تاریخ : Tue 13 Oct 2020 - 10:52
کد خبر : 46825
سرویس خبری : ورزش

تیمی ناقص بدون ستاره‌های لیگ جزیره و دیاباته!

نگاهی به تیم ملی مالی، حریف امروز ملی‌پوشان فوتبال ایران

تیمی ناقص بدون ستاره‌های لیگ جزیره و دیاباته!

مالی در دیدار روز جمعه خود درحالی با سه گل غنا را شکست داد که تنها 15 بازیکن در اختیار داشت و سایر نفرات دعوت شده به دلیل ابتلا به کرونا و مشکلات دیگر قادر به همراهی تیم خود نبودند.

به گزارش «فرهیختگان»، تیم‌های ملی کشورهای مختلف پس از ماه‌ها تعطیلی مسابقات‌شان به دلیل شیوع کرونا به‌تدریج دیدارهای رسمی و دوستانه خود را آغاز کرده‌اند و امروز نیز تیم ملی ایران در دومین دیدار تدارکاتی خود به مصاف مالی می‌رود. تیمی از قاره آفریقا که البته این‌بار در غیاب لژیونرهای نسبتا نامدار خود به مصاف شاگردان اسکوچیچ می‌رود. هر دو تیم دیدارهای دوستانه قبلی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و عصر امروز در ترکیه برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد. مالی در دیدار روز جمعه خود درحالی با سه گل غنا را شکست داد که تنها 15 بازیکن در اختیار داشت و سایر نفرات دعوت شده به دلیل ابتلا به کرونا و مشکلات دیگر قادر به همراهی تیم خود نبودند.

فقط 2 نایب قهرمانی

فدراسیون فوتبال مالی در سال 1960 تاسیس شد و 4 سال بعد به عضویت فیفا درآمد. تیم ملی این کشور نیز نخستین دیدار رسمی خود را برابر تیم ملی آفریقای مرکزی برگزار کرد و به برتری هم رسید. مالی به‌تدریج توانست به یکی از تیم‌های ملی نسبتا خوب آفریقا تبدیل شود و در سال‌های اخیر نتایج قابل قبولی در مسابقات این قاره کسب کرده است. با این حال بدترین شکست تاریخ فوتبال ملی این کشور برابر یک تیم آسیایی رقم خورده است. آنها در سال 1997 در دیداری دوستانه برابر کویت 8 بر یک شکست خوردند تا با خاطره‌ای بد این کشور را ترک کنند. مالی در فوتبال که ورزش اول این کشور محسوب می‌شد رشد خوبی داشته اما هیچ‌گاه فرصت حضور در جام‌های جهانی را پیدا نکرده است. در جام ملت‌های آفریقا و همچنین مسابقات قهرمانی ملت‌های آفریقا که چند سالی است راه‌اندازی شده است اما عملکرد بهتری داشتند و حتی تا فینال هم پیش رفتند اما درنهایت به‌عنوان دومی رسیدند. نخستین حضور این تیم در جام ملت‌های آفریقا به سال 1972 برمی‌گردد که از قضا بهترین عملکرد تاریخ خود را نیز در آن تورنمنت داشتند و درنهایت در فینال به کنگو باختند. در سال 2002 نیز با وجود میزبانی در این تورنمنت در سکوی چهارم قرار گرفتند. بهترین نتایج سال‌های اخیر مالی در جام ملت‌ها نیز با درخشش سیدو کیتا، ستاره سابق بارسا و رم و شیخ دیاباته، مهاجم کنونی استقلال به‌دست آمد. این تورنمنت که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود طی سال‌های 2012 و 2013 برگزار شد تا مسابقات به سال‌های فرد منتقل شود و در هر دو دوره مالی به‌عنوان مقام سومی تورنمنت رسید.

در سال 2012 آنها در نیمه‌نهایی غنا را بردند که هر دو گل این مسابقه را دیاباته به ثمر رساند. سال بعد هم دوباره همین دو تیم دیدار رده‌بندی را برگزار کردند که مالی در آن مسابقه 3 بر یک پیروز شد. در رقابت‌های قهرمانی ملت‌های آفریقا نیز که از سال 2009 راه‌اندازی شده است، مالی یک بار در سال 2016 به فینال رسید که در آن مسابقه 3 بر صفر مغلوب کنگو شد و از رسیدن به جام بازماند. دوره بعدی این مسابقات قرار بود در ماه آوریل سال 2020 برگزار شود اما شیوع کرونا باعث وقفه و به تعویق افتادن آن شد و درنهایت کنفدراسیون فوتبال آفریقا تصمیم گرفت این تورنمنت را در ماه ژانویه سال 2021 برگزار کند. مالی در این دوره از مسابقات در مرحله گروهی با تیم‌های کامرون، بورکینافاسو و زیمبابوه هم‌گروه است و براساس قوانین این تورنمنت تنها از بازیکنانی می‌تواند در ترکیب خود استفاده کند که در لیگ داخلی مالی حضور دارند. تیم ملی این کشور همچنین برای شرکت در جام ملت‌های آفریقا در سال 2021 که آن هم به تعویق افتاده و با تاخیری یک ساله برگزار خواهد شد در گروه A و با تیم‌های گینه، نامیبیا و چاد رقابت می‌کند که در دو دیدار نخست خود یک برد و یک تساوی کسب کرده و شانس خوبی برای صعود به این مسابقات دارد.

ماموریت دشوار حضور در جام‌جهانی

هدایت تیم ملی مالی را محمد ماگاسوبا 62 ساله برعهده دارد. این مربی بومی از سال 2017 به مدت دو سال مدیر فنی و سرمربی موقت این تیم بود و در سال 2019 پس از نتایج خوبی که با این تیم کسب کرد قراردادش دائمی شد. فدراسیون فوتبال مالی مهم‌ترین ماموریت این مربی باتجربه را رساندن تیم به مرحله نهایی جام ملت‌های آفریقا و همچنین کسب سهمیه جام‌جهانی 2022 قطر اعلام کرده که برای رسیدن به دومی کار بسیار سختی در پیش دارد. با توجه به اینکه قاره آفریقا 5 سهمیه در جام‌جهانی دارد، صعود به این تورنمنت مهم برای تیم‌هایی چون مالی کار بسیار دشواری محسوب می‌شود. آنها در دور دوم مقدماتی که هنوز مسابقات آن آغاز نشده است با تیم‌های اوگاندا، کنیا و رواندا هم‌گروه هستند و تنها یک تیم از جمع آنها راهی مرحله سوم و پایانی خواهد شد.

شاید مشهورترین بازیکن تاریخ این کشور سیدو کیتا، هافبک سابق تیم ملی این کشور است که هر دو رکورد بیشترین بازی ملی(102) و بیشترین گل ملی(25) را در اختیار دارد و سال‌ها در ترکیب تیم‌هایی چون مارسی، بارسلونا، رم و سویا درخشیده است. فردریک کانوته نیز دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی این کشور است که سابقه بازی در تیم‌های سویا، لیون، تاتنهام و وستهام را در کارنامه دارد و یکی از بهترین مهاجمان تاریخ مالی محسوب می‌شود. شیخ دیاباته، مهاجم کنونی استقلال هم سومین گلزن برتر این تیم محسوب می‌شود که در 39 بازی ملی موفق به زدن 15 گل شده و این رتبه را مشترکا با باسالا توره در اختیار دارد. مودیبو مایگا نیز که مدتی مدنظر باشگاه پرسپولیس بود و به دلیل مشکلات پزشکی نتوانست راهی این باشگاه شود با 59 بازی ملی و 13 گل زده در رده پنجم این فهرست قرار دارد.

مالی در فهرست اخیر خود برای دیدارهای دوستانه مقابل غنا و ایران، از آداما ترائوره و عبدالله دوکوره نیز برای حضور در این اردو دعوت کرد که هر دو بازیکن از حضور در تیم ملی این کشور امتناع کردند. ترائوره که یکی از بهترین وینگرهای فصل پیش لیگ برتر انگلیس بود و در ترکیب وولورهمپتون عملکردی فوق‌العاده داشت، ترجیح داد تا راهی تیم ملی اسپانیا شود و برای این تیم بازی کند. دوکوره هم در دو فصل اخیر برای واتفورد مهره‌ای تاثیرگذار بود و در میانه میدان نقش مهمی داشت. او هم به دلیل اینکه در تیم‌های پایه فرانسه به میدان رفته است اعلام کرد که منتظر دعوت دیدیه دشان خواهد ماند تا شانس بازی در جمع خروس‌ها را پیدا کند.

به این ترتیب مالی شانس در اختیار داشتن دو ستاره مهم و ارزشمند را از دست داد و باید با همین ترکیب فعلی برای حضور در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌ها آماده شود.

اسیر کرونا

از سوی دیگر مولا واگوئه، هم‌تیمی سابق سامان قدوس در آمیان به همراه بوبکر کویاته، علی یراگو و حمیدو ترائوره 4 بازیکنی هستند که به‌تازگی تست کرونای آنها مثبت اعلام شده و به این ترتیب ماگاسوبا با کمبود بازیکن مواجه شد. مصدومیت دیاده ساماسکو نیز سبب شد تا مالی با ترکیبی ناقص راهی این دو مسابقه تدارکاتی شود که البته در مسابقه نخست عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست غنا را شکست دهد. آمادو هایدارا، هافبک تهاجمی این تیم که در لایپزیگ آلمان توپ می‌زند با 15.5میلیون یورو گران‌ترین بازیکن ترکیب کنونی مالی است که در دیدار امروز به احتمال زیاد در ترکیب اصلی تیمش به میدان می‌رود. پس از او سماسکو، هافبک هوفن‌هایم قرار دارد که 12 میلیون یورو ارزش‌گذاری شده است. موسی ژنپرو، مهاجم 22 ساله ساوتهمپتون هم 11 میلیون یورو قیمت دارد که در دیدار قبلی برابر غنا نیمکت‌نشین بود اما شاید با تشخیص ماگاسوبا به میدان برود. سکو کویتا 20 ساله نیز با 10 میلیون یورو قیمت چهارمین ستاره گران‌قیمت مالی است که نتوانست برای اردوی اخیر تیم ملی کشورش را همراهی کند. کویتا که در ردبول سالزبورگ اتریش توپ می‌زند به دلیل ابتلای سه بازیکن این تیم به کرونا قرنطینه شد و فرصت حضور در این دو مسابقه تدارکاتی را از دست داد. از جمع بازیکنانی که هم‌اکنون مالی در اردوی خود دارد، 10 نفر در لیگ فرانسه توپ می‌زنند و با توجه به اینکه این کشور سال‌ها مستعمره فرانسوی‌ها بوده و زبان اول مالی هم فرانسوی است، چندان عجیب نیست. مالی درحالی عصر امروز به مصاف ایران می‌رود که تنها یک بار پیش از این برابر ملی‌پوشان کشورمان به میدان رفته که در آن مسابقه به برتری رسیده است. دو تیم در جریان تورنمنتی چهارجانبه در قطر روز نهم دی‌ماه 88 رودرروی هم قرار گرفتند که اگر چه تیم ایران خیلی زود با گل کریم انصاری‌فرد پیش افتاد اما شاگردان افشین قطبی درنهایت آن مسابقه را 2 بر یک باختند و با دو شکست این تورنمنت را ترک کردند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار