تاریخ : Sat 03 Oct 2020 - 01:01
کد خبر : 46467
سرویس خبری : جهان شهر

 سورپرایز اکتبر

ترامپ کرونا گرفت

سورپرایز اکتبر

ابتلای ترامپ و بانوی اول آمریکا به کرونا، تبعات بسیار سنگینی برای او و کمپین‌ انتخاباتی‌اش و همچنین آمریکا داشته است. این بزرگ‌ترین تهدید جان رئیس‌جمهور در آمریکا پس از ترور ناکام «رونالد ریگان»، در ۳۰ مارس سال ۱۹۸۱ به‌شمار می‌رود.

به گزارش «فرهیختگان»، اینکه چه کسی پیروز نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، اصلی‌ترین پرسش از سه‌شنبه شب در آمریکا و سایر نقاط جهان است. هرکس به زعم خود، دونالد ترامپ یا جو بایدن را پیروز نخستین آوردگاه انتخابات 2020 می‌داند ولی بیش از نتیجه‌گیری فردی، همه دوست دارند بدانند دیگران در این باره چه فکر می‌کنند. بخشی از این پاسخ را نظرسنجی‌های گوناگون پس از مناظرات انتخاباتی عیان کرد، اما به نظرسنجی‌ها نمی‌توان به‌طور کامل اعتماد کرد. اتفاق روز گذشته یعنی دو روز پس از مناظره بایدن- ترامپ، عملا پیروز نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را مشخص کرد. دیروز دونالد ترامپ که در نخستین مناظره، به دلیل بی‌توجهی و عملکرد ضعیف و ناتوانی‌ در مهار کرونا، از سوی جو بایدن مورد انتقاد قرار گرفت، اعلام کرد که به همراه همسرش به کرونا مبتلا شده است. خبر ابتلای ترامپ به کرونا را خود او منتشر کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در ساعات اولیه بامداد جمعه به وقت واشنگتن درحالی از ابتلای خود و همسرش به ویروس کرونا خبر داد که ساعاتی پیش از آن گفته بود به دلیل ابتلای یکی از دستیارانش به بیماری «کووید- ۱۹» تست کرونا داده است. نتیجه تست کرونای هوپ هیکز، یکی از مشاوران نزدیک دونالد ترامپ روز پنجشنبه مثبت اعلام شده بود. ترامپ پنجشنبه‌شب در صفحه توئیتر خود ضمن ستایش از هوپ هیکز نوشته بود که او بی‌وقفه و بدون استراحت کار کرده است.

 نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو ابتلای هوپ هیکز به ویروس جدید کرونا را «وحشتناک» توصیف کرده بود.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، هیکز از روز چهارشنبه هنگامی که با رئیس‌جمهور و چند مقام کاخ سفید بدون استفاده از ماسک به مینه‌سوتا سفر کرد، علائم کرونا را در خود احساس کرد. با این حال دونالد ترامپ با وجود اطلاع مقامات کاخ سفید از آزمایش هیکز، جلسات خود را متوقف نکرده است. ترامپ ساعت 13 بعدازظهر پنجشنبه در یک محفل جمع‌آوری کمک مالی در باشگاه گلف خود در نیوجرسی شرکت کرد. مشخص نیست که او ماسک زده یا فاصله اجتماعی را در حوادث انجام داده است. هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور قبل از حضور در جمع‌آوری کمک‌های مالی خود در نیوجرسی، از نتیجه آزمایش مثبت وی آگاهی داشته است یا خیر.

   پایان زودهنگام ترامپ؟

ابتلای ترامپ و بانوی اول آمریکا به کرونا، تبعات بسیار سنگینی برای او و کمپین‌ انتخاباتی‌اش و همچنین آمریکا داشته است. این بزرگ‌ترین تهدید جان رئیس‌جمهور در آمریکا پس از ترور ناکام «رونالد ریگان»، در ۳۰ مارس سال ۱۹۸۱ به‌شمار می‌رود. کرونا برای رهبر جریانی که در بیش از نیمسال گذشته مرتبا اطلاعات غلطی در مورد ویروس کرونا منتشر می‌کرد؛ در مناطق آلوده و موسوم به «مناطق قرمز» تجمع‌های انتخاباتی با هواداران پرشور بدون ماسکش برگزار می‌کرد و به ندرت در ملاعام ماسک می‌زد، هیچ تعبیری جز «شکست» ندارد. او کمتر از دو روز پس از اینکه در مناظره با رقیب دموکراتش گفت که فقط گاهی اوقات ماسک می‌زند و در ادامه «جو بایدن» را به دلیل استفاده از ماسک مورد تمسخر قرار داد و گفت «هربار که او را می‌بینید، ماسک زده است. او با بزرگ‌ترین ماسکی که تا حالا دیده‌ام(در انظار عمومی) ظاهر می‌شود.»

انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا، مبارزات انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا را به بن‌بست کشانده است. پزشک دونالد ترامپ تایید کرده که رئیس‌جمهور و بانوی اول «در دوران نقاهت در کاخ سفید در خانه خواهند ماند.» این دوره حداقل دو هفته به درازا خواهد کشید. با این حال جزئیات روند قرنطینه رئیس‌جمهور و بانوی اول آمریکا هنوز مشخص نشده، اما اگر رئیس‌جمهور دو هفته را در قرنطینه سپری کند، این امر به‌طور جدی مانع مبارزات انتخاباتی مجدد وی می‌شود که شامل برگزاری تجمعات گسترده در سراسر کشور است. به دلیل ابتلای او، دیروز تجمعی که قرار بود روز گذشته در ایالت ویسکانسین برگزار شود، لغو شده است. ترامپ همچنین، سفر روز جمعه خود به فلوریدا را لغو کرده است.

پزشکان می‌گویند ابتلای رئیس‌جمهور ایالات متحده با 74 سال سن و اضافه وزن قابل توجه، خطرناک به‌شمار می‌رود و اگر بیماری‌های دیگری همچون فشار خون و دیابت نیز داشته باشد، احتمال نجاتش کاهش پیدا می‌کند. با این وجود حتی اگر وی سالم بماند، با دو هفته قرنطینه در کاخ سفید روبه‌رو است و این یعنی ترامپ قادر به شرکت در تجمعات سه ایالت مهم - ویسکانسین، فلوریدا و آریزونا - و همچنین مناظره بعدی ریاست‌جمهوری که قرار است در 15 اکتبر(24 مهر) برگزار شود، نیست. ویسکانسین و فلوریدا دو ایالتی هستند که سال 2016 با رای به ترامپ، او را از کلینتون پیش انداختند. در بسیاری از تحلیل‌های انتخاباتی، این دو ایالت در کنار میشیگان و پنسیلوانیا از تعیین کننده‌ترین ایالت‌ها در انتخابات نوامبر 2020 تلقی شده‌اند. عدم حضور ترامپ در این ویسکانسین و فلوریدا، می‌تواند او را بازنده انتخابات بکند.

روز گذشته بلومبرگ در گزارشی با اشاره به ابتلای ترامپ به کرونا نوشت: «ترامپ در ماه اکتبر سورپرایز نهایی را عرضه کرد.» این خبرگزاری با اشاره به درگیری بوریس جانسون با کرونا، از احساسات مثبت نسبت به او در سراسر بریتانیا گفت و افزود: «حالا باید دید در اینجا چه می‌شود؟ و از همه مهم‌تر اینکه بیماری او به کجا خواهد انجامید؟» به نوشته بلومبرگ بلاتکلیفی فعلی اثر آنی بر بازارها و اشتغال و اوضاع اقتصادی برجای خواهد گذاشت و کمی بهبود بعد از کرونا را به همان وخامت قبلی بازخواهد گرداند. این رسانه در پایان نوشت: «در طول قرنطینه بودن ترامپ، ممکن است تحولاتی خصوصا در خارج علیه او اتفاق بیفتد و کار او را دشوار کند.»

شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» نیز در گزارشی ترامپ را قربانی پیام‌های اشتباه خودش درباره کرونا خواند و نوشت: «در هفته‌های اخیر ترامپ ۷۴ ساله با برگزاری اجتماعات بزرگ که تعدادی از آنها در فضای بسته بود و اجتناب از زدن ماسک درحالی که ادعا می‌کرد چیزی به پایان این ویروس نمانده، سلامتی خود و کارکنانش را به خطر انداخت. کارکنان او، اعضای خانواده و طرفدارانش هم از او پیروی کردند. در کاخ سفید هیچ تلاشی برای رعایت فاصله بین میزهای کاری نشده و جمعیت زیاد کارکنان آن در اتاق‌های جلسات حاضر می‌شوند.» دکتر «وین گوپتا» متخصص ریه در دانشگاه واشنگتن معتقد است: «[ابتلای ترامپ] قابل اجتناب بود. اگر آنها رویه‌های مناسب را دنبال می‌کردند و به این تجمعات نمی‌رفتند و رویدادهای بی‌نظم را که قطعا در معرض قرار گرفتن از طریق هوا به‌رغم برگزار شدن آنها در فضای باز وجود داشت برگزار نمی‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد.» ابتلای ترامپ به کرونا، به معنای باطل بودن تمام آن چیزی است که او در ماه‌های گذشته و در مکان‌های سربسته درباره این ویروس می‌گفت. نتایج یک تحقیق جدید در همین خصوص نشان داده که رئیس‌جمهور آمریکا از بزرگ‌ترین ترویج‌دهندگان اطلاعات غلط درباره همه‌گیری کرونا به‌شمار می‌آید. او نه‌تنها آمریکا، که خودش را نیز نتوانست در برابر این ویروس ایمن نگاه دارد و با ارائه اطلاعات غلط به هوادارانش، جان آنها را به بازی گرفت. به‌طور حتم در روزهای آینده دموکرات‌ها از این ابتلا نهایت بهره‌برداری را خواهند برد.

اگر ترامپ بیش از حد گرفتار بیماری شود، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان جایگزین او عمل خواهد کرد و اگر احتمالا پنس نیز ناتوان شد، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس، محتمل‌ترین فرد برای تصدی این سمت خواهد بود. مجموع برآیند بنگاه‌های شرط‌بندی ویژه و عمومی نشان می‌دهد بخت انتخاب مجدد ترامپ در بازارهای شرط‌‌بندی سراسر جهان روی هم 7 درصد در 4ساعت سقوط را ثبت کرد. تنها شانس دونالد ترامپ در یک‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، ابتلای جو بایدن رقیب دموکراتش به ویروس کروناست. هرچند ترامپ و بایدن در روز مناظره با یکدیگر فاصله داشتند اما برخی پزشکان می‌گویند بهتر است او نیز تست ابتلا به کرونا را بدهد. ابتلای بایدن به کرونا، به‌مراتب تبعات سخت‌تری برای کمپین دموکرات‌ها خواهد داشت. در روزها و هفته‌های آینده بایدن باید تمام تلاش خود را روی سلامتش متمرکز کند در غیر این صورت، اگر او در روزهای آینده درگیر بیماری شود، برهه مهم‌تری را از دست خواهد داد.

   سقوط بورس و نفت

با انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا، بازارهای جهانی صبح جمعه سقوط کرد. براساس اخبار رسانه‌ها، شاخص سهام در آمریکا 4/1درصد سقوط کرد. به گزارش تسنیم به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، شاخص صنعتی داوجونز بیش از 500 واحد کاهش یافته و شاخص‌های اس‌اندپی 500 و نزدک نیز منفی شده است. سود اوراق قرضه دولتی 10ساله خزانه‌داری آمریکا نیز به کمتر از 0.6578 درصد کاهش یافته است. روز گذشته قیمت نفت نیز حدود ۳درصد کاهش یافت. براساس این تغییرات، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا به 62/37 دلار کاهش یافت. نفت پیش از اعلام این خبر هم تحت‌تاثیر ابهامات درباره به توافق رسیدن کنگره و کاخ‌سفید درباره بسته کمک مالی کرونایی جدید روند کاهشی داشت و اعلام خبر مثبت‌شدن تست کرونای ترامپ این روند را تشدید کرد. نفت برنت دریای شمال نیز 87/39 دلار معامله شد. در همین حال خبرگزاری رویترز این نوسانات را در بازارها «شوک اولیه» و زودگذر توصیف کرده است.

کرونا از مانکن بانفوذ کمپین

«هوپ هیکز» نام شخصی است که دونالد ترامپ و همسرش احتمالا از او کرونا گرفته‌اند. او درحال‌حاضر یکی از مشاوران نزدیک به دونالد ترامپ به حساب می‌آید. خانم هیکز پیش از رقابت‌های انتخاباتی سال 2016، مانکن بوده و فاقد سابقه سیاسی و فعالیت در کارزار‌های انتخاباتی بوده است. او که برای مدتی به فعالیت‌های ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ در عرصه مد کمک کرده بود، در ژانویه 2015 (26 سالگی) به‌عنوان سخنگوی کارزار احتمالی ترامپ انتخاب شد. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ توئیت‌های خود را به هوپ هیکز دیکته می‌کرد تا او آنها را پیش از انتشار برای یکی از اعضای «سازمان ترامپ» بفرستد. ترامپ در سال 2016 به نیویورک تایمز گفت: «من از داشتن او خوش شانس هستم.» هیکز پس از پیروزی ترامپ، در دستگاه وی مدارج ترقی را یکی پشت دیگری طی کرد و توانست از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ که به دلیل افشای «دروغ های سفید» برای رئیس‌جمهور، از کاخ سفید استعفا داد، مدیر روابط‌عمومی کاخ سفید بود.

هوپ هیکز در میان مشاغل متفاوتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید داشت برای مدت کوتاهی نیز در شبکه «فاکس‌نیوز» مشغول کار شد. او در بازه زمانی کوتاهی که در کاخ سفید حضور نداشت یک میلیون دلار درآمد کسب کرد. به گزارش یورونیوز، هیکز از ماه فوریه سال جاری به کاخ سفید بازگشت و  فعالیت خود را به‌عنوان مشاور و دستیار رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آغاز کرد. هیکز ۳۱ ساله این روزها حضور رسانه‌ای پررنگی ندارد اما از او به‌عنوان یکی از افراد بانفوذ در بخش غربی (قسمت اداری) کاخ سفید یاد می‌شود. او درحال‌حاضر یکی از اعضای حلقه نزدیک به دونالد ترامپ است که در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به ایالت اوهایو برای شرکت در مناظره با جو بایدن، نامزد حزب دموکرات وی را همراهی کرده بود. هیکز همچنین روز چهارشنبه به‌همراه دونالد ترامپ برای شرکت در گردهمایی هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به ایالت مینه‌سوتا سفر کرده بود. از وی به‌عنوان یکی از معتمدترین دستیاران ترامپ و شخصی که سایر کارمندان از وی می‌خواهند خبرهای ناخوشایند به رئیس جمهور برساند، یاد شده است. گفته می‌شود پیشنهاد حضور دونالد ترامپ دربرابر کلیسای نزدیک کاخ سفید و انجیل به دست گرفتن او در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست آمریکایی را هوپ هیکز مطرح کرده بود.

* نویسنده: صادق امامی، دبیرگروه  بین‌الملل