• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۲ - ۰۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
راهکارها و درس‌های سیاستی؛

چالش آگاهی در عصر هوش مصنوعی

آگاهی راستین، مفهومی عمیق و چندوجهی است که از دیرباز مورد بحث فلاسفه، دانشمندان و اندیشمندان بوده است. آگاهی راستین به‌عنوان شناخت و درک عمیق و دقیق انسان از خود، جهان و موقعیت او در اجتماع تعریف می‌شود.

چالش آگاهی در عصر هوش مصنوعی

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری: آگاهی راستین، مفهومی عمیق و چندوجهی است که از دیرباز مورد بحث فلاسفه، دانشمندان و اندیشمندان بوده است. آگاهی راستین به‌عنوان شناخت و درک عمیق و دقیق انسان از خود، جهان و موقعیت او در اجتماع تعریف می‌شود. آگاهی راستین زمانی در افراد شکل می‌گیرد که چند ویژگی در ساحت شناخت و معرفت او برجسته باشد؛ نخست «خودآگاهی» است یعنی شناخت دقیق نقاط قوت، نقاط ضعف، ارزش‌ها، باورها و انگیزه‌های خود؛ دوم «آگاهی از محیط» است یعنی درک عمیق از دنیای پیرامون، اعم از مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی؛ سوم مهارت «تفکر انتقادی» است یعنی توانایی تحلیل و بررسی اطلاعات به‌طور عمیق و بدون تعصب؛ چهارم «خلاقیت» است یعنی توانایی ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید برای مسائل جدید در یک محیط متغیر و نهایتا «مسئولیت‌پذیری» است که به پذیرش مسئولیت اعمال و رفتار خود و تعهد به بهبود آنها مربوط می‌شود.
ارزش‌آفرینی مولفه‌های فوق در توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی فرد و جامعه اهمیت دارد زیرا آگاهی راستین به فرد کمک می‌کند با درک عمیق از خود و محیط پیرامون، تصمیمات آگاهانه‌تر و بهتری در زندگی بگیرد. همچنین فرد با شناخت خود و دیگران، می‌تواند روابط قوی‌تر و عمیق‌تری برقرار کند. با تفکر انتقادی و خلاقیت، می‌تواند راه‌حل‌های جدید و کارآمدی برای مسائل مختلف پیدا کرده و ضمن رشد و توسعه فردی به ایجاد تغییرات مثبت در جامعه کمک کند زیرا توسعه اجتماعی در ابتدا نیازمند درک عمیق از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. آگاهی راستین به‌طور ویژه نیز برای دموکراسی و عدالت اجتماعی ضروری است، چون به افراد اجازه می‌دهد در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی به‌طور انتقادی فکر کنند، در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه مشارکت کرده و برای تغییر اجتماعی تلاش کنند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

از فحش‌درمانی تا فحش‌کراسی!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سیاست قمار نیست

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

با کتاب زیستن یعنی سیاسی بودن

کدام شک اجتماعی مایه سقوط و اضمحلال است؟

«تردید» و «تمدن» در قرآن

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

موقعیت دیدن لذت‌جویانه

مرتضی یوسفی‌راد در یادداشتی برای «فرهیختگان» بیان کرد:

فلسفه سیاسی نمایندگی مجلس

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

بحران نمایندگی: بروکراتیزه شدن سیاست

بحران آموزش‌وپرورش؛

اصلاح انقلابی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

رویافروشی با تخیلات لیبرالی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

مصادره ایران برای ناواقعیت‌ها

احسان فرزانه، پژوهشگر علوم سیاسی:

نئولیبرالیسم، سرکوب مضاعف و اختلالات روانی

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار