• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۰ - ۰۰:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
۳۳ فیلم جشنواره چهل‌ودوم معرفی شدند؛

جشنواره فیلم‌های عامیانه‌تر

در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر 33 اثر سینمایی در سه بخش سودای سیمرغ و نگاهی نو و پویانمایی رونمایی خواهند شد. دور از انتظار نبود که در لیست این دوره از جشنواره فیلم فجر، با آثار متعددی از سینمای دفاع مقدس مواجه شویم؛ به‌خصوص که تلقی عمومی است حضور پررنگ ارگان‌ها و نهادها باعث تک‌رنگ شدن این رویداد فرهنگی شود.

جشنواره فیلم‌های  عامیانه‌تر

عاطفه جعفری- کیانا تصدیق‌مقدم، گروه فرهنگ: در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر 33 اثر سینمایی در سه بخش سودای سیمرغ و نگاهی نو و پویانمایی رونمایی خواهند شد. دور از انتظار نبود که در لیست این دوره از جشنواره فیلم فجر، با آثار متعددی از سینمای دفاع مقدس مواجه شویم؛ به‌خصوص که تلقی عمومی است حضور پررنگ ارگان‌ها و نهادها باعث تک‌رنگ شدن این رویداد فرهنگی شود. در این دوره از جشنواره بنیاد سینمایی فارابی با ۱۲ فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و پس از آن سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری با هفت فیلم و سازمان هنری رسانه‌ای اوج با چهار فیلم و بنیاد شهید و امور ایثارگران با سه فیلم و بنیاد فرهنگی روایت فتح با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما اگر به همین آثار نگاه کنید، عمده فیلم‌های سینمایی مربوط به حوزه مقاومت و دفاع مقدس نیست و به‌نظر می‌رسد که هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر نگاهی ویژه به تنوع آثار داشته است و به نسبت ادوار گذشته، آثار بیشتری از سینمای کمدی، سینمای کودک و نوجوان و سینمای انیمیشن را می‌بینیم. باید منتظر ماند و دید که آیا این شیوه از گزینش آثار با اقبال مخاطبان جشنواره همراه خواهد شد و در ایام دهه فجر شاهد صف‌های طولانی تماشای فیلم‌های این جشنواره هستیم یا نه؟

صحت و «صبحانه با زرافه‌ها»

وقتی اسم سروش صحت را می‌شنویم، کارهایی به یادماندنی و پر از موقعیت‌های طنز با کاراکتری‌هایی به یادمان می‌آید که اگرچه از دنیای واقعی دور هستند اما در دل قصه‌ها به درستی شخصیت‌پردازی شده‌اند. سروش صحت مرگ‌اندیش شده و نگاهی خیام‌‌وار به همه‌چیز دارد. در فیلم سینمایی «جهان با من برقص» یا سریال «مگه تمام عمر چند تا بهاره؟» با مقوله مرگ شوخی می‌کند. «صبحانه با زرافه‌ها» دومین فیلم بلند سینمایی سروش صحت است. 12 دی ماه اولین تصویر این کار به همراه پایان فیلمبرداری این پروژه سینمایی منتشر شد. تهیه‌کنندگی این فیلم را سیدمصطفی احمدی به عهده دارد و بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هادی حجازی‌فر و هوتن شکیبا ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

یک داستان خانوادگی
کارگردانی «آبی روشن» را بابک لطفی‌خواجه‌پاشا برعهده دارد که پیش از این با نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «در‌آغوش درخت» در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شده بود. هنوز فیلم قبلی او که با حمایت حوزه هنری ساخته شده بود، به اکران عمومی نرسیده است و حالا او با فیلم آبی روشن به جشنواره چهل‌ودوم آمده است. آبی روشن اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند. این فیلم علاوه‌بر لوکیشن‌های مختلف در بازار تبریز، بخش‌هایی از آن در خلخال و استان گیلان فیلمبرداری شده است. مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد ازجمله بازیگران این فیلم هستند. حسین میری تهیه‌کنندگی آبی روشن را برعهده دارد و نقش اصلی این فیلم را مهران احمدی بازی کرده است.

محصول مشترک بنگلادش و ایران
امسال فیلم سینمایی «هولیا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم در سینماهای کشور اکران شد و او در جشنواره فجر با فیلمی به نام «دروغ‌های زیبا» حضور دارد که محصول مشترک ایران و بنگلادش است. او آبان ماه سال 1401 درخواست ساخت این فیلم را به سازمان سینمایی داده بود و بعد از دریافت پروانه ساخت، مراحل تولید این کار شروع شد. آتش‌زمزم در این فیلم به سراغ یک درام اجتماعی رفته است. او از دو سوپراستار کشور بنگلادش، جایا احسن و شمون فاروغ دعوت کرد تا در این فیلم بازی کنند و قصه فیلم در شهرهای داکا و قاضی‌پور بنگلادش پیش می‌رود. بنگلادش با جمعیتی بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جزء پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و سینما در این کشور متاثر از سینمای هند و از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم آن است. احتمالا آتش‌زمزم به اکران فیلمش در این کشور هم فکر کرده است.
سفر به روزهای ملی شدن نفت
پیش تولید فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» از خرداد ماه 1399 شروع شد. اواخر تابستان 1401 فیلمبرداری این کار شروع و بخش زیادی از این اثر سینمایی در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شد. فیلم به‌عنوان اثر سینمایی رزرو برای رونمایی در جشنواره چهل‌ویکم قرار داشت اما مراحل پس‌تولید آنقدر طولانی شد که به جشنواره نرسید. جعفری‌جوزانی در این فیلم سینمایی از بازیگرانی همچون امیرحسین آرمان و رضا یزدانی برای نقش اصلی مرد استفاده کرده است. همچنین لادن مستوفی در این پروژه سینمایی حضور دارد. فتح‌الله جعفری‌جوزانی تهیه‌کنندگی این کار را برعهده داشته و سرمایه‌گذار این پروژه بنیاد سینمایی فارابی است. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود. سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

قصه قهرمانی از سیستان‌وبلوچستان
حسین ریگی که سال گذشته با فیلم «هوک» در جشنواره چهل‌و‌یکم حضور داشت، امسال در سومین تجربه کارگردانی خود با فیلم «میرو» و روایتی مربوط به دفاع مقدس در جشنواره حاضر می‌شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاران این اثر هستند. در فیلم سینمایی میرو قرار است داستان قهرمانی در سیستان‌و‌بلوچستان، در بازه زمانی دفاع مقدس روایت شود. فیلم سینمایی «لیپار» اولین اثر ریگی بود و بازخوردهای خوبی هم در جشنواره فجر داشت اما دومین فیلم او یعنی هوک نتوانست انتظارات را برآورده کند. این اثر بدون اکران عمومی در سینماها، نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن تلویزیون رفت.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار