• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۹ - ۰۰:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جنگ روانی فولاد علیه مس؛

نویدکیا؛ رکورددار مساوی در نیم‌فصل دوم

در نیم فصل دوم و با روی کار آمدن نویدکیا در این تیم شرایط کمی تغییر کرد. مس از شروع کار این مربی تاکنون هیچ شکستی در کارنامه ندارد و با دو پیروزی و شش تساوی موفق به کسب ۱۲ امتیاز شده است. او حتی یک باخت کمتر از الهامی دارد اما تعداد تساوی‌های این تیم که با به ثمر رساندن ۱۳ گل و دریافت ۸ گل به‌دست آمده نویدکیا را موفق‌تر از الهامی نشان می‌دهد.

نویدکیا؛ رکورددار مساوی در نیم‌فصل دوم

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: همین که تیم مس با محرم نویدکیا نمی‌بازد، بهانه خوبی است علاقه‌مندان به فوتبال تیم او را بهتر از ساکت الهامی بدانند. بااین‌حال عملکرد این سرمربی اصفهانی در مدتی که مسئولیت تیم مس را برعهده گرفته، چندان تفاوتی با عملکرد الهامی ندارد. نتایج این دو مربی با تیم مس نشان می‌دهد الهامی در مدت ۸ هفته ابتدایی لیگ موفق به کسب سه پیروزی، سه شکست و دو تساوی شده بود و مجموعا ۱۱ امتیاز کسب کرد. این مربی در خانه آلومینیوم را شکست داد و در بازی مقابل ذوب‌آهن و پیکان نیز پیروز شد. الهامی در دو بازی ابتدایی لیگ مقابل هوادار و نساجی نیز به تساوی رسید و با شش گل زده و هفت گل خورده مجموعا ۱۱ امتیاز به‌دست آورد.
در نیم فصل دوم و با روی کار آمدن نویدکیا در این تیم شرایط کمی تغییر کرد. مس از شروع کار این مربی تاکنون هیچ شکستی در کارنامه ندارد و با دو پیروزی و شش تساوی موفق به کسب ۱۲ امتیاز شده است. او حتی یک باخت کمتر از الهامی دارد اما تعداد تساوی‌های این تیم که با به ثمر رساندن ۱۳ گل و دریافت ۸ گل به‌دست آمده نویدکیا را موفق‌تر از الهامی نشان می‌دهد. درحالی‌که اگر بخواهیم عملکردش را با الهامی در این ۸ هفته مقایسه کنیم، تفاوت چندانی ندارند و حتی الهامی یک برد بیشتر از او به‌دست آورده و نویدکیا هنوز در خانه موفق به کسب هیچ پیروزی نشده است. اما دقیقا از همین هفته‌ها بود که مشکلات مس آغاز شد؛ این تیم با ساکت الهامی پس از پیروزی‌ای که در هفته نهم مقابل فولاد به‌دست آورد در سراشیبی عمیقی افتاد و پنج شکست متوالی را متحمل شد. درنهایت ‌الهامی کار با مس را با تساوی مقابل پرسپولیس پایان داد. از این رو اگر نویدکیا می‌خواهد از الهامی جلو بیفتد و ورژن خاص خود از مس را به نمایش بگذارد باید از هفته بیست‌وچهارم به بعد عملکرد خاص خود را نشان دهد. این مربی جوان این هفته باید مقابل فولاد به میدان برود. در ادامه بازی با گل‌گهر، صنعت نفت، سپاهان، ملوان، استقلال خوزستان و پرسپولیس را درپیش دارد. او در این ۸ هفته‌ای که هدایت تیم مس را برعهده داشت، نشان داد ‌می‌تواند از پس تیم‌های قدرتمند بر بیاید، از این رو دو بازی حساس پیش رو مقابل سپاهان و پرسپولیس برای او کار خیلی سختی نخواهد بود.
 تساوی مطلوب نیست
یکی از لیگ‌هایی را برگزار می‌کنیم که مربیان در آن مساوی را دوست دارند. علاقه‌مندان به فوتبال و مسئولان تیم‌ها با این امید که تیم‌شان نباخته، تساوی در هر بازی را یک پیروزی به حساب می‌آورند، درحالی‌که مساوی در فوتبال روز دنیا به‌نوعی باخت محسوب می‌شود. اغلب تیم‌ها با هدف برنده شدن به میدان می‌آیند و به همین دلیل اگر پیروز نشوند با مساوی نیز به‌نوعی از اهداف‌شان دور می‌شوند و شکست‌خورده به‌حساب می‌آیند. در فوتبال ما اما شرایط کاملا متفاوت است و برخی تیم‌ها از ابتدا برای نباختن یا همان مساوی وارد میدان می‌شوند، درنتیجه وقتی به این مهم دست می‌یابند با هدف‌شان سازگاری دارد و به‌نوعی برنده محسوب می‌شوند.
همین حالا اغلب رسانه‌ها و علاقه‌مندان به فوتبال محرم نویدکیا را یکی از موفق‌ترین مربیان نیم فصل دوم لیگ می‌دانند؛ چراکه او از زمان حضورش در تیم مس نباخته است. ۶ مساوی در ۸ بازی اما آیا به معنی موفقیت است؟ عملکرد او نشان می‌دهد نویدکیا رکورددار به‌دست آوردن تساوی در نیم فصل دوم است. پرواضح است به‌دست آوردن تساوی و تنها یک امتیاز نمی‌تواند هیچ تیمی را به یک مدعی تبدیل کند. در لیگ فصل جاری تیم پیکان رکورددار است و با ۱۲ مساوی در جایگاه دوازدهم قرار دارند و وضعیتش اصلا مناسب نیست. از این رو تیمی که برای بقا دست‌وپا می‌زنند به این تک‌امتیاز چنگ خواهد زد. نوید‌کیا اگر می‌خواهد با تیم مس موفق شود و میخ خود را برای مربیگری در لیگ برتر بکوبد باید از این تک‌امتیازها هرچند پرگل فاصله بگیرد و پیروزی‌های بیشتری برای مس کسب کند. تیم مس درحال‌حاضر در رده دهم جدول قرار دارد و شرایطش نسبت به زمانی که ساکت الهامی هدایت این تیم را برعهده داشت تغییر چندانی نکرده، درحالی‌که از این مربی توقع می‌رود با توجه به تفکرات هجومی خوبی که دارد شرایط را تغییر دهد و عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. هرچند او در شرایط فعلی بازیکنان موردنظر خود را در اختیار ندارند و تیم مربی دیگری را هدایت می‌کند. از طرفی منتظر محمد، بازیکن عراقی مس به اردوی تیم ملی المپیک عراق ملحق شده تا در مسابقات انتخابی المپیک زیر 23 ساله‌های آسیا شرکت کند. اگر تیم المپیک عراق بتواند از این مرحله عبور کند شاید غیبت‌های منتظر محمد دوهفته دیگر در لیگ هم ادامه پیدا کند. آنها علی عدنان را نیز به‌دلیل چهارکارته بودن در بازی با فولاد در اختیار ندارند و این غیبت‌ها می‌تواند مس را با مشکل روبه‌رو کند.

