تاریخ : Mon 12 Oct 2020 - 09:30
کد خبر : 46789
سرویس خبری : دانشگاه

تدارک فرهنگی دفاتر نهاد رهبری در ترم کرونایی دانشگاه

«فرهیختگان» از فعالیت برنامه‌ریزی دفاتر نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های کشور گزارش می‌دهد

تدارک فرهنگی دفاتر نهاد رهبری در ترم کرونایی دانشگاه

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نه‌تنها به‌خاطر عدم حضور دانشجویان در فضای دانشگاهی نمی‌تواند بخشی از فعالیت‌هایش را اجرایی کند بلکه همانند دیگر بخش‌ها برای تداوم بخش دیگری از برنامه‌هایش مجبور به حضور در فضای مجازی شده است.

به گزارش «فرهیختگان»، دیگر نمی‌توان هیچ کاری را بدون درنظر گرفتن کرونا؛ این ویروس نانومتری انجام داد؛ ویروسی که عمرش به چند ماه نمی‌رسد اما همه فعالیت‌های بشری تحت‌تاثیرش قرار گرفته و نه‌تنها زهرش را به فعالیت‌های اقتصادی ریخته بلکه فعالان آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز از ترس آن جرات ندارند همانند گذشته روال کاری‌شان را دنبال کنند. در این میان دانشگاه‌ها نیز از ترکش‌های این ویروس چینی در امان نبودند و نه‌تنها ترم پایانی سال تحصیلی گذشته را به شیوه غیرحضوری دنبال کردند بلکه اولین ‌ترم امسال را نیز به‌ناچار با همان شیوه قبلی ادامه می‌دهند. شیوه‌ای که تازگی ندارد، اما هیچ‌گاه کل دانشگاه‌ها آن را در یک زمان و با چنین گستردگی‌ای دنبال نکرده بودند. مساله‌ای که قطعا باعث ایجاد تغییراتی در روند برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و... در جامعه آکادمیک شد. طبیعی است که در این بین همه بخش‌های دانشگاهی مجبور به تغییر رویه قبلی خود و جایگزین کردن فعالیت‌های جدید به‌جای شیوه‌های گذشته شده‌اند و هرکدام به‌زعم خود تلاش می‌کنند بهترین برنامه‌ها را با توجه به شرایط روحی دانشجویان به مرحله اجرا برسانند. نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز از این امر مستنثی نیست و نه‌تنها به‌خاطر عدم حضور دانشجویان در فضای دانشگاهی نمی‌تواند بخشی از فعالیت‌هایش را اجرایی کند بلکه همانند دیگر بخش‌ها برای تداوم بخش دیگری از برنامه‌هایش مجبور به حضور در فضای مجازی شده است، موضوعی که ما را بر آن داشت تا سراغ برخی مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برویم و از آنها درباره کم و کیف فعالیت‌هایشان برای ترم جاری بپرسیم که در ادامه می‌خوانید.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کرد

تدارک استقبال از دانشجویان جدیدالورود با طرح هدا

جعفـــر عمـــادی، مـــســئـــول نهـــاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید بیشتر فعالیت‌هایمان را در فضای مجازی دنبال می‌کنیم، گفت: «بااین‌حال با توجه به اینکه ما در این دانشگاه تعداد زیادی پرسنل و اعضای هیات‌علمی داریم که به‌صورت حضوری در دانشگاه هستند، برنامه‌های ویژه‌ای را برای آنها درنظر گرفته‌ایم که ازجمله آن می‌توان به جلسات هم‌اندیشی اساتید اشاره کرد. این جلسات را به‌صورت حضوری– غیرحضوری برگزار می‌کنیم. در اصل برای آن دسته از اعضای هیات‌علمی که به هر دلیلی امکان حضور فیزیکی در جلسات را ندارند، آن را به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌کنیم تا مشکلی از این بابت ایجاد نشود.»

او ادامه داد: «بیشتر برنامه‌هایمان برای دانشجویان به‌صورت غیرحضوری است، چراکه عمده آنها در دانشگاه حضور ندارند و طبیعی است که نمی‌توان برنامه‌ها را به‌صورت گذشته دنبال کرد. درحال‌حاضر بیشتر برنامه‌هایمان را برای دانشجویان جدیدالورود درنظر گرفته‌ایم تا آنها از این بابت مشکلی نداشته باشند.»

  مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به طرح هدا اظهار داشت: «در این طرح دانشجویان جدیدالورود در رشته‌های مختلف، گروه‌بندی می‌شوند و یک فرد از دانشجویان سال بالاتر به‌عنوان رابط بین آنها و نهاد تعیین می‌شود، البته دانشجویان بنا به رشته و جنسیت به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. فرد رابط نیز قوانین و برنامه‌های مختلف دانشگاه در حوزه‌های مختلف را به دانشجویان آموزش می‌دهد. در کنار این دانشجویان، یک استاد را نیز به‌عنوان استادراهنمای طرح هدا خواهیم داشت که این عضو هیات‌علمی وظیفه هدایت تحصیلی دانشجویان را برعهده می‌گیرد.»

  تداوم فعالیت‌های فرهنگی ویژه دانشجویان با کمک همیارهای تربیتی

عمادی با بیان اینکه امسال همیار تربیتی را نیز در طرح هدا درنظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: «برای هر 20 تا 30 نفر از دانشجویان یک همیار تربیتی که از مبلغان خانم و آقا هستند، درنظر گرفته شده که این فرد تلاش می‌کند وظایف تربیتی دانشجویان را تا پایان سال برعهده بگیرد. نباید فراموش کرد که امسال با توجه به اینکه دانشجویان جدیدالورود غیرحضوری خواهند بود، وظایف همیار تربیتی سنگین‌تر خواهد بود و البته مباحث فرهنگی مرتبط با دانشجویان نیز توسط همین فرد دنبال خواهد شد.»

او اظهار داشت: «تلاش می‌کنیم برنامه‌های مختلف‌مان مانند مسابقات کتابخوانی را که برای غیر از دانشجویان جدیدالورود است، در فضای مجازی دنبال کنیم. البته طبیعی است که در این میان برخی برنامه‌ها مانند اردوها حذف شوند، چراکه عملا شرایط انجام دادن آنها با توجه به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا وجود ندارد.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه خوارزمی خبر داد

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ویژه اساتید در دانشگاه خوارزمی

سیدمحمد هاشمی، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «قطعا ما نیز مجبور هستیم مانند دیگر فعالیت‌های نظام آموزشی کشور، بخش زیادی از برنامه‌های خود را چه در ارتباط با تشکل‌ها، دانشجویان و اساتید در بستر فضای مجازی دنبال کنیم. به‌طور مثال ما برنامه هم‌اندیشی و معرفت‌افزایی اساتید را به‌صورت وبیناری برگزار می‌کنیم و در هفته جاری نیز درنظر داریم برنامه کرسی‌های آزاداندیشی ویژه اساتید را به همین صورت برگزار کنیم تا از این طریق خللی در بسیاری از برنامه‌ها ایجاد نشود.»

او با تاکید بر اینکه تلاش کردیم با برگزاری لایوهای مختلف در اینستاگرام بخشی از برنامه‌های مرتبط با دانشجویان را انجام دهیم، اظهار داشت: «این لایوها با موضوعات مختلفی مانند ازدواج، مشاوره و... برگزار شده و می‌شود. همچنین برنامه‌های دینی و مذهبی‌مان اعم از هیات‌مذهبی را همانند روال گذشته و با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی دنبال می‌کنیم. بااین‌حال بخشی از برنامه‌ها مانند مسابقات نیز در دوران پیش از کرونا هم به‌صورت مجازی برگزار می‌شد که در شرایط فعلی نیز همان رویه قبلی را دنبال می‌کنیم.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه خوارزمی با اشاره به دانشجویان جدیدالورود تصریح کرد: «در این دانشگاه هنوز ثبت‌نام این دانشجویان کامل نشده و باید در وهله اول این کار انجام شود تا بعد بتوانیم شماره تلفن دانشجویان را در اختیار بگیریم، اما حتما بعد از تمام شدن این پروسه با این دانشجویان ارتباط خواهیم گرفت. البته در گذشته نیز هیچ‌گاه با تک‌تک دانشجویان ارتباط چهره‌به‌چهره نداشتیم بلکه دانشجویان بنا به سلیقه خودشان با نهاد در ارتباط بودند و الان نیز این بستر فراهم است و دانشجویان می‌توانند در بستر فضای مجازی این کار را دنبال کنند.»

هاشمی افزود: «با توجه به اینکه جلسات حضوری تشکل‌های دانشجویی در استان تهران و کرج از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع اعلام شده، به‌ناچار فعالیت‌هایمان که در ارتباط با این قشر از دانشجویان باشد، عمدتا در فضای مجازی دنبال می‌شود. بااین‌حال جلسات‌مان با مسئولان تشکل‌ها همانند گذشته دنبال می‌شود. در آینده نیز بحث هیات‌علمی را خواهیم داشت تا تشکل‌های فعال در حوزه علمی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. درست است که ارتباطات با نمایندگان تشکل‌ها وجود داشته و ادامه‌دار هم خواهد بود، اما قطعا نمی‌توانیم جلسات عمومی را برای جلسات داشته باشیم و درحال‌حاضر فضا برای این کار وجود ندارد، اما به‌محض اینکه اجازه به ما داده شود نه‌تنها جلسات حضوری را خواهیم داشت بلکه اردوهایمان را نیز برپا می‌کنیم.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه خوارزمی گفت: «امروز هرکدام از تشکل‌ها طرح‌های مختلفی دارند که فعالیت‌هایشان را نیز انجام می‌دهند اما باز هم تاکید می‌کنم همه آنها در فضای مجازی دنبال می‌شود.»

هاشمی با بیان اینکه پیش‌تر جلسات اخلاق تشکیلاتی را به‌صورت حضوری برگزار می‌کردیم که متاسفانه در شرایط فعلی امکان برگزاری آن وجود ندارد، اظهار داشت: «جلسات اختصاصی با انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی را نیز در شرایط فعلی نمی‌توانیم برگزار کنیم، از سوی دیگر برنامه‌های اردویی که توسط نهاد با حضور تشکل‌ها برگزار می‌شد، تعطیل شده و منتظر هستیم تا ببینیم چه زمانی امکان اجرای دوباره آنها فراهم می‌شود. بااین‌حال ثبت‌نام ازدواج دانشجویی از آبان‌ماه شروع خواهد شد و این برنامه تعطیل‌بردار نیست و در زمان موعد اطلاع‌رسانی آن صورت می‌گیرد.»

معاون فرهنگی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران:

ارتباط با دانشجویان از طریق تلفن فضای مجازی و ارسال بسته‌های پستی ادامه دارد

محمد دادسرشت، معاون فرهنگی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرایط کرونا حضور دانشجویان و بعضا اساتید در فضای دانشگاه به‌شدت کاهش یافته است، گفت: «در چنین وضعیتی نوع برنامه‌هایی که ‌باید در فضای فرهنگی اجرا شود، متفاوت شده و ما به‌ناچار به‌سمت استفاده از فضای مجازی حرکت کرده‌ایم، درحالی که پیش‌تر با توجه به اینکه معتقد بودیم فضای تربیتی مستلزم ارتباط چهره‌به‌چهره است، اما امروز چنین امکانی را نداریم.»

او ادامه داد: «برخی از برنامه‌های روتین ما مانند اعتکاف تعطیل شده است، درحالی که هر ساله ما در ماه رجب این مراسم را در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌کردیم اما امسال به‌دلیل ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا امکان برگزاری آن وجود نداشت و طبیعتا برنامه‌هایی از این جنس تعطیل شده است، با این حال تلاش کردیم اکثر برنامه‌هایمان را در فضای مجازی دنبال کنیم.»

معاون فرهنگی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران درباره دانشجویان جدیدالورود اظهار داشت: «حداقل تا یک ماه آینده شاهد حضور این دانشجویان در فضای دانشگاه‌ها نیستیم، هرچند پیش‌تر جشن مفصلی برای استقبال از این دانشجویان برگزار می‌شد، اما امسال رویکردمان استقبال مجازی از آنها خواهد بود. به‌طور مثال پایش سلامت این دانشجویان به‌صورت مجازی خواهد بود و ما نیز تلاش می‌کنیم نهاد رهبری را از طریق فضای مجازی به این دانشجویان معرفی کنیم.»

دادسرشت تصریح کرد: «تلاش داریم تا از طریق ارتباط تلفنی، مجازی و ارسال بسته‌های پستی بتوانیم به دانشجویان جدیدالورود و خانواده‌هایشان ارتباط بگیریم.» او درباره ارتباط با تشکل‌های دانشجویی گفت: «با شورای مرکزی جلسات حضوری خواهیم داشت و حتی در مواردی که شرایط مهیا بوده اردوهای فضای باز را نیز برگزار کرده‌ایم و این روند را ادامه می‌دهیم، البته برنامه‌های غیرحضوری‌مان را نیز دنبال می‌کنیم و تشکل‌ها هم ‌به‌رغم تعطیلی دانشگاه‌ها فعال هستند و جلسات مختلفی با مسئولان مختلف برگزار می‌کنند.»

معاون فرهنگی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «ما ضیافت اندیشه مجازی را نیز با موضوعات روز برگزار کردیم و بیش از ۹۰ درصد دانشجویان شرکت‌کننده از این برنامه که حدود ۴۰ روز به طول انجامید راضی بوده‌اند.»

معاون نهاد مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه پیام نور:

فعالیت‌هایمان را مبتنی‌بر آموزش الکترونیک انجام می‌دهیم

محمدعلی کریمی، معاون نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه دفاتر نهاد ما در استان‌ها به‌صورت مستقل عمل می‌کنند، گفت: «ما به اجرای برنامه‌هایی که توسط این دفاتر در واحدهای مختلف دانشگاه پیام نور در کل کشور صورت می‌گیرد، کمک کرده و در روند اجرایی نظارت خواهیم کرد. البته نهاد رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور نیز برنامه‌هایی را درنظر گرفته است که در واحدها اجرایی می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم تا اکثر فعالیت‌هایمان را مبتنی‌بر آموزش الکترونیک انجام دهیم، ادامه داد: «در شرایط کرونایی 5 تا 6 دوره هم‌اندیشی و دانش‌افزایی اساتید و کارگاه‌های تحقیقی را به‌صورت غیرحضوری برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال بالای اساتید نیز همراه شد، البته برنامه‌های دیگری را نیز مختص اساتید داریم که در طول‌ ترم و در همین بستر فضای مجازی دنبال می‌کنیم.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری رهبری دانشگاه پیام نور اظهار داشت: «تلاش کردیم تا بسیاری از برنامه‌های فرهنگی‌مان را به‌سمت سامانه نهاد رهبری در کل کشور سوق دهیم تا دانشجویان و اساتید ما در کل واحدهای دانشگاه پیام نور بتوانند از ظرفیت این سامانه استفاده کنند. از سوی دیگر برنامه‌هایی را نیز همه‌ساله در قالب کشوری برگزار می‌کنیم که در کنار برنامه‌های نهاد رهبری در واحدهای مختلف دنبال می‌شود. به‌طور مثال ما هر سال برنامه‌هایی را ویژه اساتید معارف داشته‌ایم که با توجه به شرایط ویژه کشور امسال این برنامه نیز به‌صورت غیرحضوری اما در گستره کشور برگزار می‌شود.»

کریمی با تاکید اینکه هفته گذشته با همکاری بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور همایش اربعین پژوهی را نیز به‌صورت غیرحضوری برگزار کردیم که در آن مقالات زیادی ارائه شد؛ اظهار داشت: «نه‌تنها در این مدت دوره‌های آموزشی مختلفی را ویژه اساتید برگزار کرده‌ایم، بلکه این روند تا پایان سال ادامه داشته و قطعا برای دانشجویان نیز برنامه‌هایی را در این حوزه خواهیم داشت. همچنین در ایام محرم نیز مسابقات کتابخوانی زیادی را به‌صورت غیرحضوری برگزار کرده‌ایم که در طول سال ادامه خواهد داشت.»

مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه پیام نور گفت: «تلاش داریم تا کارگاه‌های ضمن خدمت را برای اساتید و پرسنل در طول سال و به‌صورت غیرحضوری برگزار کنیم، به‌عبارت دقیق‌تر بیشتر برنامه‌هایی که امکان برگزاری آنها در بستر فضای مجازی وجود داشته باشد را به اجرا درخواهیم آورد، اما قطعا در این میان برخی از برنامه‌ها عملا امکان اجرا ندارند و به ناچار آنها را تعطیل می‌کنیم و به‌محض اینکه شرایط برای برگزاری آنها فراهم شود، آنها را نیز دنبال خواهیم کرد.»

کریمی تصریح کرد: «هر ساله ما اردوهای مختلفی را ویژه دانشجویان و حتی اساتید و کارکنان برگزار می‌کردیم اما امسال عملا نمی‌توانیم در این زمینه هیچ‌گونه از برنامه‌هایمان را به مرحله اجرا برسانیم، بلکه باید منتظر عادی شدن شرایط بمانیم.»

او خاطرنشان کرد: «اگر امسال قرار به برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌های کشور باشد، حتما این کار را انجام می‌دهیم و آمادگی لازم را برای این مساله داریم، اما اگر قرار به برگزاری مجازی این مراسم باشد، تلاش می‌کنیم دوره‌های آموزش مجازی را برای زوج‌های جوان داشته باشیم که این مساله به‌صورت تزریق محتوای مرتبط با این حوزه به زوج‌های جوان صورت می‌گیرد.»

 * نویسنده: زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار