تاریخ : Wed 30 Sep 2020 - 09:35
کد خبر : 46387
سرویس خبری : ورزش

کنترل پاختاکور راحت‌تر از السد است/ VAR زودتر استفاده می‌شد کمتر ضربه می‌خوردیم

ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کنترل پاختاکور راحت‌تر از السد است/ VAR زودتر استفاده می‌شد کمتر ضربه می‌خوردیم

تیم پاختاکور از بازیکنان باتجربه و سن‌بالایی استفاده می‌کند و ازلحاظ فیزیکی بسیار قدرتمند هستند و چشمگیر بازی می‌کنند. احساس من بر این است که این تیم خیلی راحت‌تر از السد کنترل می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان»، پرسپولیسی‌ها امروز دل توی دل‌شان نیست تا بازی مقابل پاختاکور آغاز شود و این امید را داشته باشند که با غلبه بر تیمی که استقلال را حذف کرد، هم انتقام دیگر نماینده کشورمان را گرفته باشند و هم خودشان را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برسانند و نیم‌نگاهی به کسب جام مهم آسیایی نیز داشته باشند. هرچند برتری این تیم ازبک مقابل استقلال هواداران پرسپولیس را نگران کرده که مبادا همان سرنوشتی که برای آبی‌های پایتخت رقم خورد، برای آنها هم یک مرحله بالاتر اتفاق بیفتد، اما حذف السد باعث افزایش اعتمادبه‌نفس قرمزها و هوادارانشان شده است. درخصوص پرسپولیس و حال و هوایش در این روزها و دیدار مقابل السد و پاختاکور با بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال کشور تماس گرفتیم که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به‌نظر می‌رسید کنترل السد با هدایت ژاوی و ستاره‌هایش برای سرخ‌ها سخت باشد، اما در بازی اتفاق دیگری رخ داد.

اینکه چنین تصوری در سر داشته باشند، بیراه نبوده و من هم با بازی‌های خوبی که از تیم السد در این چند سال گذشته دیده بودم فکر نمی‌کردم پرسپولیس بتواند جان سالم از این مرحله به‌در ببرد. این تیم با بازیکنان اروپایی خوبش تمامی رقبای خود را با شکست بدرقه کرده بود و بهترین خط حمله این رقابت‌ها را در اختیار داشت. دیدید که کارشناسان ما در روزهای قبل از دیدار پرسپولیس با السد یا صراحتا از شرایط این بازی حرفی نمی‌زدند یا السد را برنده بازی می‌دانستند.

چه شد که این معادلات برهم خورد؟

پرسپولیسی‌ها خیلی خوب، با برنامه و منطقی بازی را شروع کردند و کنترل السد را دراختیار گرفتند. آنها خیلی خوب پرسینگ را انجام می‌دادند و در سازمان‌دهی دفاعی عالی عمل می‌کردند. تا توپ به خط وسط زمین می‌رسید، 2 هافبک دفاعی این تیم به استقبال فرد صاحب‌توپ می‌رفتند و فرصت هنرنمایی را از آنها می‌گرفتند. این موارد باعث شد بازیکنان خلاق السد نتوانند ضربات زیادی به توپ بزنند و جلوی شوت‌های خطرناک بازیکنان این تیم گرفته شود. باز هم تاکید می‌کنم آنها در پرس عالی عمل می‌کردند و وقتی صاحب توپ می‌شدند، خیلی با سرعت خودشان را به دروازه حریف می‌رساندند که حاصل آن 2 توپی بود که آل‌کثیر به تیرک دروازه زد و یک گلی که درون دروازه السد قرار گرفت. من فکر می‌کنم محاسبه تقسیم انرژی بازیکنان مقابل السد باعث شد این تیم مهار شود و یکشنبه‌شب برای همه اهالی فوتبال به یک شب خاطره‌انگیز تبدیل شود.

بازیکنان جدید هم خیلی به داد کادر فنی و پرسپولیس رسیدند.

واقعا این بازیکنان فراتر از انتظار ظاهر شدند. حامد لک کاملا توانست نظر مثبت کارشناسان را به خودش جلب کند و نفراتی مثل پهلوان و آل‌کثیر هم کمک زیادی به پرسپولیس کردند و تاثیرگذار بودند. نمی‌توانیم نقش بازیکنان جدید را در پیروزی‌های اخیر پرسپولیس نادیده بگیریم.

نقش کادرفنی در این موفقیت‌های آسیایی پرسپولیس را چقدر می‌دانید؟

یکی از مواردی که خیلی زیاد به چشم می‌آید این است که آنها با آگاهی کامل از تیم حریف به زمین می‌آیند و تمامی کارهای فنی و تغییرات اخیر برای این تیم مثبت بوده است. در همین بازی با السد پرسپولیس 3 تعویض همزمان داشت که یکی از آنها خروج بشار رسن عراقی بود و همه ما تصور کردیم این تغییر اشتباه است و قدرت این تیم در خط هافبک گرفته شد، اما درنهایت دیدیم که 3 بازیکن تازه‌وارد خیلی خوب عمل کردند و تاثیر زیادی روی پیروزی پرسپولیس داشتند.

تیم ازبکستانی را در دیدار برابر استقلال هم دیده بودید. این تیم می‌تواند برای پرسپولیس بهترین قرعه باشد یا...؟

تیم پاختاکور از بازیکنان باتجربه و سن‌بالایی استفاده می‌کند و ازلحاظ فیزیکی بسیار قدرتمند هستند و چشمگیر بازی می‌کنند. احساس من بر این است که این تیم خیلی راحت‌تر از السد کنترل می‌شود و کنترل آنها در زمین سخت‌تر از کنترل السد پرمهره و پرستاره نیست. پاختاکور مقابل استقلال هم با چاشنی شانس برنده شد و عادلانه‌ترین نتیجه تساوی و بردن بازی به وقت اضافه و پنالتی بود. من تنها نگرانی‌ام از بابت یک روز استراحت بیشتر پاختاکور است که می‌تواند به برگ برنده این تیم ازبکستانی تبدیل شود.

اخراج نعمتی در بازی برابر السد کار آنها را مقابل پاختاکور سخت نمی‌کند؟

احساس می‌کنم باید این بازیکن بخشیده شود، اما اگر هم این اتفاق نیفتد، پرسپولیس بازیکنانی دارد که بتوانند در این پست حضور داشته باشند. اگر VAR که ظاهرا قرار است از امروز به‌کار گرفته شود از ابتدا بود، بسیاری از اتفاقات برای نمایندگان ایران نمی‌افتاد که یکی‌اش همین اخراج نعمتی بود.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار