموکرات‌ها می‌دهند اما حتی دموکرات‌ها هم نگرانند که ترامپ در روزهای آخر برگی را رو کند و همه‌چیز را در دقیقه 90 به‌نفع خود مصادره کند.

به گزارش «فرهیختگان»، جو بایدن در نظرسنجی‌ها و جذب کمک‌های مالی و حتی در میزان تعامل با مخاطبان از ترامپ پیش است اما هنوز هم نمی‌توان به‌طور قاطع گفت که او پیروز انتخابات است. شاید اگر هر فرد دیگری در برابر بایدن قرار می‌گرفت، وضعیت فعلی به معنای پایان انتخابات بود اما در حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپی ایستاده که به هیچ شکل قابل پیش‌بینی نیست. سابقه تجارت، به او توانمندی خاصی در سخنرانی داده که در کمتر سیاستمداری می‌توان رد آن را یافت. ترامپ در سال 2020، دست خالی‌تر وارد رقابت‌های انتخاباتی شده اما به بذر خشونت و افراط‌گرایی که در میان هوادارانش پاشیده است، همچنان امیدوار به کسب پیروزی است. رقابت اصلی در کمتر از دو هفته به انتخابات 2020، در ایالت‌های فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، آیوا، کارولینای شمالی و اوهایو است. اگرچه به دلیل تشدید دوقطبی در جامعه آمریکا، امکان تغییر آنچنانی در رای مردم وجود ندارد ولی با این حال دونالد ترامپ به آخرین مناظره با جو بایدن امید بسته است تا بتواند رای کمتر از 10 درصد رای‌دهندگانی که مردد هستند را کسب کند. این مناظره قرار است امروز پنجشنبه (۲۲ اکتبر) به وقت محلی در دانشگاه بلمونت، در شهر نشویل ایالت تنسی برگزار ‌شود. به ‌گزارش ایسنا، دانشگاه بلمونت تنسی در سال ۲۰۰۸ هم میزبان مناظره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و جان مک‌کین بود.

آخرین مناظره میان این نامزدها در آستانه انتخابات سوم نوامبر پس از آن برگزار می‌شود که دور دوم مصاف آنها بابت ابتلای دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به کرونا لغو شد. آن مناظره برای ۱۵ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود اما پس از مخالفت ترامپ با مناظره مجازی برگزار نشد و دو طرف تصمیم گرفتند مصاحبه‌های جداگانه با ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی‌نیوز داشته باشند. مجری دومین مناظره، کریستن والکر است. او موضوعات مقابله با کووید-۱۹، خانواده‌های آمریکایی، نژاد در آمریکا، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری را برای گفت‌وگو انتخاب کرده است. والکر مجری ان‌بی‌سی است اما اینکه بتواند ترامپ را کنترل کند، سوالی است که پاسخ آن بعدا مشخص می‌شود. در جریان اولین مناظره، ترامپ مرتب به میانه صحبت‌های مجری و بایدن می‌آمد و هرج و مرجی ایجاد کرد. والکر پیش از پیوستن به ان‌بی‌سی خبرنگار کاخ سفید بود. فرمت آخرین مناظره هم شبیه دور پیشین است. 6 بخش ۱۵دقیقه‌ای وجود دارد و در ابتدای هر بخش هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخ دارد و بعد بحث عمیق‌تر روی آن موضوع انجام می‌شود. مدت این مناظره ۹۰دقیقه خواهد بود.

  افشاگری در برابر افشاگری

ترامپ به جز مناظره، کمپینش را روی رسوایی جو بایدن و خانواده‌اش استوار کرده است. فشار به دولت اوکراین برای افشای فساد پسر بایدن، ترامپ را به استیضاح کشاند و حالا او نمی‌خواهد از این معامله دست خالی بازگردد. او در گفت‌وگویی که با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز داشته گفت: «خانواده بایدن، یک خانواده فاسد است.» ترامپ در این مصاحبه تاکید کرد: «بایدن درحال سقوط است. به تمام فسادهایی که در خانواده‌اش وجود دارد، نگاه کنید. این فساد عظیمی است که هیچ‌کس تاکنون ندیده است. اوضاع به سرعت درحال تغییر است و اعداد در نظرسنجی‌ها واقعا خوب به نظر می‌رسد.»

