تاریخ : Thu 15 Oct 2020 - 09:22
کد خبر : 46908
سرویس خبری : ورزش

شرایط فراهم شود همه جوره در خدمت استقلال خواهم بود

امید نمازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شرایط فراهم شود همه جوره در خدمت استقلال خواهم بود

اینطور نیست که من صددرصد بتوانم قراردادم را فسخ کنم بلکه با این باشگاه آمریکایی قرارداد دارم و معمولش این است که باید پایبند به این قرارداد باشم اما چون سال‌هاست با راموس کار می‌کنم اگر پیشنهاد استقلال به نفع من باشد و راه پیشرفت در این باشگاه باز باشد، مطمئنا او مخالفت نخواهد کرد.

اگر جدایی از هیوستون به نفعم باشد، راموس مخالفتی ندارد/ شاگردانم در یوونتوس و بارسلونا بازی می‌کنند/ دستیار فعلی کی‌روش در ذوب‌آهن دستیارم بود/ با فکری صحبت نکردم، پیشنهاد در سطح مدیران مطرح شد

به گزارش «فرهیختگان»، چند سالی می‌شود که در فوتبال ایران نامش را مطرح کرده و بعد از آنکه به‌عنوان مربی تیم ملی و دستیار کارلوس کی‌روش نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت، در چند مقطع دیگر نیز به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن و یا مربی تیم ملی امید در ایران فعالیت کرد. بعد از قطع همکاری با تیم ملی امید ابتدا به دانمارک رفت و سپس در فوتبال آمریکا مشغول به کار شد و در حال حاضر نیز به‌عنوان دستیار تب راموس یکی از اسطوره‌های فوتبال آمریکا در تیم هیوستون دینامو در لیگmls  مشغول به فعالیت است، با این حال دریافت پیشنهاد حضور در استقلال او را به فکر بازگشت به فوتبال ایران انداخته و همین موضوع بهانه‌ای شد تا دقایقی با وی همکلام شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امید نمازی را در ادامه می‌خوانید.

از وضعیت‌تان در فوتبال آمریکا و هیوستون صحبت‌مان را آغاز کنیم. گفته بودید انگار باید برای استقلالی شدن با این باشگاه قرارداد‌تان را فسخ کنید.

یک سالی می‌شود که با این تیم مربیگری می‌کنم. لیگ آمریکا مدت‌هاست که آغاز شده و 6 بازی دیگر به پایان فصل باقی مانده که اگر به رقابت‌های پلی‌آف صعود کنیم یک ماه بعد از آن هم مسابقات‌مان در این لیگ ادامه خواهد داشت. لیگ برتر آمریکا با حضور ۲۶ تیم برگزار می‌شود که همه تیم‌ها حرفه‌ای و سطح بالا هستند و تمام تیم‌ها نیز از ورزشگاه‌هایی که متعلق به خودشان هست بهره می‌برند، مثلا تیم میامی همراه با بکام استادیومی دارد که در اروپا هم نمونه آن را نمی‌بینید. این لیگ بسیار حرفه‌ای است و قبل از اینکه به‌خاطر کرونا از همراهی تماشاگران محروم شود مسابقات با حضور تعداد زیادی از هواداران برگزار می‌شد. کار در اینجا به‌صورت درست انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز شده و لیگ آمریکا در سطح بالایی قرار گرفته و بازی‌ها بسیار باکیفیت است. در حال حاضر در چنین لیگی مشغول هستم و به همین دلیل گفتم برای اینکه قراردادم را فسخ کنم و به کمک استقلال بیایم باید شرایطی فراهم شود.

این لیگ جذابیت‌های خاص خودش را دارد و همواره مملو از ستاره‌های فوتبال جهان که نزدیک به سن بازنشستگی شده‌اند بوده است. چندی پیش هم فیلمی از هیگواین منتشر شد که بر سر یک پنالتی با بازیکن حریف جنجال به پا کرد.

بله، درست است اتفاقا بعد از آن با تیم هیگواین بازی کردیم و متاسفانه شکست خوردیم.

کمی درباره تب راموس بگویید.

راموس از اسطوره‌ها و بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال آمریکا به‌شمار می‌رود و از افراد تیم دهه ۹۰ آمریکا محسوب می‌شود که مقابل ایران در بازی تاریخی ایران و آمریکا در جام‌جهانی ۹۸ نیز بازی کرد.

تقریبا 2 دهه می‌شود که رویکرد فوتبال آمریکا با جذب ستاره‌های فوتبال دنیا تغییر کرده است پس چطور تیم ملی این کشور نمی‌تواند در بین تیم‌های مطرح دنیا و در جمع بزرگان قرار بگیرد. استراتژی فوتبالی در این کشور به چه شکل است؟

تیم ملی آمریکا به‌جز جام جهانی قبلی که اصلا به این رقابت‌ها صعود نکرد در سه جام جهانی قبل‌تر به یک‌چهارم نهایی رسید و این‌طور نیست که به جایی نرسیده باشد اما فوتبال در آمریکا شاید در مقایسه با ورزش‌های دیگر کمتر اهمیت داشته باشد؛ رشته‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال آمریکایی، بیسبال، هاکی روی یخ از اهمیت بالاتری برخوردارند اما در حال حاضر فوتبال آرام‌آرام دارد جای این رشته‌های ورزشی را می‌گیرد و بچه‌های کوچک دارند رفته‌رفته به بازی فوتبال رو می‌آورند، بنابراین روزبه‌روز فوتبال در آمریکا در حال پیشرفت است و در حال حاضر بازیکنان جوان آمریکایی در بهترین لیگ‌های فوتبال دنیا مشغول بازی هستند. به‌طور مثال یکی از شاگردانم در تیم زیر ۱۸ سال‌ها در یوونتوس بازی می‌کند و یا یکی دیگر از شاگردانم در بارسلونا فعالیت می‌کند، بنابراین به آهستگی فوتبال در آمریکا در حال تغییر و تحول و دگرگون شدن است و دارد به سطح بالایی نزدیک می‌شود و مطمئنا تیم ملی آمریکا در تورنمنت معتبر بعدی نتایج خوبی خواهد گرفت چون تمامی بازیکنانش در لیگ‌های مطرح اروپا در حال فعالیت هستند، نه اینکه روی نیمکت بنشینند بلکه بازی می‌کنند‌. به‌طور مثال پولیسیچ در چلسی و یا رینا در دورتموند یا مک کین در یوونتوس یا سرجینیو در بارسلونا در حال بازی هستند و این باشگاه‌ها از باشگاه‌های معتبر دنیا به‌شمار می‌روند.

به بحث اصلی یعنی حضور احتمالی‌تان در استقلال برسیم. گفته بودید فکری از طریق یکی از دوستان مشترک به‌ شما برای دستیاری در این باشگاه پیشنهاد داده است.

این موضوع اشتباه مطرح شده بود بلکه یک نفر از مدیران استقلال با یکی از دوستان مشترکم صحبت کرده و از او پرسیده بود که آیا بنده علاقه دارم با استقلال همکاری داشته باشم و شرایط را جویا شده بود. من هیچ زمان با فکری مستقیم صحبت نکردم البته یکی دیگر از دوستان مشترک در حال تلاش بود تا این ارتباط مستقیم برقرار شود و حتی صبح روز گذشته این دوست مشترک تماس گرفته و قصد داشت تا یک کنفرانس ویدئویی سه نفره با محمود فکری را برقرار کند که البته به‌خاطر اختلاف ساعتی ایران و آمریکا بنده در استراحت بودم و این امر محقق نشد و فکر می‌کنم به‌زودی این اتفاق بیفتد، البته می‌دانم این موضوع در سطح مدیران مطرح شده و می‌خواهند به من پیشنهادی بدهند و من هم بعد از بررسی و ارزیابی این پیشنهاد تصمیم خود را می‌گیرم.

می‌توانید قراردادتان را با هیوستون فسخ کنید؟

اینطور نیست که من صددرصد بتوانم قراردادم را فسخ کنم بلکه با این باشگاه آمریکایی قرارداد دارم و معمولش این است که باید پایبند به این قرارداد باشم اما چون سال‌هاست با راموس کار می‌کنم اگر پیشنهاد استقلال به نفع من باشد و راه پیشرفت در این باشگاه باز باشد، مطمئنا او مخالفت نخواهد کرد.

کمی درباره فوتبال ایران صحبت کنیم. فوتبال ملی کشورمان را دنبال می‌کنید و بازی با ازبکستان را چطور دیدید؟

البته بازی با ازبکستان را وقت نکردم و ندیدم چون خود ما درگیر مسابقات فشرده لیگ آمریکا هستیم و هفته‌ای دو بار مسابقه می‌دهیم و فقط از نتیجه آن مطلع شدم اما اینطور که شنیدم تیم ملی خوب بازی کرده و بازیکنان نیز از محیط و فضای تیم ملی راضی هستند و فکر می‌کنم جو متفاوتی از زمان ویلموتس در حال حاضر در تیم ملی حکمفرماست‌. معتقدم اسکوچیچ می‌تواند موفق باشد چون او حداقل در لیگ ایران توانسته در تیم‌هایی که بوده نتیجه بگیرد و فقط باید از او حمایت کرد.

از شرایط استقلال و پرسپولیس مطلع هستید و نتایج آنها را هم دنبال می‌کنید؟

بله، نتایج را دنبال کردم و می‌دانم پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان رسید و استقلال هم حذف شد. شرایط همین‌طور است و استقلال متاسفانه به‌خاطر تغییر و تحولاتی که داشته نتوانسته نتایجی را که باید بگیرد، کسب کند و به موفقیت برسد درصورتی که بازیکنان بسیار خوب و باکیفیتی داشته و دارد.

حتما از حواشی چند ماه اخیر این تیم با خبر هستید که چطور موفقیت‌ها در لیگ و جام حذفی و آسیا به‌خاطر همین حاشیه‌ها از استقلال دور شدند و این تیم باز هم ناکام ماند.

بله، همه اینها را شنیده‌ام و از آنها مطلعم اما این چیزها مربوط به گذشته است و دیگر ورود کردن به آنها فایده ندارد.

درست است که مربوط به گذشته است اما از گذشته می‌توان درس و تجربه لازم را گرفت تا در آینده این اشتباهات را تکرار نکرد.

بله، اما من در این باشگاه نبودم و صحبت کردن من درخصوص این موارد خیلی جالب نیست و ترجیح می‌دهم بیرون از حاشیه بمانم و فقط روی کارم تمرکز کنم. من کارم مربیگری فوتبال و آموزش در زمین است و می‌خواهم در این عرصه موفق باشم.

از شرایط فعلی و مجموعه کادر فنی استقلال از جمله محمود فکری و دستیارانش چقدر شناخت دارید؟ البته کادر بازیکنان تقریبا از سال گذشته حفظ شدند. خود شما فکر می‌کنید اگر اضافه شوید استقلال چقدر برای موفقیت در فصل جدید شانس دارد؟

استقلال همیشه شانس موفقیت دارد چون بالاخره تیم بزرگی است و همیشه بازیکنان باکیفیتی داشته و الان هم به قول خودتان شاکله تیم حفظ شده و می‌تواند باز هم به روزهای اوج بازگشته و موفق شود. آقای فکری هم در نساجی نتایج خوبی گرفته و مطمئناً کارش خوب است. من آشنایی خیلی نزدیکی با ایشان ندارم و کم و بیش او را می‌شناسم البته با سایر اعضای کادر فنی استقلال مثل حنیف عمران‌زاده یا برهانی و دین‌محمدی آشنا هستم و به طور مثال عمران‌زاده وقتی مربی تیم ملی بودم یکی دو بار به تیم ملی دعوت شد و با برهانی بیشتر آشنا هستم و با دین‌محمدی نیز به همین شکل. در مجموع با همه کادر استقلال تقریبا آشنایی خوبی دارم و اگر فرصت همکاری پیش بیاید مطمئنا به همراه هم می‌توانیم کار خوبی ارائه کرده و شانس‌های خوبی برای موفقیت داشته باشیم.

یک نقل قول دیگر از شما منتشر شده بود که باید به‌عنوان دستیار اول به استقلال بیایم. این موضوع صحت داشت؟

برای من عنوان یا لقب مهم نیست بلکه برایم مهم این است که وقتی در یک مجموعه کار می‌کنم تاثیرگذار باشم. در هر صورت هر کس جای خودش را دارد و من هم واقعیت این است که ۲۱ سال به این حرفه یعنی مربیگری مشغول هستم. قصد مقایسه ندارم و باز هم تاکید می‌کنم که دنبال لقب و عنوان نیستم و به همه دوستانم در کادر استقلال احترام می‌گذارم اما اگر سابقه من را در کنار همه این عزیزان در کادر دستیاران محمود فکری قرار بدهید خودتان می‌بینید که سابقه‌ام بیشتر از آنهاست. لقب مهم نیست اما اینکه در کار در چه جایگاهی باشید و چقدر موثر باشید مهم است و این روال در تمام سازمان‌ها و باشگاه‌ها وجود دارد و من هم فکر می‌کنم این موضوع باید مشخص شود تا بتوانیم بر طبق آن کار را پیش ببریم.

در مجموع اگر استقلال در پیشنهادش به شما اصرار داشته باشد مشکل خاصی برای جدایی از فوتبال آمریکا نخواهید داشت؟

بله توانستن که می‌توانم. اگر شرایط فراهم شود همه جوره در خدمت استقلال و میلیون‌ها هوادارش خواهم بود.

مباحث مالی هم برای‌تان مطرح است؟

بالاخره هر کسی برای خودش مخارجی دارد و زندگی باید بر حسب همین مخارج و هزینه‌ها سپری شود، در هر صورت بیشتر زندگی من از جمله مسکن و سایر چیزهایم در آمریکاست و باید به یک سری مسائل از جمله مسائل مالی هم فکر کرد و این موضوع اهمیت خودش را دارد اما همه چیز مسائل مالی نیست.

در یک مقطع کوتاه هم دستیار فرهاد مجیدی در تیم ملی امید ایران بودید از آن بازه زمانی حرفی باقی مانده است؟

مجیدی از طریق استیلی با من تماس گرفت و از من خواست تا کمک کنم و من هم آمدم اما در ادامه متاسفانه شرایط طوری شد که خود ایشان رفت و دیگر فرصت همکاری نبود و سپس با فدراسیون فوتبال صحبت کردم و پیشنهادی که فدراسیون فوتبال به من داد اصلا نزدیک به آن چیزی هم نبود که بتوانم بمانم و کار کنم.

پس در آن مقطع زمانی با مجیدی مشکلی نداشتید؟

اصلا چنین چیزی مطرح نبود.

راستی از کی‌روش خبری دارید؟

خیر هرچند دستیار کی‌روش یعنی مربی دروازه‌بان‌های کلمبیا آن زمانی که در ذوب‌آهن بودم مربی دروازه‌بان‌های بنده هم بود و با او همکاری می‌کردم و با او گاهی صحبت کرده و جریانات و اتفاقات فوتبال کلمبیا را برایم می‌گوید که البته الان هم موفق هستند.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار