• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۲ - ۰۳:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شب یلدا دوباره تلویزیون با همان سلبریتی‌ها میهمان خانه‌های مردم شد؛

همان داستان تکراری همیشگی

صداوسیما کارخانه چهره‌سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه‌سازی شود تا چهره‌هایی شناخته شوند. وقتی ما عزم‌مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی‌محوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تقویت کنیم.

همان داستان تکراری همیشگی

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: شبکه‌ها را از یک تا ifilm و نسیم بالا و پایین می‌کنی و تنها چیزی که می‌بینی، میز، دکور و چند نفری که در‌حال حرف زدن با هم هستند. تماشای ۱۰‌دقیقه از برنامه‌های تمامی شبکه‌های مختلف کافی است تا سبک و سیاق یکنواخت برنامه‌ها، حتی در دعوت از میهمانان، دکورهای نسبتا یک‌شکل، گفت‌وگوهای بی‌رمق و مجریان تکراری، مخاطب را زده کند. همه اینها این را می‌رساند که مخاطب برای سازندگان این برنامه‌ها، اهمیتی ندارد و کار خودشان را انجام می‌دهند. در‌واقع به‌نظر می‌رسد شبکه‌های سیما مانند رسم هر سال برنامه‌ای مشخص برای این بازه مهم پخش نداشتند و به همین دلیل در آخرین لحظات برنامه‌ای را آماده و روانه آنتن کردند، البته امسال فرق‌هایی هم داشت. در دوسال اخیر که تیم جدید در سازمان بر سرکار آمده، نگاه به سلبریتی یکی از آن چیزهایی بود که همیشه حاشیه و چالش به همراه داشت. بسیاری از برنامه‌ها تعطیل شد و هیچ وقت جوابی برایش نبود. بارها هم پیمان جبلی درمورد سلبریتی‌ها صحبت کرده است و گزارش‌های مفصلی در مورد این موضوع منتشر کرده‌ایم، اما او در آخرین اظهارنظرش در روز دانشجو در دانشگاه تهران گفته بود: «صداوسیما کارخانه چهره‌سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه‌سازی شود تا چهره‌هایی شناخته شوند. وقتی ما عزم‌مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی‌محوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تقویت کنیم.»
14 روز از حرف‌های پیمان جبلی گذشت و در شب یلدا دوباره تلویزیون با همان سلبریتی‌ها! میهمان خانه‌های مردم شد. همان بازیگرانی که در طول این دو سال برایشان رجزهای فراوان خوانده بودند که ما نمی‌خواهیم چهره‌سازی کنیم و احتیاجی به سلبریتی‌ها نداریم اما برنامه‌های یلدا، این حرف‌ها را نقض کرد. دنبال ارزش‌گذاری بر این کار نیستم اما اینکه برخلاف حرف‌هایی که زده می‌شود، عمل می‌کنند و بعد از دو سال دوباره به همان روتین قبل در برنامه‌های مناسبتی برمی‌گردند، آن هم به شکلی ضعیف و کاریکاتوری جای سوال دارد! بارها در مورد نبود خلاقیت در برنامه‌های مناسبتی که زمانش هم مشخص است، صحبت کردیم و گفتیم سلبریتی حکم مسکن را دارد نه درمان. نکته مهم‌تر اینکه باید یک تعامل شفاف بین سلبریتی و رسانه ملی برقرار شود، نه یک رابطه یک‌طرفه و منفعت‌طلبانه. رابطه‌ای که براساس یک بازی برد- برد- برد برای سه‌طرف این ماجرا یعنی رسانه ملی، هنرمند و مردم باشد و اختیارش هم کاملا دست یک‌طرف ماجرا نباشد. اما به‌نظر می‌رسد راه صحیح‌تر، ساختن برنامه‌هایی با فرم و محتوای جذاب است و مجری نهایتا تکمیل‌کننده یک بسته برنامه‌سازی شود نه محور و ستون آن. نبود خلاقیت در برنامه‌های تلویزیونی و جدی نگرفتن آن یکی از خطرات مهم است. برنامه‌های تلویزیون سال‌هاست انگار از یک کارخانه تولید می‌شوند و با خلاقیت قهر کرده‌اند. سرگرمی لازمه رسانه ملی است. بارها از اهمیت و لزوم وجود سرگرمی به‌عنوان غذای اصلی و نه دورچین یا سالاد سفره تولیدات تلویزیون گفتیم. اینکه رسانه بدون‌سرگرمی عملا روح و جان ندارد، آنقدر بدیهی است که نیازی به تکرار ندارد. بررسی آثار شاخص تولیدشده در خارج از ایران در قالب‌های مختلف که اتفاقا در داخل کشورمان هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند، نشان می‌دهد آنها سعی کردند پیام‌هایشان در حوزه‌های مختلف دینی، سبک زندگی و حتی سیاسی را با ابزار سرگرمی منتقل کنند و البته در این مسیر موفق هم بوده‌اند. نگاه حاشیه‌ای و سطحی به سرگرمی و القای اینکه مسائل اصلی چیزهای دیگر هستند و اگر بودجه و منابع و نیرویی ماند باید به این حوزه اختصاص پیدا کند، آفت برنامه‌سازی‌های جذاب است. کاری که در شبکه نسیم بارها انجام شده و حتی شبکه چهار هم سعی کرده است بدون تکیه به سلبریتی‌ها، برنامه‌های خلاقانه‌ای بسازد و مخاطب هم داشته باشد. اما تلویزیون متاسفانه همه اینها را فراموش می‌کند و نه‌تنها خلاقیتی ندارد، بلکه با همان کارهایی که در گذشته انجام شده، برنامه‌ها را تکرار می‌کند و به همان دکور و مجری‌ها و سلبریتی‌ها قناعت. این است داستانی که هر سال تکرار می‌شود و برنامه‌ای برایش ندارند و حتما نخواهند داشت.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار