تاریخ : Sat 03 Oct 2020 - 09:50
کد خبر : 46476
سرویس خبری : ورزش

پروژه آذربایجان برای جذب ایرانی ها به فوتبال رسید!

دعوت از مهاجم پیشین استقلال و سپاهان به تیم دی‌بیاسی

پروژه آذربایجان برای جذب ایرانی ها به فوتبال رسید!

علی قربانی که بازی رسمی در تیم‌ملی ایران نداشته، می‌تواند مطابق قوانین فیفا با تغییر تابعیت خود، برای تیم‌ملی آذربایجان به میدان برود.

به گزارش «فرهیختگان»،   داستان تغییر ملیت ورزشکاران ایرانی و حضور آنها در تیم‌ملی کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد و این‌بار یک فوتبالیست ایرانی تصمیم گرفته با تغییر تابعیت برای تیم‌ملی یکی از کشورهای همسایه بازی کند. پیش از این کشتی‌گیران و تکواندوکاران ایرانی با پیشنهاد مالی خوب آذربایجان، راهی این کشور شدند تا با نام آنها در مسابقات جهانی شرکت کنند.

جیانی دی‌بیاسی، سرمربی ایتالیایی تیم‌ملی آذربایجان روز گذشته اسامی نفرات دعوت‌شده به تیم‌ملی این کشور برای حضور در دو دیدار برابر مونته‌نگرو و قبرس را اعلام کرد که در میان آنها نام علی قربانی، مهاجم سابق استقلال و سپاهان ایران دیده می‌شود. قربانی در ابتدای این فصل راهی لیگ آذربایجان شد تا در تیم سومقاییت این کشور بازی کند. قربانی درحالی که سه هفته از آغاز این مسابقات سپری شده توانسته 4گل برای تیمش به ثمر برساند و یکی از مهاجمان فصل جدید لقب بگیرد. در این شرایط سرمربی ایتالیایی هم تصمیم گرفته او را برای نخستین‌بار به تیم‌ملی دعوت کند تا شاید بخشی از مشکلات گلزنی آذری‌ها حل شود. آنها در دو بازی ابتدایی خود در لیگ ملت‌های اروپا ابتدا برابر لوکزامبورگ شکست خانگی 2 بر یک را تجربه کردند و در دومین مسابقه قبرس را با یک گل شکست دادند. آذربایجان در دسته سه این مسابقات قرار دارد و فعلا در گروه خود سوم است.

سایت «ریپورت» آذربایجان درباره دعوت قربانی به تیم‌ملی این کشور می‌نویسد: «اسامی نفرات دعوت‌شده به اردوی تیم‌ملی برای دو بازی پیش‌رو اعلام شد که دو نام جدید در این فهرست وجود دارد. آیدین بایراموف و علی قربانی، گلر و مهاجم تیم سومقاییت برای نخستین‌بار حضور در تیم‌ملی آذربایجان را تجربه خواهند کرد. قربانی هم‌اکنون با 4 گل‌زده بهترین مهاجم لیگ است و در صدر جدول گلزنان قرار داد. تیم‌ملی آذربایجان شنبه آینده به مصاف مونته‌نگرو می‌رود و سه روز بعد هم میزبان قبرس خواهد بود.» قربانی که سابقه بازی در تیم‌های نساجی، نفت تهران، استقلال و سپاهان را در کارنامه دارد دو سال پیش راهی تیم اسپارتاک‌ترانوا اسلواکی شد اما دوران چندان موفقی را در این کشور سپری نکرد. او پس از یک فصل حضور در سپاهان و در 30سالگی به تیم سومقاییت پیوسته تا جانشین مهدی شریفی و پیمان بابایی، مهاجمان فصل پیش این تیم آذربایجانی شود. حالا با گرفتن تابعیت آذربایجان تصمیم گرفته برای تیم‌ملی این کشور هم به میدان برود. البته برای کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند شرطی وجود دارد که یک بازیکن باید 5سال در یک کشور حضور داشته باشد تا عضو تیم‌ملی شود اما آذربایجان چون عضو این اتحادیه نیست، چنین قانونی درمورد قربانی صدق نمی‌کند و او که بازی رسمی در تیم‌ملی ایران نداشته، می‌تواند مطابق قوانین فیفا با تغییر تابعیت خود، برای تیم‌ملی آذربایجان به میدان برود. سومقاییت در رقابت‌های فصل گذشته در رده چهارم لیگ قرار گرفت و راهی مرحله انتخابی لیگ اروپا شد اما با شکست برابر اشکندیا مقدونیه در همان دور نخست حذف شد. این تیم علاوه‌بر قربانی در ترکیب خود آدام همتی، بازیکن سابق پرسپولیس را نیز دارد.

 * فرهیختگان :