• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۸ - ۱۱:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بلایی که مدیران بر سر نماینده‌ خوزستان نازل کردند:

فولاد با سرعت در سراشیبی سقوط

حال و روز این روزهای تیم فولاد بسیار ناراحت‌کننده و تاسف‌بار است. برای تیمی که چندین قهرمانی در کارنامه خود ثبت کرده و سابقه حضور در آسیا را دارد چنین نزولی باورکردنی نیست.

فولاد با سرعت در سراشیبی سقوط

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: حال و روز این روزهای تیم فولاد بسیار ناراحت‌کننده و تاسف‌بار است. برای تیمی که چندین قهرمانی در کارنامه خود ثبت کرده و سابقه حضور در آسیا را دارد چنین نزولی باورکردنی نیست. فولاد فصل بدی داشته و سیر نزولی را در پیش گرفته است. البته مشکلات این روزهای فولاد مربوط به همین فصل نیست بلکه استارت ندانم‌کاری و بی‌برنامگی این باشگاه از چند ماه قبل زده شد. فولاد که همین چند سال پیش قهرمانی جام حذفی را جشن گرفت و کاپ سوپر جام را بالای سر برده بود حالا یکی از گزینه‌های سقوط است. یادگاری که از مدیران قبلی فولاد به جا مانده چنان ویرانگر است که مسئولان و مدیران تازه وارد این باشگاه هرچه می‌کنند نمی‌توانند این تیم را از بحران خارج کنند. بدبین‌ترین هوادار این تیم هم فکر نمی‌کرد فولادی که آرنای دوست داشتنی را در اختیار خود دارد به چنین حال و روزی گرفتار شود. مدیران سابق باشگاه فولاد که به خوبی متوجه استعدادهای موجود در خوزستان و شهر اهواز شده بودند و موفقیت‌های این باشگاه را نیز می‌دیدند به فکر احداث ورزشگاه فولاد آرنا افتادند. شاید این استادیوم به پاس سال‌ها افتخارآفرینی این باشگاه احداث شد اما حالا با وجود همه امکانات و بودجه مناسبی که در باشگاه فولاد وجود دارد، هیچ نشانی از قدرت و صلابت دیده نمی‌شود و جایگاه تیم فولاد در جدول رده‌بندی این نگرانی را به وجود آورده که شاید قربانی بعدی لیگ برتر این تیم باشد.

فولاد دوست داشتنی
فولاد خوزستان تیمی متشکل از کارگران شرکت فولاد خوزستان بود که فعالیت خود را در سال ۱۳۴۹ و از لیگ دسته چهارم اهواز آغاز کرد. سقف آرزوهای فولاد اما کوتاه نبود و به سرعت پیشرفت کرد و سال ۱۳۷۴ با خرید پروانه یک تیم دیگر امتیاز آن را به‌دست‌آورد و راهی لیگ دو شد. پس از یک سال حضور در لیگ دو، فولاد با همایون شاهرخی نایب قهرمان شد. این نایب قهرمانی به معنی صعود به لیگ آزادگان بود. دیری نپایید که فولاد پیشرفت کرد و بعد از ۴ سال با هدایت وینگو بگوویچ عنوان سومی را از آن خود کرد. این شروع موفقیت‌های فولاد بود. آنها در سال‌های ۸۳ و ۹۲ به قهرمانی رسیدند و در سال ۹۹ نیز قهرمانی جام حذفی را جشن گرفتند و در ادامه فتح سوپرجام را در کارنامه دارند. فولاد خوزستان چند باری در لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت کرد و باشگاه کوچک و بی‌کارنامه‌ای به حساب نمی‌آید. از این رو شرایطی که این تیم در جدول رده‌بندی دارد بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند اعتبار این باشگاه را زیر سوال ببرد. فولاد همین فصل گذشته در لیگ قهرمانان آسیا موفق شد به جمع ۸ تیم برتر راه پیدا کند و در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد. درحالی‌که فولاد برای افتخارآفرینی در آسیا تلاش می‌کرد اما استارت ناکامی‌ها از همان زمان زده شد. از وقتی که فاصله میان مدیران و مربیان ایجاد شد و درنهایت به استعفای جواد نکونام و جدایی از جمع فولادی‌ها ختم شد.

این همه هزینه برای هیچ
فولاد اگر زیاد هزینه نکرده باشد کم پولی را هم خرج نکرده است. هرچند عوامل این باشگاه مدعی هستند چیزی معادل همان بودجه‌ای که هر ساله به آنها تعلق می‌گیرد، هزینه کردند اما به نظر می‌رسد مخارج این تیم بیشتر از تصور است. فولادی‌ها فقط ۸۰۰ هزار یورو با مارتینز و دستیارانش قرارداد بسته بودند و طبق توافقی هم که با این مربی داشتند کل مبلغ سال اول را باید به او پرداخت کنند. عملکرد مدیران فولاد از ابتدای فصل تاکنون همواره با اشتباهات مکرر همراه بوده است. تیره‌روزی‌های این تیم با منصوریان استارت ناکامی فصل اخیر آنها بود. عملکرد این مربی در ۱۱ مسابقه پایان فصل گذشته شرایطی به وجود آورد که هواداران فولاد از تمدید قرارداد او استقبال نکرده و مایل بودند منصوریان تیم‌شان را ترک کند. مدیران فولاد بدون توجه به خواسته هواداران این تیم که به‌شدت با حضور منصوریان مخالفت می‌کردند، قرارداد او را برای یک فصل دیگر تمدید کردند اما حواشی موجود اجازه نداد فولاد جان تازه‌ای بگیرد و ضعیف‌ترین شروع آنها در لیگ برتر رقم خورد. منصوریان که برای ادامه کار در فولاد مقاومت می‌کرد برخلاف تصور در مهد فوتبال پیرترین تیم لیگ را جمع کرد و میانگین بالای سنی تیمش به‌شدت توی ذوق می‌زد.
درنهایت چاره‌ای جز برکناری منصوریان وجود نداشت. پروسه تسویه‌حساب با این مربی و دستیارانش نیز برای فولادی‌ها دردسرساز شد. آنها درنهایت با پرداخت بخشی از مطالبات منصوریان که گویا تا نیم‌فصل بود از او رضایت گرفته و مارتینز را به‌عنوان سرمربی جدید معرفی کردند. از آنجا که فولاد شرایط روحی خوبی نداشت، این سرمربی اسپانیایی هم کاری از پیش نبرد و ۵ باخت از ۱۲ مسابقه خیلی زود همکاری‌اش با باشگاه خاتمه یافت. مدیرعامل جدید فولاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مارتینز تسویه‌حساب کرد و موفق شد او را مجاب کند تا طلبش را در چند قسط دریافت کند. درست در همین زمان اشتباه بزرگ‌تر فولادی‌ها رقم خورد. درحالی‌که اسامی دهان‌پرکنی چون یحیی گل‌محمدی و محمد ربیعی به‌عنوان مربیان بعدی فولاد به گوش می‌رسید اما درنهایت آنها به آل‌نعمه رسیده و کار را با او ادامه دادند. فولادی‌ها با ربیعی وارد مذاکرات جدی شدند که صاحب تیم بود و برای همکاری با فولاد نتوانست رضایتنامه بگیرد. درنتیجه برنامه‌های تیم فولاد به بن‌بست خورد و تنها گزینه دم دست‌شان آل‌نعمه بود. این انتخاب که از ابتدا قرار نبود شکل جدی به خود بگیرد، ۵ هفته طول کشید. حاصل این ۵ بازی تنها ۴ امتیاز بود. درنتیجه باز هم فولادی‌ها مربی را تغییر داده و با این امید که می‌توانند از یک مربی باتجربه استفاده کنند، ویسی را انتخاب کردند.

نفس‌های آخر
با ورود ویسی به باشگاه فولاد این‌طور به نظر می‌رسید که مشکلات حل شده و حداقل امیدهایی درخصوص بقای این تیم در لیگ برتر به وجود آمده است. فولاد اما برخلاف تصور مقابل استقلال خوزستان پایین‌جدولی که حریف مستقیم آنها به حساب می‌آمد به تساوی بدون گل تن داد. در ادامه مقابل هوادار درحالی‌که از حریف پیش بود با نتیجه ۳ بر ۳ متوقف شد. با این حال دو تساوی پیاپی اجازه نداد تا فولادی‌ها نسبت به شرایط ناامید شوند تا اینکه در بازی هفته بیست‌وسوم مقابل تیم شمس‌آذر قزوین با یک گل بازنده شده و نتیجه را واگذار کردند. در چنین شرایطی مشخص شد فولاد قدر لحظات را نمی‌داند و به همین دلیل مدیران باشگاه که دیگر برای بقای این تیم به هر دری زده بودند، این بار با جریمه بازیکنان و کادر فنی سعی کردند شرایط را تغییر دهند.
به این ترتیب اعضای هیات‌مدیره این باشگاه که همه امکانات را برای موفقیت تیم فولاد فراهم کرده بودند در پی کسب نتایج ضعیف در هفته‌های اخیر این جریمه ۲۰ درصدی را در نظر گرفتند با این امید که شاید تغییر حاصل شود. فقط ۷ هفته به پایان لیگ برتر باقی مانده و حالا فولاد باید مقابل مس متحول‌شده به میدان برود. فولاد با ۲۱ امتیاز در جایگاه سیزدهم جای دارد. این همان تیمی است که حدود یک سال قبل تا مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پیش رفته بود اما سوءمدیریت و تصمیمات اشتباه لطمه‌ای به یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر ایران زد، تا جایی که حالا آنها در انتهای جدول برای بقا تلاش می‌کنند. فولاد با تیم قعرنشین لیگ برتر فقط ۵ امتیاز فاصله دارد. اگر این تیم نتواند از بحران فاصله گرفته و خود را نجات دهد، بقا ممکن نخواهد بود. تیم ویسی در ادامه راه به ترتیب مقابل مس، آلومینیوم، تراکتور، استقلال، ذوب‌آهن، پیکان و نساجی قرار می‌گیرد. مسی‌ها با‌انگیزه هستند و نتیجه این بازی بدون شک می‌تواند سرنوشت تیم فولاد را رقم بزند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک