• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۰۱ - ۰۳:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علی صدری‌نیا درباره سری ششم مستند «غیررسمی»؛

این مستند را مدیران فرهنگی ببینند

سری ششم مستند ‌غیررسمی‌ بنا دارد به سراغ ایده‌ها و نظرات رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی برود. فیلمساز با رجوع به آرشیو تصویری حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه‌های مختلف کتاب، یک ایده محوری را دنبال می‌کند؛ اینکه نسبت رهبری با کتاب، کتابخوانی و نویسندگان و فعالان حوزه نشر چیست.

این مستند را مدیران فرهنگی ببینند

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: «آقا ما کتاب نوشته‌ایم‌ و در این کتاب از فینیقیان گفته‌ایم که خوک می‌خوردند، ارشاد به ما گفته است به خاطر این کتاب چاپ نمی‌شود. آخر فینیقان این کار را می‌کردند، ما تقصیری نداریم! آقا نگاهی می‌کنند و می‌گویند؛ این کج‌سلیقگی است...»
همین دو خط، از بخش‌هایی از مستند «غیر‌رسمی6» را بخوانید، شاید متوجه رویکردی که اتخاذ کرده شوید. قسمت ششم مستند ‌غیررسمی‌ که به موضوع اهتمام رهبر انقلاب به کتاب و کتابخوانی می‌پردازد، روز گذشته رونمایی شد.
سری ششم مستند ‌غیررسمی‌ بنا دارد به سراغ ایده‌ها و نظرات رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی برود. فیلمساز با رجوع به آرشیو تصویری حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه‌های مختلف کتاب، یک ایده محوری را دنبال می‌کند؛ اینکه نسبت رهبری با کتاب، کتابخوانی و نویسندگان و فعالان حوزه نشر چیست. حدادعادل، علی لاریجانی، سید‌عباس صالحی، علیرضا مختارپور و محسن مومنی‌شریف از جمله کسانی هستند که در این مستند حضور داشته و درباره نگاه رهبری به حوزه کتاب صحبت کردند.
علی صدری‌نیا، کارگردان سری مستندهای غیررسمی، با اشاره به اینکه این مستند تلاش دارد ارتباط فراگیر و مستمر رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ را نشان دهد، می‌گوید: «برای خودم اینکه عموم مردم این مستند را ببینند خیلی مهم است اما به صورت خاص باید بگویم که مدیران فرهنگی و رسانه‌ای کشور مخاطب اول این مستند هستند.»
سلسله مستند‌های غیررسمی به‌صورت قسمت به قسمت در حال آماده شدن هستند و هر کدام از آنها هم که آماده می‌شود، به پخش می‌رسد. در پنج قسمت قبلی که منتشر شده، کارگردان سعی کرده است هر کدام را از یک دریچه و زاویه‌ متفاوت ببیند. مستندساز در قسمت اول سراغ دیدار راویان دفاع مقدس رفت؛ در قسمت دوم مستند غیررسمی به موضوع توصیف فضای کلی این جلسات با محوریت دیدار هنرمندان و سینماگران رفته بود. قسمت سوم، مرتبط با دیدار چهره‌های علمی و نخبگان و متخصصان جوان حوزه‌های مختلف علمی و فناوری بود و در قسمت چهارم به دیدار جمعی از طنزپردازان با رهبری پرداخته شده بود. مستند غیر‌رسمی ۵‌ هم روایتی از دیدار فعالان جهادی و گروه‌های خدمت‌رسانی به مناطق محروم بود. ششمین قسمت از مجموعه ‌مستند غیررسمی‌ که به موضوع کتاب اختصاص دارد برای اولین بار، سه شنبه 30 آبان‌ماه، در کتابخانه ملی رونمایی شد.
علیرضا مختارپور، رئیس سازمان‌ اسناد و کتابخانه ملی ایران که یکی از کسانی است که در این مستند حضور دارد، متنی را برای مراسم رونمایی از قسمت ششم این مستند خواند که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید: «می‌شود کتاب را دوست داشت اما کتاب نخواند. می‌شود کتاب خرید اما نخواند. می‌شود کتابخانه‌ای بزرگ داشت اما نخواند. می‌شود کتاب خواند اما با روش کتابخوانی آشنا نبود. می‌شود کتاب خواند اما کتاب‌های ضعیف، خنثی، متفرقه و پراکنده خواند. می‌شود کتاب خواند اما با نویسنده، مترجم و ناشر آشنا نبود. می‌شود کتاب خواند اما از کیفیت محتوا، زبان، صورت و اصول حرفه‌ای تولید کتاب بی‌خبر بود. ‌می‌شود کتاب خواند اما به دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به کتاب بی‌اعتنا بود. می‌شود کتاب خواند اما با وضع ترجمه آشنا نبود. می‌شود کتاب خواند اما از اهمیت کتاب برای کودک و نوجوان غفلت کرد. می‌شود کتاب خواند اما از ملزومات انتشار کتاب مثل تولید کاغذ بی‌خبر بود. می‌شود کتاب خواند اما از سطح کتابخوانی مردم خصوصا نسل جوان بی‌اطلاع بود. می‌شود کتاب خواند اما از قیمت کتاب بی‌خبر بود. می‌شود کتاب خواند اما به شمارگان پایین کتاب بی‌توجه بود. می‌شود کتاب خواند اما نگران عدم تولید آثار برجسته در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گونه‌های مختلف مخصوصا ادبیات داستانی و رمان نبود. می‌شود کتاب خواند اما نسبت به پایین بودن جریان ترجمه آثار فارسی به زبان‌های دیگر بی‌اعتنا بود. می‌شود کتاب خواند اما کاری به ترویج و تبلیغ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های مفید نداشت. می‌شود کتاب خواند اما در سخنرانی‌ها و جلسات به کتاب اشاره نکرد. و ده‌ها می‌شود دیگر... می‌شود کتاب خواند اما به نمایشگاه کتاب نرفت. اما اگر هریک از این افعال منفی این عبارات، تبدیل به فعل مثبت شد و همه آنها با هم تحقق یافت، آن‌وقت با چهره‌ای آشنا می‌شویم به نام سید‌علی‌خامنه‌ای.»

برای اطلاع از جزئیات و فرآیند تولید مستند غیررسمی 6 به سراغ علی صدری‌نیا، کارگردان این مجموعه رفتیم. او گفت که این مستند قرار بود همزمان با نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت رونمایی شود اما به دلیل اهمیت موضوع و البته کشف جزئیات بیشتر از ارتباط رهبری با حوزه کتاب، تولید این مستند کمی زمان برد و حالا رونمایی‌اش به هفته کتاب رسیده است. این گفت‌وگو را از اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار