تاریخ : Wed 21 Oct 2020 - 08:30
کد خبر : 47099
سرویس خبری : سیاست

عضویت نمایندگان در مسئولیت‌های دیگر ممنوع می‌شود

سلیمی، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس:

عضویت نمایندگان در مسئولیت‌های دیگر ممنوع می‌شود

در طرح شفافیت بحث شده که نمایندگان در دوره نمایندگی به‌هیچ‌وجه سمت و مسئولیت دیگری نداشته و عضویت‌ها ممنوع شود، یا اگر عضو هیات‌علمی است نباید از فرصت نمایندگی استفاده کند.

به گزارش «فرهیختگان»، علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به جزئیات طرح شفافیت و دلایل طولانی شدن رسیدگی به این طرح در مجلس یازدهم نکاتی را مطرح کرد که در ادامه می‌آید.

طرح شفافیت درحال حاضر در چه مرحله‌ای است و به کجا رسیده است؟

کلیات این طرح تصویب شده و در کمیسیون آیین‌نامه قرار دارد، درمورد جزئیات آن نیز باید بگویم کارگروهی در این خصوص تشکیل شده و با یک ‌سری از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها نیز جلساتی برگزار کرده‌اند که درحال نهایی شدن است.

طرح شفافیت پس از نهایی شدن در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد و امیدواریم به‌زودی به صحن برسد.

مصادیق این طرح شامل چه موضوعاتی است و آیا نکات قبلی کاهش یا افزایش داشته است؟

این طرح فعلا نهایی نشده است، در بحث شفافیت درخصوص سفرهای خارجی نمایندگان، هدایا، آرا و... به کیفیت مشخص شده است، حتی بحث است که دستورجلسات کمیسیون‌ها شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.  البته مباحث دیگری نیز وجود دارد؛ مثلا در این حوزه بحث شده که نمایندگان در دوره نمایندگی به‌هیچ‌وجه سمت و مسئولیت دیگری نداشته و عضویت‌ها ممنوع شود، یا اگر عضو هیات‌علمی است نباید از فرصت نمایندگی استفاده کند.  بنابراین مباحث متعددی در بحث شفافیت وجود دارد اما از آنجایی که طرح نهایی نشده نمی‌توان با جزئیات درباره آن صحبت کرد و درباره جزئیات بعد از قطعی شدن می‌توان صحبت کرد.

این طرح تا چه زمانی قطعی می‌شود؟

کارگروه مربوطه کارها را انجام می‌دهد، نظرات نخبگان و کارشناسان را می‌گیرند و با مرکز پژوهش‌ها ارتباط دارند و تلاش می‌شود مساله پخته‌ای مطرح شود از این رو نباید دقت فدای سرعت یا سرعت فدای دقت شود. ما تلاش داریم با دقت در سریع‌ترین زمان این امر را نهایی کنیم.

ممکن است طرح شفافیت در مجلس یازدهم رای نیاورد؟

خیر، فضای مجلس کاملا آماده است و نمایندگان دائما پیگیری می‌کنند که زودتر نهایی شود.