تاریخ : Wed 21 Oct 2020 - 10:13
کد خبر : 47090
سرویس خبری : ورزش

فرصت طارمی برای درخشش مقابل سیتی

بایرن – اتلتیکو، مصاف جذاب دیدارهای امشب لیگ قهرمانان اروپا

فرصت طارمی برای درخشش مقابل سیتی

پورتو پس از قهرمانی در فصل گذشته لیگ پرتغال چند تغییر در ترکیب خود داشته که یکی از خریدهای مهم آنها مهدی طارمی، مهاجم ایرانی ریو آوه بود که پس از درخشش در فصل گذشته در میان پیشنهادهایی که داشت بازی در پورتو را انتخاب کرد تا حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز تجربه کند.

به گزارش «فرهیختگان»، شب دوم از هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا امشب با چند دیدار حساس و جذاب پیگیری می‌شود که در مهم‌ترین دیدارها بایرن مونیخ، مدافع عنوان قهرمانی میزبان اتلتیکو مادرید است و لیورپول نیز در زمین آژاکس به مصاف این تیم هلندی می‌رود. مهدی طارمی هم به همراه پورتو راهی انگلیس شده تا در صورت صلاحدید سرجیو کونسیسائو نخستین حضورش در این تورنمنت را تجربه کند.

طارمی منتظر فرصت

برای پپ گواردیولا و سیتی موفقیت در لیگ قهرمانان به ماموریتی غیرممکن بدل شده و هر فصل با وجود بودجه زیادی که مالکان باشگاه هزینه می‌کنند این تیم به توفیقی در اروپا نمی‌رسد. سیتی امسال هم همچون سال‌های اخیر در گروه نسبتا آسانی قرار گرفته و صعود به مرحله بعد برای آنها دور از دسترس نخواهد بود. پورتو، مارسی و المپیاکوس رقبای این تیم انگلیسی در گروه C هستند که اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد آنها به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعد خواهند شد.

شاگردان پپ در حالی راهی این دیدار می‌شوند که در ابتدای هفته در دیداری دشوار برابر آرسنال با یک گل به برتری رسیدند و پس از شروعی ضعیف در لیگ حالا به‌تدریج روند بهتری پیدا کرده‌اند. با این حال کسب 7 امتیاز از 4 مسابقه و قرار گرفتن در رده یازدهم جدول اصلا مورد قبول هواداران این تیم نیست. عده‌ای از این هواداران همچنین معتقدند با وجود موفقیت‌هایی که گواردیولا در لیگ جزیره در سال‌های اخیر کسب کرده اما بدون فتح لیگ قهرمانان نمی‌توان او را مربی موفقی در جمع آبی‌ها دانست و ناکامی‌های پیاپی او در این تورنمنت نارضایتی این هواداران را به دنبال داشته است. به‌خصوص در فصل قبل که آنها مسیر نسبتا همواری تا فینال پیش رو داشتند اما برای سومین سال پیاپی در یک‌چهارم نهایی شکست خوردند و از دور مسابقات کنار رفتند. این بار لیون فرانسه بود که با درخشش موسی دمبله 3 بر یک حریف قدرتمند خود را برد و به نیمه‌نهایی رسید. سیتی فصل پیش حتی رقابت بر سر قهرمانی در لیگ را نیز به لیورپول باخت و خیلی زود مشخص شد که توان رقابت با تیم آماده کلوپ را ندارد. آنها در این فصل هم پس از تساوی 2 – 2 برابر تیم تازه صعود کرده لیدز، شکست تحقیرآمیز 5 بر 2 را مقابل لسترسیتی تجربه کردند تا مشخص شود که کار سختی برای قهرمانی در پیش دارند.

پورتو هم پس از قهرمانی در فصل گذشته لیگ پرتغال چند تغییر در ترکیب خود داشته که یکی از خریدهای مهم آنها مهدی طارمی، مهاجم ایرانی ریو آوه بود که پس از درخشش در فصل گذشته در میان پیشنهادهایی که داشت بازی در پورتو را انتخاب کرد تا حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز تجربه کند. سرجیو کونسیسائو هنوز از ملی‌پوش ایرانی خود استفاده زیادی نکرده است و ترجیح می‌دهد با توجه به اینکه هنوز به هماهنگی لازم با سایر بازیکنان نرسیده، او را در دقایق پایانی دیدارها راهی زمین کند. طارمی هم به خوبی از فرصت‌هایی که به دست آورده استفاده کرده و در همین دقایق کمی که به بازی گرفته شده است یک پنالتی برای تیمش گرفته است. او این هفته نیز در جریان تساوی 2 – 2 برابر اسپورتینگ لیسبون تنها 2 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد اما در همین زمان یک موقعیت خطرناک را روی دروازه حریف ایجاد کرد که منجر به گل نشد. با این حال بعید است سرمربی پورتو در این دیدار حساس او را در ترکیب اصلی تیمش قرار دهد و احتمالا در نیمه‌دوم در صورت نیاز طارمی را به زمین خواهد فرستاد. کونسیسائو و تیمش فصل پیش در مرحله انتخابی مغلوب کراسنودار شدند و از رسیدن به مرحله گروهی باز ماندند اما امسال دوباره به این رقابت‌ها برگشته و امیدوارند در رقابت با مارسی و المپیاکوس بتوانند موفق بوده و راهی دور بعد شوند. سیتی اگرچه در این دیدار کوین دی‌بروینه، گابریل ژسوس، آیمریک لاپورته، بنجامین‌مندی و الکساندر زنچنکو را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد اما با توجه به ستاره‌هایش شانس بیشتری برای برتری در این مسابقه خواهد داشت. در دیگر دیدار این گروه نیز مارسی راهی یونان شده تا به مصاف المپیاکوس برود.

حساس‌ترین بازی

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دیدارهای این هفته در مونیخ و بین بایرن و اتلتیکو مادرید برگزار می‌شود. شاگردان هانسی فلیک پس از فصلی درخشان که فتح سه‌گانه را برایشان به همراه داشت برای دفاع از عنوان قهرمانی خود فصل جدید را آغاز کرده‌اند و در گام نخست تیم سرسخت دیه‌گو سیمئونه را پیش رو دارند. بایرن برای فصل جدید فرصت چندانی برای استراحت و آماده‌سازی مجدد نداشته و بین فینال فصل پیش و شروع بوندس‌لیگا تنها سه‌ونیم هفته فاصله بود. آنها در همان هفته دوم با نتیجه دور از انتظار 4بریک به هوفن‌هایم باختند اما 4 برد پیاپی در لیگ و جام حذفی باعث شده آنها با آمادگی خوبی راهی این مسابقه شوند. برنامه فشرده آنها در این مدت ازجمله انجام دو بازی طی 48 ساعت و فاصله سه روزه بین دیدار با آرمینیا بیلفید و مسابقه امشب مسلما برای فلیک و بازیکنانش مشکل‌ساز خواهد بود، اما چنین برنامه‌ریزی‌ای اجتناب‌ناپذیر بوده و بایرن مجبور است این فشردگی را تحمل کند. مشکل اصلی فلیک در دیدارهای اخیر دفاع متزلزل تیمش بوده که در 6 بازی آخر خود 11 گل خورده و آمار چندان خوبی در این زمینه ندارد. البته در سوی دیگر زمین روبرت لواندوفسکی در شرایطی عالی قرار دارد و در 299 دقیقه بازی برای تیمش 7 گل و 3 پاس گل داشته و دردسر اصلی سیمئونه برای دیدار امشب مهار او خواهد بود.

اتلتیکو مادرید هم در آخرین دیدار خود در لیگ قهرمانان در یک‌چهارم نهایی فصل پیش مغلوب لایپزیگ شد و دوست ندارد فصل جدید را نیز با شکست برابر یک تیم آلمانی دیگر آغاز کند. سیمئونه با خرید لوئیس سوارز خط حمله خود را به‌خوبی تقویت کرد و این مهاجم اروگوئه‌ای در 4 بازی تیمش 3 گل زده و در فرم خوبی قرار دارد. ردبول‌ سالزبورگ و لوکوموتیو مسکو دیگر دیدار گروه A این مسابقات را برگزار خواهند کرد.

لیورپول بی‌دفاع!

در گروه D آژاکس میزبان لیورپولی است که در ابتدای هفته با خبر مصدومیت شدید ویرجیل فن‌دایک، ستون خط دفاعی‌اش دچار مشکلی بزرگ شد. این مدافع هلندی در جریان مصاف با اورتون دچار پارگی رباط صلیبی شد و حدود 8 ماه از میادین دور خواهد بود. تیاگو آلکانتارا، خرید جدید قرمزها دیگر مصدوم این مسابقه بود که او هم مدتی قادر به همراهی تیمش نیست. به این ترتیب کلوپ درحال حاضر تنها جو گومز و جوئل ماتیپ را به‌عنوان مدافع وسط تخصصی در اختیار دارد که در ادامه فصل برای او مشکل‌ساز خواهد شد. او برای دیدار امشب ماتیپ مصدوم را نیز در اختیار دارد و احتمالا فابینیوی برزیلی را یک خط عقب‌تر برده و از او در کنار گومز استفاده خواهد کرد. آنها در دیدار امشب آلیسون بکر، گلر برزیلی خود را نیز در اختیار ندارند اما با اتکا به مثلث هجومی خطرناک خود می‌توانند به موفقیت در این دیدار خارج از خانه امیدوار باشند. لیورپول همچنین آمار خوبی برابر تیم‌های هلندی دارد و در 13 بازی اخیر خود برابر آنها بازنده نبوده است.

آژاکس هم با اریک تن‌هاگ دوران خوبی را سپری می‌کند و دو فصل پیش تا آستانه حضور در فینال نیز پیش رفت، اما در نیمه‌نهایی تاتنهام سد راه آنها شد. آنها همچنین آمار خوبی برابر رقبای انگلیسی ندارند و در 6 رویارویی اخیر خود برابر آنها تنها یک برد داشته‌اند. تن‌هاگ از تیمی که توانست به نیمه‌نهایی اروپا برسد ستاره‌های زیادی ازجمله دی‌یونگ، دلیخت، زیاش و فن‌دبیک را از دست داده است اما همچنان روند خوبی در لیگ کشورش دارد و در این فصل با 4 برد و یک تساوی در صدر جدول قرار دارد. در این گروه دو تیم میتیلند و آتالانتا نیز در دانمارک رودرروی هم قرار می‌گیرند.

تردید درباره راموس

رئال مادرید در گروه B این تورنمنت، میزبان شاختار دونستک اوکراین خواهد بود. شاگردان زیدان پس از شکست عجیب برابر کادیز در ابتدای هفته نیاز به برتری در این دیدار دارند تا روحیه از دست رفته خود را بازیابی کنند. این مربی فرانسوی در همین ابتدای فصل با مشکلات زیادی ازجمله مصدومیت ادن آزارد و مارتین اودگارد مواجه شده و سرخیو راموس نیز در دیدار برابر کادیز مصدوم شد و با توجه به اینکه دیروز به همراه سایر بازیکنان تمرین نکرد بعید است در دیدار امشب به میدان برود. زیدان در غیاب کاپیتان تیمش احتمالا از زوج میلیتائو و واران در خط دفاعی استفاده خواهد کرد. زیدان با توجه به در پیش بودن ال‌کلاسیکو ممکن است برای مسابقه امشب به کریم بنزما هم استراحت داده و لوکا یوویچ را به جای او راهی میدان کند.

آمار بد اینتر

دیگر مسابقه این گروه را اینترمیلان و موشن‌گلادباخ در جوزپه مه‌آتزا برگزار می‌کنند. آنتونیو کونته پس از شکست تیمش در دربی میلان در ابتدای هفته فشار زیادی را حس می‌کند و ناکامی در این دیدار می‌تواند مشکلات بیشتری را برای او و تیمش ایجاد کند. اینتر آخرین تیم ایتالیایی است که توانسته فاتح لیگ قهرمانان شود و با وجود نفرات خوبی که در اختیار دارد می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی در سری A و همچنین رسیدن به مراحل پایانی لیگ قهرمانان باشد. با این حال تیم کونته هنوز به هماهنگی لازم نرسیده است. آنها در 10 بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان تنها 2 برد داشته‌اند و به نظر می‌رسد آمار چندان به نفع آنها نیست اما با کمک ستاره‌هایی چون لوکاکو، مارتینز، ویدان و حکیمی می‌توانند به موفقیت در ادامه فصل امیدوار باشند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار