• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۰۵ - ۱۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
درباره نظر متفاوت وزیر دولت اصلاحات برای بازگشت احتمالی «معین»؛

معین برمی‌گردد، اگر اصلاح‌طلبان بگذارند

مصطفی معین درباره خواننده‌ای که هم‌سال و همشهری و حتی تقریباً هم‌نام خود اوست و این روزها زمزمه بازگشتش به کشور همه جا پیچیده می‌گوید معین نباید بیاید؛ «امیدوارم این دعوتی که می‌خواهند از او بکنند را نپذیرد و به این راحتی خودش را هزینه نکند».

معین برمی‌گردد، اگر اصلاح‌طلبان بگذارند

میلاد جلیل‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: مصطفی معین را خیلی از کسانی که متولد دهه شصت و ماقبل آن هستند، خوب به یاد دارند. کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ که به عنوان یکی از اصلی‌ترین تبلیغات میدانی‌اش، پوسترهایی از محمد خاتمی طراحی کرده بودند با نقشی از این جمله او که «معین باید می‌آمد»

حالا مصطفی معین درباره خواننده‌ای که هم‌سال و همشهری و حتی تقریباً هم‌نام خود اوست و این روزها زمزمه بازگشتش به کشور همه جا پیچیده می‌گوید معین نباید بیاید؛ «امیدوارم این دعوتی که می‌خواهند از او بکنند را نپذیرد و به این راحتی خودش را هزینه نکند» طبق کلیشه‌هایی که چند دهه در ذهن جامعه ایرانی جا انداخته‌اند، به‌طور طبیعی و ذاتی اصلاح‌طلبان طرفدار بازگشت هنرمندان ایرانی به کشور و ادامه فعالیت‌شان در سرزمین مادری هستند و تندروهای جناح مقابل همیشه مخالفت می‌کنند و نمی‌گذارند. این کلیشه چنین معنا می‌دهد که اگر از این‌جور آزادی‌ها می‌خواهید، طرف اصلاح‌طلبان بیایید و در قدرت سهیم‌شان کنید وگرنه اقلیتی از رأی‌دهندگان همیشگی اصولگرا، کسانی را سر کار می‌آورند که دشمن آزادی هستند. این کلیشه اما در همین چند وقت اخیر به طرز حیرت‌انگیزی جابجا شده است.

مسئولان رسمی یک دولت اصولگرا حرف از بازگشت معین و بهروز وثوق و بهرام بیضایی به کشور و حتی ادامه فعالیت‌شان می‌زنند و مخالفت‌ها نه از تریبون فلان نمازجمعه یا فلان محفل محافظه‌کار، که از جانب شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی اصلاح‌طلب شنیده می‌شود. حتی یکی‌شان که حقوقدان هم هست، در یک دروغگویی آشکار نصرالله معین‌فر را ترسانده بود که اگر برگردی، در اینجا به ۲۲ سال زندان محکوم می‌شوی. این قضیه دو نکته ظریف را به ما نشان می‌دهد که یکی پارادوکسیکال است و دیگری تراژیک. نکته پارادوکسیکال قضیه این است که تلاش عده‌ای برای حفظ کلیشه قدیمی اصلاح‌طلب مهربان و اصولگرای عبوس، باعث وارونه شدن همان کلیشه شده است. یعنی چون اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند یک گشایش فرهنگی در زمان روی کار بودن دولتی از جناح رقیب رخ بدهد، مخالف ذاتی هر نوع گشایشی شده‌اند و برای رخ ندادنش تلاش می‌کنند.

همان‌طور که در زمان دولت اول احمدی‌نژاد علیه خواست رئیس‌جمهور وقت مبنی بر ورود زنان به استادیوم فوتبال شلوغ‌کاری راه انداختند یا در ابتدای دولت دوم احمدی‌نژاد علیه روی کار آوردن وزرای زن در کابینه، سرمقاله‌ها نوشتند و با بیوت قم رایزنی‌های مستوفایی کردند.

نکته تراژیک ماجرا اما این است که تلاش‌های چند دهه‌ای این جریان برای حفظ چنین کلیشه‌ای، همیشه مانع از این می‌شده که کار بعضی از پرونده‌ها یکسره شود و به اتمام برسد. آنها وقتی خودشان سر کار هستند دست‌دست می‌کنند و وقتی جناح رقیب سر کار است با این قبیل سمپاشی‌ها مانع تحقق چنین گشایش‌هایی می‌شوند؛ چون باید استخوانی لای زخم باقی بماند که موجودیت سیاسی آنها را توجیه کند و بهانه‌ای برای بسیج طبقه متوسط و رأی گرفتن از آنها بوجود بیاورد.  حالا هم حسابی به دست پا زدن افتاده‌اند چون با خودشان حساب می‌کنند اگر خود آنهایی که عمری آدم‌‌های بد و عبوس قضیه معرفی شده‌اند، معین و وثوق و بیضایی را برگردانند، دیگر چه لزومی به وجود جریانی به نام اصلاحات هست؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

نگاهی به اشعار منسوب به حضرت زهرا(س)

سوگوار غم‌های بعد از رفتن پدر