تاریخ : Sat 03 Oct 2020 - 00:47
کد خبر : 46465
سرویس خبری : سیاست

اصلاح‌طلبان تضمین داده ‌بودند با انتخاب روحانی شرایط کشور خوب می‌شود

سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اصلاح‌طلبان تضمین داده ‌بودند با انتخاب روحانی شرایط کشور خوب می‌شود

با وجود اینکه در سال 96 اصلاح‌طلبان چهار سال کارنامه ناکارآمدی دولت را دیده بودند، با هم با تمام قوا از روحانی حمایت کردند و به مردم تضمین دادند اگر این‌بار آقای روحانی انتخاب شود شرایط کشور بسیار خوب می‌شود و با شیوه‌های مختلف ازجمله مرعوب ساختن مردم از انتخاب آقای رئیسی، مجددا قدرت را در دست گرفتند.

ترجیح‌ بر این است فرد دیگری غیر از رئیسی یا قالیباف کاندیدای ریاست‌جمهوری شود

به گزارش «فرهیختگان»، سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی است که در شورای مرکزی جبهه مردمی و شورای ائتلاف هم حضور داشت، با او درباره خواسته اخیر واعظی از اصلاح‌طلبان برای تخریب نکردن دولت و انتقاد اصلاح‌طلبان از رویه دولت روحانی و همچنین آخرین وضعیت جبهه انقلاب برای انتخابات پیش‌رو گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

اخیرا واعظی گفت اصلاح‌طلبان هوای رفقای خود را در دولت داشته باشند و این مساله با دلخوری اصلاح‌طلبان همراه شد، ارزیابی شما از پیشینه قرابت اصلاح‌طلبان و دولت در سال‌های 92، 94 و 96 چیست؟

اصلاح‌طلبان در روی کار آمدن روحانی نقش مهمی داشتند، طوری‌که عارف که کاندیدای اصلی آنها بود به نفع ایشان کنار رفت و باعث شد روحانی در سال 92 رئیس‌جمهور شود. روحانی برای سمت معاون‌اولی و وزرای اصلی خود کسانی را منصوب کرد که اصلاح‌طلب بودند و افرادی مانند زنگنه، ربیعی، ترکان، نعمت‌زاده و آخوندی که در ستاد میرحسین موسوی در سال 88 فعال بودند، در کابینه روحانی نیز حضور داشتند. این درحالی است که اگر یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار هم می‌خواست رئیس‌جمهور شود بیش از این نمی‌توانست از نیروهای این جریان استفاده کند.

همه مناصب اجرایی و تقنینی دست اصلاح‌طلبان بود اما وضعیت بدتر شد

در سال 94 مجلس دهم تشکیل شد و فراکسیون امید، فراکسیون تاثیرگذار در مجلس بود، از سوی دیگر مناصب شورای شهر و مراکز اجرایی و قوه مقننه در اختیار اصلاح‌طلبان بود اما در عمل نه‌تنها شرایط کشور بهتر نشد و خدمات قابل‌توجهی به مردم ارائه ندادند بلکه روزبه‌روز وضعیت بدتر شد.

اصلاح‌طلبان سال 96 تضمین دادند با انتخاب مجدد روحانی شرایط کشور بسیار خوب می‌شود

این روند تا زمان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داشت، با وجود اینکه در سال 96 اصلاح‌طلبان چهار سال کارنامه ناکارآمدی دولت را دیده بودند، با هم با تمام قوا از او حمایت کردند و به مردم تضمین دادند اگر این‌بار آقای روحانی انتخاب شود شرایط کشور بسیار خوب می‌شود و با شیوه‌های مختلف ازجمله مرعوب ساختن مردم از انتخاب آقای رئیسی، مجددا قدرت را در دست گرفتند.

اصلاح‌طلبان طوری وانمود می‌کنند که مشکلات ناشی از شخص روحانی بوده و آنها سهمی ندارند

اکنون که در سال پایانی دولت هستیم، نارضایتی مردم بسیار گسترده است، طوری‌که در انتخابات اخیر مجلس فردی همانند انصاری و افراد نزدیک به دولت آرای قابل‌ملاحظه‌ای در مقایسه با دوره‌های قبل نداشتند، ازاین‌رو جریان اصلاح‌طلب فهمیده پایگاه مردمی خود را به‌طور کامل از دست داده است. بنابراین به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که همه ضعف‌ها و مشکلات ناشی از شخص آقای روحانی بوده و آنها سهمی ندارند.

اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند خود را مبرا از دولت جلوه دهند

درحالی‌که کسانی که در کار اجرایی بوده‌اند، می‌دانند یک مدیر در حیطه مسئولیت خود اختیارات و امکانات فراوانی دارد و می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد ولی اینها اهل کار نبودند و برخی نیز دنبال سوءاستفاده از موقعیت خود بودند و آلوده به دنیا شدند و به ثروت و امکانات بیشتر می‌اندیشیدند، آنها نه‌تنها خدمت درخوری به مردم نکردند بلکه با عملکرد خود اوضاع را بدتر هم کردند، طوری‌که در دوران جنگ هم ارزش دلار 10 برابر نشد!

با توجه به شکست دولت روحانی اصلاح‌طلبان درصدد هستند حساب خود را از دولت جدا کنند و به همین دلیل برای انتخابات 1400 به اختلاف خورده‌اند. برنامه آنها برای انتخابات آتی چیست؟

بله، اصلاح‌طلبان این بازی را باخته تلقی و تلاش می‌کنند با شیوه دیگری مجدد وارد میدان شوند و خود را مبرا جلوه دهند ولی بعید می‌دانم موفق شوند.

اصلاح‌طلبان می‌خواهند تقصیر را صرفا به گردن روحانی بیندازند

آنها می‌خواهند تقصیر را صرفا به گردن روحانی بیندازند و بگویند اصلاح‌طلبان مقصر نبودند و با تبلیغات جدیدی وارد شوند؛ آنها در جنگ روانی مسلط هستند، چراکه بسیاری از آنها جزء نیروهای امنیتی بوده‌اند. این درحالی است که مردم در هشت سال گذشته به‌قدری با مشکلات مختلف مواجه شده‌اند که از افرادی که در این دولت بوده یا حامی آن بودند، فاصله گرفته‌اند.

مجلس هدف جدید بهانه‌جویی اصلاح‌طلبان است!

اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند با روش جدید وارد صحنه شوند ولی تلاش می‌کنند برخی اشکالات را گردن مجلس جدید بیندازند، درحالی‌که مجلس کار اجرایی برعهده ندارد و وظیفه اصلی‌اش قانونگذاری و نظارت است.

یکی از امیدواری‌های این جریان را می‌توان نتیجه انتخابات آمریکا دانست؟

بله، آنها به‌نوعی می‌خواهند مردم را سرگرم برخی اشتباهات نیروهای انقلابی کنند و به دروغ برخی نسبت‌ها را بدهند و به مردم بقبولانند که چاره‌ای جز این که از اصلاح‌طلبان حمایت کنند، ندارند.

دل بستن به انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها یکی از امیدواری‌های آنهاست

بنابراین دل بستن به انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها یکی از امیدواری‌های آنهاست، درحالی‌که دموکرات‌ها بیشترین تحریم‌ها را در دوره خود علیه کشورمان داشته‌ و بیشترین ضربات را به ما زده‌اند و مردم نیز ماهیت هر دو جریان را فهمیده‌اند.

شگردهای انتخاباتی و برنده شدن بایدن هم در پیروزی اصلاح‌طلبان اثرگذار نیست

شاید اگر در گذشته این مطالب بیان می‌شد، مردم تحت‌تاثیر قرار می‌گرفتند ولی درحال‌حاضر اکثریت مردم ماهیت قدرت‌های جهانی را درک کرده و فهمیده‌اند اصلاح‌طلبان اهل کار و خدمت برای مردم نیستند و بیشتر دنبال منافع خود هستند و از این جهت بعید است این شگردها نفعی به حال آنها داشته باشد.

تشریح برنامه‌های جبهه انقلاب برای انتخابات 1400

با توجه به اینکه مردم از جریان دولت و اصلاح‌طلبی ناامید شده‌اند، جبهه انقلاب چه برنامه‌ای برای عبور از وضعیت فعلی در انتخابات پیش‌رو دارد و از لحاظ ائتلاف و تعیین مصادیق چه اقداماتی انجام داده است؟

احزاب و تشکل‌ها فعال هستند؛ تشکل‌های متعددی داریم که خودشان کار را شروع کرده و تحولات کشور را رصد کرده و برنامه‌هایی را تدوین می‌کنند تا برای سال آینده هر فردی که رئیس‌جمهور شد، در اختیارش بگذارند تا فرصت‌ها از دست نرود.

درمورد گزینه‌ها هم مرتب در جلسات بحث می‌شود ولی اینکه همانند جبهه مردمی (جمنا) یا شورای ائتلاف، شورایی شکل بگیرد و کارها را پیگیری کند، هنوز در این مرحله نیستیم.

آغاز فعالیت انتخاباتی دبیرخانه شورای ائتلاف با کمیته‌های چهارگانه

دلیل این تاخیر چیست؟

البته دبیرخانه شورای ائتلاف فعالیت‌هایی را با کمیته‌های چهارگانه شروع کرده و در استان‌ها جلساتی را برگزار می‌کنند ولی هنوز هسته مرکزی و اولیه شکل نگرفته است.

برخی ستادهای کاندیداها تشکیل و سفرهای استانی هم برگزار شده است

بخشی از این مساله به‌دلیل این است که انتخابات ریاست‌جمهوری بر محور افراد شکل می‌گیرد و ستادهای آنها فعال بوده و برخی ستاد تشکیل داده و سفرهای استانی هم داشته‌اند و رابطانی در استان‌ها تعیین کرده‌اند.

به هرحال تاکنون شتابی در کار نبوده، البته نیاز به بررسی واقع‌بینانه است تا وزن و پایگاه مردمی گزینه‌ها مشخص شود.

برخی تلاش می‌کنند از احتمال ورود رئیسی و قالیباف به انتخابات صحبت کنند. نظر شما چیست؟

اصل بر این است فرد دیگری وارد شود، هرچند برخی به‌عنوان یک احتمال این‌دست اخبار را مطرح و استدلال می‌کنند که اگر فرد دیگری نتواند واجد شرایط باشد یا پایگاه مردمی گسترده داشته باشد، چه‌بسا از این آقایان خواسته شود که وارد میدان شوند، اما ترجیح‌ها بر این است فرد دیگری کاندیدای ریاست‌جمهوری شود و این دو قوه کار خود را انجام دهند و آسیبی به عملکرد آنها وارد نشود.

چنانچه قالیباف وارد کارزار انتخاباتی شود، وظایف در مجلس تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، مخصوصا از چند ماه آینده که باید کار جدی‌تر صورت بگیرد، درخصوص رئیس قوه قضائیه هم به همین شکل. ازاین‌رو نباید اکنون خیلی به این پیش‌بینی‌ها و پیشگویی‌ها توجه کرد و آنها را مبنای تحلیل قرار داد.