تاریخ : Mon 28 Sep 2020 - 18:16
کد خبر : 46330
سرویس خبری : نقد روز

توضیح مهم حسین شریعتمداری درباره یادداشت اخیر راجع به بیانات آیت‌الله سیستانی

توضیح مهم حسین شریعتمداری درباره یادداشت اخیر راجع به بیانات آیت‌الله سیستانی

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره یادداشت اخیرش راجع به بیانات آیت‌الله سیستانی توضیحات مهمی ارائه کرده است.

به گزارش «فرهیختگان»، حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:  یادداشت اینجانب در کیهان روز شنبه ( 5 مهرماه  99 ) که با توجه به انگیزه نگارش آن , عنوان "برخاسته از ارادت " را بر تارک خود داشت و از دلشوره‌ای نسبت به بخشی از بیانیه دفتر حضرت آیت الله سیستانی درباره نظارت سازمان ملل بر انتخابات پارلمانی  عراق حکایت می کرد , بازتاب گسترده ای درپی داشت و با برداشت های متفاوتی روبرو شده است که کماکان نیز ادامه دارد . از این روی توضیح پیش روی را  ضروری می‌دانم.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:‌

استناد اینجانب در یادداشت مورد اشاره به متن فارسی بیانیه ای بود که دفتر حضرت آیت الله سیستانی در باره ملاقات معظم له با خانم "جینین هینیس پلاسخارت”  نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد  منتشر کرده بود . برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده‌اند.

خوشبختانه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی ( دام عزّه) درپی انتشار  یادداشت کیهان توضیحی ارائه کرد که نشان می‌داد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است  و حضرت ایشان آنگونه که در بیانیه دفتر معظم له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل فرموده‌اند " باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات ) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با همآهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت پذیرد " و در ادامه آمده است  "بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی گوید بلکه از همآهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید و معنای آن این است که نظارت صرفاً از سوی عراقی‌ها صورت می‌گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر و ضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد تا جای هیچگونه اعتراض و ایراد از طرف بعضی گروه‌های ذی‌ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد ".

همانگونه که ملاحظه می شود منظور ایشان همخوانی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق. از این روی برداشت اینجانب  از نظر حضرت آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته  است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم له پوزش می‌خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند.

و اما در این وجیزه اشاره به سه نکته را ضروری می‌دانم ;

1 ــ بعد از انتشار یادداشت کیهان , مسئولان و شخصیت های بلند پایه عراق, از جمله آقایان  رئیس‌جمهور, نخست وزیر, رئیس دستگاه قضائی, رئیس مجلس, آقای نوری مالکی, آقای حیدر العبادی و … با صدور بیانیه‌های جداگانه به حمایت از حضرت آیت‌الله سیستانی برخاستند و ضمن ابراز ارادت به ساحت مقدس مرجعیت, اینجانب و  یادداشتی را که نوشته بودم, به شدت محکوم کردند.  اعتراض حضرات  را می‌پذیرم و جائی برای خُرده‌گیری نمی بینم ولی آنچه در این میان حائز  اهمیت است  و درخور تقدیر, اتحاد و یکپارچگی مسئولان محترم  عراق در دفاع از مرجعیت و حمایت از معظم له است که به یقین, برای مردم شریف عراق امید آفرین و برای دشمنان اسلام ناامیدکننده و رنج آور خواهد بود و از این روی بایسته شکر.

2 ــ برخی از منتقدان, یادداشت نگارنده را توهین‌آمیز نامیده‌اند که اتهامی ناروا و به دور از انصاف است چرا که تواضع نسبت به ساحت حضرت آیت الله سیستانی و عرض ادب و ابراز ارادت به ایشان در  سطر سطرِ  یادداشت یاد شده موج می‌زند و اینجانب به باور قلبی و نه تشریفات ظاهری, از جایگاه برجسته و قابل تقدیر و احترام ایشان یاد کرده‌ام. به عنوان مثال ــ و فقط یک نمونه از آن میان ــ تاکید داشته ام که "با توجه به جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت الله سیستانی, این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد و نه ایشان به سازمان ملل" . نسخه‌های فراوان روزنامه کیهان به وضوح نشان می‌دهند که همواره از اقدامات حضرت آیت الله سیستانی با تقدیر یاد کرده‌ایم و مخصوصاً نقش ایشان در حفظ استقلال عراق را ستوده‌ایم.

3 ــ شماری هرچند اندک نیز با اشاره به حضور  حضرت آیت الله سیستانی در عراق و اینکه معظم له یکی از مراجع بزرگوار  عراق هستند, به نگارنده اعتراض کرده‌اند که چرا درباره ایشان سخن گفته‌ای؟! در این خصوص گفتنی است  مرزهای جغرافیائی اگرچه معتبر و قابل احترام هستند ولی نمی‌توانند جدا کننده امت یکپارچه اسلامی از یکدیگر باشند. آیت الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گستره‌ای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و … محدود نمی‌شود.

* نویسنده: حسن نعمتی، خبرنگار