تاریخ : Sun 27 Sep 2020 - 01:49
کد خبر : 46262
سرویس خبری : سیاست

خبر مذاکره ایران و آمریکا خیال‌پردازی است، به‌دنبال سناریوسازی هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

خبر مذاکره ایران و آمریکا خیال‌پردازی است، به‌دنبال سناریوسازی هستند

لاسجردی گفت: به‌نظر می‌رسد مجموعه روزنامه‌ها و مطبوعاتی که تاکنون تلاش کرده‌اند بحث‌های مربوط به ایران و آمریکا را مطرح کنند بیش از اینکه به واقعیت پی برده باشند، نوعی خیال‌پردازی و سناریوسازی دارند تا بتوانند از هیچ، اموری بسازند و از پس آن بتوانند افکار و انگیزه‌های سیاسی خود یا افکار و انگیزه‌های کسانی را که حمایت می‌کنند، تبلیغ و اشاعه دهند.

به گزارش«فرهیختگان»، حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو شورای سردبیری خبرآنلاین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی فضاسازی‌های چندلایه علیه کشورمان با محوریت فشار برای مذاکره پرداخت که در ادامه آمده است.

رسانه‌های غربی و عربی در سه محور با رویکرد ایران فعالیت می‌کنند؛ نکته اول این است که رویترز مدعی شده ترامپ آماده توافق با ایران است، ازسوی دیگر مدعی شده‌اند صادرات نفت ایران به یک‌ونیم میلیون بشکه نفت رسیده و یک رسانه عربی نیز مدعی شده مقامات ایران و آمریکا در عمان درحال مذاکره محرمانه هستند. تحلیل شما از این ادعاها چیست؟

این خبرهایی را که بیان کردید می‌توان از چند جنبه مورد بررسی قرار داد. اولین نکته موضوع ایران و آمریکا است. به هر صورت همواره چالش ایران و آمریکا برای رسانه‌ها، نخبگان و جامعه جهانی اهمیت داشته و این به‌دلیل حساسیت‌ها و چالش‌های بین دو کشور و دو واحد سیاسی بوده است.

همچنین خبرهای مهم و تاثیرگذار برای مخاطب جذاب است و برای رسانه‌ها و مطبوعات می‌تواند افزایش مخاطب را به‌همراه داشته باشد و از این جهت می‌توان به اقتصاد رسانه هم توجه کرد.

آنچه مهم‌تر از همه این موارد است اصل و واقعیت موضوع است که با توجه به اعلام‌نظر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، موضوع مذاکره چه از طرف مقام معظم رهبری، دولت، کارشناسان و نخبگان در شرایط فعلی به‌عنوان زیان محض مطرح شده است.

اخبار مذاکره ایران و آمریکا خیالی است و مصارف تبلیغاتی دارد

به‌نظر می‌رسد مجموعه روزنامه‌ها و مطبوعاتی که تاکنون تلاش کرده‌اند بحث‌های مربوط به ایران و آمریکا را مطرح کنند بیش از اینکه به واقعیت پی برده باشند، نوعی خیال‌پردازی و سناریوسازی دارند تا بتوانند از هیچ، اموری بسازند و از پس آن بتوانند افکار و انگیزه‌های سیاسی خود یا افکار و انگیزه‌های کسانی را که حمایت می‌کنند، تبلیغ و اشاعه دهند. درحال حاضر به‌نظر می‌رسد این اخبار بیش از آنکه واقعیت داشته باشد خیالی است و مصارف تبلیغاتی دارد.

اصولگرا بودن دولت بعدی پس از پایان دولت روحانی طبیعی است

رسانه کویتی مدعی‌ شده سازمان سیا به ترامپ توصیه کرده تا منتظر پایان ریاست‌جمهوری روحانی و روی کار آمدن یک دولت اصولگرا باشد، اینکه آنها روی جزئی‌ترین مسائل سیاست داخلی ایران هم متمرکز شده‌اند را چطور تحلیل می‌کنید؟

اینکه با پایان دولت روحانی نفر بعدی اصولگرا خواهد بود را هر تحلیلگر ساده‌ای می‌تواند پیش‌بینی کند، به جهت اینکه اولا فضای دولت فعلی رای‌آوری تیم روحانی را به کلی منتفی می‌کند و از طرف دیگر اصلاح‌طلبان به‌دلیل نداشتن نامزد مورد توافق خود و شاید نامزدهای شاخص و اقبالی که به‌لحاظ فضای سیاسی جامعه به آنها نیست، نمی‌توانند رای بیاورند.

لذا گزینه موردنظر گزینه اصولگرایان است. اینکه آنها بخواهند پیش‌بینی کنند دولت اصولگرا تشکیل خواهد شد کار سختی نیست. اما آنها چطور از الان خود را آماده مرحله بعدی می‌کنند بیش از اینکه واقعیت داشته باشد، تبلیغاتی است همان‌طور که وقتی فضای انتخاباتی آمریکا موفق نشد از جمهوری اسلامی ایران یک عنصر شکست‌خورده و تابع به سیاست آمریکا بسازد، درحال حاضر وارد مرحله بعد از پیروزی خود شده و آن را طراحی می‌کند.

آنها می‌خواهند به مخاطبان و رای‌دهندگان خود بگویند اگرچه از جمهوری اسلامی ایران یک همراه یا موافق مذاکره نساختیم ولی بعد از پیروزی این کار را خواهیم کرد. لذا آنها سناریوی تبلیغاتی خود را برای جلب آرا بیش از اینکه واقعیت داشته باشد طراحی می‌کنند.

یک نکته بحث صادرات نفت ایران است که با دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده. این رسانه‌ها مدعی وجود حلقه نجات برای جمهوری اسلامی شده‌اند، برای بحث صادرات نفت چه برنامه‌ای دارند؟

نسخه آمریکا برای فشار حداکثری این است که بتواند شاهراه‌های تنفس همکاری‌های اقتصادی و تجاری ما را ببندند؛ لذا نفت یکی از این شاهراه‌ها است. تبادلات تجاری و بحث پولی و بانکی، صادرات، راه‌های دریایی و فضایی که بیان کردم درمجموع در فشار حداکثری به‌عنوان راه‌هایی است که آمریکایی‌ها می‌توانند فشار خود را مضاعف کنند. در چنین فضای حتما تمرکز خبرهای رویترز روی همکاری‌های ایران با چین و معافیت‌هایی که برخی کشورها به‌دلیل خواسته خود از آمریکا دریافت کردند، خواهد بود.

درنتیجه به‌نظر می‌رسد رویترز تلاش کرده است گرایی بدهد که جمهوری اسلامی ایران همچنان از راه‌های دور زدن فضای تحریم استفاده می‌کند و به‌دلیل اینکه تحریم‌های آمریکا درحال حاضر برای برخی از کشورها نه‌تنها منفعت ندارد بلکه ضرر دارد، اعلام کند برخی کشورها همانند چین، هند و کشورهای دیگر تلاش می‌کنند از این فرصت اقتصادی استفاده کنند.

* نویسنده: حسین نقی پور، خبرنگار

اخبار مرتبط: