• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۱۳ - ۰۰:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» با تهیه‌کننده و آهنگساز این کنسرت نمایش گفت‌وگو می‌کند؛

«کلنل» در مسیر تئاتر ملی

ایران از آغاز جنگ جهانی اول بی‌طرفی خود را اعلام کرد اما باز هم قدرت‌های بزرگ، ایران را محلی برای زور و قدرت‌شان دیدند. در همین دوره بود که محمدتقی پسیان به‌عنوان یک فرمانده نظامی سعی کرد تا ایران را در برابر این قدرت‌های خارجی حفظ کند.

«کلنل» در مسیر تئاتر ملی

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: ایران از آغاز جنگ جهانی اول بی‌طرفی خود را اعلام کرد اما باز هم قدرت‌های بزرگ، ایران را محلی برای زور و قدرت‌شان دیدند. در همین دوره بود که محمدتقی پسیان به‌عنوان یک فرمانده نظامی سعی کرد تا ایران را در برابر این قدرت‌های خارجی حفظ کند. محمدتقی پسیان معروف به کلنل از نظامیان ملی‌گرای اواخر دوره قاجار بود. وی که در ژاندارمری ایران خدمت می‌کرد در دوران عمر کوتاه سه‌دهه‌ای خود فرازوفرودهای بسیاری را تجربه کرد. پسیان در دوران پایانی حیات خود در خراسان به‌سر می‌برد و به دلیل تقابل با دولت مرکزی و در سال ۱۳۰۰، کشته شد. حالا همین شخصیت در قالب یک کنسرت‌نمایش تصویر شده است تا مردم با یک شخصیت مهم تاریخی آشنا شوند. نقش شخصیت‌های ملی و مذهبی در هدایت فرازونشیب‌های تاریخ معاصر ایران انکارناپذیر است؛ نقشی که جز در قالب دراماتیک، قابل انتقال به نسل‌های جدید نیست. کنسرت‌نمایش کلنل که این روزها در تالار وحدت اجرا می‌شود بخشی از زندگی و زمانه کلنل، محمدتقی خان پسیان به تصویر کشیده شده است. بارها در گزارش‌های مختلف درمورد این موضوع صحبت کردیم که هنر وقتی به کمک تاریخ بیاید می‌تواند تاثیرگذار شود. صنعت موسیقی، سینما و تئاتر علاوه‌بر اینکه از بزرگ‌ترین صنایع سرگرمی در دنیا به شمار می‌روند ویژگی‌های مهم دیگری هم دارند که اهمیت هنر را در پرداختن به این موضوعات دوچندان می‌کند چون هنر تاثیرگذار است؛ موسیقی و تئاتر در کنار هم می‌تواند بسیاری از گروه‌های مختلف در سراسر دنیا را تحت‌تاثیر قرار دهد برای همین است که ساخت پرتره شخصیت‌های ملی سیاسی، اجتماعی، ورزشی، نظامی و یادآوری دوباره قهرمانی و تاثیرگذاری این شخصیت‌ها در اذهان عمومی جامعه از جمله مواردی است که همواره در دنیا دنبال می‌شود. وقتی برای نسل جدید از قهرمان‌ها می‌گوییم همراه شدنش با زبان هنر تاثیرگذاری‌اش را صدچندان می‌کند.
این کنسرت‌نمایش درباره یکی از شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است، شخصیتی که در برهه خاصی قرار گرفته که کشور آبستن حوادث مختلفی است. محمدتقی پسیان آرام و قرار ندارد و برای اعتلای کشور و آرامش مردم هر کاری که بتواند انجام می‌دهد و در این مسیر هیچ‌گاه امیدش را از دست نمی‌دهد. روحیه وطن‌دوستی و مردم‌داری پسیان به همراه تلاش برای ترقی کشورش باعث شده ما با اولین خلبان کشور آشنا شویم، کسی که دستی در هنر دارد و ورود جدی به آموختن علم و دانش کرده است. او اعتقاد دارد که در کشورمان نمونه‌های اینچنینی نظیر شخصیت محمدتقی پسیان کم نداریم و پرداختن به آنها و معرفی به نسل جوان خیلی مهم است. پرداختن به شخصیت‌های معاصر تاریخ و معرفی کسانی که برای اعتلای نام ایران جان‌شان را گذاشته‌اند از نقاط ضعف ما در این سال‌ها بوده است و می‌توان این کنسرت را شروعی برای گفتن از ایران و قهرمانانش دانست، امیر بشیری که کارگردانی این کار را به عهده دارد درمورد پرداختن به این سوژه می‌گوید: «تاریخ معاصر ایران همیشه برایم جذاب بوده و اتفاقاتی که در آن برهه‌های مختلف رخ داده و شخصیت‌هایی که خدمات ارزنده هم برای کشور داشتند، بااهمیتند. کلنل، محمدتقی خان پسیان یکی از آن شخصیت‌هایی است که سال‌ها روی آن مطالعه کردم، ایده نگارش درباره این شخصیت و حال و هوای دوره تاریخی آن سال ۹۷ شکل گرفت و بهار ۹۸ هم نمایشنامه آن نوشته شد. از آن زمان در تدارک تولید و اجرای اثر هستیم.» در گزارش امروز گفت‌وگوهایی با تهیه‌کننده و آهنگساز این کنسرت‌نمایش داشتیم.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