• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۷ - ۲۲:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابعاد مختلف مستند «غیررسمی6» از زبان کارگردان؛

واقعیتی که نمی‌خواهند ببینید

شاید باید این گزارش را این‌طور شروع کنم، «برای تویی که نمی‌شناختمت»، هر بار که می‌گوییم این دفعه دیگر شناخت‌مان کامل شد اما باز غافلگیر می‌شویم، این دقیقا کاری است که مستندهای غیررسمی با مخاطبانش انجام می‌دهد. وقتی از کتاب و کتابخوانی حرف به میان می‌آید، حتما اسم آیت‌الله خامنه‌ای از آن اسم‌هایی است که زیاد درموردش می‌شنویم و دقیقا این مستند روایتگر همین موضوعات شده است.

واقعیتی که نمی‌خواهند ببینید

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: شاید باید این گزارش را این‌طور شروع کنم، «برای تویی که نمی‌شناختمت»، هر بار که می‌گوییم این دفعه دیگر شناخت‌مان کامل شد اما باز غافلگیر می‌شویم، این دقیقا کاری است که مستندهای غیررسمی با مخاطبانش انجام می‌دهد. وقتی از کتاب و کتابخوانی حرف به میان می‌آید، حتما اسم آیت‌الله خامنه‌ای از آن اسم‌هایی است که زیاد درموردش می‌شنویم و دقیقا این مستند روایتگر همین موضوعات شده است. مستند «غیررسمی 6» با موضوع کتاب ساخته شده؛ موضوعی که آیت‌الله خامنه‌ای همیشه به آن اهتمام دارند. علی صدری‌نیا در مستند غیررسمی 6 به سراغ موضوعی رفته است که هم در نگاهی آسان است، هم سخت. تا مخاطب را با زوایای دیگری از کتابخوانی ایشان آشنا کند. اینکه خیلی‌ها می‌توانند از کتاب خواندن ایشان ساعت‌ها بگویند شاید قسمت راحت و آسان ساخت مستند باشد اما همین هم وقتی منابع زیاد می‌شود کار را سخت می‌کند و انتخاب را برای کارگردان مشکل.
صدری‌نیا درمورد سختی‌های ساخت این مستند، می‌گوید: «شخصیتی مثل حضرت آقا نوجوانی و جوانی غنی‌ای دارند و در آن مقطع کتاب‌هایی را با تنوع و تعدد خیلی زیاد مطالعه کرده‌اند که این، هم عمق و هم تنوع را زیاد می‌کند. وقتی شما می‌خواهید این مساله را روایت کنید، هم روایت شما به‌خاطر جزئیات و داستان‌هایی که وجود دارد نسبت به برخی حوزه‌های دیگر جذاب‌تر خواهد بود و هم در نقطه مقابل سختی‌هایش بیشتر خواهد شد. چون شما وارد دریایی از موضوعات می‌شوید. وقتی شما می‌خواهید وارد موضوع ارتباط آقا با نویسندگان شوید، می‌بینید این ارتباط یکی یا دو مورد نبوده و در سال‌های مختلف با شخصیت‌های مختلف بوده که پشت هر کدام یک داستان و فلسفه‌ای وجود دارد. طبیعتا همین موضوع این کار را برای تیم سازنده سخت می‌کرد. اینکه بخواهیم همه نکات و ملاحظات و ظرایف در زمان محدود یک مستند گفته شود، کار را سخت‌تر می‌کرد.»
اواخر آبان ماه امسال این مستند در کتابخانه ملی رونمایی شد و روز گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد، در گفت‌وگویی که با علی صدری‌نیا، کارگردان این مستند داشتیم درمورد چرایی موضوع کتاب پرسیدیم و گفت: «زمانی که تولید قسمت ششم را آغاز کردیم، در آستانه نمایشگاه کتاب و قبل از اردیبهشت ماه امسال بود و تلاش اولیه این بود مستند به ایام نمایشگاه کتاب برسد ولی وقتی سراغ موضوع ارتباط آقا، کتاب و انس ایشان با کتاب و اهالی فرهنگ و نویسندگان رفتیم، گویی وارد دریایی از موضوعات شدیم که عمق و تنوع موضوعات زیادی داشت. راحت نمی‌شد از کنار موضوعات گذشت و همین وسواس در بیان جزئیات باعث شد مستند به ایام نمایشگاه کتاب نرسد و قرار شد باقی‌مانده روایت، تولید انجام شود و به هفته کتاب برسد و در همان ایام رونمایی شد.»
در گزارش قبلی که درمورد این مستند نوشتیم، مدیران فرهنگی را مخاطب اصلی این مستند عنوان کردیم، چیزی که در نگاه خود کارگردان هم بوده است. غیررسمی 6 ناخودآگاه دوربین را جایی قرار است که نگاه فرهنگی رهبر انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی مشخص می‌شود و انگار تلنگری می‌زند به مدیران فرهنگی که فقط از یک دایره بسته فرهنگ و خصوصا حوزه کتاب را می‌بیند. یا برخی که در بالا گفتیم با نگاه این مستند مشکل دارند و این روایت را روایت درست نمی‌دانند؛ کارگردان مستند اما مخاطب این مستندش را بیشتر مدیران فرهنگی می‌داند و می‌گوید: «برای خودم اینکه عموم مردم این مستند را ببینند خیلی مهم است اما به‌صورت خاص باید بگویم که مدیران فرهنگی و رسانه‌ای کشور مخاطب اول این مستند هستند.»