وی افزود: «دموکرات‌ها می‌خواهند اسلحه و نفت مردم آمریکا را از بین ببرند. آ‌نها می‌خواهند متمم دوم قانون اساسی آمریکا که اجازه حمل سلاح را به مردم می‌دهد را لغو کنند. آنها قصد دارند وارد یک توافق جدید در رابطه با محیط‌زیست شوند.»

وی با اشاره به بایدن ادامه داد: «شما نمی‌توانید به چین بروید و پسر شما با 5/1میلیارد دلار کار کند. نمی‌توانید به اوکراین بروید و آنجا ماهانه ۱۸۳هزار دلار با پرداخت سه‌میلیون دلار پیش‌پرداخت، دریافت کنید. شما نمی‌توانید 3.5 میلیون دلار از همسر شهردار مسکو دریافت کنید، درحالی که هیچ تجربه‌ای نداشتید‌. تا زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهور نشد، وی بیکار بود.»

ترامپ گفت: «ما باید دادستان کل کشور را وارد عمل کنیم و او نیز باید سریع عمل کند. دادستان کل کشور باید فردی را منصوب کند. این یک فساد بزرگ است و باید مردم در مورد آن قبل از انتخابات اطلاع داشته باشند. این اقدام باید زود انجام شود و دادستان کل نیز باید به فوریت عمل کند.»

ترامپ درحالی هانتر بایدن پسر جو بایدن را به خاطر تجارت با دولت‌های خارجی به‌ویژه چین مورد انتقاد قرار داده که به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز خودش در چین حساب بانکی دارد و مالیات نیز پرداخت کرده است. این روزنامه آمریکایی افشا کرد دونالد ترامپ یک حساب بانکی هفت‌ساله در چین دارد. نیویورک‌تایمز که اخیرا به اطلاعات مالیاتی دو دهه اخیر ترامپ دسترسی پیدا کرده، پیش‌تر نیز براساس این اطلاعات افشا کرده بود ترامپ در سال‌های 2016 و 2017 با شیوه‌های فرار مالیاتی و ادعای ضرر در اظهارنامه مالیاتی خود، تنها در سال 750 دلار مالیات پرداخت کرده است. براساس گزارش جدید نیویورک‌تایمز، حساب بانکی ترامپ در چین از سوی مدیریت هتل‌های بین‌المللی ترامپ کنترل می‌شود و در فاصله سال‌های 2013 تا 2015 حتی به دولت چین مبلغ 188هزار و 561دلار مالیات هم پرداخت کرده است.

  سرنوشت فلوریدا در دست پورتوریکویی‌ها

بین ایالت‌های چرخشی فلوریدا از سایر ایالت‌ها پراهمیت‌تر است. فلوریدا که به «ایالت آفتاب» مشهور است، به دلیل تنوع نژادی و اجتماعی مقیاس کوچکی از کلیت آمریکاست و هرچه در آن رخ دهد به احتمال زیاد به‌زودی قابل تکرار در سراسر آمریکاست. فلوریدا از سال ۱۹۶۴ تاکنون به جز یک استثنا همواره به فردی رای داده که او پیروز انتخابات شده است. این ایالت که به دلیل دست به دست شدن آرای آن در انتخابات‌ها جزء ایالات «چرخشی» دسته‌بندی می‌شود به نوعی میدان نبرد دو حزب آمریکا برای کسب رای است. در تعداد آرای الکترال تنها ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس دارای آرای بیشتری از فلوریدا هستند و ایالت مشهور نیویورک نیز با 29 رای الکترال هم‌رتبه این ایالت است. فلوریدا به دلیل واقع شدن کناره‌های دریا و در نزدیکی آمریکای لاتین دارای جمعیت زیادی از لاتین‌تباران است؛ افرادی که به دلیل درگیری‌های سیاسی مجبور به مهاجرت از کشورشان شده‌اند یا به دلیل فقر و کمبود امکانات و شغل راهی آمریکا شده و در گام‌های اولیه به ایالت ثروتمند فلوریدا رسیده‌اند. همین مساله باعث شده فلوریدا کمی ناآرام‌تر از دیگر ایالت‌های آمریکا باشد. این جمعیت سیاسی یا تحت‌تاثیر سیاست در قاره آمریکا اثر خود را بر سیاست داخلی آمریکا نیز گذاشته‌اند. به‌گونه‌ای که شدیدترین رقابت‌های انتخاباتی در دهه‌های اخیر میان حزب دموکرات یا حتی در رقابت‌های درون‌حزبی مربوط به فلوریدا بوده است.

در سال 2000 تنها 537 رای بیشتری که بوش جمهوری‌خواه در این ایالت از ال‌گور دموکرات به دست آورد، او را به ریاست‌جمهوری رساند. انتخاباتی که البته به دلیل اتفاقات خاص آن و اثبات بی‌ثمر تقلب برادر جورج که فرماندار فلوریدا بود واقعه‌ای تاریخی شد. در دو دهه اخیر تفاوت آرای میان رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در این ایالت تقریبا زیر دو درصد بوده است. این مساله در چند سال اخیر و به‌خصوص پس از روی کار آمدن ترامپ تغییر محسوسی داشته است. ترامپ در انتخابات 2016 تنها با کسب 3/1 درصد رای بیشتر نسبت به هیلاری کلینتون تمام آرای الکترال فلوریدا را به سبد خود ریخت. این رای نسبی و شکننده اما در سال جاری معکوس شده و عمق پیدا کرده است. تغییراتی در سطح جمعیتی و سیاسی فلوریدا باعث شده تا این ایالت از چرخش درآمده و عقربه‌های آن به سمت دموکرات‌ها متوقف شوند.

یکی از این اتفاقات وارد شدن جمعیت بزرگی از لاتین‌تباران به این ایالت است. فلوریدا که خود 21میلیون جمعیت دارد پس از وقوع توفان و خرابی‌های پورتوریکو، میزبان یک‌میلیون و 300هزار پورتوریکویی‌ای است که در این ایالت ساکن شده‌اند.

پورتوریکو یکی از نواحی غیرضمیمه به خاک ایالات‌متحده آمریکاست که تحت‌حاکمیت سیاسی این کشور قرار دارد اما از تمامی مزایای قانون اساسی آمریکا برخوردار نیست. درهم‌تنیدگی این منطقه با آمریکا تا حدی است که دلار پول رایج آن است و شهروندانش با گذرنامه آمریکایی سفر می‌کنند. با این همه اما این مجمع‌الجزایر از داشتن نماینده در سنای آمریکا محروم بوده و تنها یک «نماینده بدون حق رای» در کنگره دارد. به جز این محرومیت‌های سیاسی ساکنان پورتوریکو حق رای‌دهی در مرحله نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارند و تنها می‌توانند در مراحل مقدماتی که درون‌حزبی به شمار می‌روند، مشارکت کنند. این وضعیت زمانی عوض می‌شود که ساکنان پورتوریکو که آمریکایی محسوب می‌شوند وارد خاک اصلی آمریکا شوند. حالا آرای شکننده فلوریدا شاهد حضور یک‌میلیون و 300 هزار پورتوریکویی‌ای هست که به دلیل لاتین بودن و همچنین وجود رنگین‌پوستان در میان آنها بیشتر طرفدار حزب دموکرات هستند. بایدن حمایت 70درصدی رنگین‌پوستان این ایالت را در اختیار دارد و در مقابل این رقم برای ترامپ کمتر از 22 درصد است. در سوی دیگر میزان حمایت رای‌دهندگان لاتین‌تبار از بایدن نیز 58 است و ترامپ نیز حمایت کمتر از 32 درصد آنان را داراست. این فضای کلی فلوریداست که با تزریق آرای لاتین‌تباران و رنگین‌پوستان پروتوریکویی با شدت بیشتری به سمت دموکرات‌ها متمایل خواهد شد. به جز این مساله بازیابی رای بیش از یک‌میلیون مجرم و زندانی در ایالت فلوریدا دیگر مساله تاثیر‌گذار بر انتخابات این ایالت است. به دلیل آمار بالاتر لاتین‌تباران و رنگین‌پوستان بیشتر آرای این افراد به سبد دموکرات‌ها رفته و درمقابل احتمال دارد آرای اندکی نصیب جمهوری‌خواهان شود.

بازیابی این آرا براساس همه‌پرسی سال 2018 است که در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در فلوریدا صورت گرفت. مردم این ایالت به همه‌پرسی (ماده چهار حق رای) لغو قانون ممنوعیت رای دادن برای محکومان و زندانیان سابق رای مثبت دادند. تغییرات از ماه‌ها پیش با نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در فلوریدا رخ‌نمایی کرده‌اند، به‌گونه‌ای که نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی 3.5 درصدی جو بایدن در فلوریدا دارند. با وجود این پیچیدگی‌های انتخابات آمریکا در حدی است که نظرسنجی‌های دیگر برخی محبوبیت بایدن در فلوریدا را یک‌درصد و برخی دیگر دو درصد بیشتر از ترامپ پیش‌بینی کرده‌اند. این سطح اختلاف در نظرسنجی‌های معتبر تقریبا زیاد به حساب می‌آید. وقوع تغییرات پی‌درپی، کشمش‌های سیاسی و در دوراهی قرار گرفتن مردم باعث شده تا آنها در انتخاب نهایی خود تردیدهای زیادی داشته باشند.

  انتخابات برای ترامپ پایان نیافته

نظرسنجی‌ها نوید پیروزی جو بایدن را به دموکرات‌ها می‌دهند اما حتی دموکرات‌ها هم نگرانند که ترامپ در روزهای آخر برگی را رو کند و همه‌چیز را در دقیقه 90 به‌نفع خود مصادره کند. نشریه پولتیکو در یادداشتی به قلم دیوید سیدرز به بررسی فاکتورهای پنهانی که می‌تواند ترامپ را پیروز انتخابات 2020 کند، پرداخته است. در بخشی از این مقاله که پایگاه خبری مبین 24 آن را منتشر کرده، آمده «تقریبا تمامی پارامتر‌ها حکایت از پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش‌رو دارد، با این حال اکنون و نزدیک به دو هفته قبل از روز انتخابات، نمی‌توان با قطعیت نتیجه رقابت پیش‌رو بین دو کاندیدا را حدس زد. دموکرات‌ها در تلاشند تا متغیرهای پنهانی که ممکن است کاندیدای آنها را غافلگیر کند در نظر داشته باشند.»

نویسنده این مقاله با اشاره به افزایش آرای جمهوری‌خواهان در ایالت‌های مهم می‌نویسد همزمان اگرچه مشارکت دموکرات‌ها در رای‌گیری زودهنگام درحال افزایش است، اما مشخص نیست که آیا این میزان برای شکست جمهوری‌خواهان در روز انتخابات کفایت می‌کند یا خیر.» پولتیکو به پیروزی بایدن در نظرسنجی‌ها و کمک‌های مالی، اشاره می‌کند ولی آن را به معنای پایان انتخابات نمی‌داند و می‌افزاید: «تام بونیر، مدیرعامل شرکت داده‌های دموکراتیک تارگت اسمارت گفت عوامل ناشناخته‌ای وجود دارند که هنوز می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر داشته باشند. ابزارهایی که ما باید برای پیش‌بینی این رقابت استفاده می‌کنیم همه برای یک انتخابات عادی است، درحالی که انتخابات پیش‌رو به هیچ عنوان عادی نیست.»  پولتیکو می‌نویسد: «از بین همه دلایلی که باعث عدم‌اطمینان دموکرات‌ها به پیروزی می‌شود، نگران‌کننده‌ترین دلیل برای آنها بحث میزان مشارکت در انتخابات است. متخصصان سیاسی نمی‌دانند که دموکرات‌ها در رای‌گیری زودهنگام چقدر مزیت ایجاد کرده یا اینکه آیا برای غلبه بر موجی از آرا که جمهوری‌خواهان شخصا به آنها رای می‌دهند‌، کافی است یا خیر.» یکی از استراتژیست‌های برجسته با تاکید بر علائم واضح هشداردهنده برای بایدن، در اوایل این ماه یادداشتی را در میان دموکرات‌ها منتشر کرد که دلیل آن افزایش ثبت‌نام رای‌دهندگان سفیدپوست و غیردانشگاهی بود. این استراتژیست نوشت: «هیچ شانسی برای غلبه بر کسری رای‌گیری ترامپ در نزدیکی انتخابات وجود ندارد.» از نظر دموکرات‌ها، عدم‌اطمینان در مورد اینکه چه کسی رأی می‌دهد تنها بخشی از این معادله است. همچنین مشخص نیست درنهایت چند برگ رای‌گیری باطل شده و در کدام ایالت‌ها این اتفاق می‌افتد.

موضوع کمی نیست. پس از آنکه دادگاه عالی پنسیلوانیا ماه گذشته رأی داد که به اصطلاح برگه‌های خالی و آنهایی که بدون پاکت مناسب از طریق پست ارسال شده‌اند، قابل شمارش نیستند، مقامات انتخاباتی هشدار دادند که احتمالا بیش از ۱۰۰هزار برگ رای باطله داشته باشیم.

از سوی دیگر جمهوری‌خواهان در برخی ایالت‌ها در جلوگیری از شمارش آرای پستی که پس از روز انتخابات می‌رسند، موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. پیروزی بایدن نه‌تنها به متقاعد کردن دموکرات‌ها برای ادامه رای‌گیری در دو هفته آینده بلکه اطمینان از انجام صحیح آنها نیز بستگی دارد.

به‌ویژه درمورد رای‌دهندگان جوان که عجله کمتری برای رای دادن دارند، عدم‌اطمینان قطعی وجود دارد.

مایکل مک دونالد، مدیر پروژه انتخابات، در تجزیه و تحلیل رای‌گیری در اوایل هفته گذشته نوشت: «من پیش‌بینی می‌کنم که در هفته‌های آینده روایت دموکرات‌ها از نتیجه انتخابات تغییر کند، ما احتمالا با جمعیت جوانی روبه‌رو خواهیم بود که هیچ عجله‌ای برای رای‌دهی ندارند. تاثیری که این تصمیم بر نتیجه انتخابات خواهد گذاشت، تا زمان پایان آن غیرممکن است، اما این یک دلیل محتمل است که جمهوری‌خواهان در چندین ایالت ازجمله فلوریدا که جمهوری‌خواهان فاصله ثبت‌نام رای‌دهندگان حزب با دموکرات‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند، موفق به ثبت‌نام شوند.»

نیک ترینر، مدیر استراتژی کمپین انتخاباتی ترامپ گفت: «یک معمای بزرگ درحال حاضر این است که چه تعداد دموکرات آرای خود را پس می‌دهند. در انتخابات سال ۲۰۱۶، شما می‌توانستید در خانه‌ها را بزنید و به آنها یادآوری کنید که برگه رای‌شان را به صندوق بیندازند، اما امروز این اتفاق نمی‌افتد.»

متیو لیتمن از مشاوران بایدن گفت: «من نگران مشارکت مردم هستم. من نگران تهدید شدن مردم هنگام رفتن به رای دادن هستم. من نگران این باندهای شبه‌نظامی سرگردان طرفدار ترامپ هستم.»

ویت آیرس از کارشناسان باسابقه جمهوری‌خواه، گفت که یک رویداد مهم در حوزه سلامت هنوز هم می‌تواند مبارزات انتخاباتی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اگرچه ترامپ در ایالت‌های مهم عقب است، اما در بسیاری از آنها نزدیک یا در مرز قرار دارد. جف‌رو استراتژیست جمهوری‌خواه که هدایت مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری تد کروز در سال ۲۰۱۶ را برعهده داشت، گفت که انتخابات برای ترامپ هنوز به پایان نرسیده است. هنوز فراموش نکردیم که شرایط انتخابات چهار سال پیش در هفته‌های آخر چگونه به طرز چشمگیری تغییر کرد.