• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۹ - ۰۲:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
4 تغییر در ترکیب سرخپوشان قطعی است؛

پرسپولیس با آرایش جدید در اصفهان

پرسپولیس در آخرین روز نقل و انتقالات دو مهاجم خود شهاب زاهدی و نبیل باهویی را کنار گذاشت تا بیشترین خروجی را این فصل در این پست داشته باشد. در تابستان نفراتی چون لئاندرو پریرا، شیخ دیاباته، مهدی عبدی و عیسی آل‌کثیر پرسپولیس را ترک کردند و دو خرید تابستانی این تیم در خط حمله هم بیشتر از 5 ماه در جمع سرخپوشان دوام نیاوردند.

پرسپولیس با آرایش جدید در اصفهان

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس در آخرین روز نقل و انتقالات دو مهاجم خود شهاب زاهدی و نبیل باهویی را کنار گذاشت تا بیشترین خروجی را این فصل در این پست داشته باشد. در تابستان نفراتی چون لئاندرو پریرا، شیخ دیاباته، مهدی عبدی و عیسی آل‌کثیر پرسپولیس را ترک کردند و دو خرید تابستانی این تیم در خط حمله هم بیشتر از 5 ماه در جمع سرخپوشان دوام نیاوردند. در این میان عیسی از این جمع به پرسپولیس برگشته تا روزهای بدش در سپاهان را فراموش کند. ناگفته نماند باشگاه پرسپولیس بدش نمی‌آمد مهدی عبدی را هم در نقل و انتقالات زمستانی برگرداند که باشگاه تراکتور چراغ سبز نشان نداد. رضایتنامه قرضی عبدی برای تراکتور تا تابستان آینده اعتبار دارد و تراکتوری‌ها از حالا به دنبال این هستند تا این انتقال را نهایی کنند. از آنجا که شرایط مالی تراکتور برای عبدی بهتر بوده او بدش نمی‌آید در این تیم ماندنی شود.

مهاجم خارجی در راه است
رضا درویش در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیرش به شکلی صحبت کرد که گویا تیمش با از دست دادن دو بازیکن در خط حمله قصد جذب حداقل یک جانشین برای آنها را ندارد. درواقع او تاکید داشت که اوسمار باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و فعلا قرار شده با نفرات فعلی کار را پیش ببرد. این درحالی است که اوسمار از چند هفته پیش خواهان جذب مهاجم برزیلی برای تیمش بوده و همچنان هم پیگیر این ماجراست. در کنار این موضوع برخی از مسئولان باشگاه پرسپولیس نیز بیکار نبوده و در حال فراهم کردن شرایط حضور یک مهاجم خارجی در تیم‌شان هستند. بازیکنی که شاید در همین یکی دو روزه نیز راهی ایران شود. تلاش آنها این است که خیلی مخفیانه در این زمینه عمل کنند تا نام بازیکن مدنظرشان رسانه‌ای نشود.

اوج ترافیک در جناح چپ
پرسپولیس در نیم‌فصل اول وحید امیری را برای مدت طولانی در اختیار نداشت و از این‌رو مهدی ترابی و امید عالیشاه برای بازی در نقش وینگر چپ رقابت داشتند. البته بعضا یحیی گل‌محمدی از عالیشاه در نقش مهاجم یا پشت مهاجم هم بازی می‌گرفت. اما در شرایط فعلی هم امیری به تمرینات برگشته و هم اینکه اورونوف قرار است در این پست با نفرات نامبرده رقابت کند. در همین راستا اوسمار در نظر دارد مهدی ترابی را به جناح راست ببرد تا سعید صادقی برای این پست بدون رقیب نباشد. در این میان اورونوف هم توانایی بازی در هر دو جناح را دارد. اما در پست دفاع چپ نیز عبدالکریم، علی نعمتی و محمدمهدی احمدی رقابت خواهند داشت که دست اوسمار را برای انتخاب بازیکن ایده‌آلش در این پست را کاملا باز خواهد گذاشت. درواقع جناح چپ پرسپولیس که در نیم‌فصل اول به نوعی پاشنه آشیل این تیم بود در شرایط فعلی چه از لحاظ دفاعی و چه تهاجمی به بهترین شکل تقویت شده است.

اوسمار علاقه‌مند به سیستم 1-3-2-4
مربی برزیلی پرسپولیس بعد از اینکه جانشین یحیی گل‌محمدی شد تصمیم گرفت به نوعی تغییر تاکتیکی دهد. به این شکل که سرخپوشان برخلاف نیم‌فصل اول که 2-4-4 بازی می‌کردند، در نیم‌فصل دوم با سیستم 1-3-2-4 آرایش شده‌اند. همان سیستم مورد علاقه برانکو ایوانکوویچ که در پرسپولیس به خوبی جواب داد. اوسمار در این سیستم در بازی با تراکتور از هر دو هافبک دفاعی‌اش (ریگی و رفیعی) استفاده کرد تا کمربند خط میانی تیمش را محکم کند. او حالا محمد خدابنده‌لو را هم برای این پست در اختیار دارد. بازیکنی که در مقایسه با دو رقیبش تکنیک نسبتا بهتری دارد و توانایی خوبی در امر بازیسازی دارد. کاری که احمد نوراللهی در زمان حضورش در پرسپولیس زیر نظر برانکو انجام می‌داد. با این تفاسیر باید گفت پرسپولیس در سه پست دفاع چپ، وینگر چپ و هافبک میانی خیلی خوب تقویت شده و می‌تواند از هر دو جناح و همچنین عمق، حریفانش را به بهترین شکل تحت فشار قرار دهد.

پرسپولیس با حداقل 4 تغییر در اصفهان
محمد ربیعی و گروه آنالیزش به این معروف هستند که خیلی خوب حریفان خود را آنالیز و در کنترل خود درمی‌آورند. اما از شانس بد این مربی پرسپولیس برای اولین بار در نیم‌فصل دوم می‌تواند از نفرات جدیدش استفاده کند. هرچند عیسی آل‌کثیر در بازی با تراکتور مجوز بازی گرفت. ربیعی در بازی رفت خیلی خوب پرسپولیس را آنالیز کرده بود و با فشار بیش از حد به عمق دفاع سرخپوشان توانست به گل رسیده و تا آستانه شکست دادن این تیم پیش برود. اما برای بازی امروز شرایط فرق دارد. عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف نقش مهمی را در ترکیب اصلی سرخپوشان در بازی امروز برعهده خواهند داشت. به این ترتیب که عبدالکریم قرار است جای نعمتی را بگیرد و اورونوف هم به جای صادقی به میدان خواهد آمد. در خط حمله هم عیسی آل‌کثیر تک مهاجم سرخپوشان است. هرچند اوسمار برای سیستم مدنظرش به مهاجم نوکی با خصوصیات متفاوت نسبت به عیسی احتیاج دارد. بازیکنی بلند قامت که قدرت دوندگی و جنگندگی بالایی داشته باشد و در عین حال نیز قدر تک‌موقعیت‌ها را بداند. دیگر تغییر سرخپوشان که اجباری است، حضور امیررضا رفیعی به جای علیرضا بیرانوند است. این جابه‌جایی توان بازیسازی خط دفاعی پرسپولیس را قاعدتا پایین خواهد آورد، از این جهت که بیرو هم در بازیسازی به نفرات خط دفاع تیمش کمک می‌کرد و هم با پرتاب‌های بلندش در ضدحملات سرخپوشان را کمک می‌کرد. در همین راستا ممکن است ربیعی تصمیم بگیرد پرس از محوطه جریمه پرسپولیس را در برنامه‌های خود قرار دهد تا مانع بازیسازی مدافعان این تیم در غیاب بیرانوند شود.

خدابنده‌لو آماده است اما...
اگر قرار باشد محمد خدابنده‌لو در ترکیب ثابت سرخپوشان به میدان برود مسعود ریگی یا سروش رفیعی باید از ترکیب کنار گذاشته شوند که این تغییر بعید است امروز رخ دهد. هافبک تازه وارد سرخپوشان اگرچه از هر نظر آماده بازی است اما فقط سه جلسه تمرین با هم‌تیمی‌های جدیدش داشته و نیاز به زمان دارد تا با آنها هماهنگ شود. البته او می‌تواند حتی جای امید عالیشاه هم در نزدیکی خط حمله بازی کند چون قابلیت بازی در هر پست خط میانی را دارد. او نسبت به امید هم توانایی بیشتری در حفظ توپ دارد و هم اینکه بازیکن خلاق‌تر است.

امیری تنها رقیب عیسی
پرسپولیس در لیست بزرگسالان فعلی خود فقط عیسی آل‌کثیر را در خط حمله به‌عنوان یک مهاجم تخصصی در اختیار دارد که این امر در نوع خودش عجیب است. تا آمدن مهره جدید در این پست وحید امیری قرار است رقیب اصلی آل‌کثیر و درواقع بازیکن ذخیره او باشد. امیری به خاطر ماه‌ها دوری از میادین به خاطر کشیدگی عضله فعلا باید با احتیاط بازی کند و از این‌رو در هر مسابقه 15 تا 20 دقیقه فرصت بازی نصیبش خواهد شد. به همین دلیل احتمال می‌رود امروز او همچنان به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی میدان شود و این بار جای عیسی را بگیرد. ناگفته نماند امیری نیم‌فصل دوم فصل پیش یکی از هافبک‌های میانی تیمش بود که نمایش خیلی خوبی داشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک