تاریخ : Mon 12 Oct 2020 - 10:16
کد خبر : 46799
سرویس خبری : ورزش

اگر قلب مرا بشکافند تمام شکست‌هایم آنجاست

آرسن ونگر در گفت‌وگو با «گاردین»:

اگر قلب مرا بشکافند تمام شکست‌هایم آنجاست

به‌نظر من نفرت از باختن غالب است، چراکه این اتفاق زخمی عمق در قلب شما ایجاد می‌کند. اگر روزی قلب مرا بشکافند فکر می‌کنم تمام شکست‌هایم در آنجا باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، آرسن ونگر بخش مهمی از تاریخ باشگاه آرسنال و حتی لیگ انگلیس است. این مربی فرانسوی 22سال هدایت یکی از قدرت‌های لیگ برتر جزیره را برعهده داشت و هواداران توپچی‌ها خاطرات تلخ و شیرینی از حضور او روی نیمکت تیم خود دارند. ونگر پس از جدایی از آرسنال هدایت تیم دیگری را برعهده نگرفت و درحال حاضر به انتقال تجربیاتش به نسل جوان و برپایی کلاس‌های آموزشی برای مربیان تازه‌کار مشغول است. او در گفت‌وگو با روزنامه گاردین انگلیس درباره دوران حضورش در فوتبال و خاطراتش از روزهای مربیگری صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.

شما 22 سال مربی آرسنال بودید. مهم‌ترین نکته‌ای که در این دوران یاد گرفتید چه بود و اگر به گذشته برگردید چه توصیه‌ای برای ونگر جوان در آغاز راه مربیگری دارید؟

چیزی که من فرا گرفتم این بود که رفتار ما باعث محبوبیت زیادی در سراسر دنیا شده است. در ورزش و به‌ویژه فوتبال، ارزش‌هایی که بنا نهادیم باعث‌شده در همه‌جا مورد احترام باشیم. این محبوبیت تنها منحصر به بردن نیست. البته قهرمانی‌های ما باعث شد چهره خوبی از آرسنال شکل بگیرد اما این محبوبیت فراتر از آن بود. مردم به ارزش‌ها و هویت باشگاه احترام می‌گذارند. همچنین به خود جوان‌ترم توصیه می‌کردم بیشتر تلاش کند و کارش را بهتر انجام دهد.

مهم‌ترین چیزی که روی نیمکت به شما انگیزه می‌داد چه بود؟ ترس از شکست، لذت پیروز شدن یا ارائه فوتبالی زیبا؟

همه اینها. اما نکته‌ای که باید بگویم این است که در درون من چیزی وجود دارد که همیشه دوست دارم پیشرفت کرده و بهتر از قبل شوم. در وجود همه انسان‌ها تنفر از شکست و میل به پیروزی وجود دارد اما به‌نظر من نفرت از باختن غالب است، چراکه این اتفاق زخمی عمق در قلب شما ایجاد می‌کند. اگر روزی قلب مرا بشکافند فکر می‌کنم تمام شکست‌هایم در آنجا باشد.

فکر می‌کنید حضور در چنین سطحی از فوتبال به شما نوعی از فلسفه را می‌آموزد؟

بله. شما بدون داشتن یک فلسفه نمی‌توانید در چنین سطحی حضور داشته باشید. شما یک مربی و راهنما هستید و در ابتدا باید بدانید که به کجا می‌خواهید بروید. شما باید ایده روشنی داشته باشید که واقعا چه چیزی از افراد و بازیکنان می‌خواهید. علت اینکه چرا بعضی بازیکنان به حرف‌های عده‌ای مربیان گوش نمی‌دهند را نمی‌دانم اما شما باید یک فلسفه روشن و شفاف در کار خود داشته باشید. همیشه باید بدانید که چرا در اینجا هستم؟ چرا چنین کاری را انجام می‌دهم؟ پاسخ این سوالات به شما قدرت می‌دهد و در روزهای سخت به شما کمک می‌کند.

بسیاری از هواداران آرسنال می‌گویند این تیم را به این دلیل انتخاب کرده‌اند که شیوه فوتبالش متفاوت بود یا اینکه از بازیکنان رنگین‌پوست بیش از سایر تیم‌ها استفاده می‌کرد. در آن زمان می‌دانستید که این کار تنوع هواداران را بیشتر می‌کند و روی نسل‌های بعدی تاثیرگذار است؟

من می‌خواستم به همه دنیا نشان دهم آنچه در زندگی مهم است این است که چقدر خوب هستید و عملکرد بهتر باعث می‌شود بتوانید به سطح بالاتری برسید. اینکه باید از تمام مشکلات و معضلات عبور کنیم و همیشه تاکید کرده‌ام که در ورزش واقعا شایسته‌سالاری وجود دارد. این لیاقت و شایستگی شماست که باعث پیشرفت‌تان می‌شود نه رنگ پوست و ملیت و نژاد.

شما در مدیریت نیز تخصص بالایی دارید. آیا به این فکر کرده‌اید که روزی مدیرعامل یا مدیرورزشی باشگاه آرسنال شوید؟

نه. من به‌عنوان مشاور در هیات‌مدیره آرسنال حضور دارم و معتقدم دانش کافی در باشگاه‌های بزرگ و رقابت‌های برتر دنیا بین مدیران وجود دارد. در سال‌های اخیر دیده‌ایم که راه‌های مختلف و زیادی برای موفقیت یک باشگاه وجود دارد. مثلا راهی که بایرن‌مونیخ انتخاب کرده‌ است. آنها از نفراتی در راس باشگاه استفاده می‌کنند که از تاریخچه آن آگاه هستند و ارزش‌های باشگاه را به‌خوبی می‌شناسند. افرادی مثل بکن‌بائر، رومنیگه یا هوینس. یا مثلا در انگلیس بعضی باشگاه‌ها به‌دنبال هزینه‌های زیاد و رسیدن به موفقیت در کوتاه‌ترین زمان هستند. به‌نظرم همه این روش‌ها جواب می‌دهد اما به‌عقیده من ابتدا باید باشگاه صاحب یک هویت باشد و دانش و تجربیات از نسلی به نسل بعد انتقال پیدا کند.