نشست خبری نخستین کنگره بینالمللی بزرگداشت شهید اردهال، امامزاده حضرت علی بن امام محمدباقر(ع) صبح دیروز با حضور خبرگزاریها و برخی رسانههای جمعی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. در این نشست خبری حمیدرضا مقدمفر رئیس ستاد برگزاری کنگره و محمدحسین رجبیدوانی مسئول کمیته علمی، پژوهشی و تاریخی این رویداد حضور داشتند و درباره جزئیات این رویداد صحبت کردند.
مقدمفر در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) گفت: «وجود مبارک و مقدس این امامزاده واجبالتعظیم، علی بن محمدباقر، در نزدیکی شهر کاشان دارای اهمیت بسیار است؛ متاسفانه ایشان در عرصه عمومی و در بین شیعیان، آنچنان معروف و مشهور نیست. ایشان گوهری تابناک و وجودی نورانی است که خداوند او را بهعنوان نعمتی بزرگ در ایران به ما عطا کرده، اما متاسفانه آنطور که باید شناختهشده نیست؛ یکی از اهداف اصلی این کنگره این است که این سفیر بزرگ اهلبیت(ع) در ایران را به مسلمانان، خصوصا جامعه تشیع معرفی کند.»
وی اضافه کرد: «این امامزاده شخصیت والایی دارد و چند ویژگی به ایشان عظمت بخشیده است؛ اولین ویژگی این است که او سفیر بیواسطه امام محمدباقر(ع) بوده است؛ همانطور که میدانید مردم کاشان در زمان امام محمد باقر(ع) از امام پنجم شیعیان درخواست میکنند تا نمایندهای تامالاختیار را که عالم باشد به این منطقه اعزام کنند و ایشان نیز یکی از فرزندان خود را بهعنوان نماینده و سفیر اهلبیت(ع) به کشور ایران و منطقه کاشان اعزام میکنند، بنابراین میتوان گفت که ایشان آنچنان مقام و منزلت بالایی داشته که بهعنوان سفیر امام معصومه(ع) معرفی شده است.»
مقدمفر درباره دومین ویژگی امامزاده علی بن محمدباقر(ع) گفت: «یکی دیگر از خصوصیات بارز ایشان این است که عالم و فقیه بزرگی بوده است. میتوان گفت بعد از امام صادق(ع) افضل فرزندان امام محمد باقر(ع) از نظر علمی، این امامزاده عظیمالشأن است. سومین ویژگی ایشان مقام تبلیغ و ترویج است. او اقامه نمازجمعه داشت و وظیفه مهم تبلیغ و ترویج معارف مذهبی حقه تشیع را در منطقه کاشان انجام میداد، بنابراین نقش ایشان در عمقبخشی و گسترش مذهب تشیع بسیار موثر و مهم بوده و شاید بتوان گفت شیعیان ایران مدیون این وجود شریف هستند.»
او خاطرنشان کرد: «ویژگی چهارم، مقام جهاد است؛ با توجه به شأن و منزلت و آثار عظیم فرهنگی ایشان حکام جور و ظلمه زمان و دشمنان اسلام این تاثیر را در منطقه میدیدند، و طبیعتا قصد جانش را میکنند و برای کشتنش سپاهی را گسیل میکنند. نبرد عظیمی درمیگیرد و این امامزاده عظیمالشأن درنهایت مظلومیت به شهادت میرسد. ماجرای شهادت ایشان شباهت زیادی به شیوه شهادت جدشان امام حسین(ع) در روز عاشورا دارد. در مشهد اردهال بهجز حرم مطهرشان، مقامی به نام قتلگاه که محل جدا کردن سر مطهر از بدنشان است نیز وجود دارد. شخصیت در بین صدها و هزاران امامزاده بزرگوار که بهمثابه منظومهای درخشان بروز و ظهور دارند، برجستگی دارد، اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است. مقاممعظمرهبری فرمودند امامزادگان هرکدام قطب فرهنگی هستند بیتردید، یکی از اقطاب بزرگ فرهنگی، این امامزاده است که باید معرفی و شناخته شود.»
مقدمفر با اشاره به ویژگیهای منحصربهفرد این رویداد گفت: «هدف این کنگره معرفی و شناساندن امامزاده علی بن محمدباقر(ع) است؛ البته با کنگرههای معمول که در کشور برگزار میشود تفاوتهایی دارد. در کنگرههایی که بهطور متعارف در کشور برگزار میشود، تلاشهای زیادی صورت میگیرد و همایش نهایی در یک روز برگزاری شود، اما در کنگره متفاوت عمل کردیم؛ از چند ماه پیش، بخشهای اصلی کنگره کار خود را آغاز کرده، 32 کمیته در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی و... تشکیل شده و حدود یکسال کار و تلاش مستمر برای برگزاری کنگره دیده شده است.»
مقدمفر از برنامهریزیها برای ساخت فیلم و سریال درباره علی بن محمدباقر(ع) خبر داد و گفت: «پیشبینی کردیم که تولیدات هنری متعددی اعم از فیلم مستند، سریال، انیمیشن و... درباره ایشان ساخته شود. شاید بعضی از آنها درطول یکسال برگزاری کنگره به نتیجه برسد و البته برخی زمان بیشتری برای رسیدن به تولید نهایی احتیاج داشته باشد. من معتقدم اگر سریالی از زندگی ایشان تولید شود، حتما یکی از تولیدات نمایشی جذاب تاریخی خواهد بود. زندگی و سیره ایشان جذابیتهای فراوانی دارد و مملو از الگوهای زیبا در سبک زندگی و معارف دینی است.»
رجبیدوانی: عرض ارادت مردم ایران به امام حسین(ع) حتی پیش از ورود تشیع به ایران بوده است
محمدحسین رجبیدوانی، دبیر علمی نخستین کنگره بینالمللی بزرگداشت امامزاده علی ابن محمد باقر(ع) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «سرزمین پاک ایران اسلامی این افتخار را دارد که در بین همه بلاد اسلامی میزبان بالاترین تعداد از امامزادگان و خاندان مکرم پیامبر اسلام باشد. این موضوع یکی از نعمتهای بزرگ الهی است که به ایرانیان داده شده است. با اینکه خاستگاه اصلی امامزادگان در درجه اول مدینه و سپس در عراق بوده است اما این حجم از نوادگان رسول خدا در هیچ جایی از بلاد اسلامی دیده نمیشود. این موضوع بهدلیل عشق و محبت فراوان ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت است. همانطور که میدانید نخستین ورود تشیع به ایران به اوایل دهه هشتم هجری قمری بازمیگردد؛ زمانی که حجاج بن یوسف آن فرمانده خونخوار در کوفه مستقر شد و شیعیان را بهشدت مورد کشتار قرار داد. به همین دلیل قبیلهای از شیعیان کوفه از آنجا گریختند، به ایران آمدند و در قم ساکن شدند. موسی بن خزرج که مجری جلسه اسمش را برد، یکی از روسای همین قبیله بوده است. بعد از قم، شهر کاشان بهعنوان دومین پایگاه شیعه در ایران محسوب میشود و از آن زمان تاکنون بهعنوان دارالمومنین شناخته شده است.»
رجبیدوانی گفت: «حتی زمانی که اکثر ایران مذهب غیرشیعه را داشت، برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، مراسم عزاداری برگزار میکردند و به این وسیله ارادت خود را نشان میدادند. سندی از یکی از علمای بزرگ شیعه داریم که در آن عزاداریهای ایرانیان غیرشیعی برای امام حسین(ع) را تشریح میکند. او میگوید در آن زمان مردم همدان سنی بودند اما عزاداری بسیار باشکوه مردم این منطقه باعث شگفتی زیاد مردم قم شد که مذهبشان شیعه بود.»
او تاکید کرد: «این موضوع را از این باب گفتم که بگویم امروز خناسان، خبیثان و خائنانی در پوشش دروغین مذهب و به دروغ به نام برادران اهل تسنن در کشور فتنهانگیزی میکنند و اخیرا هم فرد خبیثی راهپیمایی اربعین را زیرسوال برد. کسی که از بهائیت حمایت میکند و با استفاده از سعهصدر نظام جمهوری اسلامی لگدپراکنی میکند، امروز در اثر تبلیغ وهابیت و خباثت خودش، برادران اهل تسنن را از خوردن نذریهایی که برای امام حسین(ع) داده میشود و شرکت در عزاداریها منع میکنند. این اتفاق درحالی است که ایرانیان سنی در گذشته، تا قبل از خباثتهای آنها عرض ارادت وسیعی به ساحت اهلبیت(ع) داشتند. ایشان نخستین امامزاده بلافصل در ایران است. او مستقیما فرزند امام معصوم است و تا پیش از ورود ایشان به ایران، هیچ فرزند بلاواسطهای از امامان معصوم(ع) را نداشتیم که به ایران ورود کرده باشند و در کشورمان به شهادت برسند. البته این افتخار را داریم که میزبان علی بن موسیالرضا(ع) و دیگر فرزندان پاک امام کاظم(ع) در ایران باشیم.»