 مس محروم نیست
در آستانه بازی مس مقابل فولاد اخباری پیرامون شکایت دو بازیکن فعلی فولاد و سابق مس و بسته شدن احتمالی پنجره نقل و انتقالات این باشگاه رفسنجانی منتشر شد. گویا جفرسون باهیا و لوسیانو پریرا دو بازیکن سابق مس رفسنجان در نیم فصل اول بابت مطالبات فصل گذشته خود از نارنجی‌پوشان به فیفا شکایت کرده و موفق به بستن پنجره نقل و انتقالات این تیم شده‌ بودند، حالا بار دیگر اقدام خود را تکرار کرده‌اند. مسی‌ها در نیم فصل برای باز کردن پنجره نقل و انتقالاتی خود با این دو بابت اصل مطالبات پارسال توافق کردند و با پرداخت پول، پنجره خود را باز کردند، اما این دو بازیکن برزیلی همچنان مدعی هستند مطالباتی از مس رفسنجان دارند و مخصوصا جفرسون به باشگاه مس اعلام کرد با وجود دریافت بخشی از مطالباتش هنوز طلب‌هایی از این باشگاه دارد. باشگاه مس نیز به او اعلام کرد از نظر آنها بدهی به جفرسون ندارند و به او اعلام کردند اگر ادعایی دارد شکایت کند، به همین خاطر او بار دیگر به فیفا شکایت کرده است.
بااین‌حال مسئولان باشگاه مس معتقدند خطری آنها را از این بابت تهدید نمی‌کند؛ چراکه فعلا نه فصل نقل و انتقالاتی در راه است و نه آنها قصد خرید بازیکن را دارند. از طرفی هنوز ادعای این دو بازیکن به اثبات نرسیده آنها فعلا درخواست خود را مطرح کردند و فیفا باید ابتدا مستنداتی را از باشگاه مس بخواهد و پس از آن اگر ثابت شود که باشگاه مس بدهکار است محکوم به پرداخت است و اگر پرداخت نکند در آن زمان پنجره نقل و انتقالاتی‌اش بسته می‌شود.
یکی از اعضای باشگاه مس رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهیختگان» ادعا کرد: «انتشار چنین اخباری در آستانه بازی با فولاد بیشتر جنگ روانی است و در جهت تضعیف تیم مس صورت گرفته است.» این عضو فعال باشگاه مس مدعی شد شکایت صورت‌گرفته اما در مراحل ابتدایی است و هنوز فیفا از این باشگاه ادله‌ای درخصوص صحت ادعای دو بازیکن درخواست نکرده است. درصورتی‌که درخواست دو بازیکن از سوی فیفا تایید شود و عدد و رقم‌ها به میان بیاید، آن‌وقت باید دوطرف بر سر صحت اعداد به توافق برسند و اگر چنین توافقی حاصل شد حکم پرداخت مطالبات صادر می‌شود و اگر تا زمان مقرر باشگاه موفق به پرداخت مطالبات این بازیکنان نشد در آن زمان پنجره بسته می‌شود که باشگاه مس هنوز به آن مرحله نرسیده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک