تاریخ : Wed 14 Oct 2020 - 08:30
کد خبر : 46883
سرویس خبری : سیاست

هر احتمالی درباره تبادل زندانیان ممکن است

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هر احتمالی درباره تبادل زندانیان ممکن است

ظهره‌وند گفت: در گپ‌وگفت و مذاکره و معامله هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد، بستگی دارد چه بدهیم و چه بگیریم، چراکه در مذاکرات این‌گونه بده‌وبستان‌ها وجود دارد. بنابراین باید دید ما چه چیزی را به‌دست می‌آوریم و آنها چه چیزی را از دست می‌دهند.

به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره خبر تبادل احتمالی دو جاسوس بازداشتی آمریکا با سه ایرانی محبوس در تایلند نکاتی را مطرح کرد که در ادامه آمده است.
 
درخصوص تبادل دو جاسوس آمریکایی که قرار است با آمریکا انجام شود، تحلیل شما چیست؟

برنامه‌ای در این زمینه وجود داشت و قرار بود اجرایی شود.

به‌نظر شما چرا ترامپ در آستانه انتخابات این کار را انجام می‌دهد؟ قرار است به‌ازای این دو جاسوس دقیقا چه امتیازی دریافت کنیم؟

خیلی وقت است که صحبت‌هایی انجام می‌دهند، به‌هرحال عده‌ای معتقدند اگر بایدن بیاید اوضاع فرق می‌کند و عده‌ای می‌گویند ترامپ پیروز انتخابات آمریکاست. اگر ترامپ پیروز باشد و قبل از پیروزی بتواند به‌سطحی از تفاهم با ایران برسد، این احتمال وجود دارد فشارهای آتی ترامپ بر ایران کمتر شود.  ترامپ از یک طرف در یک موضع‌گیری اعلام کرد اگر تهران اکنون با من به توافق برسد و من بتوانم این کارت قابل ارائه را درعرصه انتخابات عرضه کنم، آنها نیز می‌توانند امتیاز خوبی از من بگیرند اما بعد از یک دوره‌ به خود مطمئن شد و قبول کرد که همه‌چیز بعد از انتخابات باشد.  درحال‌حاضر ترامپ از بایدن عقب افتاده است، لذا این تمایل را نشان می‌دهد که شاید بتواند با ایران در یک سطحی به توافق برسد حتی اگر این تعامل درحوزه تبادل باشد.  ترامپ درصورت انجام شدن این تعامل، می‌تواند این کار را در صحنه انتخابات آمریکا که حدود سه هفته دیگر شروع می‌شود، بفروشد و بگوید اگر من پیروز شوم می‌توانم با ایران به توافق جامع دست‌یابم.

یعنی در صورت این تبادل فشار ترامپ بر ایران کم می‌شود؟

این صحبت‌ها را درقالب تلاش‌های ترامپ برای بقا در کاخ سفید و جریانی در داخل که می‌خواهد درصحنه سیاسی باقی بماند، تحلیل کنید. اگر یک احتمال وجود داشته باشد که ترامپ به واشنگتن برگردد، قطعا فشارها روی این دولت سخت‌تر می‌شود، بنابراین خوب است کار اولیه‌ای صورت گیرد، هرچند کماکان این امید وجود دارد که بایدن پیروز انتخابات خواهد بود.

به‌جز تبادل زندانیان، هفت میلیارد دلاری که قرار است استرداد شود، چقدر محتمل است؟

در گپ‌وگفت و مذاکره و معامله هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد، بستگی دارد چه بدهیم و چه بگیریم، چراکه در مذاکرات این‌گونه بده‌وبستان‌ها وجود دارد. بنابراین باید دید ما چه چیزی را به‌دست می‌آوریم و آنها چه چیزی را از دست می‌دهند. این تصمیم‌گیری در سطوح خاصی است و باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

تبادل طاهباز به‌عنوان یک جاسوس محیط‌زیست و سیامک نمازی نشان می‌دهد بسیار برای آنها حائز اهمیت است که حاضر هستند این حدود از تبادل را انجام دهند. نظر شما چیست؟

این فرد برای آنها مانند نازنین زاغری است، تمام نفوذی‌ها و جاسوس‌ها برای شبکه امنیتی غرب از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، چراکه دو کار انجام می‌دهند؛ یک اینکه به‌هرحال جاسوس خود را بیرون می‌آورند و این نشان می‌دهد پشتیبانی قوی از جاسوس‌ها و نفوذی‌ها دارند.  دوم اینکه به جاسوس‌هایی که هنوز کشف و دستگیر نشده‌اند این پالس و علامت را می‌دهند که نگران نباشند، چراکه ما می‌توانیم در بالاترین سطح از آنها حمایت کنیم، همان‌طور که از دیگر جاسوسان خود حمایت کردیم.   به‌عبارت دیگر این حمایت برای حفظ شبکه نفوذ و جاسوسی اهمیت حیاتی دارد، لذا باید از این زاویه تحلیل کرد و توجه داشت بحث صرفا شخص نمازی یا دیگران نیست.

نویسنده: سپیده مرادیان، خبرنگار

اخبار مرتبط:

بررسی همه احتمالات درباره یک خبر داغ
تبادل در تهران، تسویه در سئول؟
 
سفیر اسبق ایران در انگلستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
تبادل احتمالی زندانیان ربطی به توافق جامع ندارد