غیررسمی در قسمت‌های مختلف، همیشه سعی کرده است نگاهی واقعی از آیت‌الله خامنه‌ای ارائه بدهد، نگاهی که حتما در جلسات غیررسمی بیشتر نمود پیدا می‌کند، صدری‌نیا درمورد این نگاه در مستند غیررسمی 6 می‌گوید: «چیزی که در مستند غیر‌رسمی برای ما دارای اهمیت است، این است که بتوانیم تصویر واقعی آقا را نشان دهیم و این تصویر با گفتن برخی جنبه‌ها و نگفتن برخی جنبه‌ها، تصویر تحریف‌شده یا غلطی نباشد. بنابراین تلاش اصلی ما بر این است که در هر حوزه‌ای که کار می‌کنیم تصویر واقعی از ایشان ارائه دهیم؛ اینکه تلاش‌مان بر این است تمامی ابعاد و جوانب را نشان دهیم، طبیعتا همین تصویری است که در قسمت ششم مستند غیر‌رسمی می‌بینید.»
ارتباطات آیت‌الله خامنه‌ای محدود به کسانی که همفکر با ایشان بودند، نمی‌شود در همان زمان قبل از انقلاب با نویسندگان مختلف ارتباط داشتند و در بخش‌هایی از این مستند این موضوع را می‌بینیم. جایی از مستند ایشان وقتی کتاب جبران خلیل جبران را می‌بینند، می‌گویند در سال 1339 چند شعری را از او ترجمه کردم. همه اینها نشان‌دهنده نگاه وسیع و روشن ایشان در حوزه ادبیات و کتاب است. صدری‌نیا در گفت‌وگویی با او داشتیم می‌گوید: «ارتباطاتی آقا با گروه‌های مختلف، جریان‌های مختلف، نویسندگان با نگاه‌ها و عقیده‌های مختلف دارند، چه پیش از انقلاب چه بعد از انقلاب چه در روزهای ابتدایی انقلاب و ماه‌هایی که شاید خیلی از انقلابیون و شخصیت‌های درجه یک انقلاب لزوما حواس‌شان نیست یا وقت و فرصت این را ندارند که به امور نویسندگان و اهالی فرهنگ رسیدگی کنند؛ ولی آقا این نگاه را دارند و در دوره‌هایی که مسئولیت‌های مختلف داشتند این نگاه همیشه استمرار داشته است. همان‌طور که گفتم چیزی که برای ما اهمیت داشت، همین ارائه تصویر واقعی بود که مستلزم نشان دادن همه ابعاد یک تصویر بود و اینکه یک‌طرفه روایت نکنیم و بعضی از جنبه‌ها را نادیده نگیریم. در کنار این همه تلاش‌ها برای نشان دادن تمام ابعاد و جنبه‌های شخصیتی ایشان، همه ارتباطات و نگاه‌هایشان بود. در عین حال ایشان اصول، نگاه و نظر مشخصی هم به مسائل دارند، اما مدلی از ارتباط که جلو می‌برند به‌هیچ‌وجه نگاه انحصارگرایی و یک‌طرفه نیست و هر چقدر که به سمت تصویر واقعی از آقا برویم، همین تصویر از آن استخراج می‌شود.»
حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه‌های کتاب و صحبت با ناشران یکی از بخش‌های این مستند است که نشان می‌دهد نگاه کتابخوانی ایشان چقدر عمیق است که ناشر و مدل کتاب‌هایی که منتشر می‌کند را می‌شناسند و یاد می‌کنند از کسانی که دیگر در دنیا نیستند. علی لاریجانی، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا سرشار، سیدعباس صالحی، محمدحسین صفارهرندی، محسن مومنی شریف و علیرضا مختارپور از جمله کسانی هستند که صدری‌نیا به سراغ شان رفته و در این مستند صحبت می‌کنند. علی لاریجانی، صفار هرندی و سیدعباس صالحی خاطرات‌شان را به نمایشگاه‌های کتابی می‌برند که در زمان وزارت‌شان بر مسند فرهنگ با ایشان داشته‌اند و همین روایت‌ها باز هم نشان می‌دهد که ایشان چقدر بر این حوزه مسلطند.
یکی از سوالاتی که از علی صدری‌نیا پرسیدیم، درخصوص فاصله رونمایی تا پخش عمومی این مستند بود که در مورد این موضوع گفت: «قرار بود رونمایی در ایام هفته کتاب باشد، برای همین با وجود اینکه ضبط مصاحبه‌ها تا قبل از رونمایی ادامه داشت، مستند را به مراسم رساندیم. اما فرآیند اکران‌های خصوصی و بازخوردهایی که از مراسم رونمایی و اکران‌ها گفتیم را در مستند اکران کردیم و درنهایت نسخه تلویزیونی روز گذشته منتشر شد.»
حتما یک قسمت از مستندهای غیررسمی برای کسی که سال‌هاست در حوزه کتاب نوشته و خوانده، کم است، برای همین علی صدری‌نیا حوزه ادبیات دفاع مقدس را جدا کرده و قرار است در یک قسمت مجزا به این موضوع بپردازد.
آیت‌الله خامنه‌ای ارتباطات‌شان با اهالی فرهنگ و ادب را به یک بخش و یک گروه به‌خصوص منحصر نمی‌کنند. اتفاقا تلاش‌شان همیشه این بوده که نسبت به اهالی فرهنگ و ادب و هنر جایگاه پدری را داشته باشند، ولو اینکه فردی بیاید نقد هم بکند یا اینکه به‌لحاظ اعتقادی، نگاه متفاوتی نسبت به شخص رهبری داشته باشد. همین می‌شود که بعد از دیدن این مستند جمله مرتضی سرهنگی در ذهنم ماندگار می‌شود، آنجا که می‌گوید: «ادبیات و فرهنگ و هنر نه وزیر می‌خواهد، نه وکیل؛ پدر می‌خواهد!»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار