میلاد جلیلزاده، خبرنگار گروه فرهنگ: سریال «موسی کلیمالله(ع)» قرار است در کدام دکورها و لوکیشنها جلوی دوربین برود؟ وقتی صحبت از پروژههای عظیم تاریخی میشود، یکی از اصلیترین موارد تعیینکننده در کیفیت کار، بحثهای مربوط به دکور و صحنه است. تکنولوژیهای رایانهای اخیرا بخش قابل توجهی از این راه را هموار کردهاند اما استفاده از چنین ابزاری بدون ذوق و مهارت کافی، باعث لوث شدن و مصنوعی جلوه کردن تصاویر خواهد شد. به همین دلیل اگرچه استفاده از این ابزار ممکن است کار فیلمسازان را راحت کند، همچنان خیلیها از رفتن به سراغ این تکنیکها هراس دارند.
ابراهیم حاتمیکیا اولین فیلمساز سینمایی ایران بود که از دوربین دیجیتال استفاده کرد و بارها نشان داده که درخصوص مسائل فنی و تکنیکی شدیدا اهل استقبال از تجربههای جدید است. او حالا برای سریال موسی هم پیشگام استفاده از تکنیک بصری بهخصوصی شده که نهتنها تا به حال در ایران مورد استفاده قرار نگرفته بلکه غیر از ایالات متحده در دیگر صنایع فیلم و سریالسازی دنیا کسی چندان سراغ آن نرفته است. به این تکنیک اصطلاحا On-set virtual production گفته میشود و آغاز راه آن به ۲۰۰۳ میلادی برمیگردد؛ زمانی که یک کارگردان استرالیایی هنگام ساختن تیزر تبلیغاتی برای مواد شوینده، به ایده بهبود پرده سبز فکر کرد و خواست این محیط را سهبعدی کند. او و پسرش تا ۲۰۱۶ روی ایده خودشان در یک سوله کار کردند و نمونههای اولیه را ارائه دادند اما کسی به طرح آنها توجهی نکرد. در سال ۲۰۱۸ یک فیلمبردار استرالیایی از این فناوری برای ضبط بعضی از بخشهای فرانشیز جنگ ستارگان استفاده کرد. اما بعد از سریال وسترن فضایی «ماندلورین Mandalorian» در ۲۰۱۹ میلادی بود که توجهات ویژهای به این سبک از کار جلب شد. قضیه بهطور ساده این است که بخشی از مرحله تولید و پستولید با هم ترکیب میشوند و اینطور نیست که هنرپیشهها جلوی پرده سبز بازی کنند تا پسزمینه بعدا به آن اضافه شود. کارگردان در این سبک از کار همزمان میتواند پسزمینهای که قرار است اضافه شود را ببیند و همین به طبیعیتر درآمدن کار کمک شایانی میکند. تا به حال از این تکنیک در خیلی از فیلمها و سریالها استفاده جزئی و بخشی شده است اما در برخی موارد کل دکور و صحنه به همین شکل طراحی و به پسزمینه اضافه شدهاند.
برای این کار ممکن است مثل آنچه که در بعضی استودیوهای تلویزیونی هم مدل سادهترش دیده شده، یک دیوار تصویری یا اصطلاحا یک ویدئو وال Video wall در پسزمینه تعبیه شود که به این کار StageCraft گفته میشود. تیم تولید سریال ماندلورین به جای استفاده از پرده سبز در مرحله فیلمبرداری، پستولید سریال را با مرحله تولید ترکیب کرد. آنها دیوارهای LED عظیمی را نصب کردند که به رایانههای قدرتمندی وصل بود. رایانههایی که نرمافزار بازی Unreal Engine را اجرا میکردند. آنها این صحنه را حجم «the volume» نامیدند، اصطلاحی که قبلا برای اشاره به مرحله انجام تکنیکهای مرتبط با جلوههای بصری استفاده میشد. فرض کنید یک بازیگر در کنار پرده سبز راه میرود و قرار است پشت او بعدا دیواری از یک شهر قدیمی اضافه شود. تا اینجای کار پرده سبز میتواند همان کار دکور را بکند اما اگر قرار باشد این بازیگر ۹۰ درجه پشت به دوربین بچرخد و از یک در وارد ساختمان شود، اینجا را دیگه نمیشود با پرده سبز ادامه داد. تکنولوژی جدیدی که قرار است در سریال موسی هم استفاده شود، این مشکل را کاملا رفع کرده و به شکل سهبعدی عمل میکند. طبق برنامهریزیهای انجام شده، قرار بود دکورها و فضاهای میدانی عظیمی برای فصل اول و دوم مجموعه موسی کلیمالله(ع) ساخته شود که علاوهبر ساخت، نگهداری و تعمیرات آن در آینده نیز هزینه بسیار زیادی را به پروژه تحمیل میکرد. در عین حال پس از تستهای متعدد تکنولوژی تولید مجازی، برنامهریزیهای جدید نشان میدهد که فقط در دو فصل نخست سریال موسی کلیمالله(ع)، در هزینه و زمان ساخت 110 هکتار (معادل یک میلیون و 100 هزار مترمربع) دکور و فضاهای عمومی صرفهجویی میشود. همچنین هزینههای پس از تولید، یعنی نگهداری و تعمیر دکور در سالهای بعد نیز از پروژه حذف میشود.
توسعه تکنولوژی جهانی تولید مجازی با توان ایرانی
تکنولوژی جدید تولید مجازی زیرساخت مهمی برای آینده سینما و تلویزیون ایران است که میتواند مسیر تولید آثار تاریخی را سادهتر و بهصرفهتر کند. این تکنولوژی، ترکیبی از فناوری بهروز جهانی، نیروی انسانی متخصص و ابزارهای فناورانه است که برای واردات بخشی از تجهیزات فنی آن محدودیتهایی وجود دارد و نیروی انسانی متخصص بومی آن نیز باید آموزش داده شود. پروژه سریال موسی کلیمالله(ع) در مراحل مختلف با تشکیل تیم تحقیق و توسعه (R&D) و استفاده از استعداد نیروی انسانی متخصص ایرانی، اقدام به توسعه تکنولوژی و بومیسازی «Virtual Production» با ابزارهای داخلی کرده است. بر همین اساس، تستهای مختلفی برای فیلمبرداری تکنولوژی «تولید مجازی» طراحی و اجرا شده است. در عین حال، پیگیریهای متعدد برای تامین و تجهیز زیرساختهای لازم و ترکیب آن با توان و ابزار داخلی در جریان است. پیشبینی میشود که ایجاد دپارتمان تولید مجازی، باعث اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این سریال شود که این مسیر همراه با آموزش مداوم نیروی انسانی متخصص داخلی، بهمنظور توسعه دانش این صنعت برای استفادههای آتی در کشور خواهد بود.
دو روز پیش ریاست صداوسیما به همراه قائممقام فرهنگی و معاون سیمای این سازمان از پشت صحنه فیلمبرداری تست تکنولوژی جدید سریال موسی کلیمالله(ع) بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت پیشتولید آن که با تیمی ۳۰۰ نفره و در سکوت خبری در جریان است، قرار گرفت. پیمان جبلی پس از تست موفقیتآمیز این تکنولوژی که توسط ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان سریال و با استفاده از جمعی از نیرویهای متخصص جوان داخلی انجام شده است، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت این پروژه بزرگ تلویزیون ایران، اعلام کرد که تولید سریال موسی کلیمالله(ع) از اولویتهای مهم سازمان صداوسیما بوده و سازمان با تمام توان خود برای به سرانجام رسیدن این تکنولوژی در کنار نیروهای جوان و متخصص و تیم تولید سریال ایستاده است.
دسترسی سریع
اخبار این صفحه
استفاده از تکنولوژی تولید مجازی در ساخت سریال «موسی کلیمالله(ع)»
شهر سهبعدی حاتمیکیا
ارسال نظر